Organisatie | Schiermonnikoog |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Wsw gemeenten Ameland / Dantumadiel / Dongeradeel / Ferwerderadiel / Kollumerland c.a. en Schiermonnikoog |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening, art. 2, derde lid
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2011 | 01-07-2011 | Nieuwe regeling | 24-01-2012 Nieuwsbrief, 27 januari 2012 | Onbekend |
De cliëntenparticipatie Wsw (Wsw-raad) houdt zich bezig met het gemeentelijk beleid ten aanzien van de Wsw. Dit is de verordenende bevoegdheid van de gemeente, de gemeente heeft ook de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de ui t voering.
De raden van de Gemeenten Ameland, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollumerland c.a., Schiermonnikoog
Gelet op artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening;
Overwegende dat bij verordening nadere regels vastgesteld dienen te worden over de wijze waarop Wsw-geïndiceerden of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet.
In deze verordening wordt verstaan onder:
belangenorganisaties: organisaties die de belangen van cliënten of mede de
belangen van cliënten behartigen;
bestuur: het College van Burgemeester en Wethouders;
cliëntenraad:de door burgemeester en wethouders als zodanig erkende gezamenlijke cliëntenraad van Wsw-geindiceerden in de gemeenten Ameland, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollumerland c.a. en Schiermonnikoog;
Wsw-geindiceerden: ingezetenen die voor de Wsw geïndiceerd zijn of hun wettelijk vertegenwoordigers, te weten:
cliëntenparticipatie Wsw: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Wsw-geindiceerden betrekt in de beleidsvoorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk Wsw-beleid;
Artikel 2 Doelstelling Cliëntenraad
Het beleid cliëntenparticipatie Wsw heeft de volgende doelstellingen:
Wijziging en intrekking verord e ning
Wijziging of intrekking van deze verordening kan alleen plaatsvinden nadat de Cliëntenraad daarover is gehoord.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 24 januari 2011.
., voorzitter (mr. M. Zijlstra)
., griffier (S.T. van der Zwaag)
TOELICHTING VERORDENING CLIENTENPARTICIPATIE SOCIALE WERKVOORZIENING
Op 1 januari 2008 is de nieuwe Wet sociale werkvoorziening (Wsw) in werking getreden. De Wsw-geïndiceerde (cliënt) staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wsw. Om die reden vindt de Tweede Kamer cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is daarom geregeld dat de gemeenteraad bij de verordening regels stelt over de manier waarop cliënten betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw. In artikel 2, derde lid van de Wsw is daarom bepaald dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze ingezetenen of hun vertegenwoordigers;
b. deze ingezetenen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;
c. zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.
De gemeenten hebben inmiddels de nodige ervaring opgedaan met cliëntenparticipatie in het kader van de WWB. Het derde lid komt nagenoeg overeen met artikel 47 van de WWB en biedt flexibiliteit in keuzemogelijkheden om organisatie en vormgeving van cliëntenparticipatie in te vullen. Gemeenten zijn tot op zekere hoogte vrij in de keuze van de manier waarop zij cliëntenparticipatie wensen te organiseren. Echter, aangezien de wettelijke minimumeisen vrijblijvende vormen van cliëntenparticipatie als een klantenpanel of klanttevredenheidsonderzoek uitsluiten, is een Cliëntenraad - met adviserende taken en bevoegdheden - de meest voor de hand liggende vorm om invulling te geven aan de wettelijke verplichting. Daarbij kan de gemeenteraad zelf bepalen hoe de cliëntenparticipatie zich verhoudt tot de wettelijk georganiseerde inspraak en medezeggenschap van Wsw-werknemers op grond van de Wet op de ondernemingsraden (Wor).
De gemeenten Dantumadiel, Dongeradeel en Kollumerland c.a. hebben de uitvoering van de Wsw opgedragen aan de GR Werk-/Leerbedrijf Noard-East Fryslân.
De gemeenteraden van bovenmstaande gemeenten, als ook de gemeenten Ameland, Ferwerderadiel en Schiermonnikoog, hebben besloten een gezamenlijke Cliëntenraad in te stellen die de besturen adviseren.
De Cliëntenraad WSW behartigt de belangen van alle Wsw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. De bedoeling is de Cliëntenraad te betrekken bij de voorbereiding van het beleid. Het beleidsterrein voor advisering strekt zich uit over beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, inzet van voorzieningen (zoals persoonsgebonden budget), de uitvoering van de wetgeving, beoordeling van begroting, verantwoording en evaluaties en dergelijke. Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna derhalve niet nader toegelicht.
Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen. De cliëntenraad is ingesteld door de deelnemende gemeenten aan de GR Werk-/Leerbedrijf NoardEast Fryslân en adviseert aan het bestuur. De cliëntenraad is het inspraakorgaan dat binnen het samenwerkingsverband actief is en zich ten doel stelt om de belangen te behartigen van de in de gemeenten woonachtige Wsw-geindiceerden (ingezetenen met een Wsw-indicatie).
Onder cliënten wordt verstaan de ingezetenen, woonachting binnen de grenzen van de deelnemende gemeenten in de GR Werk-/Leerbedrijf NoardEast Fryslân, met een Wsw-indicatie en hun wettelijke vertegenwoordigers.
Aan de cliëntenraad kunnen ook belangenorganisaties deelnemen die (mede) de belangen van cliënten behartigen.
Artikel 2 Doelstelling Cliëntenraad
Dit artikel behelst een globale omschrijving van het doel van cliëntenparticipatie en omarmt de gedachte dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoering van een beleidsgebied waarin de cliënt centraal staat.
In de wet geregeld dat cliënten, die immers bij de uitvoering van de wet centraal staan, ook bij de uitvoering worden betrokken. Gemeenten dienen een verordening op te stellen waarin zij aangeven hoe ze de cliënten of hun vertegenwoordigers bij de uitvoering betrekken. In deze verordening wordt geregeld op welke wijze periodiek overleg wordt gevoerd met de cliënten en hoe de cliënten onderwerpen voor de agenda kunnen aanmelden en op welke wijze ze worden voorzien van informatie die ze nodig hebben om adequaat aan het overleg te kunnen deelnemen.
De cliëntenraad zorgt voor collectieve belangenbehartiging bij de lokale invulling van het gehele beleidsveld. Het kan hierbij gaan om advisering inzake beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, de uitvoering van wetgeving, beoordeling van evaluaties, benchmarkresultaten en dergelijke. Het gaat dus nadrukkelijk niet om belangenbehartiging van individuele klanten.
Artikel 3 Samenstelling Cliëntenraad
De samenwerkende gemeenten streven naar een evenwichtige samenstelling van de cliëntenraad. Vandaar dat in de verordening een bepaling is opgenomen die de afspiegeling van de individuele cliënten en cliëntenorganisaties mogelijk maakt.
Niet alleen cliënten maar ook vertegenwoordigers van belangenorganisaties worden bij de cliëntenraad betrokken. Cliënten kunnen, op grond van persoonlijke omstandigheden, in de praktijk een minder constante factor in cliëntenorganisaties zijn. Tevens is het van belang om de te bespreken problematiek in een breder kader te zien. Om deze redenen worden ook belangenorganisaties bij de cliëntenparticipatie betrokken. Kandidaten namens een belangenorganisatie worden voorgedragen door de organisatie die zij in de cliëntenraad vertegenwoordigen.
Om besluitvorming mogelijk te maken is een minimum van zeven deelnemers vereist. Het maximum aantal leden van de Cliëntenraad gesteld op vijftien personen. Uitgangspunt is dat er voor een evenredige vertegenwoordiging van de ingezetenen van samenwerkende gemeenten twee leden per gemeente vertegenwoordigd zullen zijn.
De leden van de Cliëntenraad voeren hun werkzaamheden voor de Cliëntenraad zonder last uit. Voor zover mogelijk houden de leden ruggespraak met hun achterban. Het organiseren van ruggespraak is voor individuele leden niet altijd mogelijk. Uiteraard zullen de vertegenwoordigers van belangenorganisaties wel worden gevoed vanuit de betreffende organisatie. Voor deze leden in ruggespraak eenvoudiger te realiseren.
Artikel 4 Voordracht en benoeming leden
Het benoemen van leden valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur. De zittingsduur van de Cliëntenraad is en wordt gelijkgesteld aan de zittingsduur van het bestuur. Leden van de Cliëntenraad die tussentijds worden benoemd, worden benoemd voor de resterende zittingsperiode van het bestuur.
De leden vanuit de belangenorganisaties worden voorgedragen door die organisaties en benoemd door het bestuur.
Kandidaten voor het lidmaatschap van de Cliëntenraad vanuit de cliënten worden door het bestuur geworven door middel van een openbare oproep. De Cliëntenraad doet aan het bestuur een voordracht van de te benoemen leden vanuit de cliënten.
