Organisatie | Hoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Markten Hoorn 2011 |
Citeertitel | Beleidsregel Markten Hoorn 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 310 handel en ambacht |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2012 | nieuwe regeling | 01-11-2011 Gemeenteblad 2012-08c | 2011 11.04106 |
Corsaregistratienummer: 11.04106
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn,
De belangen die de gemeente kan beschermen met betrekking tot de markt zijn openbare orde, zedelijkheid en gezondheid, beperking van overlast, regulering van woon- en leefklimaat en (verkeers)veiligheid binnen de gemeente. Het regelen van deze belangen in marktverordening, marktreglement en de beleidsregel markten leidt tevens tot een kwaliteitsverbetering van de markt. Een goed functionerende markt bevordert echter wel het economisch functioneren van de binnenstad en de wijkcentra. De beleidsregel richt zich dan ook voornamelijk op deze markten.
In het college-uitvoeringsprogramma 2006-2010 was opgenomen om tot een kwaliteitsverbetering van de weekmarkten te komen. Wij hebben de notitie “Voor de kramen langs” van november 2009 vastgesteld, waarin het beleid voor de kwaliteitsverbetering is verwoord. Het gaat daarbij overigens ook over jaarmarkten.
In het beleid gaat het om de warenmarkten zoals deze zijn opgenomen in de marktverordening: de weekmarkt op zaterdag in de binnenstad, de weekmarkt op dinsdag in de Kersenboogerd, de weekmarkt op woensdag in de Huesmolen, lappendag en de voor- en najaarsmarkt. Alle andersoortige markten zoals bijvoorbeeld een evenementenmarkt op het Grote Noord of avond- of woensdagmarkten zijn evenementen en vallen onder het evenementenbeleid. Vaste standplaatsen maken ook geen onderdeel uit van het marktbeleid.
De kwaliteit van de ruimte wordt bepaald door zowel functionaliteit als visuele aspecten. Daarnaast is de zaterdagmarkt gelegen in de monumentale binnenstad. Een zorgvuldige inpassing, passend in het monumentale gevelbeeld is een vereiste. De markt moet zo worden ingericht dat een aantrekkelijk en overzichtelijk en rustig beeld ontstaat, dat past in de monumentale binnenstad. Ruimtelijke kwaliteit wordt bereikt door eenheid, eenvoud, samenhang en continuïteit van de openbare ruimte. Een sobere ingetogen inrichting doet recht aan het historisch karakter van de binnenstad. Met een helder en rustig straatbeeld komen de historische panden goed tot hun recht. Verkoopwagens dienen wel een plek op de markt te kunnen innemen. Qua grootte moeten zij wel in het straatbeeld passen. Het aantal verkoopwagens koppelen wij niet aan een maximumpercentage.
Ruim de helft van de Nederlandse gemeenten met markten kent een globaal gebrancheerde markt. Bij een globaal gebrancheerde markt is vastgelegd welke (sub)branches door de kooplieden mogen worden gevoerd en is het maximum aantal kooplieden per branche vastgesteld. Er gelden in Hoorn formeel geen brancheringsregels. Wel kunnen we spreken van een globaal gebrancheerde markt. We streven er naar om de landelijk gemiddelde (hoofd)brancheverdeling globaal aan te houden. Dit wordt in een afzonderlijk collegebesluit opgenomen. Om de kooplieden de ruimte te geven om te ondernemen nemen wij in de vergunning alleen de hoofdbranche (bijvoorbeeld food) met de subspecialisatie op (bijvoorbeeld kaas). Aanverwante artikelen (ondergeschikt aan de subspecialisatie) zijn toegestaan.
Het conceptbeleid is in september 2009 tijdens drie bijeenkomsten besproken met de kooplieden, de Ondernemers Stad Hoorn, Koninklijke Horeca Nederland afdeling Hoorn, de zakenclubs/ belangenverenigingen van de betrokken straten in de binnenstad, de Centrale Branchevereniging Ambulante Handel, het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel, het OLB en de ondernemersverenigingen van de wijkcentra. Tevens zijn gesprekken gevoerd met de Hoofd Bedrijfsschap Detailhandel, de Centrale Vereniging Ambulante Handel en met het Extern marktoverleg.
