Organisatie | Aa en Hunze |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Aa en Hunze |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Aa en Hunze |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | 01-01-2007 | nieuwe regeling | 10-04-2007 Intranet, 10-04-2007 | 2007-15/08 |
Het college van de gemeente Aa en Hunze;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en de artikelen 5, 14 en 26 van de Financiële verordening gemeente Aa en Hunze;
gezien de adviezen van de Ondernemingsraad van de gemeente Aa en Hunze;
In deze verordening wordt verstaan onder:
afdeling: de organisatorische eenheid die is ontstaan na toewijzing van taken en die op grond van dit besluit een eigen verantwoordingsplicht aan de algemeen directeur heeft;
cluster: iedere organisatorische eenheid binnen een afdeling die op grond van dit besluit een eigen, rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het afdelingshoofd van de desbetreffende afdeling heeft;
algemeen directeur: de gemeentesecretaris, benoemd door het college van burgemeester en wethouders, die belast is met en verantwoordelijk is voor de aansturing en bedrijfsvoering van de ambtelijke organisatie en die het college, de burgemeester en de door de raad ingestelde commissies terzijde staat bij de uitoefening van hun taak;
afdelingshoofd: de ambtenaar, benoemd door het college van burgemeester en wethouders, die belast is met en verantwoordelijk is voor de algemene en dagelijkse leiding van een afdeling;
concerncontroller: de ambtenaar, benoemd door het college van burgemeester en wethouders, die belast is met de advisering, coördinatie van planning- en control-aangelegenheden alsmede het ontwikkelen en integreren van het planning- en control-instrumentarium van de gehele organisatie;
clustercoördinator: de ambtenaar, benoemd door de algemeen directeur, die belast is met en verantwoordelijk is voor de dagelijkse vakinhoudelijke aansturing van een cluster;
ambtenaar: hij die door of vanwege de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn alsmede hij met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan;
managementteam: een team bestaande uit de algemeen directeur en de afdelingshoofden met de concerncontroller als adviseur;
budgethouder: de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar, die binnen de door haar/hem, via een budget of krediet gegeven machtiging bevoegd is tot en verantwoordelijk is voor het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten - hierna aangeduid als "verplichting" - ten behoeve van de gemeente Aa en Hunze, en verplicht is er voor te zorgen dat de aan het budget verbonden doelstelling wordt gerealiseerd;
budgetbeheerder: de door de budgethouder aangewezen ambtenaar, belast met de bewaking c.q. het beheer van een deel van het aan de budgethouder toegewezen budget. De budgetbeheerder doet voorstellen en voert uit maar draagt niet de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de aanwending van het budget, ambtelijk is dat de budgethouder;
bestuursopdracht: opdracht van het college van burgemeester en wethouders aan de ambtelijke organisatie;
adviescommissie: Adviescommissie als bedoeld in het protocol werving en selectie.
Artikel 4 Hoofdtaken van de afdelingen
Artikel 5 Taakafbakeningen tussen en binnen afdelingen
Tot deze wijziging van het takenpakket wordt niet besloten, dan nadat het betreffende personeel in de gelegenheid is gesteld haar/zijn zienswijze kenbaar te maken. Elke zaak wordt primair voorbereid en uitgevoerd door de afdeling tot wiens taakgebied de desbetreffende zaak behoort, tenzij in een bestuursopdracht anders wordt bepaald.
Indien een zaak het taakgebied van een ander onderdeel binnen een afdeling of een andere afdeling raakt, vraagt de primair met de voorbereiding of uitvoering belaste afdeling advies aan de andere afdeling, teneinde tot integrale advisering te komen, waarin argumenten ten aanzien van de mogelijke beleidskeuzes worden opgenomen.
Artikel 6 Leiding dagelijks beheer
Onder verantwoordelijkheid van het college berust de algemene leiding en de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie – met uitzondering van de griffie – bij de algemeen directeur. Hij kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de afdelingshoofden en na overleg met het college aanwijzingen geven aan de concerncontroller om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de samenhang van het gemeentelijk beleid te verzekeren.
Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden verleent het college mandaten en volmachten aan de algemeen directeur, de concerncontroller en de afdelingshoofden. Daarbij wordt bij de verlening van mandaten onderscheid gemaakt tussen afdoenings-, vertegenwoordigings- en ondertekeningsmandaten.
Artikel 7 Organisatie brandweer
De organisatie, het beheer en de taken van de gemeentelijke brandweer, alsmede de bevoegdheid tot benoeming van de brandweercommandant zijn neergelegd in de “Verordening brandveiligheid en hulpverlening”.
