Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Inkomensondersteunende Maatregelen gemeente Arnhem |
Citeertitel | Verordening Inkomensondersteunende Maatregelen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de regeling, vastgesteld door de raad op 25 september 2006.
de artikelen 108, eerste lid, 147, eerste lid, en 149 van de Gemeentewet;
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 13-09-2012 | nieuwe regeling | 20-12-2011 Arnhemse koerier 28 december 2012 | B&W doc.nr 2011.0.128.954 |
Het college kan in het kader van het minimabeleid als inkomensondersteunende maatregel de Arnhem Card verstrekken.
Voor de Arnhem Card komt slechts degene in aanmerking die deel uitmaakt van de kring van rechthebbenden als bedoeld in artikel 4 en voldoet aan de in artikel 5 opgenomen voorwaarden.
Artikel 4 Kring van rechthebbenden
In afwijking van het eerste lid behoort hij niet tot de kring van rechthebbenden, indien hij deelneemt aan onderwijs of beroepsopleiding waarvoor hij aanspraak kan maken op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000 of op een tegemoetkoming in de onderwijsbijdrage en de schoolkosten op grond van hoofdstuk 4 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten.
b. indien sprake is van een alleenstaande of alleenstaande ouder jonger dan 65 jaar, te beschikken over een inkomen lager dan of gelijk aan 110% van de voor hem van toepassing zijnde bijstandsnorm als bedoeld in artikel 20 van de Wet inclusief de maximale toeslag als bedoeld in artikel 25, tweede lid van de Wet; dan wel
Indien bij onderzoek blijkt dat de belanghebbende niet meer tot de kring van rechthebbenden behoort dan wel niet meer aan de voorwaarden van artikel 5 voldoet, wordt de Arnhem Card ingetrokken.
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening indien toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 10 Intrekking oude verordening
De ‘Verordening Inkomensondersteunende Maatregelen gemeente Arnhem', vastgesteld op 25 september 2006, wordt ingetrokken.
Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de Wwb niet afzonderlijk te definiëren in de verordening. Een en ander houdt onder meer in, dat bepaalde inkomensbestanddelen die binnen de Wwb buiten beschouwing worden gelaten, ook bij de inkomenstoets in het kader van het minimabeleid buiten beschouwing blijven. Aldus wordt voorkomen, dat het minimabeleid het op basis van de Wwb ingezette bijstandsbeleid doorkruist.
De gemeente kan via twee wegen aan armoedebestrijding doen: enerzijds door invulling te geven aan de in de Wwb en IWwb aan het college opgedragen verplichtingen en toebedeelde bevoegdheden zoals het verstrekken van een langdurigheidstoeslag of het in het leven roepen van een categoriale regeling voor bijstandsverlening aan chronische zieken en gehandicapten, anderzijds door gebruik te maken van de autonome raadsbevoegdheid tot het vaststellen van een verordening die andere, niet in de wet geregelde, inkomensondersteunende voorzieningen in het leven roept.
In artikel 2 staat de inkomensondersteunende maatregel vermeld die door middel van de onderhavige verordening in het leven wordt geroepen: de Arnhem Card. Niet uitgesloten moet worden dat in de toekomst nog andere inkomensondersteunende maatregelen in deze verordening worden ondergebracht.
Wil men voor de Arnhem Card in aanmerking komen, dan dient de aanvrager te behoren tot de kring van rechthebbenden (artikel 4) en te voldoen aan de in artikel 5 verder uitgewerkte voorwaarden.
Dit artikel gaat in op de vorm van de verstrekking. De Arnhem Card geeft de houder recht op korting op dan wel toegang tot voorzieningen van de aangesloten instellingen. Op deze wijze opent de Arnhem Card niet alleen de mogelijkheid tot het krijgen van kortingen voor bijvoorbeeld een maaltijdvoorziening, maar ook tot het deelnemen aan een collectieve aanvullende ziektekostenverzekering.
