Organisatie | 's-Hertogenbosch |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand gemeente 's-Hertogenbosch |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand gemeente 's-Hertogenbosch |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-01-2012 | Onbekend | 10-01-2012 Onbekend | 12.22 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente ‘s-Hertogenbosch,
gelet op het bepaalde in artikel 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,
het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van de afdeling Burgerzaken waar ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden uitvoeren.
Artikel 3 Leiding van de dienst
Het hoofd van de afdeling Burgerzaken is belast met de leiding aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
Het stadskantoor en de dependances (hulpsecretariën) zijn gesloten indien de in art. 4, lid 1,2 en 3 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het stadskantoor en de dependances (hulpsecretariën) zullen op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het Stadhuis en/of de dependances.
De adressen van de genoemde locaties zijn:
Stadhuis, Markt 1, ‘s-Hertogenbosch
Perron3, Hoff van Hollantlaan 1, Rosmalen
Empel, voormalig stadhuis, Brink, Empel
Noordbrabantsmuseum, Verwersstraat 41, ’s-Hertogenbosch
Toonzaal, Prins Bernhardstraat 4-6, ’s-Hertogenbosch
Zwanenbroedershuis, Hinthamerstraat 94, ’s-Hertogenbosch
Lambertuskerk, Het Kerkhof, Engelen
Stadskantoor, Wolvenhoek 1, ‘s-Hertogenbosch
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 10 januari 2012.
De voorzitter,
De gemeentesecretaris,
Toelichting op het reglement burgerlijke stand
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.
De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.
Artikel 3 Leiding van de dienst
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding aan de ambtenaren van de burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
In dit artikel wordt bepaald wanneer het Stadhuis en de dependances en de andere trouwlocaties zijn geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het Stadhuis en de dependances op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het Stadhuis en de dependances op afspraak te laten bezoeken. Deze optie is als bepaling aan de verordening toegevoegd. In de praktijk werkt men in de gemeente ’s-Hertogenbosch en vele andere gemeenten al (dagdelen) op afspraak, ondermeer om lange wachttijden aan het loket te voorkomen en zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de burger.
Indien burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het bepalen van de openstelling wil overdragen aan een ambtenaar (bijvoorbeeld het hoofd burgerzaken), dan dienen zij dit op te nemen in het mandaatbesluit.
In dit artikel zijn de adressen van alle trouwlocaties opgenomen.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.