De hoofdpunten die vanuit de bijeenkomsten zijn overgenomen zijn:
Voor de wijkmarkten in de Kersenboogerd en de Huesmolen:
het idee van de kraamkamer: als een nieuwe koopman een half jaar op de markt staat en hiervoor heeft betaald, krijgt hij het eerste kwartaal aan marktgeld terug. Dit zal nog aan de raad worden voorgesteld, via een wijziging van de precarioverordening. Aangezien voor de zaterdagmarkt er voldoende draagvlak aanwezig is, zal het voorstel alleen betrekking hebben op de markten in de Huesmolen en de Kersenboogerd;
In de brief van 2 december 2009 aan bovengenoemde betrokkenen is verder op enkele vragen uit de bijeenkomsten antwoord gegeven. Het betrof vragen over de precariobelasting, de tariefswijziging, fietsenrekken voor de Gall & Gall. Verder is er een enquête gehouden onder driehonderd consumenten in de binnenstad. Van de uitkomsten zijn het college en de raad op de hoogte gesteld.
De notitie “Voor de kramen langs” is besproken in de raadscommissie van 19 januari 2010. De raadscommissie heeft in grote lijnen ingestemd met de voorstellen tot verbetering van de weekmarkten. De onderwerpen uit het beleid worden nu vertaald in onderstaande beleidsregels. Wij hebben tevens een nieuw marktreglement vastgesteld op basis van het model van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarnaast heeft de raad een nieuwe marktverordening vastgesteld, eveneens op basis van het model van de VNG.
Overwegende dat aan de marktmeester een belangrijke rol is weggelegd in de dagelijkse praktijk en bij het beoordelen van aanvragen.
Beleidsregel Markten Hoorn 2011
De toegestane lengte (trekker en oplegger) van verkoopwagens en markavans is maximaal 12 meter voor de Gedempte Turfhaven en het Breed en 10 meter voor de Gouw en de Nieuwstraat. D bestaande situaties betreffende marktkraam 1 tegenover Breed 44 hoek Grote Noord 115 en van marktkraam 46 tegenover Nieuwstraat 11 en 13 worden gerespecteerd.
Aan het invullen van overgebleven ruimtes op een bepaalde dag kunnen geen rechten worden ontleend. Is het opvullen van langere duur of blijvend dan dient daar op grond van het Marktverordening Hoorn vergunning voor te worden verleend.
Artikel 8: Aanvraag standplaats verkoopwagen en markavan
Een aanvraag om een vergunning voor een standplaats voor een verkoopwagen of een markavan dient minimaal acht weken voor het beoogde gebruik te zijn ingediend, onder overlegging van een duidelijke schets en foto van het eigen materiaal, de afmetingen en een beschrijving van de samenstelling van het materiaal.
Artikel 9: Afwijzingsgronden kramen, verkoopwagen en markavan
De aanvraag voor een standplaats voor een verkoopwagen of een markavan kunnen wij afwijzen onder meer:
Artikel 10: Voorschriften verkoopwagens en markavans
De volgende voorschriften voor een standplaats voor een verkoopwagen of een markavan zijn van toepassing:
Artikel 13: Toewijzing standplaatsen aan winkeliers
Op lappendag wordt maximaal 20% van de standplaatsen toegewezen aan winkeliers die gelegen zijn aan het markt- of kermisterrein. Indien er dan nog plaatsen resteren dan worden die plaatsen toegewezen aan winkeliers elders uit de binnenstad, op inschrijving en ter beoordeling van het college.
Wanneer zich in de dagelijkse praktijk problemen voordoen dan is de marktmeester in eerste instantie de aangewezen persoon om voor een oplossing te zorgen.