Artikel 1 Definities
- 1.
De primitieve begroting is de begroting zoals die
initieel door de gemeenteraad voor het betreffende begrotingsjaar
wordt vastgesteld.
- 2.
Begrotingswijzigingen zijn alle besluiten tot wijziging
van de (primitieve) begroting.
- 3.
Externe begrotingswijzigingen zijn besluiten tot
wijziging van de begroting waar alleen de raad toe bevoegd is.
- 4.
Interne begrotingswijzigingen zijn besluiten tot
wijziging van de begroting waar behalve de raad ook B&W of
directie toe bevoegd zijn.
- 5.
De budgetsamenvatting is een overzicht waarin de
ontwikkeling van het begrotingssaldo per organisatie-onderdeel wordt
weergegeven.
Artikel 2 Doelstellingen begrotingswijzigingen
- 1.
Om de diverse functies die de begroting heeft goed te kunnen
vervullen is het belangrijk dat de begroting actueel is. Om die
reden is het van belang dat besluiten met financiële gevolgen waar
mogelijk en zinvol vertaald worden in een begrotingswijziging.
- 2.
Zodra het bevoegde orgaan besloten heeft tot wijziging van de
begroting, wordt de begrotingsadministratie aangepast. Vooruitlopend
op de definitieve besluitvorming is het toegestaan om, ter
vergroting van het inzicht in de budgettaire positie,
begrotingswijzigingen al met een voorlopige status in de
begrotingsadministratie door te voeren.
- 3.
Periodiek wordt gecontroleerd door de sector F&A of het
begrotingssaldo per organisatie-onderdeel overeenstemt met de in de
budgetsamenvatting aangegeven stand na begrotingswijziging.
- 4.
Met elkaar samenhangende investeringen worden zoveel als mogelijk
als groep door de gemeenteraad vastgesteld en worden dus niet per
afzonderlijke investering vastgesteld.
- 5.
Het gebruik van stelposten in de begroting moet zoveel als mogelijk
voorkomen worden.
Artikel 3 Externe wijzigingen (bevoegdheid raad)
- 1.
Er is sprake van een externe wijziging (= raadswijzigingen) in geval
van:
- *
Wijzigingen tussen programma’s of beleidsproducten (bijvoorbeeld
lasten programma A stijgen met € 100.000 en die van programma B
dalen met € 100.000);
- *
Wijzigingen in de hoogte van lasten en baten binnen een programma of
beleidsproduct (bijvoorbeeld lasten en baten van een beleidsproduct
stijgen beiden met € 100.000);
- *
Wijzigingen tussen en in de hoogte van (autorisatiegroepen van
samenhangende) investerings- en projectkredieten;
- *
Wijzigingen met betrekking tot beleidsmatig gevoelige onderdelen van
de begroting.
Artikel 4 Interne wijzigingen (bevoegdheid ambtelijk apparaat)
- 1.
Alle wijzigingen die geen externe wijziging zijn, vormen een interne
wijziging.
Artikel 5 Raadsvoorstellen met integraal voorstel tot wijziging van de
begroting
- 1.
Uitgangspunt is dat in raadsvoorstellen met gevolgen voor de
begroting het voorstel tot wijziging van de begroting een integraal
onderdeel van het betreffende raadsvoorstel vormt. In het bij het
raadsvoorstel behorende raadsbesluit wordt de onderstaande
standaardtekst gebruikt:’De raad van de gemeente Leeuwarden
besluit de begroting van het dienstjaar ‘t’ overeenkomstig het
voorstel te wijzigen.’
- 2.
Een raadsvoorstel met daarin begrepen een voorstel tot wijziging van
de begroting volgt de normale procedure van een raadsvoorstel. De
verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de desbetreffende sectoren in
het bijzonder bij het verantwoordelijke hoofd bedrijfsvoering van de
betreffende dienst.
- 3.
De afdeling F&A coördineert de financieel-administratieve
vastlegging van de begrotingswijziging en het verzenden van de
model-begrotingswijzigingen met bijbehorende raadsbesluiten naar de
provincie.
Artikel 6 Verzamelvoorstellen begrotingswijzigingen
- 1.
