Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alkmaar

Reglement op de algemene raadscommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlkmaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement op de algemene raadscommissie
CiteertitelReglement op de algemene raadscommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Geen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-03-201201-01-2013

15-03-2012

Officiële Mededelingen, 21-03-2012

13-01-201229-03-2012nieuwe regeling

12-01-2012

Officiële Mededelingen, 18-01-2012

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement op de algemene raadscommissie

Raadsbesluit

Nr. 10

De raad van de gemeente Alkmaar;

gelet op het voorstel van de raadswerkgroep Blik op de toekomst, bijlage nr. 2845;

gelet op het advies van de commissie Bestuur en middelen;

besluit

Het Reglement op de algemene raadscommissie als volgt vast te stellen:

Reglement op de algemene raads commissie

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Gemeentewet

  • b.

    de commissie: de algemene raadscommissie ex artikel 82 Gemeentewet

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de algemene raadscommissie of diens vervanger

  • d.

    commissiegriffier: secretaris van de algemene raadscommissie of diens vervanger

  • e.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger f. vergadering: vergadering van de algemene raadscommissie

  • g.

    fractie: een in de raad vertgegenwoordigende groepering als bedoeld in artikel 82, derde lid van de Gemeentewet

  • h.

    presidium: orgaan zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen

  • i.

    fractieassistent: een overeenkomstig het reglement op de fractieassistent als zodanig aangewezen persoon

  • j.

    agendacommissie: orgaan zoals bedoeld in artikel 6 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen

  • k.

    lid: lid van de algemene raadscommissie

  • I.

    woordvoerder: commissielid dat bij een onderwerp in een commissievergadering het woord voert namens een fractie

  • m.

    vergaderschema: het jaarlijkse schema waarin vergaderdata voor de raad en de algemene raadscommissie zijn vastgelegd.

  • n.

    oplegnotitie: een begeleidingsformulier waarin de bestuurlijke relevantie, de compleetheid, de juridische en financiële onderbouwing e.d. op vergaderstukken is aangegeven.

Hoofdstuk 2 Commissie en subcommissies, taken en samenstelling

Artikel 2 Raadscommissie van advies

Er is een algemene raadscommissie.

Artikel 3 Taken

  • 1.

    De algemene raadscommissie heeft tot taak, hetzij op verzoek van de raad, het presidium of een door de raad ingestelde werkgroep, hetzij uit eigen beweging, de raad van advies te dienen.

  • 2.

    De algemene raadscommissie heeft tevens tot taak het namens de raad plegen van overleg met het college van burgemeester en wethouders over voorstellen van dit college aan de raad.

Artikel 4 Samenstelling algemene raadscommissie

  • 1.

    Elk raadslid is tevens lid van de algemene raadscommissie. Elke fractie kan maximaal drie fractie-assistenten aanwijzen als woordvoerder in de algemene raadscommissie.

  • 2.

    De algemene raadscommissie bestaat uit ten minste één en maximaal drie leden per fractie.

  • 3.

    De in het eerste lid genoemde fractieassistenten worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 4.

    Zowel raaadsleden als fractie-assistenten kunnen lid zijn van de algemene raadscommissie. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van de algemene raadscommissie.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De raad benoemt uit zijn midden drie voorzitters die de algemene raadscommissie afwisselend voorzitten en één plaatsvervangend voorzitter. Na twee jaar vindt een evaluatie plaats.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van de algemene raadscommissie, neemt in de vergadering van de algemene raadcommissie niet deel aan de discussie en heeft in de algemene raadscommissie geen stemrecht.

  • 3.

    De voorzitter is belast met:

  • a.

    het leiden van de vergadering;

  • b.

    het handhaven van de orde;

  • c.

    het formuleren van het advies van de algemene raadscommissie;

  • d.

    het doen naleven van dit reglement;

  • e.

    hetgeen dit reglement hem verder opdraagt.

  • 4.

    De voorzitter kan - in geval een fractie tijdens de vergadering van de algemene raadscommissie afwezig is - het tevoren aan hem door die fractie ter kennis gebrachte standpunt over een bepaald onderwerp meedelen.

  • 5.

    De door de raad benoemde voorzitters maken in de agendacommissie een afspraak over het roulerend voorzitterschap.

Artikel 6 Griffier en commissiegriffier

  • 1.

    Het secretariaat van de algemene raadscommissie wordt vervuld door de commissiegriffier.

  • 2.

    In iedere vergadering is een commissiegriffier aanwezig.

  • 3.

    Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een daartoe door de griffier aangewezen medewerker van de griffie.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

Artikel 7 Aanwezigheid burgemeester en wethouders

  • 1.

    Indien bij een commissievergadering overleg met één of meer wethouders of de gemeentesecretaris is voorzien, worden deze geacht bij de vergadering aanwezig te zijn en bij het betrokken agendapunt deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 2.

    De wethouder mag zich door deskundigen laten bijstaan. Met toestemming van de voorzitter mogen deskundigen het woord voeren.

  • 3.

