Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Mill en Sint Hubert

Verordening tot 2e wijziging van de Legesverordening 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMill en Sint Hubert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening tot 2e wijziging van de Legesverordening 2010
CiteertitelVerordening tot 2e wijziging van de Legesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1, aanhef en ond. b Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440),

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2013Onbekend

15-12-2011

De Koerier

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening tot 2e wijziging van de Legesverordening 2010

 

Verordening tot 2e wijziging van de Legesverordening 2010

Artikel I

A. Artikel 2 wordt vervangen door:

 

Artikel 2 Belastbaar feit Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor: a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten; b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

B. Artikel 3 wordt vervangen door:

 

Artikel 3 Belastingplicht Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel II De tarieventabel als bedoeld in artikel 5 wordt vervangen door de bij dit besluit behorende tabel.

Artikel III

1. De bepalingen die op grond van deze verordening worden gewijzigd, blijven van toepassing op belastbare feiten:

a. die zich voor de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan;

b. waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de gewijzigde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges in die periode plaatsvindt;

3. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

4. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Mill en Sint Hubert in zijn openbare vergadering van 15 december 2011.

Inhoud tarieventabel behorende bij de legesverordening

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

 

 

Hoofdstuk

 

 

 

 

1

Burgerlijke stand

 

 

 

2

Reisdocumenten

 

 

 

3

Rijbewijzen

 

 

 

4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

 

5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

 

 

 

6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

7

Bestuursstukken

 

 

 

8

Vastgoedinformatie

 

 

 

9

Overige publiekszaken

 

 

 

10

Gemeentearchief

 

 

 

11

Leegstandwet

 

 

 

12

Gemeentegarantie

 

 

 

13

Winkeltijdenwet

 

 

 

14

Kansspelen

 

 

 

15

vervallen

 

 

 

16

Telecommunicatie

 

 

 

17

Verkeer en vervoer

 

 

 

18

Diversen

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

 

 

Hoofdstuk

 

 

 

 

1

Begripsomschrijvingen

 

 

 

2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

 

 

 

3

Omgevingsvergunning

 

 

 

4

Vermindering

 

 

 

5

Teruggaaf

 

 

 

6

Intrekking omgevingsvergunning

 

 

 

7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

 

8

Overschrijven vergunningen

 

 

 

9

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 

 

10

Sloopmelding

 

 

 

11

In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

 

 

Hoofdstuk

 

 

 

 

1

Horeca

 

 

 

2

Evenementen c.a.

 

 

 

3

Prostitutiebedrijven

 

 

 

4

Brandveiligheidsverordening

 

 

 

5

Gastouderopvang

 

 

 

6

Algemene plaatselijke verordening (diversen)

 

 

 

7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Behoort bij het raadsbesluit

 

 

 

 

van 15 december 2011

 

 

 

 

Mij bekend,

 

 

 

 

De Griffier,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oud

Nieuw

 

 

 

tarief (2011)

tarief (2012)

 

 

 

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

 

 

 

 

 

1.1.1

Het tarief * bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, in de O.L. Vrouw ten Hove kapel of het gemeentehuis op:

 

 

 

1.1.1.1

maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 17.00 uur

 

€ 420,00

€ 525,00

1.1.1.2

vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur

 

€ 420,00

€ 525,00

1.1.1.3

zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur

 

€ 420,00

€ 525,00

1.1.1.4

vrijdag van 16.00 tot 20.00 uur

 

€ 470,00

€ 588,00

1.1.1.5

zaterdag van 16.00 tot 20.00 uur

 

€ 560,00

€ 700,00

 

 

 

 

 

1.1.2

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in kasteel Tongelaar of op een andere, dan wel een eigen locatie op:

 

 

 

1.1.2.1

maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 17.00 uur

 

€ 360,00

€ 450,00

1.1.2.2

vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur

 

€ 360,00

€ 450,00

1.1.2.3

zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur

 

€ 360,00

€ 450,00

1.1.2.4

vrijdag van 16.00 tot 20.00 uur

 

€ 420,00

€ 525,00

1.1.2.5

zaterdag van 16.00 tot 20.00 uur

 

€ 540,00

€ 675,00

 

 

 

 

 

1.1.3

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, op een andere, dan wel een eigen locatie, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand:

 

€ 195,00

€ 245,00

 

 

 

 

 

1.1.4

Voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk van niet-ingezetenen van de gemeente Mill en Sint Hubert wordt boven de onder 1.1.1. tot en met 1.1.3. vermelde bedragen een tarief geheven van:

 

€ 145,00

€ 180,00

 

*

 

 

 

1.1.5

Kosteloze huwelijksvoltrekkingen zoals bedoeld in artikel 5, lid 1 van het Reglement burgerlijke stand gemeente Mill en Sint Hubert 2009  vinden plaats in het gemeentehuis op maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.6