Externe begrotingswijzigingen van ondergeschikt belang worden niet
in afzonderlijke raadsvoorstellen aan de raad voorgelegd. Uit
doelmatigheidsoverwegingen worden zij gebundeld aan de raad
aangeboden in de vorm van een verzamelvoorstel tot wijziging van de
begroting.
- 2.
Een bijzondere categorie begrotingswijzigingen zijn wijzigingen van
zuiver financieel technische aard zonder beleidsmatige aspecten.
Deze worden in het verzamelvoorstel afzonderlijk gepresenteerd als
‘financieel technische wijzigingen’ en niet inhoudelijk
toegelicht.
- 3.
De hoofden bedrijfsvoering van de diensten zijn in eerste instantie
verantwoordelijk voor de afweging of een begrotingswijziging in een
verzamelvoorstel mag worden meegenomen of dat een apart
raadsvoorstel vereist is.
- 4.
Bij de onder lid 3 te maken afweging welke onderwerpen niet in het
verzamelvoorstel thuis horen, kunnen indicatief de volgende criteria
gehanteerd worden:
- a.
Politiek gevoelige onderwerpen;
- b.
Kredietaanvragen groter dan € 500.000, tenzij het geoormerkte gelden
betreft of het naar voren halen van investeringen uit het meerjarige
investeringsschema;
- c.
Kredietaanvragen die de afweging rondom het reguliere proces van de
begrotingsvoorbereiding doorkruisen.
- 5.
De afdeling F&A coördineert het verzamelvoorstel met
begrotingswijzigingen.
- 6.
Het verzamelvoorstel met begrotingswijzigingen wordt voorafgaand aan
de behandeling in B&W besproken met de portefeuillehouder
financiën. De hoofden bedrijfsvoering van de diensten ontvangen
gelijktijdig met de wethouder een afschrift van het
concept-verzamelvoorstel. De hoofden bedrijfsvoering zijn
verantwoordelijk voor de eventuele afstemming met de eigen
portefeuillehouder.
- 7.
In het verzamelvoorstel kunnen zowel nieuwe begrotingswijzigingen
worden opgenomen als wel begrotingswijzigingen waartoe eerder
afzonderlijk door B&W al toe besloten is dat zij in een
verzamelvoorstel begrotingswijzigingen worden meegenomen.
Artikel 7 Raadsvoorstellen begrotingswijzigingen algemeen
- 1.
In het voorstel en bijbehorende raadsbesluit wordt zoveel mogelijk
gebruik gemaakt van standaardteksten. Deze standaardteksten zijn als
bijlage bij deze richtlijnen gevoegd.
- 2.
De technische uitwerking van de wijziging (model begrotingswijziging
ten behoeve van de provincie) wordt niet ter inzage gelegd voor de
raad of commissie. Uitgangspunt is dat in het raadsvoorstel zelf
alle voor de raad relevante financiële informatie op een voor
iedereen begrijpelijke wijze wordt gepresenteerd.
Artikel 8 Inwerkingtreding
1. Deze richtlijnen treden in werking met terugwerkende kracht tot 1 januari
2016.
Artikel 9 Citeertitel
Deze richtlijnen kunnen worden aangehaald als ‘Richtlijnen
begrotingswijzigingen Leeuwarden 2016’.
Bijlage - Standaardteksten
In raadsvoorstellen waarin wordt voorgesteld de begroting te wijzigen worden bij
voorkeur de volgende standaardteksten gebruikt:
“Voor... (onderwerp) wordt een krediet van € ...
geraamd.”
Als er uit het krediet kapitaal- of jaarlasten voortvloeien:
“De door dit krediet veroorzaakte kapitaallasten worden geraamd op €
...,-, gespecificeerd als volgt:
- 1.
afschrijving ...% van € ...,- € ...
- 2.
rente ...% van € ...,- -
...
Totaal € ...
De kapitaallasten
ad € ... kunnen worden
gedekt uit..”
Of,
“In de dekking van deze lasten is in de begroting reeds
voorzien.”
Indien er geen kapitaallasten uit het krediet voortvloeien:
“De dekking van het krediet ad € ... kan plaatsvinden
uit..”