Artikel 5 Onafhankelijk voorzitter
De voorzitter is onafhankelijk en is geen lid van de Cliëntenraad en heeft geen stemrecht. De voorzitter wordt door de Cliëntenraad voorgedragen en door het bestuur benoemd. De voorzitter wordt van buitenaf voorgedragen.
Artikel 6 Overleg bestuur en Cliëntenraad
Het bestuur en de cliëntenraad hebben tenminste twee keer per jaar overleg. Tijdens dit overleg kunnen alle onderwerpen over beleid, uitvoering en kwaliteit van de dienstverlening op de agenda worden geplaatst.
Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan de Cliëntenraad zijn toebedeeld. De Cliëntenraad fungeert als adviesorgaan van het bestuur. De aspecten van het beleid waarbij de Cliëntenraad wordt betrokken zijn:
Behalve adviserende taken heeft de Cliëntenraad ook recht op initiatief. De Cliëntenraad kan op verzoek van het bestuur advies uitbrengen over aangelegenheden op het terrein van de Wsw, maar kan zeker ook zelf het initiatief nemen.
Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met de Cliëntenraad gehouden omdat deze worden behandeld via andere procedures en overlegstructuren. Ook heeft de Cliëntenraad geen adviesrecht over de uitvoering van het Werk-/Leerbedrijf NoardEast Fryslân. Hiervoor beschikt het Werk-/Leerbedrijf over een eigen Ondernemingsraad op grond van de Wet op de Ondernemingsraden.
De Cliëntenraad moet door het bestuur tijdig worden betrokken bij de voorbereiding van beleid en uitvoeringsbeleid. Hier wordt in artikel 9 nader op ingegaan.
Als het bestuur afwijkt van de adviezen van de Cliëntenraad zal het bestuur gemotiveerd aan de Cliëntenraad mededelen waarom van het advies is afgeweken.
Artikel 8 Werkwijze Cliëntenraad
De cliëntenraad draagt zorg voor de totstandkoming van een huishoudelijk reglement voor de cliëntenraad. Het reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het bestuur. Het huishoudelijke reglement geeft in ieder geval een nadere invulling aan de samenstelling, taken, bevoegdheden, werkwijze van de cliëntenraad en al hetgeen dat van belang is voor het goed functioneren van de cliëntenraad.
Artikel 9 Informatievoorziening
Het bestuur draagt er zorg voor dat relevante zaken voorafgaande aan de besluitvorming ter advisering worden voorgelegd aan de Cliëntenraad. Hiervan kan alleen worden afgeweken indien advisering vooraf tot een ongewenste vertraging leidt in het besluitvormingsproces. In dat geval zal een en ander achteraf in de Cliëntenraad aan de orde worden gesteld. Het bestuur zorgt voor tijdige toezending van stukken welke ter advisering worden voorgelegd aan de Cliëntenraad.
Artikel 10 Facilitering Cliëntenraad
Door het bestuur wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld waaruit op basis van een door de Cliëntenraad op te stellen en door het bestuur goed te keuren begroting de kosten van de ambtelijke ondersteuning en andere kosten, zoals kosten voor deskundigheidsbevordering en organisatiekosten, ten laste kunnen worden gebracht.
Voorts zal het bestuur de Cliëntenraad ook de gelegenheid moeten bieden om zijn taak naar behoren uit te voeren. Voor de vergaderingen van de Cliëntenraad wordt onder andere gratis vergaderruimte beschikbaar gesteld.
Daarnaast ontvangen de leden van de cliëntenraad voor het bijwonen van vergaderingen een door het bestuur vast te stellen onkostenvergoeding. Voor wat betreft deze vergoedingen is nadrukkelijk aangegeven dat het een onkostenvergoeding betreft. Deze onkostenvergoeding is niet hoger dan het bedrag dat door de Belastingdienst als vrijwilligersvergoeding buiten beschouwing wordt gelaten in artikel 2, zesde lid van de Wet op de loonbelasting 1964. In het kader van de Wet werk en bijstand (WWB) wordt deze vergoeding niet gezien als middelen, zoals vermeld in artikel 31, eerste lid van de WWB en worden niet verrekend met de bijstandsuitkering. De onkostenvergoeding komt ten laste van het in lid 1 van dit artikel genoemde budget.
Artikel 12 Onvoorziene situaties
Dit artikel geeft de bevoegdheid aan het bestuur om een besluit te nemen in de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, maar waarin toch een beslissing moet worden genomen.