Bij de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk wordt, bij het gebruik maken van een ambtelijke getuige boven het verschuldigde bedrag genoemd in 1.1.1. tot en met 1.1.5., per ambtelijke getuige een tarief berekend van:

 

€ 23,50

€ 29,50

 

 

 

 

 

1.1.7

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

 

 

 

1.1.7.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

 

€ 20,00

€ 25,00

1.1.7.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

 

€ 40,00

€ 50,00

1.1.7.3

Voor het kalligraferen van een trouwboekje of partnerschapboekje wordt het onder 1.1.6.1 en 1.1.6.2 vermelde bedrag verhoogd:

 

 

 

1.1.7.3.1

voor het kalligraferen van het ambtelijke gedeelte met

 

€ 18,00

€ 22,50

1.1.7.3.2

voor het kalligraferen van het Kerkelijk gedeelte met

 

€ 10,50

€ 13,00

1.1.7.3.3

voor het kalligraferen van een geboorte inschrijving

 

€ 10,50

€ 13,00

1.1.7.3.4

voor het kalligraferen van een getuige

 

€ 3,00

€ 3,75

1.1.7.3.5

voor het kalligraferen van de naam van de ambtenaar van de burgerlijke stand

 

€ 3,00

€ 3,75

 

 

 

 

 

1.1.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

 

 

 

1.1.8.1

alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend voor elke lijst

 

€ 19,00

€ 23,75

1.1.8.2

alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en getrouwde paren, alsmede geregistreerde partners, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elke lijst.

 

€ 19,00

€ 23,75

 

 

 

 

 

1.1.9.

Akten burgerlijke stand

 

 

 

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 eerste lid, onder a, b en d van de Wet rechten burgerlijke stand

 

€ 11,50

€ 11,80

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder c van de Wet rechten burgerlijke stand

 

€ 20,70

€ 21,20

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in behandeling nemen van:

 

 

 

1.1.9.2

een afschrift van een akte van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 23b, tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, per afschrift

 

€ 11,50

€ 11,80

1.1.9.3

een uittreksel als bedoeld in artikel 23b, eerste lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, per uittreksel

 

€ 11,50

€ 11,80

1.1.9.4

een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, per verklaring

 

€ 20,70

€ 21,20

1.1.9.5

een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand, per uittreksel

 

€ 11,50

€ 11,80

 

 

 

 

 

1.1.10

Uitstel tot begraven of cremeren.

 

 

 

1.1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van toestemming tot het uitstel van begraven of cremeren als bedoeld in art.17, lid 2 van de Wet op de Lijkbezorging

 

€ 14,00

€ 17,50

 

 

 

 

 

1.1.11

Laissez passez voor lijken

 

 

 

1.1.11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van uitstel tot begraven of cremeren

 

€ 25,50

€ 32,00

 

 

 

 

 

1.1.12

Nasporingen

 

 

 

1.1.12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

€ 23,50

€ 29,50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2.1

Het tarief bedraagt terzake het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2.1.1

Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen, inclusief rijksleges

 

€ 52,10

€ 52,10

1.2.1.2

Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort), inclusief rijksleges

 

€ 58,20

€ 58,20

1.2.1.3

Tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort), inclusief rijksleges

 

€ 52,10

€ 52,10

1.2.1.4

Tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

 

 

 

 

-direct bij de aanvraag

 

€ 9,20

€ 9,20

 

-op een later tijdstip

 

€ 21,50

€ 21,50

 

 

 

 

 

1.2.1.5.1

Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart voor personen in de leeftijd vanaf veertien jaar

 

€ 43,80

€ 43,80

1.2.1.5.2

Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart voor personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

 

€ 9,20

€ 9,20

 

 

 

 

 

1.2.1.6

Toeslag voor een spoedaanvraag van een document of bijschrijving als bedoeld in 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.5

 

 

 

 

-per reisdocument (inclusief directe bijschrijvingen)

 

€ 45,00

€ 45,00

 

-per bijschrijving op een later tijdstip (per kind/sticker)

 

€ 21,40

€ 21,40

 

 

 

 

 

1.2.1.7

Indien de aanvrager van een reisdocument reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag door de aanvrager niet compleet kan worden overlegd, wordt boven het tarief verschuldigd ingevolge onderdeel 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3 en 1.2.1.5 een bedrag geheven van

 

€ 25,00

€ 25,00

 

Dit tarief wordt eenmalig geheven.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3.1.1

Tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een Nieuw Rijbewijs Document

 

€ 40,50

€ 40,50

1.3.1.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

 

€ 33,50

€ 33,50

 

 

 

 

 

