Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit Zaanstad 2012 |
Citeertitel | Organisatiebesluit Zaanstad 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2015 | 01-01-2020 | Wijziging in bijlage B Organisatiebesluit 2012 door gemeentesecretaris | 10-06-2015 Gemeenteblad 2015, nummer 71536 | 2015/134840 | |
09-10-2012 | 01-01-2012 | 30-06-2015 | Wijziging | 09-10-2012 Gemeenteblad 2012, nummer 47 | 2012/20384 |
27-01-2012 | 01-01-2012 | 01-01-2020 | Onbekend | 10-01-2012 Gemeenteblad 2012, nummer 7 | 2012/20384 |
Hoofdstuk 1 De structuur van de ambtelijke organisatie
In dit besluit wordt verstaan onder:
Artikel 2 Ambtelijke organisatie
De secretaris stelt in overleg met het college de portefeuilles vast van de directeuren, bestaande uit het ambtelijk opdrachtgeverschap voor de voorbereiding, uitvoering en verantwoording van begrotingsprogramma's, het ambtelijk opdrachtgeverschap voor op
concernniveau belegde programma's en projecten en uit de directievoering over een verzameling aan sectoren.
De gemeentearchivaris als bedoeld in artikel 31 van de Archiefwet 1995 oefent, in overeenstemming met het bepaalde in het tweede lid van het vorengenoemde artikel, rechtstreeks onder de bevelen van het college het beheer uit over de naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden en historisch-documentaire
Indien bij afzonderlijke verordening of besluit een commissie als bedoeld in de artikelen 82 en volgende van de Gemeentewet wordt ingesteld, die belast is met het beheer van een dienst of een onderdeel daarvan, mogen in die verordening of in dat besluit geen
bepalingen voorkomen, die de in dit besluit geregelde bevoegdheden van de secretaris, directeuren en concerncontroller aantasten.
Artikel 3 Diensten en sectoren
Het ambtelijk apparaat van de gemeente is, afgezien van de griffie, ingedeeld in de volgende hoofdstructuur: algemene dienst en de dienst gemeentelijke brandweer,
Artikel 5 De sturing van de ambtelijke organisatie
Hoofdstuk 2 De ambtelijke organisatie in relatie tot de bestuursorganen
Paragraaf 1 Secretaris in relatie tot de bestuursorganen
Tenzij bij afzonderlijke verordening of bij afzonderlijk besluit anders is geregeld, is het bepaalde in de artikelen 6 en 7 voor zover het betreft de daarin opgedragen taken ten aanzien van door het college of de burgemeester ingestelde commissies van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat het stellen van nadere regels en richtlijnen als bedoeld in voornoemde artikelen geschiedt door het college, onderscheidenlijk de burgemeester.
Paragraaf 2 De ambtelijke organisatie en uitoefening van bestuursbevoegdheid
Artikel 11 De relatie toit de burgemeester
Het bepaalde in artikel 10 is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de burgemeester als bestuursorgaan.
Artikel 12 Voorwaarden waaronder het mandaat wordt verleend
Het ingevolge de artikelen 10 en 11 verleende (onder)mandaat is niet van toepassing:
Artikel 13 Terugkoppeling naar bestuurlijk niveau
In de gevallen dat een of een aantal van de uitzonderingen genoemd in artikel 12 van toepassing is, dan wel indien de gemandateerde twijfelt of zulks het geval is, wordt het besluit of de afdoening van de zaak aan het college of aan het lid van het college tot wiens portefeuille het onderwerp
Artikel 14 Informatieverstrekking over gebruik van de gemandateerde bevoegdheid
De secretaris en de directeuren verstrekken de afzonderlijke leden van het college respectievelijk de burgemeester regelmatig informatie over de zaken die zij op basis van dit besluit afdoen of hebben afgedaan, de beslissingen krachtens ondermandaat daarbij inbegrepen.
Artikel 15 Volmacht en machtiging
Aan de functionarissen die krachtens het ondermandaatbesluit van een directeur bevoegd zijn tot het uitoefenen van bevoegdheden, wordt volmacht verleend en een machtiging indien en voor zover de vertegenwoordiging van de gemeente om privaatrechtelijke rechtshandelingen of feitelijke handelingen te verrichten voortvloeit uit de uitoefening van deze bevoegdheden.
Paragraaf 3 Uitvoerende bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de ambtelijke organisatie
Het aan de directeuren opgedragen dagelijks beheer omvat het ambtelijk opdrachtgeverschap voor de voorbereiding, uitvoering en verantwoording van begrotingsprogramma's, het ambtelijk opdrachtgeverschap voor op concernniveau belegde programma's en projecten en de verantwoordelijkheid voor het functioneren en presteren van de sectoren die onder hun directievoering zijn geplaatst.