    De voorzitter kan, al dan niet op verzoek van de algemene raadscommissie, één of meer deskundigen uitnodigen om bij een agendapunt informatie aan de algemene raadscommissie te geven.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Artikel 8 Vergadertijd

  • 1.

    De algemene raadscommissie komt in principe wekelijks bijeen op de donderdagavond, behalve in de week dat er een raadsvergadering plaatsvindt of als er een vakantieperiode of reces is.

  • 2.

    De vergaderingen vangen om 20.00 uur aan en eindigen uiterlijk 23.15 uur; de commissievergadering na het vragenuur vangt direct na afloop van het vragenuur aan. Bij voorkeur naar de eerstvolgende donderdag tussen 19.00 en 20.00 uur.

  • 3.

    De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de commissiegriffier.

Artikel 9 Agenda

  • 1.

    De voorzitter van de algemene raadscommissie stelt in overleg met de commissiegriffier de voorlopige agenda vast.

  • 2.

    Per agendapunt wordt duidelijk aangegeven wat volgens de voorzitter het doel van de bespreking is te weten:

    • a.

      het geven van advies;

    • b.

      ter opiniërende bespreking;

    • c.

      een ander door de voorzitter geformuleerd vergaderdoel.

  • 3.

    Het geven van een presentatie door het college van burgemeester en wethouders, de ambtelijke organisatie of derden, is tijdens de commissievergadering niet toegestaan.

  • 4.

    Het begin van de agenda luidt als volgt:

    • 1.

      Opening en mededelingen.

    • 2.

      Vaststellen agenda.

    • 3.

      Vaststellen verslag en actielijst.

    • 4.

      Ingekomen stukken.

    • 5.

      Rondvraag.

    • 6.

      Spreekrecht burgers.

  • 5.

    In de rondvraag kunnen door de leden van de algemene raadscommissie korte vragen over een actueel onderwerp worden gesteld. Indien een ter vergadering aanwezig lid van het college de vraag kan beantwoorden, wordt hij daartoe in de gelegenheid gesteld.

  • 6.

    Stukken ter kennisgeving worden opgenomen in een lijst met ingekomen stukken. Over stukken op de lijst met ingekomen stukken kunnen slechts korte vragen worden gesteld. De voorzitter stelt een ter vergadering aanwezig lid van het college in de gelegenheid de vraag te beantwoorden.

  • 7.

    De voorzitter en de commissiegriffier kunnen agendapunten aan het eind van de agenda en "onder de streep" agenderen. Over deze agendapunten vindt geen beraadslaging plaats. Op verzoek van een commissielid ten aanzien van één of meer van deze agendapunten bij het vaststellen van de agenda draagt de voorzitter zorg voor beraadslaging daarover tijdens de vergadering. Mocht een lid van de algemene raadcommissie toch behandeling wensen, dan kan dit door het te agenderen voor een volgende commissievergadering. Het commissielid geeft daartoe uiterlijk één dag voor de datum waarop de agendacommissie bijeenkomt de probleemstelling en het vergaderdoel aan de commissiegriffier door.

  • 8.

    Bij aanvang van de vergadering stelt de algemene raadscommissie de agenda vast.

Artikel 10 Uitnodiging en plaatsing website

  • 1.

    De vergaderstukken worden in principe 10 dagen van tevoren toegestuurd.

  • 2.

    De vergaderstukken worden uiterlijk 7 dagen voorafgaand aan de vergadering op de website van de gemeente geplaatst.

Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het stadhuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2.

    Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het stadhuis gebracht. Onder stadhuis wordt mede verstaan het Huis van Zessen.

  • 3.

    Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de commissiegriffier en verleent deze een lid inzage.

Artikel 12 Openbaarheid en Beslotenheid

  • 1.

    De vergaderingen van de algemene raadscommissie zijn, behoudens het bepaalde in de wet en dit reglement, openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien de voorzitter dat nodig oordeelt of daarom door ten minste een vijfde van het aantal leden, vermeld op de door de commissiegriffier bijgehouden presentielijst, wordt gevraagd.

  • 3.

    Na het sluiten van de deuren beslist de algemene raadscommissie terstond of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 4.

    Over onderwerpen die in een vergadering met gesloten deuren zijn behandeld wordt in dezelfde vergadering beslist of een advies wordt uitgebracht. Met gesloten deuren wordt in ieder geval vergaderd indien onderwerpen aan de orde zijn waarbij personen of functionarissen in persoon zijn betrokken of zaken die in de persoonlijke levenssfeer liggen, danwei indien het gemeentebelang door openbare behandeling kan worden geschaad.

  • 5.

    Van een vergadering met gesloten deuren wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij de algemene raadscommissie of de raad anders beslist.

Hoofdstuk 5 Orde van de vergadering

Artikel 13 Lijst van aanwezigen

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de algemene raadscommissie onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 14 Opening vergadering en quorum

  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien van meer dan de helft van het aantal in de raad vertegenwoordigde partijen aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal in de raad vertegenwoordigde partijen aanwezig is, vervalt de vergadering.