1.3.2

Indien de aanvrager van een rijbewijs reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag - anders dan door overmacht - door de aanvrager niet compleet kan worden overlegd, wordt boven het tarief verschuldigd ingevolge 1.3.1.1 een bedrag geheven van

 

€ 25,00

€ 25,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

 

 

 

 

 

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

 

 

 

 

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking

 

€ 16,50

€ 16,75

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

 

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

 

€ 402,00

€ 502,00

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

 

€ 1.170,00

€ 1.460,00

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

 

€ 2.010,00

€ 2.510,00

1.4.2.2.4

Voor 5.000 verstrekkingen

 

€ 4.350,00

€ 5.440,00

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

 

€ 8.030,00

€ 10.040,00

 

 

 

 

 

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

 

 

 

 

 

 

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

 

€ 16,50

€ 16,75

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

 

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

 

€ 402,00

€ 502,00

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

 

€ 1.170,00

€ 1.460,00

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

 

€ 2.010,00

€ 2.510,00

1.4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

 

€ 4.350,00

€ 5.440,00

1.4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

 

€ 8.030,00

€ 10.040,00

 

 

 

 

 

1.4.5

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

 

 

 

€ 23,50

€ 29,50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Kiezersregister

 

 

 

 

 

 

 

 

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

 

€ 16,50

€ 16,75

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

 

 

 

 

 

1.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

 

 

1.6.1.1

Bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

 

 

1.6.1.2

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

 

€ 0,25

€ 0,25

1.6.1.3

met een maximum per bericht van

 

€ 5,15

€ 5,15

1.6.1.4

meer dan 100 pagina’s

 

€ 25,40

€ 25,40

 

 

 

 

 

1.6.2

Bij verstrekking anders dan op papier:

 

 

 

1.6.2.1

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

 

€ 5,15

€ 5,15

1.6.2.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1 en 1.6.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

€ 25,40

€ 25,40

 

 

 

 

 

1.6.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

 

€ 5,15

€ 5,15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

 

 

 

 

 

 

 

 

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

 

€ 100,00

€ 125,00

1.7.1.2

een afschrift van de een afschrift van de gemeenterekening

 

€ 100,00

€ 125,00

 

 

 

 

 

1.7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

 

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

 

 

 

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering

 

€ 3,80

€ 4,75

1.7.2.1.2

een afschrift van stukken behorende bij een raadsvergadering, per stuk

 

€ 3,80

€ 4,75

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar

 

 

 

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

 

€ 35,00

€ 44,00

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

 

€ 50,00

€ 62,50

 

 

 

 

 

1.7.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

 

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

 

 

 

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie

 

€ 3,80

€ 4,75

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per stuk

 

€ 3,80

€ 4,75

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

 

 

1.7.3.2.1

op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie

 

€ 28,00

€ 35,00

1.7.3.2.2

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie

 

€ 28,00

€ 35,00

 

 

 

 

 

1.7.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.7.4.1

tot het verstrekken van een afschrift van de openbare besluitenlijst van het college

 

€ 3,80

€ 4,75

1.7.4.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de openbare besluitenlijst van het college

 

€ 28,00

€ 35,00

 

 

 

 

 

1.7.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verordening:

 

 

 

1.7.5.1

–         omvattende 1 tot 50 pagina’s

 

€ 28,00

€ 35,00

1.7.5.2.

–         omvattende meer dan 50 pagina’s

 

€ 50,00

€ 62,50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

 

 

 

 

 

 

 

1.8.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

tot het verstrekken van langs geautomatiseerde weg vervaardigde afschriften van perceelskaarten en/of naampercelenlijsten:

 

 

 

1.8.1.1

per perceelskaart

 

€ 10,50

€ 13,00

1.8.1.2

per naam-percelenlijst

 

€ 13,50

€ 17,00

 

 

 

 

 

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de geautomatiseerde kadastrale registratie voor het verstrekken van een lichtdruk of fotokopie met

 

 

 

1.8.2.1

Formaat A4 (210 x 297 mm.)

 

€ 10,50

€ 13,00

1.8.2.2

Formaat A3 (297 x 420 mm.)

 

€ 21,00

€ 26,00

1.8.2.3

Formaat A2 (420 x 594 mm.)

 

€ 21,00

€ 26,00

1.8.2.4

Formaat A1 (594 x 841 mm.)

 

€ 28,00

€ 35,00

1.8.2.5

Formaat A0 (841 x 1139 mm.)