Artikel 18 Informatieverstrekking door de sectoren
De directie stelt vast welke gegevens door de sectoren worden verstrekt ten behoeve van een goed beheer van de gemeentelijke organisatie als geheel. De aard, de inhoud, de vorm ervan en de frequentie van de informatieverstrekking wordt daartoe per categorie nader bepaald.
Hoofdstuk 3 Werkwijze van de ambtelijke organisatie
Artikel 22 Overleg met de wethouder
De directeuren wijzen ieder voor hun sectoren ambtenaren aan, die omtrent onderdelen van het beleid waarvoor de directeuren verantwoordelijkheid dragen, rechtstreeks overleg kunnen voeren met het voor dat beleid primair verantwoordelijke wethouder. Deze
ambtenaren ontvangen daartoe mandaat van de directeur. Omtrent de inhoud van het overleg leggen zij verantwoording af tegenover de directeur.
Hoofdstuk 4 Controlling, financieel management en de administratieve organisatie van de gemeente
Artikel 27 Concernadministrateur
De secretaris wijst, gehoord de directie, een ambtenaar aan als concernadministrateur.
Artikel 29 Begroting en jaarstukken
Jaarlijks voor een door het college vast te stellen datum, met in acht neming van de gemeentewet, biedt de secretaris aan het college en na overleg met de concerncontroller, de ontwerp begroting en ontwerp jaarstukken aan, waarin opgenomen de beleids- en financiéle
begroting van het komend dienstjaar en de meerjarenbegroting, respectievelijk de ontwerp jaarrekening en jaarverslag van het afgesloten dienstjaar.
Indien en voor zover de concerncontroller met betrekking tot de financieel-technische aspecten van de productraming of het verslag van de producten, dan wel de beleidsvoorstellen bedoeld in het voorgaande lid, een van de directeur afwijkend standpunt heeft doet hij, na overleg met de directeur, bij de aanbieding van de ontwerp begroting, de
ontwerp jaarstukken, dan wel bij de beleidsvoorstellen schriftelijke mededeling aan het college. Een afschrift van dat advies zendt hij aan de secretaris.
Hoofdstuk 5 Slot- en overgangsbepalingen
De secretaris brengt jaarlijks of zo veel eerder als hij redenen daartoe aanwezig acht, aan het college een rapport uit inzake het functioneren van dit besluit. In zijn rapport besteedt hij bijzondere aandacht aan de vraag of de organisatie aanpassing behoeft, bij voorbeeld ten gevolge van de
maatschappelijke ontwikkelingen en het door de raad vastgestelde beleid.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college op
mr G.H. Faber, burgemeester,
drs C. Vermeer, secretaris,
Voorzover dit besluit bevoegdheden betreft van de burgemeester als vertegenwoordiger van de gemeente Zaanstad en als bestuursorgaan,
aldus vastgesteld op
mr G.H. Faber, burgemeester
Bijlage A van het organisatiebesluit 2012
Ondertekeningsformule van de in mandaat genomen besluiten.
1. In de gevallen, waarin het college gebruik maakt van haar bevoegdheid, hanteert zij de volgende formule:
burgemeester en wethouders van Zaanstad,
(><titulatuur><voorletters><naam><burgemeester>)
(><titulatuur><voorletters><naam><gemeentesecretaris>)
burgemeester en wethouders van Zaanstad,
2. In de gevallen, waarin een afzonderlijk lid van het college, gebruikmaakt van zijn mandaat tekent het lid van het college de betreffende stukken. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
wethouder (naam portefeuille, met hoofdletter),
(<titulatuur><voorletters><naam wethouder>)
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
wethouder Milieu en Landschap.
3. In de gevallen waarin de gemeentesecretaris, de directeuren of de
ondergemandateerde gebruik maken van het binnen dit besluit verleende mandaat, worden de desbetreffende stukken voorzien van de volgende
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
<mevrouw/de heer><titulatuur><voorletters><naam functionaris>
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
hoofd afdeling Juridische Zaken,
4. De burgemeester tekent volgens de volgende formule
(<titulatuur><voorletters><naam burgemeester>)
(bij vervanging loco-burgemeester gevolgd door naam wethouder)
de loco-burgemeester van Zaanstad,
5. In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:
namens de burgemeester van Zaanstad,
<mevrouw/de heer><titulatuur><voorletters><naam functionaris>
namens de burgemeester van Zaanstad,
hoofd afdeling Juridische Zaken,