Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Limburg

Stimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2012-2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Limburg
Officiële naam regelingStimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2012-2015
CiteertitelStimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2012-2015
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpsubsidies, zorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201303-09-2014art. 11, lid 2

18-12-2012

Provinciaal Blad van Limburg, 2012, 27

Onbekend
01-01-201201-01-2015art. 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, , 14, 15, 16, 17

02-09-2014

Provinciaal Blad van Limburg, 2014, 76

Onbekend
01-01-201201-01-2013Nieuwe regeling

17-01-2012

Provinciaal Blad van Limburg, 2012, 8

Onbekend

Tekst van de regeling

STIMULERINGSREGELING BOVENLOKALE EVENEMENTEN 2012 - 2015 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1 . Evenement: een georganiseerde gebeurtenis, activiteit, (openlucht-)manifestatie, (thema-)dag of week, op het gebied van (volks)cultuur, muziek of sport, open voor publiek.

  • 2 . Sport: één of meer van de sporten als bedoeld in de lijst van organisaties aangesloten bij NOC*NSF.

  • 3 . Evenement categorie A: een grootschalig (volks)cultureel- of sportevenement met bovenlokale uitstraling waarbij vrijwilligers vanuit de stichting of vereniging zelf én vrijwilligers uit de lokale gemeenschap bij de organisatie en uitvoering worden betrokken.

  • 4 . Evenement categorie B: een grootschalig evenement met bovenlokale uitstraling waarin een muzikale uitdaging centraal staat en bijzondere aandacht wordt geschonken aan deelname van jeugdige muzikanten en/of participatie van nieuwe doelgroepen en vrijwilligers vanuit de stichting of vereniging zelf en bij voorkeur ook vrijwilligers uit de lokale gemeenschap bij de organisatie en uitvoering worden betrokken.

  • 5 . Bovenlokale uitstraling: het evenement moet niet alleen op de eigen lokale gemeenschap gericht zijn, waarbinnen het evenement plaatsvindt, maar ook op het aantrekken van publiek en deelnemers van buiten deze gemeenschap.

  • 6 . Verenigingen en stichtingen: verenigingen en stichtingen die statutair gevestigd zijn in Limburg en waarvan het bestuur onbezoldigd is en waarbij uit de statuten blijkt dat zij actief zijn op het gebied van (volks)-cultuur, sport of muziek.

  • 7 . SBBI-status: voorwaarden die de Belastingdienst stelt aan sociaal belang behartigende instellingen.

  • 8 . ANBI-status: erkenning door de Belastingdienst als Algemeen Nut Beogende Instelling.

Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling

Doelstelling van deze nadere subsidieregels is om grootschalige evenementen met een bovenlokale uitstraling op het gebied van (volks-)cultuur, sport en muziek, die in belangrijke mate worden georganiseerd en uitgevoerd door vrijwilligers en die door de recessie minder sponsoren kunnen aantrekken en daardoor financieel in de knel raken, toch te laten plaatsvinden.

Artikel 3 Doelgroep

Verenigingen en stichtingen die in Limburg statutair gevestigd zijn en die een evenement met inzet van vrijwilligers organiseren, kunnen in aanmerking komen voor een projectsubsidie.

Artikel 4 Subsidievaststelling

  • 1 . De projectsubsidie wordt direct, zonder voorafgaande verleningsbeschikking, vastgesteld.

  • 2 . Gedeputeerde Staten kunnen een projectsubsidie vaststellen voor:

    • a

      . evenementen van categorie A;

    • b

      . evenementen van categorie B.

HOOFDSTUK 2 VOORWAARDEN/CRITERIA

Artikel 5 Subsidiecriteria

  • 1 . Voor zowel een evenement van categorie A als een evenement van categorie B gelden de volgende algemene criteria:

    • -

      het evenement vindt plaats tussen 1 januari 2012 en 1 januari 2016 in de provincie Nederlands Limburg;

    • -

      de aanvrager heeft van de gemeente(n) een financiële bijdrage(n) ontvangen in het jaar dat het evenement plaatsvindt en/of in het jaar voorafgaand aan het evenement waarvoor subsidie wordt gevraagd; en

    • -

      de aanvrager beschikt over de ANBI-status of voldoet aan de voorwaarden die gesteld worden aan de SBBI-status.