 

€ 35,00

€ 44,00

 

 

 

 

 

1.8.2.6

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.8.2.6.1

Voor het aanvragen en/of vernummeren van een huisnummer

 

€ 20,50

€ 26,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

 

 

 

 

 

 

 

 

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.9.1.1

Tot afgifte van een verklaring omtrent het gedrag

 

€ 30,05

€ 30,05

 

 

 

 

 

1.9.2

Legalisaties

 

 

 

1.9.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.9.2.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

 

€ 14,00

€ 17,50

 

 

 

 

 

1.9.3

Verklaring omtrent persoon

 

 

 

1.9.3.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.9.3.2

Tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

 

€ 14,00

€ 17,50

1.9.3.3

Tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

 

€ 14,00

€ 17,50

1.9.3.4

Tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn t.b.v. pensioenfonds

 

€ -

€ -

1.9.3.5

Tot afgifte van alle andere verklaringen, tot welker afgifte het gemeentebestuur op verlangen van particulieren bevoegd is, een en ander voor zover niet begrepen in enige andere paragraaf van deze verordeningen daarbij behorende tabel

 

€ 14,00

€ 17,50

 

 

 

 

 

1.9.4

Gemeenteplattegrond

 

 

 

1.9.4.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.9.4.2

tot het verkrijgen van een plattegrond van de gemeente

 

€ 4,75

€ 6,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

 

 

 

 

 

 

 

1.10.1

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

€ 23,50

€ 29,40

1.10.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina;

 

€ 1,75

€ 2,20

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

 

€ 1,75

€ 2,20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 11 Leegstandswet

 

 

 

 

 

 

 

 

1.11

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet alsmede

 

€ 140,00

€ 175,00

 

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet

 

€ 140,00

€ 175,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 12 Gemeentegarantie

 

 

 

 

 

 

 

 

1.12

Voor in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening worden geen leges geheven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

 

 

 

 

 

 

 

 

1.13.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.13.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

 

€ 42,00

€ 52,50

1.13.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 13.1.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

 

€ 42,00

€ 52,50

1.13.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 13.1.1.1 bedoelde ontheffing

 

€ 42,00

€ 52,50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 14 Kansspelen

 

 

 

 

 

 

 

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.14.1

Tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen (wettelijk maximum):

 

 

 

1.14.1.1

a.voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

 

€ 56,50

€ 56,50

1.14.1.2

b.voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten:

 

 

 

1.14.1.3

-voor de eerste kansspelautomaat

 

€ 56,50

€ 56,50

1.1.4.1.4

-en voor iedere volgende kansspelautomaat per automaat

 

€ 34,00

€ 34,00

 

 

 

 

 

1.14.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning):

 

 

 

 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 

€ -

€ -

 

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 

€ 40,00

€ 50,00

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 15 Kinderopvang (vervallen)

 

 

 

 

 

 

 

 

1.15

Op dit onderdeel waren tariefbepalingen opgenomen voor het verstrekken van inlichtingen uit het kinderopvangregister. Dat is een landelijk register geworden, dat voor iedereen via internet te raadplegen is. De tariefbepalingen zijn daardoor een dode letter geworden en geschrapt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In titel 3 zijn vanaf 2012 legestarieven opgenomen voor aanvragen voor exploitatie van gastouderopvang.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 16 Telecommunicatie

 

 

 

 

 

 

 

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

 

€ 110,00

€ 137,50

 

 

 

 

 

1.16.1.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf wordt het tarief genoemd bij 1.16.1verhoogd met

 

€ 1,90

€ 2,40

 

 

 

 

 

1.16.1.2

Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

 

€ 0,40

€ 0,50

 

 

 

 

 

1.16.2

Het in 1.16.1 genoemde bedrag wordt:

 

 

 

1.16.2.1

indien met betrekking tot melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

 

€ 70,00

€ 87,50

1.16.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

1.16.2.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.16.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder in kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 17 Verkeer en vervoer

 

 

 

 

 

 

 

 

1.17.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

1.17.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (stb.459) voor zover noodzakelijk voor en indirect samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

 

€ 47,00

€ 58,75

1.17.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (stb.459) anders dan bedoeld in onderdeel 1.17.1.1

 

€ 20,50

€ 26,00

1.17.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement (stb.1994,450)

 

€ 47,00

€ 59,00

1.17.1.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) ,

 

€ -

€ -

1.17.1.4

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer

 

€ 14,00

€ 17,50

 

 

 

 

 

1.17.2

Wedstrijden met voertuigen op een weg

 

 

 

1.1.7.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 10, vierde lid van de Wegenverkeerswet

 

€ 14,00

€ 17,50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 18 Diversen

 

 

 

 

 

 

 

 

1.18.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

 

 

 

1.18.1.1

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

€ 5,20

€ 6,50

1.18.1.2

Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

 

1.18.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

 

€ 0,30

€ 0,35

1.18.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

 

€ 0,30

€ 0,35

1.18.1.3

Kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.18.1.1 en 1.18.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk € 9,40, vermeerderd met € 0,35 voor elke dm2 waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 6 dm2 te boven gaat;

 

€ 7,50

€ 9,40

 

