Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lochem

Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingen gemeente Lochem

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLochem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling elektronisch berichtenverkeer Belastingen gemeente Lochem
CiteertitelRegeling elektronisch berichtenverkeer Belastingen gemeente Lochem
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpRegeling elektronisch berichtenverkeer Belastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Art. 2:15 Algemene wet Bestuursrecht
  2. Art. 231, tweede lid, onder b Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-02-200705-07-2016Onbekend

15-02-2007

Extra Nieuws, 21 februari 2007

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingen gemeente Lochem

 

 

Regeling elektronisch berichtverkeer Belastingen gemeente Lochem 

 

Het hoofd van de afdeling Financiën van de gemeente Lochem;

gelet op de bepalingen in artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 231, tweede lid, onder b van de gemeentewet;

overwegende:

  • -

    de elektronische weg voor personen open te stellen voor een aantal met name genoemde handelingen op het gebied van de gemeentelijke belastingen;

  • -

    dat ten behoeve van een doelmatige en rechtmatige uitvoering aan het gebruik van de

elektronische weg nadere eisen gesteld dienen te worden.

BESLUIT:

vast te stellen

de Regeling tot het stellen van nadere eisen voor het gebruik van de elektronische weg op het gebied van belastingen in de gemeente Lochem

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    een elektronische handtekening: een via een aanmelding bij DiGiD verkregen gebruiksnaam en wachtwoord;

  • b.

    gemeentelijke website: www.lochem.nl;

  • c.

    webformulier: formulier die op de gemeentelijke website is geplaatst ten behoeve van het gebruik van de elektronische weg;

  • d.

    DigiD: een landelijk systeem om de identiteit van burgers vast te stellen die via internet diensten afnemen van overheidsinstellingen;

  • e.

    gecombineerd aanslagbiljet: aanslagbiljet waarop een of meer van de volgende producten vermeld staan: WOZ-beschikking, aanslag onroerende zaakbelastingen, aanslag rioolrecht, aanslag afvalstoffenheffing;

  • f.

    het hoofd van de afdeling Financiën: de gemeenteambtenaar, belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b Gemeentewet.

Artikel 2 Openstelling elektronische weg

  • 1.

    Overeenkomstig het bepaalde in artikel 2:15 Algemene wet bestuursrecht, stelt het hoofd van de afdeling Financiën de elektronische weg open voor:

    • a.

      het indienen van bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen;

    • b.

      het indienen van bezwaarschriften tegen de volgende aanslagen gemeentelijke belastingen en rechten: de onroerende zaakbelastingen, het rioolrecht en de afvalstoffenheffing;

    • c.

      het opvragen van WOZ-taxatieverslagen;

    • d.

      het raadplegen van gecombineerde aanslagbiljetten

  • 2.

    De in het eerste lid, onder a en b genoemde bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen en aanslagen gemeentelijke belastingen en rechten die vermeld staan op hetzelfde gecombineerde aanslagbiljet kunnen gecombineerd worden ingediend.

Artikel 3 Gebruik webformulieren

  • 1.

    Bezwaarschriften, zoals bedoeld in artikel 2, kunnen uitsluitend door middel van de daarvoor bestemde wegformulieren via de elektronische weg worden ingediend met gebruikmaking van DigiD.

  • 2.

    De webformulieren zijn toegankelijk via de gemeentelijke website.

Artikel 4 Verzending aanvullende informatie

  • 1.

    De aanvullende informatie met betrekking tot de bezwaarschriften kan tegelijkertijd met het webformulier worden meegezonden.

  • 2.

    De contacten tijdens de bezwaarprocedure tussen het hoofd van de afdeling Financiën en de belastingplichtige waaronder het overleggen van aanvullende informatie geschieden schriftelijk per post of faxbericht.

  • 3.

    Als een belastingplichtige op het webformulier heeft aangegeven dat hij via de elektronische weg voldoende bereikbaar is, vinden contacten tussen hem en het hoofd van de afdeling Financiën tijdens de bezwaarprocedure, waaronder het overleggen van aanvullende informatie in eerste instantie via die weg plaats. In voorkomende gevallen kan het hoofd van de afdeling Financiën kiezen voor een reactie op papier.

Artikel 5 Weigering elektronische berichten

  • 1.

    Een via de elektronische weg ingediend bezwaarschrift wordt door de software geweigerd als het een computervirus bij zich draagt.

  • 2.

    Een via de elektronische weg ingediend bezwaarschrift wordt door het hoofd van de afdeling Financiën geweigerd als deze:

    • a.

      op een andere wijze dan door middel van het artikel 3 bedoelde webformulier worden ingediend;

    • b.

      door een gemachtigde, zoals bedoeld in artikel 2:1 Algemene wet bestuursrecht worden ingediend.

Artikel 6 Ondertekening webformulieren

  • 1.

    Als elektronische handtekening als bedoeld in artikel 2:16 van de Algemene wet bestuursrecht wordt aangemerkt de uitgegeven toegangscode (DigiD) tot de webserver van de gemeente.

  • 2.

    Aan het vereiste van ondertekening van het bezwaarschrift is alleen voldaan als het webformulier wordt verzonden vanaf de via de elektronische handtekening toegankelijke site.

  • 3.

    Een op een andere wijze verzonden bezwaarschrift wordt als niet authentificeerbaar geweigerd.

Artikel 7 Tijdstip ontvangst elektronisch bezwaarschrift

Als tijdstip waarop een bezwaarschrift door het hoofd van de afdeling Financiën is ontvangen, geldt het tijdstip waarop het bericht de webserver van de gemeente heeft bereikt.

Artikel 8 Verzending ontvangstbevestigingen

2.De ontvangst van een elektronisch bezwaarschrift wordt schriftelijk bevestigd.

Artikel 9 Bekendmaking beslissing op bezwaarschrift

De beslissing op een elektronisch ingediende bezwaarschrift wordt schriftelijk aan de indiener van dat bezwaarschrift bekend gemaakt.

Artikel 10 Opvragen WOZ-taxatieverslagen

WOZ-taxatieverslagen zijn voor belastingplichtigen op te vragen via de gemeentelijke website, door het invoeren van de combinatie aanslagbiljetnummer en aanslagbedrag.

Artikel 11 Raadplegen aanslagbiljetten

De gecombineerde aanslagbiljetten gemeentelijke belastingen zijn voor belastingplichtigen te raadplegen via de gemeentelijke website, door het invoeren van de combinatie aanslagbiljetnummer en aanslagbedrag.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van dit besluit is 15 februari 2007.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingen gemeente Lochem.

Vastgesteld op 15 februari 2007

het hoofd van de afdeling Financiën

H.Beekhuis