  • 2 . Voor een evenement van categorie A gelden naast artikel 5, eerste lid ook de volgende criteria:

    • -

      het moet een grootschalig (volks)cultureel- of sportevenement met bovenlokale uitstraling betreffen.

    • -

      het evenement moet een publieksbereik hebben van tenminste 1500 personen (inclusief vrijwilligers en deelnemers).

    • -

      het evenement dient plaats te vinden met inzet van vrijwilligers, zowel uit de eigen organisatie als uit de gemeenschap.

  • 3 . Voor een evenement van categorie B gelden, naast artikel 5, eerste lid ook de volgende criteria:

    • -

      het moet een grootschalig muziekevenement zijn dat een bovenlokale uitstraling heeft.

    • -

      het evenement moet een publieksbereik hebben van tenminste 500 personen (inclusief vrijwilligers en deelnemers).

    • -

      bijzondere aandacht moet worden geschonken aan deelname van jeugdige muzikanten en/of participatie van nieuwe doelgroepen.

    • -

      het evenement dient plaats te vinden met inzet van vrijwilligers uit de eigen organisatie en bij voorkeur ook uit de gemeenschap.

  • 4 . Uitgesloten van subsidie zijn:

    • -

      evenementen met een besloten karakter;

    • -

      paracommerciële evenementen waar betaalde krachten beroepsmatig een deel van de kosten van de organisatie van het evenement uitmaken;

    • -

      evenementen met commerciële doeleinden zoals markten en braderieën;

    • -

      bij sportevenementen: reguliere clubwedstrijden in competitieverband op nationaal of internationaal niveau;

    • -

      evenementen die de Provincie Limburg al op een andere wijze subsidieert.

  • 5 . Indien een vereniging c.q. stichting in enig kalenderjaar binnen deze regeling een subsidie heeft ontvangen voor een evenement, komt die vereniging c.q. stichting in het daarop volgend kalenderjaar niet voor een subsidie in aanmerking.

Artikel 6 Meldingsplicht

  • 1 . De subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijk melding aan Gedeputeerde Staten, zodra aannemelijk is dat:

    • a

      . de gesubsidieerde activiteiten niet of niet geheel zullen worden verricht; en/of

    • b

      . niet, of niet geheel aan de wettelijke en in de beschikking opgelegde verplichtingen en/of

    • voorwaarden zal worden voldaan.

  • 2 . De melding kan aanleiding zijn om het subsidiebedrag ten nadele van de subsidieontvanger tewijzigen.

Artikel 7 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 15, van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg, gelden de volgende weigeringsgronden:

  • a

    . Subsidie wordt geweigerd indien ten behoeve van dezelfde activiteit/project de Provincie Limburg al opeen andere wijze subsidieert of indien activiteiten onder een andere provinciale subsidieregelingvallen/reeds subsidie is verstrekt op grond van een andere provinciale regeling;

  • b

    . Subsidie wordt geweigerd voor projecten die gericht zijn op de continuïteit van een instelling.

HOOFDSTUK 3 FINANCIËLE ASPECTEN

Artikel 8 Subsidieplafond en verdeling

  • 1 . Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks het subsidieplafond van deze nadere subsidieregels vast.

  • 2 . Voor de verdeling van het plafond is het tijdstip waarop de aanvraag volledig is beslissend.

  • 3 . Indien er meerdere volledige aanvragen zijn van dezelfde datum en deze binnen het subsidieplafondniet alle kunnen worden gehonoreerd vindt prioritering plaats door Gedeputeerde Staten.

  • 4 . Aanvragen die worden ingediend nadat het subsidieplafond is bereikt worden door GedeputeerdeStaten afgewezen.