De verantwoordelijkheden van de brandweercommandant zijn neergelegd in de instructie commandant gemeentelijke brandweer.
Artikel 8 Organisatie schoolbestuurlijk onderwijs
Onder verantwoordelijkheid van het college als bevoegd gezag is de algemeen directeur openbaar onderwijs gemandateerd voor de algemene leiding en dagelijks beheer van de schoolbestuurlijke onderwerpen.
De verantwoordelijkheden van de algemeen directeur openbaar onderwijs zijn vastgelegd in het Managementstatuut Openbaar Onderwijs.
Artikel 10 Ondersteunende werkzaamheden gemeenschappelijke regelingen
Bij oprichting en deelneming in rechtspersonen als bedoeld in het tweede lid van artikel 160 van de Gemeentewet, bepaalt het college, welke afdelingen ten behoeve van de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur ter zake ondersteunende werkzaamheden verrichten.
De in het tweede lid genoemde vertegenwoordigers van het gemeentebestuur in door het college opgerichte rechtspersonen en de in het eerste lid aangewezen afdelingen bevorderen voor zover mogelijk, dat het beheer van deze rechtspersonen voldoet aan de regels, die gelden voor de gemeentelijke afdelingen.
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust de algemene leiding van en de eindverantwoordelijkheid voor de ambtelijke organisatie – met uitzondering van de griffie – bij de algemeen directeur. De algemeen directeur draagt bij het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie in het bijzonder de zorg voor:
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college draagt de concerncontroller de zorg voor:
het opzetten en in stand houden van de administratieve organisatie en het planning en control-systeem van de gemeente. Hij legt de administratieve organisatie en het planning en control-systeem vast in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen. Het geheel wordt ter goedkeuring aan het college voorgelegd.
de voorbereiding en de uitvoering van de periodieke onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde bestuur. Hij neemt hierbij de kaders uit de “Verordening voor periodiek onderzoek door het college naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het door het college gevoerde bestuur van de gemeente Aa en Hunze (ex art. 213a)” in acht;
HOOFDSTUK 4 GEMEENTELIJK MANAGEMENTTEAM
Artikel 15 Gemeentelijk managementteam
De voorzitter van het gemeentelijk managementteam stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het gemeentelijk managementteam vast. Ieder lid van het gemeentelijk managementteam kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt er voor, dat de agenda en bijbehorende stukken worden gereed gemaakt en zo mogelijk ten minste twee dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het gemeentelijk managementteam.
HOOFDSTUK 5 FINANCIËLE ORGANISATIE
Het afdelingshoofd van de Concernstaf is verantwoordelijk voor de ontwikkeling, voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk financieel beleid en draagt daarbij zorg voor het opstellen van het beleidsplan,de gemeentebegroting en de najaarsnota, alsmede voor de aansluiting daarvan op de daaraan ten grondslag liggende afdelingsplannen.
Iedere administratie wordt gevoerd overeenkomstig het “Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten”, de verordening opgesteld op grond van artikel 212 Gemeentewet, de inrichtingseisen, zoals vastgesteld door de algemeen directeur in overleg met de concerncontroller.
HOOFDSTUK 6 BELEIDSVOORBEREIDING, BEGROTING, BELEIDSUITVOERING EN REKENING
Artikel 22 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
Op basis van de begroting, de beleidsplannen, de vastgestelde investeringskredieten en de productenraming van de gemeente, maken de afdelingshoofden, in overleg met de concerncontroller, een afdelingsplan voor hun afdeling waarvan de begroting van de afdeling en het investeringsplan van de afdeling deel uitmaken.
Afdelingsplannen worden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar vastgesteld door het college. Met de vaststelling van de afdelingsplannen worden de budgetten en investeringskredieten toegewezen aan de afdelingshoofden, die ten aanzien van de desbetreffende budgetten en investeringskredieten invulling geven aan het budgethouderschap.
Artikel 23 Budgetbevoegdheden en plichten
Op grond van artikel 5 van de Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Aa en Hunze is de “regeling budgetbeheer” door het college vastgesteld. In die regeling zijn de bevoegdheden en verplichtingen van de budgethouders en budgetbeheerders opgenomen.
Artikel 24 Verantwoording en décharge
Iedere afdeling legt door middel van de periodieke managementrapportages en de gemeenterekening verantwoording af over de uitvoering van het afdelingsplan en de uitputting van de ter beschikking gestelde budgetten en investeringskredieten. De afdelingshoofden leveren hiertoe tijdig de benodigde informatie aan.