Organisatie | Aa en Hunze |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Compensatieverordening bos en natuur gemeente Aa en Hunze |
Citeertitel | Compensatieverordening bos en natuur gemeente Aa en Hunze |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-02-2008 | nieuwe regeling | 30-01-2008 De Schakel, 06-02-2008 | 2008/09 |
De raad der gemeente Aa en Hunze;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze,
d.d. 15 januari 2008, nummer 2008/04;
De “Compensatieverordening bos en natuur gemeente Aa en Hunze” vast te stellen en te bepalen dat deze (daags na publicatie) op 7 februari 2008 in werking treedt.
In deze verordening wordt verstaan onder:
aanvrager:degene of de organisatie die een aanvraag indient als bedoeld in artikel 1:3, derde lid van de Algemene wet bestuursrecht om te komen tot een ruimtelijke ingreep op een bepaalde locatie;
MER: een Milieu-effectrapport als bedoeld in hoofdstuk 7 van de Wet milieubeheer. Een MER biedt inzicht in de milieueffecten van verschillende beleidsalternatieven om het beoogde doel te bereiken;
Groenfonds: het Nationaal Groenfonds, opgericht in 1994, is een stichting die dicht bij de overheid staat. Doel van het Nationaal Groenfonds is het verlenen van financiële faciliteiten voor natuur, bos, landschap, recreatie en landbouw, binnen de kaders van het overheidsbeleid. Ook bundelt en beheert het Nationaal Groenfonds overheidsgelden. Zo kan de overheid de beschikbare gelden voor natuuruitbreiding beter benutten.
Habitatrichtlijn: Richtlijn 92/43/EEG van de Raad van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna (Pb.EG 1992, L 206/7). Deze richtlijn heeft tot doel bij te dragen tot het waarborgen van de biologische diversiteit door het instandhouden van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna op het Europese grondgebied.
Artikel 2 Compensatieverplichting
Indien na afweging van alle relevante belangen voor gebieden met natuur- en/of bos-waarden wordt besloten dat één van deze waarden moet wijken voor, of anderszins aanwijsbare schade ondervindt van een ander zwaarwegend maatschappelijk belang, waarvoor een ruimtelijke ingreep wordt toegestaan, zullen door de aanvrager niet alleen maatregelen worden getroffen met het oog op inpassing en mitigatie ter plaatse van de ingreep, maar zal bovendien, indien bedoelde maatregelen onvoldoende zijn, compensatie plaatsvinden door de aanvrager.
De gebiedscategorieën waarvoor compensatie zal worden toegepast zijn:
bossen en landschappelijke beplantingen die onder de werking van de Boswet vallen.
Artikel 3 Verantwoordelijkheden
Uitgezonderd gevallen waarin de compensatiebepalingen van de Europese Habitatrichtlijn, dan wel de Natuurbeschermingswet van toepassing zijn, dient de aanvrager tegelijk met zijn aanvraag voor de concrete ruimtelijke ingreep een compensatieplan te overleggen, waarin op een integrale en nauwgezette wijze in elk geval de volgende aspecten worden beschreven:
Van geval tot geval wordt bezien of en hoe de natuurlijke kwaliteiten geregenereerd kunnen worden. Mocht regeneratie niet mogelijk zijn, dan wordt geen medewerking verleend aan de ingreep. Compensatie wordt uitgevoerd op een van tevoren te bepalen plaats waar potentieel dezelfde waarden kunnen worden ontwikkeld. Deze plaats dient zich in het algemeen nabij de plaats van de ingreep te bevinden en waar aansluiting bij de bestaande waarden kan worden gezocht. Is deze mogelijkheid niet aanwezig, dan zal in de nabije omgeving een andere locatie (aansluitend aan de EHS, aan bestaand bos, of aan bestaande natuurterreinen) moeten worden gevonden.
Indien boswaarden verloren gaan ten behoeve van een zeldzamer ecosysteem dan bos, gelden uitsluitend de compensatienormen van de Boswet.
Artikel 6 Financiële compensatie
Indien de in de artikelen 4 en 5 bedoelde fysieke compensatie redelijkerwijs niet of qua oppervlakte slechts ten dele mogelijk is, kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot financiële compensatie. De financiële compensatie bestaat uit de kosten die anders gemoeid zouden zijn met fysieke compensatie vermeerderd met de financiële toeslag ten behoeve van het aanloopbeheer.
Het bedrag wordt door de aanvrager in het Groenfonds gestort, gericht op behoud en herstel van bos-, natuur- en landschapswaarden in de provincie Drenthe. De middelen die in het Groenfonds worden gestort naar aanleiding van de financiële compensatie van ruimtelijke ingrepen in de gemeente Aa en Hunze dienen primair ten goede te komen aan projecten gericht op behoud en herstel van bos- en natuurwaarden elders in de gemeente Aa en Hunze.
Artikel 7 Commissie van deskundigen
Indien in de fase die voorafgaat aan de besluitvorming verschil van mening bestaat omtrent de omvang van de schade dan wel omtrent de inzet van maatregelen, kunnen partijen overeenkomen een advies te vragen aan de commissie van deskundigen. De kosten van dit advies zijn voor rekening van de aanvrager.