Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leeuwarden

Richtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren Leeuwarden 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leeuwarden
Officiële naam regelingRichtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren Leeuwarden 2009
CiteertitelRichtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren Leeuwarden 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

-

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 212
  2. Financiele verordening, art. 12, lid 3
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-05-200901-01-2016Nieuwe regeling

26-05-2009

-

-

Tekst van de regeling

Richtlijnen voor de berekening van de voorziening dubieuze debiteuren.

 

Artikel 1 – Instellen voorziening

 

  • 1.

    Gemeentebreed wordt een voorziening voor dubieuze privaatrechtelijke debiteuren ingesteld. Deze voorziening wordt beheerd door de sector Financiële Dienstverlening.

  • 2.

    Afhankelijk van de behoefte en het noodzakelijke inzicht worden naast de gemeentebrede generieke voorziening meerdere voorzieningen voor dubieuze debiteuren ingesteld.

  • 3.

    In ieder geval worden specifieke voorzieningen ingesteld voor openstaande posten die verband houden met: a. sociale zekerheidsregelingen; b. belastingdebiteuren.

  • 4.

    Overal waar in deze richtlijnen ‘voorziening’ staat, kan ook ‘voorzieningen’ worden gelezen.

  • 5.

    Het saldo van de voorziening dubieuze debiteuren wordt gecrediteerd op de balanspost debiteuren.

 

Artikel 2 – Bepalen omvang voorziening

 

  • 1.

    Periodiek wordt de noodzakelijke omvang van de voorziening voor dubieuze debiteuren bepaald. Dit gebeurt in ieder geval bij het opstellen van de jaarrekening.

  • 2.

    De noodzakelijke omvang wordt vastgesteld door afhankelijk van de ouderdom van de openstaande posten een bepaald percentage als oninbaar te beschouwen. Hierbij wordt bij de openstaande posten van:

    a. openbare lichamen van 0,00% uitgegaan;

    b. niet-openbare lichamen van de onderstaande percentages uitgegaan:

 

  • Ouderdom

    Geschat percentage oninbaar

    > 5 jaar

    100,00%

    4-5 jaar

    75,00%

    3-4 jaar

    50,00%

    2-3 jaar

    25,00%

    1-2 jaar

    10,00%

    6-12 maanden

    4,00%

    < 6 maanden

    2,00%

 

Bij het berekenen van het oninbare bedrag wordt naar het totaal van de openstaande posten met een bepaalde ouderdom gekeken.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in lid 2 onder b worden openstaande posten ouder dan 6 maanden individueel beoordeeld als zij groter zijn dan € 50.000. Afhankelijk van de beoordeling van de betreffende post kan zowel een hoger als lager percentage dan in de onder lid 2 vermelde tabel voorgeschreven percentages als oninbaar gehanteerd worden.

  • 4.

    Voor de openstaande posten van de gemeentelijke belastingen wordt behalve een bedrag voor oninbaar ook een bedrag ingeschat voor het verlies aan opbrengsten als gevolg van bezwaar- en beroepsprocedures. Het noodzakelijke bedrag in de voorziening voor deze risicocomponent wordt bepaald door te kijken naar het aantal lopende procedures en een gemiddeld bedrag aan opbrengstverlies.

  • 5.

    Het in dit artikel bepaalde is behalve lid 1 niet van toepassing op de onder artikel 1 genoemde specifieke voorziening sociale zekerheidsregelingen.

 

 

Artikel 3 – Mutaties voorzieningen dubieuze debiteuren

 

  • 1.

    Het verschil tussen de op grond van artikel 2 bepaalde noodzakelijke omvang van de voorziening en de werkelijke omvang van de voorziening wordt geboekt op de balans. De tegenboeking wordt als correctie verantwoord op de batenkant van de exploitatie. Voor de gemeentebrede voorziening wordt de correctie op programma 15 verantwoord. Bij de specifieke voorzieningen wordt de correctie voor zover mogelijk en zinvol naar rato functioneel verantwoord op de producten en functies waar de betreffende openstaande posten betrekking op hebben.

  • 2.

    Rechtstreeks ten laste van de voorzieningen dubieuze debiteuren worden alleen openstaande posten afgeboekt uit een vorig rekeningjaar.

  • 3.

    Openstaande posten uit het lopende rekeningjaar worden direct in mindering gebracht op de baten uit het lopende rekeningjaar.

  • 4.

    De bevoegdheden rond het oninbaar verklaren van openstaande posten worden vastgelegd in het Mandaatstatuut.

 

Artikel 5 – Verdisconteren oninbaarheid

 

  • 1.

    Om de geraamde baten te kunnen realiseren wordt bij het bepalen van de tarieven van de grote gemeentelijke belastingen (onroerende-zaakbelastingen, rioolheffingen, reinigingsheffingen en hondenbelasting) rekening gehouden met een percentage oninbaarheid van 0,8%.

  • 2.

    Bij de overige gemeentelijke tarieven wordt eventuele oninbaarheid verdisconteerd in de geraamde baten.

 

Artikel 6 - Inwerkingtreding

 

Dit besluit treedt in werking op de dag na besluitvorming.

 

Artikel 7 - Citeertitel

 

Deze richtlijnen kunnen worden aangehaald als ‘Richtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren Leeuwarden 2009’.

 

 

Leeuwarden, 26 mei 2009

 

 

Burgemeester en wethouders voornoemd,

 

 

 

 

burgemeester,

 

 

 

secretaris.