Artikel 9 Subsidiebedrag

  • 1 . De vast te stellen subsidie voor een evenement van categorie A bedraagt ten hoogste 20% van de subsidiabele kosten tot een maximum bedrag van € 5.000,00. De subsidie zal nooit hoger zijn dan de bijdrage(n) van de gemeente(n) in hetzelfde jaar en/of in het voorafgaand jaar aan de vereniging c.q. stichting.

  • 2 . De vast te stellen subsidie voor een evenement van categorie B bedraagt ten hoogste 30% van de subsidiabele kosten tot een maximaal bedrag van € 5.000,00. De subsidie zal nooit hoger zijn dan de bijdrage(n) van de gemeente(n) in hetzelfde jaar en/of in het voorafgaand jaar aan de vereniging c.q. stichting.

Artikel 10 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten 

 Aanvullend op de bepalingen in de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg zijn de volgende kosten niet subsidiabel:

  • 1

    . - consumptieve kosten (drank, eten e.d.);

          - niet nader gespecificeerde onvoorziene uitgaven.

  • 2

    . Gedeputeerde Staten kunnen in hun beschikking ook andere kosten uitsluiten.

HOOFDSTUK 4 AANVRAAGPROCEDURE

Artikel 11 Indienen aanvraag

  • 1 Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten metgebruikmaking van het standaard aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van deProvincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen.

  • 2 De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaardaanvraagformulier te bevatten en zijn voorzien van bijlagen zoals aangegeven in het formulier endient te worden verzonden naar het op het formulier aangegeven adres (GS, afdeling VGSSUB,Postbus 5700, 6202 MA Maastricht).De volgende bijlagen dienen in ieder geval aan het aanvraagformulier te worden toegevoegd:

    • a.

      een projectplan met een omschrijving van het evenement, waarin ook een opgave van deaantallen verwachte toeschouwers, deelnemers en vrijwilligers. Voor evenementen vancategorie B geldt daarnaast nog dat moet worden aangetoond hoe jeugdige muzikantenworden geënthousiasmeerd om deel te nemen en/of op welke manier nieuwe ledenworden geworven:

    • b.

      een begroting, conform de bijlage in het aanvraagformulier. Bij evenementen die hebbenplaatsgevonden vóór 1 maart 2012, is een overzicht van de gerealiseerde kosten enopbrengsten, gewaarmerkt door of namens het bestuur bijgevoegd;

    • c.

      de statuten waaruit de maatschappelijke doelstelling van de vereniging c.q. stichting blijkt;

    • d.

      een bewijs dat de gemeente(n) in het jaar van uitvoering van het evenement en/of hetjaar voorafgaand hieraan een bijdrage heeft gedaan aan de aanvrager voor de verenigingc.q. stichting als zodanig, dan wel voor het evenement. 

Artikel 12 Termijn voor indienen aanvraag

  • 1 De subsidieaanvraag dient in het jaar dat het evenement plaatsvindt en voor aanvang van het evenement te worden ingediend bij Gedeputeerde Staten, tenzij het evenement in de maand januari van 2013-2015 plaatsvindt. In het laatste geval kan de subsidie in het voorafgaande jaar vanaf 1 november worden ingediend.

  • 2 Indien het evenement vóór 1 maart 2012 plaatsvindt, kan de subsidieaanvraag tot uiterlijk 10 weken na het plaatsvinden van het evenement worden ingediend.

Artikel 13 Behandeling aanvragen

Subsidieaanvragen voor projectsubsidies worden behandeld in volgorde van binnenkomst:

  • a

    . De datum van de poststempel is bepalend. Bij persoonlijk aangeleverde aanvragen is de ontvangststempel van de Provincie Limburg dan wel de datum van het verkregen bewijs van ontvangst bepalend;

  • b

    . Bij onvolledig ingediende aanvragen geldt de datum waarop de aanvraag volledig is.