 

 

 

 

1.18.1.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

 

 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 

€ -

€ -

 

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 

€ 21,25

€ 26,50

 

 

 

 

 

1.18.1.5

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

€ 4,00

€ 5,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

 

 

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

 

 

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.1.3

sloopkosten:

 

 

 

 

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

 

€ 150,00

€ 152,00

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

 

30%

30%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 25.000 bedragen:

 

4,75%

4,82%

 

van de bouwkosten met een minimum van

 

€ 237,00

€ 240,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 25.000 of meer bedragen doch niet meer dan € 50.000

 

€ 1.188,00

€ 1.205,00

 

vermeerderd met

 

3,30%

3,35%

 

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 25.000 te boven gaan

 

 

 

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 50.000 of meer bedragen:

 

€ 2.013,00

€ 2.043,00

 

vermeerderd met

 

3%

3,05%

 

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 50.000 te boven gaan

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1.1

Indien een bouwplan volgens advies van gemeentelijk bouw- en woningtoezicht voldoet aan de sneltoetscriteria van de welstandsnota (waardoor geen advies bij de welstandscommissie hoeft te worden ingewonnen), wordt het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 verhoogd met

 

€ 35,25

€ 35,75

2.3.1.2

Indien het bouwplan niet voldoet aan de sneltoetscriteria van de welstandsnota, is alsnog een toetsing door de Welstandscommissie noodzakelijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1.3

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 wordt in verband met de toetsing aan de criteria van de welstandnota door de Welstandscommissie verhoogd:

 

 

 

2.3.1.3.1

Indien de bouwkosten niet meer dan € 500.000 bedragen

 

0,1224%

0,1242%

2.3.1.3.2

van die bouwkosten met een minimum van

 

€ 35,25

€ 35,75

2.3.1.3.3

Indien de bouwkosten meer dan € 500.000 en niet meer dan € 1.000.000 bedragen, per bouwplan

 

€ 720,00

€ 730,00

2.3.1.3.4

Indien de bouwkosten meer dan € 1.00.000 en niet meer dan € 1.500.000 bedragen, per bouwplan

 

€ 877,00

€ 890,00

2.3.1.3.5

Indien de bouwkosten meer dan € 1.500.000 en niet meer dan € 2.000.000 bedragen, per bouwplan

 

€ 1.033,00

€ 1.048,00

2.3.1.3.6

Indien de bouwkosten meer dan € 2.000.000 en niet meer dan € 2.500.000 bedragen, per bouwplan

 

€ 1.194,00

€ 1.212,00

2.3.1.3.7

Indien de bouwkosten meer dan € 2.500.000 en niet meer dan € 5.000.000 bedragen, per bouwplan

 

€ 1.438,00

€ 1.460,00

2.3.1.3.8

Indien de bouwkosten meer dan € 5.000.000 en niet meer dan € 7.500.000 bedragen, per bouwplan

 

€ 1.816,00

€ 1.843,00

2.3.1.3.9

Indien de bouwkosten meer dan € 7.500.000 en niet meer dan € 10.000.000 bedragen, per bouwplan

 

€ 2.187,00

€ 2.220,00

2.3.1.3.10

Indien de bouwkosten meer dan € 10.000.000 en niet meer dan € 12.500.000 bedragen, per bouwplan

 

€ 2.563,00

€ 2.601,00

2.3.1.3.11

Indien de bouwkosten meer dan € 12.500.000 en niet meer dan € 15.000.000 bedragen, per bouwplan

 

€ 2.937,00

€ 2.981,00

2.3.1.3.12

Indien de bouwkosten meer dan € 15.000.000 bedragen, per bouwplan

 

€ 3.312,00

€ 3.362,00

 

 

 

 

 

 

Extra welstandstoets

 

 

 

2.3.1.3.13

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1 wordt niet verhoogd indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1.3.14

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 wordt in verband met toetsing aan de criteria van de welstandsnota door de Welstandscommissie verhoogd indien naar het oordeel van burgemeester en wethouders in verband met de grootte en/of complexiteit van het plan een uitgebreide toetsing door het team Ruimtelijke Kwaliteit van Welstandszorg noodzakelijk is, bestaande uit de werkelijke kosten van deze toetsing, na voorafgaande opgave van de kosten.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1.4

Verplichte adviezen

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1.4.1

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de agrarische commissie wordt vereist, verhoogd met de werkelijke kosten van het uitgebrachte advies

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1.4.2

Verplicht advies Brabants Heem

 

 

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van Brabants Heem wordt vereist, verhoogd met de werkelijke kosten van het uitgebrachte advies

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1.5.3

Overige verplichte adviezen

 

 

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een extern advies wordt vereist, verhoogd met de werkelijke kosten van dat advies

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.1.6

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

 

150%

150%

 

 

 

 

 

2.3.1.7

Beoordeling aanvullende gegevens

 

 

 

 

Voor het beoordelen van aanvullende gegevens als gevolg van een onvolledige aanvraag worden geen aanvullende leges geheven.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 168,00

€ 170,50

 

 

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

 

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 

€ 382,00

€ 388,00

 

 

 

 

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 

€ 382,00

€ 388,00

 

 

 

 

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 

€ 4.000,00

€ 4.060,00

 

 

 

 

 

Het in onderdeel 2.3.3.3 genoemde tarief wordt (maximaal) verhoogd, indien er sprake is van:

 

 

 

2.3.3.3.1

behandeling inspraakreacties, met

 

€ 1.000,00

€ 1.015,00

2.3.3.3.2

behandeling zienswijzen, met

 

€ 1.000,00

€ 1.015,00

2.3.3.3.3

het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing exclusief bijkomende noodzakelijke onderzoeken, met

 

€ 2.500,00

€ 2.538,00

 

 

 

 

 

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

 

€ 1.530,00

€ 1.553,00

 

 

 

 

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 

€ 382,00

€ 388,00

 

 

 

 

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 

 

 

 

€ 225,00

€ 228,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 

€ 450,00

€ 457,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 

€ 382,00

€ 388,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 

€ 382,00

€ 388,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 

€ 382,00

€ 388,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 

€ 4.000,00

€ 4.060,00

 

Het in onderdeel 2.3.4.3 genoemde tarief wordt (maximaal) verhoogd, indien er sprake is van:

 

 

 

2.3.4.3.1

behandeling inspraakreacties, met

 

€ 1.000,00

€ 1.015,00

2.3.4.3.2

behandeling zienswijzen, met

 

€ 1.000,00

€ 1.015,00

2.3.4.3.3

het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing exclusief bijkomende noodzakelijke onderzoeken, met

 

€ 2.500,00

€ 2.538,00

 

 

 

 

 

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

 

€ 1.530,00

€ 1.553,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 

€ 382,00

€ 388,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 

€ 225,00

€ 228,00

 

 

 

 

 

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 

€ 450,00

€ 457,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 

€ 382,00

€ 388,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte van:

 

 

 

2.3.5.1

–         minder dan 100 m²

 

€ 672,00

€ 682,00

2.3.5.2

–         100 m² of meer, doch minder dan 500 m²

 

€ 672,00

€ 682,00

2.3.5.3

vermeerderd met een bedrag per m² van

 

€ 2,07

€ 2,10

2.3.5.4

–         500 m² of meer, doch minder dan 2.000 m²

 

€ 1.500,00

€ 1.522,00

2.3.5.5

vermeerderd met een bedrag per m² van

 

€ 0,84

€ 0,85

2.3.5.6

–         2.000 m² of meer, doch minder dan 5.000 m²

 

€ 2.760,00

€ 2.797,00

2.3.5.7

vermeerderd met een bedrag per m² van

 

€ 0,23

€ 0,233

2.3.5.8

–         5.000 m² of meer, doch minder dan 50.000 m²

 

€ 3.450,00

€ 3.496,00

2.3.5.9

vermeerderd met een bedrag per m² van

 

€ 0,075

€ 0,076

2.3.5.10

–         50.000 m² of meer

 

€ 6.825,00

€ 6.916,00

2.3.5.11

vermeerderd met een bedrag per m² van

 

€ 0,015

€ 0,0152

 

 

 

 

 

2.3.5.12

Indien de aanvraag om een vergunning, als bedoeld in de onderdelen 2.3.5.1 t/m 2.3.5.11 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning, bedraagt het legestarief indien het betreft uitbreiding van die inrichting, met dien verstande dat de:

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.5.12.1

uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruikersoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld onder artikel 2.3.5.1 t/m 2.3.5.11 met dien verstande dat de leges uitsluitend worden berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.5.12.2

herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief als vermeld onder de onderdelen 2.3.5.1 t/m 2.3.5.11, met dien verstande dat de leges uitsluitend worden berekend over de oppervlakte van de herindeling, interne verbouwing of het gewijzigd gebruik.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.5.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een verklaring van overdracht van een gebruiksvergunning aan een nieuwe eigenaar

 

€ 92,00

€ 93,40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

 

€ 167,00

€ 169,50

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

 

€ 167,00

€ 169,50

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

€ 167,00

€ 169,50

 

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

 

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

 

€ 167,00

€ 169,50

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van <artikel 8.1.1 van de Bouwverordening> een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

 

€ 167,00

€ 169,50

 

 

 

 

 

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

 

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

 

€ 250,00

€ 254,00

 

 

 

 

 

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 225,00

€ 228,00

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 150,00

€ 152,00

 

 

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 42,00

€ 42,60

 

 

 

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

 

€ 112,50

€ 114,00

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

 

€ 225,00

€ 228,00

 

 

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

 

€ 37,50

€ 38,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

 

€ 37,50

€ 38,00

 

 

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

 

€ 75,00

€ 76,00

 

 

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

 

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 225,00

€ 228,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 150,00

€ 152,00

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

 

€ 75,00

€ 76,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:

 

€ 150,00

€ 152,00

 

 

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld

 

 

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

 

€ 77,00

€ 78,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

 

€ 230,00

€ 233,50

2.3.16.3

voor de beoordeling van een ander hiervoor niet genoemd rapport

 

€ 77,00

€ 78,00

 

 

 

 

 

2.3.17

Procedure vaststelling hogere grenswaarde Wet Geluidhinder

 

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het starten van een procedure ter vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet Geluidhinder

 

€ 459,00

€ 466,00

 

 

 

 

 

2.3.18

Advies

 

 

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.19

Publicatiekosten

 

 

 

 

De in titel 2 genoemde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag aan de aanvrager meegedeelde werkelijke kosten van wettelijk verplichte openbare kennisgevingen, blijkende uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze rubriek wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van wettelijke verplichte openbare kennisgevingen aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.20

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

2.3.20.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

 

2.3.20.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 

€ 450,00

€ 457,00

2.3.20.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 

€ 750,00

€ 761,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

 

 

 

 

 

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

 

 

 

 

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

 

60%

60%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges,

 

 

 

 

 

 

 

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan

 

40%

40%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges,

 

 

 

 

 

 

 

 

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan

 

25%

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges,

 

 

 

 

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 3 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

 

50%

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

50%

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

 

 

Een bedrag minder dan € 240,00 wordt niet teruggegeven.

 

€ 237,00

€ 240,00

 

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies, publicatiekosten of verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17, 2.3.18, en 2.3.19 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

 

 

 

 

 

 

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

 

€ 237,00

€ 240,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

 

 

 

 

 

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

 

€ 167,00

€ 169,50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 Overschrijven vergunningen

 

 

 

 

 

 

 

 

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de ternaamstelling van verleende omgevingsvergunning

 

€ 85,00

€ 86,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 

 

 

 

 

 

 

2.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 

€ 4.000,00

€ 4.060,00

 

Het in onderdeel 2.9.1 genoemde tarief wordt (maximaal) verhoogd, indien er sprake is van:

 

 

 

2.9.1.1

behandeling inspraakreacties, met

 

€ 1.000,00

€ 1.015,00

2.9.1.2

behandeling zienswijzen, met

 

€ 1.000,00

€ 1.015,00

2.9.1.3

het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing exclusief bijkomende noodzakelijke onderzoeken, met

 

€ 2.500,00

€ 2.538,00

 

 

 

 

 

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

 

€ 4.000,00

€ 4.060,00

 

Het in onderdeel 2.9.2 genoemde tarief wordt (maximaal) verhoogd, indien er sprake is van:

 

 

 

2.9.2.1

behandeling inspraakreacties, met

 

€ 1.000,00

€ 1.015,00

2.9.2.2

behandeling zienswijzen, met

 

€ 1.000,00

€ 1.015,00

2.9.2.3

het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing exclusief bijkomende noodzakelijke onderzoeken, met

 

€ 2.500,00

€ 2.538,00

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 10 Sloopmelding

 

 

 

 

 

 

 

 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in hoofdstuk 8 van de Bouwverordening:

 

€ 58,00

€ 59,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

 

 

 

 

 

 

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

 

€ 167,00

€ 169,50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Horeca

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet

 

€ 420,00

€ 525,00

 

 

 

 

 

3.1.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging van een Drank- en Horecavergunning i.v.m. wijziging lokaliteit(en)

 

€ 99,00

€ 124,00

 

 

 

 

 

3.1.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging van een Drank- en Horecavergunning i.v.m. het wijzigen van de leidinggevenden

 

€ 99,00

€ 124,00

 

 

 

 

 

3.1.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of verklaring als bedoeld in de artikelen 35 van de Drank- en Horecawet

 

€ 20,75

€ 26,00

 

 

 

 

 

3.1.5

Ingeval in het kader van de vergunningaanvraag of aanvragen van een wijziging als bedoeld in de onderdelen 3.1.1 en 3.1.3 advies moet worden ingewonnen in het kader van de wet BIBOB, wordt het tarief verhoogd met:

 

€ 500,00

€ 625,00

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Evenementen c.a.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2.1

Evenementen e.d.