Op basis van de in dit artikel weergegeven criteria wordt de kring van rechthebbenden nader ingekaderd. In totaal is een drietal criteria te onderscheiden:
Nederlander, dan wel een daarmee op basis van artikel 11 Wwb gelijkgestelde vreemdeling: onrechtmatig in Nederland verblijvende vreemdelingen en toeristen worden op basis van deze omschrijving uitgesloten;
Een adres binnen de gemeente Arnhem: alleen inwoners van de gemeente Arnhem komen voor de Arnhem Card in aanmerking. Als inwoners worden zowel degenen met een woonadres als met een postadres (in het kader van de dak- en thuislozenregeling) aangemerkt;
18 jaar of ouder: alleen meerderjarigen kunnen in aanmerking komen voor de Arnhem Card. Voor minderjarigen geldt, dat zij via hun ouders gebruik kunnen maken van de geboden voorzieningen.
Een groep is uitgesloten van de kring van rechthebbenden voor de Arnhem Card. Het gaat hierbij om de studerenden met aanspraak op studiefinanciering of een tegemoetkoming in het kader van de WTOS. Deze groep is uitgesloten daar er reeds binnen een ander kader (Wet studiefinanciering 2000/WTOS) zorg wordt gedragen voor inkomensondersteunende voorzieningen.
Artikel 5 definieert de inkomens- en vermogenstoets waaraan de belanghebbende die behoort tot de kring van rechthebbenden, dient te voldoen.
Een inkomen lager dan of gelijk aan het toetsinkomen: het toetsinkomen is bepaald op 110% van de voor betrokkene geldende maximale bijstandsnorm. Voor alleenstaanden en alleenstaande ouders tot 65 jaar geldt dat tevens de maximale toeslag van 20% (ex artikel 25 van de wet) tot de bijstandsnorm wordt gerekend.
Een vermogen lager dan of gelijk aan de vermogensgrens: aangesloten wordt bij het vermogensbegrip binnen de wet.
De Arnhem Card wordt toegekend voor één dan wel twee kalenderjaren (zie verder artikel 7). Zo iemand uit de kring van rechthebbenden doorlopend gebruik wil maken van de Arnhem Card, zal hij steeds voor afloop van het kalenderjaar schriftelijk een aanvraag moeten indienen voor het daaropvolgende kalenderjaar. Het college kan op basis van het tweede lid echter besluiten bepaalde groepen personen aan te wijzen, voor wie de verplichting tot aanvragen niet geldt. Gedacht moet dan worden aan groepen voor wie het telkenmale schriftelijk aanvragen een extra belasting vormt, terwijl de mogelijkheid dat een mutatie zich voordoet op basis waarvan zij op een bepaald moment niet meer tot de kring van rechthebbenden behoren, nihil is. Te denken valt onder meer aan de personen behorend tot de kring van rechthebbenden van 65 jaar en ouder. In deze gevallen neemt het college de aanvragen ambtshalve in.
De datum van aanvraag bepaalt de verstrekkingenperiode. Wanneer vóór 1 juli van het lopende kalenderjaar aangevraagd wordt, dan wordt de Arnhem Card verstrekt voor het lopende kalenderjaar. Ligt de aanvraagdatum tussen 1 juli en 1 december van het lopende jaar, dan wordt de aangevraagde maatregel zowel voor het lopende als het daaropvolgende kalenderjaar toegekend. Binnen een jaar na aanvraag wordt vervolgens bezien, of betrokkene nog aan de voorwaarden voldoet en tot de kring van rechthebbenden behoort. Is dit niet meer het geval, dan wordt de Arnhem Card per dan ingetrokken.
Ligt de aanvraagdatum ná 1 december dan wordt de Arnhem Card eerst voor het daaropvolgende jaar toegekend.
In beginsel (zie de uitzondering in artikel 6, tweede lid) wordt iedereen behorend tot de kring van rechthebbenden binnen een kalenderjaar verzocht schriftelijk een nieuwe aanvraag in te dienen voor het daaropvolgende kalenderjaar. Deze oproep dient tevens om te onderzoeken of betrokkene nog tot de kring van rechthebbenden behoort.
Zoals reeds aangegeven in artikel 7 wordt binnen een jaar na aanvraag onderzocht, of betrokkene nog tot de kring van rechthebbenden behoort en voldoet aan de voorwaarden. Is dit niet meer het geval, dan wordt per dan de Arnhem Card ingetrokken. Betrokkene wordt bij toekenningsbeschikking de verplichting opgelegd de Dienst zo snel mogelijk te informeren over feiten en/of omstandigheden die van invloed kunnen zijn op het recht op de Arnhem Card.