Artikel 14 Afwijzen aanvraag

Aanvragen die ontvangen zijn buiten de periode en specifieke termijnen zoals vermeld in artikel 12 worden afgewezen.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 15 Subsidie van rechtswege

  • 1 Voor alle subsidies in deze regeling geldt dat indien Gedeputeerde Staten niet binnen 24 weken (12 weken beslistermijn plus 12 weken verdaging) op een aanvraag hebben beslist, de subsidie van rechtswege is verstrekt.

  • 2 In afwijking van het eerste lid kan het van rechtswege verstrekte subsidie nooit meer zijn dan het vastgestelde standaard of norm subsidiebedrag.

  • 3 Gedeputeerde Staten trekken de van rechtswege verstrekte subsidie in, indien de subsidie wordt aangemerkt als staatssteun ingevolge artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (VWEU) en deze onrechtmatig is verleend.

  • 4 Subsidieverstrekking als gevolg van het eerste lid wordt aangemerkt als een besluit in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht.

  • 5 Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing voor deze Nadere Subsidieregels.

Artikel 16 Hardheidsclausule

  • 1 In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen Gedeputeerde Staten.

  • 2 Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling, naar het oordeel van Gedeputeerde Staten tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kunnen Gedeputeerde Staten van enige bepaling afwijken.

Artikel 17 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel

  • 1 Deze nadere regels treden met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2012.

  • 2 Deze nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2016, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op aanvragen die voor die datum zijn ingediend en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen.

  • 3 Deze regeling kan worden aangehaald als “Stimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2012 -2015”.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten voornoemd, drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris Uitgegeven, 20 december 2013 De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon 