 

 

 

3.2.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2. van de Algemene plaatselijke verordening (evenementen e.d.), voor zover het betreft braderieën of markten

 

€ 68,50

€ 86,00

 

 

 

 

 

3.2.2

Geluidhinder

 

 

 

 

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 4.1.6. van de Algemene plaatselijke verordening geldende voor:

 

 

 

3.2.2.1

één dag of een gedeelte daarvan

 

 

 

 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 

€ -

€ -

 

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 

€ 28,00

€ 35,00

 

 

 

 

 

3.2.2.2

meer dan één dag

 

 

 

 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 

€ -

€ -

 

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 

€ 41,00

€ 51,00

 

 

 

 

 

3.2.3

Ontheffing sluitingsuur

 

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

3.2.3.1

Ter verkrijging van een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 2.3.1.4 van de A.P.V.

 

 

 

3.2.3.1.1

voor elk uur of gedeelte daarvan

 

€ 14,00

€ 17,50

3.2.3.1.2

met twee uur of minder, doch meer dan één uur

 

€ 21,00

€ 26,00

3.2.3.1.3

met meer dan twee uur

 

€ 28,00

€ 35,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoodstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

 

 

 

 

 

 

 

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

3.3.1.1

Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening (seksinrichting of escortbedrijf)

 

€ 527,00

€ 659,00

3.3.1.2

Tot het wijzigen van een vergunning als bedoeld in 3.3.1.1

 

€ 103,00

€ 129,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

 

 

 

 

 

 

 

 

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

3.4.1.1

Tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, ingevolge de brandbeveiligingsverordening

 

€ 19,00

€ 23,75

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Gastouderopvang

 

 

 

 

 

 

 

 

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum, gastouderbureau of het bieden van gastouderopvang op grond van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen:

 

 

 

3.5.1.1

voor een buitenschoolse opvang (BSO), een kinderdagverblijf (KDV) of een peuterspeelzaal (PSZ)

 

nieuw

€ 832,00

3.5.1.2

voor een gastouderbureau (GOB)

 

nieuw

€ 558,00

3.5.1.3

voor een gastouderopvang (GO)

 

nieuw

nnb

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Algemene plaatselijke verordening (diversen)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen

 

 

 

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

3.6.1.1

Ter verkrijging van een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 5.8.2 van de APV:

 

 

 

 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 

€ -

€ -

 

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 

€ 21,00

€ 26,00

 

 

 

 

 

 

Vent- en standplaatsvergunningen

 

 

 

3.6.2

Het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een vergunning:

 

 

 

3.6.2.1

tot het in de gemeente venten of verkopen gedurende één dag

 

€ 21,00

€ 26,00

3.6.2.2

tot het in de gemeente venten of verkopen gedurende een maand

 

€ 42,00

€ 52,50

3.6.2.3

tot het in de gemeente venten of verkopen gedurende een half jaar

 

€ 63,00

€ 79,00

3.6.2.4

tot het in de gemeente venten of verkopen gedurende een jaar

 

€ 84,00

€ 105,00

 

 

 

 

 

3.6.3

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een vergunning tot het in de gemeente innemen van een standplaats, niet tijdens marktdagen, per standplaats gedurende een periode van:

 

 

 

3.6.3.1

voor en dag of een gedeelte daarvan

 

 

 

 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 

€ -

€ -

 

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 

€ 21,00

€ 26,00

 

 

 

 

 

3.6.3.2

voor en maand of een gedeelte daarvan

 

 

 

 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 

€ -

€ -

 

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 

€ 84,00

€ 105,00

 

 

 

 

 

3.6.3.3

voor een kwartaal of een gedeelte daarvan

 

 

 

 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 

€ -

€ -

 

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 

€ 126,00

€ 158,00

 

 

 

 

 

3.6.3.4

voor een jaar of een gedeelte daarvan

 

 

 

 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 

€ -

€ -

 

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 

€ 252,00

€ 315,00

 

 

 

 

 

 

Verkoopregister

 

 

 

3.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

3.6.4.1

Tot het verkrijgen van een verkoopregister als bedoeld in artikel 2.5.1 van de A.P.V.

 

€ 41,50

€ 52,00

 

 

 

 

 

 

Nachtverblijfregister

 

 

 

3.6.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

 

3.6.5.1

een nachtverblijfregister als bedoeld in artikel 2.3.2.3 van de A.P.V.

 

€ 41,50

€ 52,00

 

 

 

 

 

 

Reclamevergunningen op grond van de A.P.V.

 

 

 

3.6.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

3.6.6.1

Tot het verkrijgen van een reclamevergunning als bedoeld in artikel 4.4.2 van de A.P.V. (opschrift, aankondiging of afbeelding op of aan een onroerende zaak). Deze tariefbepaling is vervallen. Valt onder titel 2 omgevingsvergunning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

 

 

 

 

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 

€ -

€ -

 

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 

€ 21,25

€ 26,50