Artikel 15 Spreekrecht burgers en inspreken burgers

  • 1.

    Er zijn in de algemene raadscommissie twee mogelijkheden voor burgers om het woord te voeren:

    • a.

      het stellen van een algemene vraag bij het agendapunt spreekrecht burgers;

    • b.

      het inspreken bij een agendapunt.

  • 2.

    Toehoorders, die daartoe de wens te kennen hebben gegeven vóór de aanvang van de vergadering, worden voor zover het betreft geagendeerde onderwerpen, op een door de voorzitter te bepalen moment, voorafgaande aan de beraadslaging over dat onderwerp, in de gelegenheid gesteld maximaal 3 minuten kort en bondig ter zake van het betreffende onderwerp opmerkingen te maken en vragen te stellen. Degene die gebruik wil maken van het spreekrecht, meldt dit tenminste 6 uur voor de aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 3.

    Onmiddellijk na de rondvraag zoals bedoeld in artikel 9, vierde lid, worden toehoorders, die daartoe (tenminste 6 uur vóór de aanvang van de vergadering) de wens te kennen hebben gegeven, in de gelegenheid gesteld kort en bondig opmerkingen te maken en vragen te stellen over onderwerpen, die niet op de agenda van de algemene raadscommissie geplaatst zijn. In totaal is maximaal 30 minuten beschikbaar.

  • 4.

    Het woord kan niet gevoerd worden over: een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan; benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen; een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend

  • 5.

    De voorzitter bepaalt de volgorde van de sprekers. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de commissievergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering. De voorzitter kan degenen die van het spreekrecht gebruik maken of willen maken te allen tijde het woord ontnemen of hen het recht te spreken ontzeggen.

Artikel 16 Verslag

  • 1.

    Het conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt, van de gemeente geplaatst.

  • 2.

    De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders en de commissiegriffier hebben het recht, een voorstel tot wijziging van het verslag aan de algemene raadscommissie te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient uiterlijk 6 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de commissiegriffier te worden ingediend.

  • 3.

    Het verslag moet inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de cornmissiegriffier, de burgemeester en de wethouders en de ter vergadering aanwezige leden, allen voorzover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de fracties die het woord voerden;

    • d.

      een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de namen van de fracties die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring;

    • e.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 7, derde lid door de algemene raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 4.

    Het verslag wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de commissiegriffier.

Artikel 17 Spreekregels

De leden spreken vanaf hun plaats en richten zich tot de voorzitter

  • 1.

    Technische en feitelijke vragen worden buiten de commissievergadering gesteld aan de wethouder.

  • 2.

    Bij de beraadslaging over een voorstel worden twee termijnen onderscheiden.

  • 3.

    Tijdens de eerste en tweede termijn verleent de voorzitter elke fractie en de wethouder desgevraagd tenminste éénmaal het woord, met dien verstande dat een lid of de wethouder wiens woorden door een ander lid of de portefeuillehouder worden weersproken (repliek), steeds gelegenheid krijgt tot een korte dupliek. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin de sprekers in de eerste en tweede termijn aan het woord komen.

Artikel 18 Spreektijd

In commissievergaderingen geldt geen spreektijd voor de leden.

Artikel 19 Voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de beraadslagingen mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist de algemene raadscommissie terstond. Een voorstel van orde is aangenomen bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden.

  • 4.

    leder aanwezig commissielid brengt één stem uit

Artikel 20 Beraadslaging en schorsing

Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de algemene raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 21 Advies aan de raad

  • 1.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de algemene raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten, brengt de algemene raadscommissie ten aanzien van een raadsvoorstel advies uit aan de raad.

  • 3.

    De voorzitter stelt na behandeling van elk raadsvoorstel vast of sprake is van een bespreekstuk of van een hamerstuk.

Artikel 22 Geheimhouding en opheffen geheimhouding

  • 1.

    Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de algemene raadscommissie overeenkomstig artikel 86 van de wet of omtrent de inhoud van de stukken en het behandelde geheimhouding zal gelden. De algemene raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen of tot een bepaalde termijn te beperken.

  • 2.

    Indien de raad op grond van artikel 25 van de wet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de algemene raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering van de algemene raadscommissie overleg gevoerd.

  • 3.

    De commissiegriffier verleent inzage in originele stukken die voor de leden bij de griffie ter inzage liggen en waarvoor geheimhouding geldt op grond van de wet of op grond van artikel 12 van dit reglement.

Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers

Artikel 23 Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 24 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 25 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van dit reglement, beslist de algemene raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 26 Inwerkingtreding

  • 1.

    De verordening op de vaste commissies van de raad wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit reglement treedt op 13 januari 2012 in werking. Bekendmaking ervan in de rubriek Officiële Mededelingen in het Alkmaars Nieuwsblad vindt plaats op 18 januari 2012.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement op de algemene raadscommissie.

Alkmaar, 12-01-2012

De raad voornoemd,

P.M. Bruinooge, voorzitter

drs. A.P.A. Koolen, griffier