TOELICHTING STIMULERINGSREGELING BOVENLOKALE EVENEMENTEN 2012-2015 Algemeen Deze regeling is voortgekomen uit het initiatiefvoorstel vanuit Provinciale Staten om te komen tot een stimuleringsregeling voor bovenlokale evenementen georganiseerd door vrijwilligersorganisaties op het gebied van cultuur en sport. Dit voorstel werd op 4 november 2011 unaniem aangenomen door Provinciale Staten en is door Gedeputeerde Staten uitgewerkt in een subsidieregeling. Aanleiding voor een vervolg is de constatering dat deze regeling in een duidelijke behoefte voorziet door het mede mogelijk maken van evenementen, georganiseerd door vrijwilligers in verenigingsverband en daarmee de sociale verbindingen in leefgemeenschappen versterkt. Subsidie kan alleen worden aangevraagd door verenigingen en stichtingen die statutair gevestigd zijn in Limburg en waarvan het bestuur onbezoldigd is en waarbij uit de statuten blijkt dat zij actief zijn op het gebied van (volks)-cultuur, sport of muziek. Alleen deze soort vrijwilligersorganisaties komen dus voor een subsidie in aanmerking. Op deze wijze wil de Provincie ondersteuning geven aan de belangrijke sociale functie die deze organisaties van oudsher vervullen in de lokale gemeenschappen, die nog eens wordt verbreed wanneer de gehele lokale gemeenschap bij het organiseren van een evenement wordt betrokken. De bedoeling van de regeling is uitdrukkelijk niet om reguliere kleinschalige activiteiten te stimuleren die niet boven de reikwijdte van de lokale gemeenschap uitkomen. Hiervoor verwijzen wij naar de verantwoordelijkheid van de lokale gemeenschappen en gemeenten. Deze regeling is een nadere subsidieregeling in aanvulling op de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg (provinciaal blad 2011/61), die op de website www.limburg.nl/subsidies > subsidiestelsel 2012 is te vinden. Artikel 1 Begripsomschrijvingen Sport: voor het begrip "sport" wordt aangesloten bij de sporten die zijn vermeld op de lijst met "organisaties aangesloten bij NOC* NSF". Organisaties die zich bezighouden met (sportieve)activiteiten die niet op deze lijst voorkomen zijn dus uitgesloten van subsidieverlening. Of de stichting of vereniging al dan niet feitelijk lid is van een sportbond is niet van belang voor de toepassing van deze regeling. Evenement categorie A: Evenementen geven een enorme stimulans aan de verenigingen en de lokale gemeenschappen. Verenigingen die een evenement organiseren van een dusdanige omvang dat eenieder betrokken wordt, of beter gezegd moet worden, om het evenement te laten slagen, vergroten daarmee het saamhorigheidsgevoel zowel binnen als buiten de vereniging. Als een evenement de omvang heeft dat het hele dorp of de wijk moet meehelpen, is het bijkomende effect dat de gemeenschapszin in de totale lokale gemeenschap wordt versterkt. Evenement categorie B: bijna alle Limburgse dorpen en wijken kennen een eigen harmonie of fanfare. Deze muziekverenigingen vervullen van oudsher een kernfunctie binnen het verenigingsleven. Omdat de muzikale activiteiten door jong en oud beoefend worden, kunnen de muziekverenigingen een belangrijke basis geven aan de sociale hechting van de jeugd aan de eigen wijk of dorp. Daarnaast vormen de harmonieën en fanfares een belangrijk en kenmerkend fenomeen van de Limburgse cultuur. Van belang is bovendien dat deze muziekverenigingen ook een voedingsbodem vormen voor de professionele top, die haar kwaliteit en continuïteit slechts kan handhaven bij de gratie van een solide fundament van waaruit talent ontplooid wordt, gestimuleerd wordt en doorstroomt naar hogere geledingen. Verenigingen en stichtingen: verenigingen en stichtingen die met name met beroepskrachten werken zijn uitgesloten van deze regeling. 7 SBBI-status: voor de voorwaarden hiervoor verwijzen wij naar de Belastingdienst, www.belastinqdienst.nl. ANBI-status: vanaf 1 januari 2010 gelden nieuwe voorwaarden om door de Belastingdienst te worden aangewezen als ANBI. Wij verwijzen hiervoor naar de Belastingdienst: www.belastingdienst.nl. Artikel 3 Doelgroep De vereniging of stichting moet op het moment van het indienen van de subsidieaanvraag in Limburg zijn gevestigd. Artikel 4 Subsidievaststelling De subsidieaanvraag wordt zonder voorafgaande verleningsbeschikking vastgesteld. Nadat het evenement heeft plaatsgevonden zal nog een steekproefsgewijze controle worden uitgevoerd. Artikel 5 Subsidiecriteria 1. Voorwaarde is dat de vereniging of stichting ook door de gemeente wordt gesubsidieerd, maar dit hoeft geen subsidie te zijn voor het betreffende evenement zelf. Over de relatie tussen de hoogte van de provinciale subsidie en de gemeentelijke subsidie is in artikel 9 een bepaling opgenomen. 2. en 3. Voor grote evenementen dient meestal een evenementenvergunning bij de gemeente aangevraagd te worden. Bij het aanvragen van deze vergunning zal de initiatiefnemer een opgave moeten doen van het aantal te verwachten bezoekers en deelnemers. Getoetst wordt aan deze opgave. 5. Een vereniging c.q. stichting kan binnen deze regeling éénmaal per twee jaar subsidie ontvangen. Artikel 12 Termijn voor indienen aanvraag 2. Nu publicatie pas na inwerkingtreding van de regeling plaatsvindt, kunnen subsidieaanvragen voor evenementen die vóór 1 maart 2012 plaatsvinden tot uiterlijk 10 weken na het plaatsvinden van het evenement worden ingediend. Artikel 15 Subsidie van rechtswege De regeling bevat de bepaling dat indien door Gedeputeerde Staten niet binnen de termijn op een subsidieaanvraag wordt beslist, de aangevraagde subsidie automatisch wordt vastgesteld, de zogeheten 'Lex Silencio' regeling. Artikel 16 Hardheidsclausule Dit artikel betekent dat Gedeputeerde Staten kunnen afwijken van de regeling, indien zij dit nodig achten. Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend.