Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen (Gr)

Regeling behandeling van bezwaarschriften verordening 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen (Gr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling behandeling van bezwaarschriften verordening 2007
CiteertitelRegeling behandeling van bezwaarschriften verordening 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBezwaarschriften verordening 2007

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Voor het eerst vastgesteld op 23 mei 2007

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-06-200716-09-2015nieuwe regeling

23-05-2007

Gemeenteblad, 2007, 37

R 9

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling behandeling van bezwaarschriften verordening 2007

 

 

REGELING BEHANDELING VAN BEZWAARSCHRIFTEN 2007  

 

 

Hoofdstuk I Begripsbepalingen en inleidende bepalingen

Artikel 1
  • a.

    bestuursorgaan : het gemeentelijk orgaan, dat dient te beslissen op een bezwaarschrift;

  • b.

    verweerder : het gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen, dan wel de functionaris of de instantie die namens burgemeester en wethouders of de burgemeester het bestreden besluit heeft genomen;

  • d.

    de (algemene) commissie : de algemene bezwaarschriftencommissie als bedoeld in artikel 2 van deze regeling;

  • e.

    Awb : de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2
  • 1.

    De algemene bezwaarschriftencommissie is belast met de voorbereiding van de beslissing, daarbij inbegrepen het geven van een schriftelijk advies, op gemaakte bezwaren.

    Deze commissie heeft tot taak:

    • a.

      het uitbrengen van een schriftelijk advies over de beslissing die door de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester moet worden genomen op een bezwaarschrift dat is ingediend tegen een besluit;

    • b.

      het uitbrengen van een schriftelijk advies over de beslissing die door de leerplichtambtenaar moet worden genomen op een bezwaarschrift dat is ingediend tegen een besluit van de leerplichtambtenaar.

  • 2.

    De algemene commissie is niet bevoegd indien een andere commissie is belast met de behandeling van bezwaarschriften tegen het betreffende besluit en/of over het betreffende rechtsgebied.

  • 3.

    Geen advies van de commissie is vereist indien het bezwaar kennelijk gegrond is en andere belanghebbenden hierdoor niet in hun belangen (kunnen) worden geschaad.

Hoofdstuk II De algemene bezwaarschriftencommissie

Artikel 3

Samenstelling en zittingsduur voorzitter

  • 1.

    De algemene commissie bestaat uit drie leden, te weten:

    • a.

      een voorzitter als bedoeld in artikel 7.13 eerste lid onder b van de Awb;

    • b.

      een jurist van de (afdeling rechtsbescherming van de) Dienst Informatie en Administratie, die tevens als secretaris van de commissie fungeert;

    • c.

      de (juridisch) controller van de dienst die het bestreden besluit heeft voorbereid dan wel in mandaat heeft genomen.

  • 2.

    De commissie kent een hoofdvoorzitter en voorzitters; deze worden benoemd door burgemeester

    en wethouders.

  • 3.

    Een (hoofd)voorzitter wordt benoemd voor een periode van vier jaren en is direct herbenoembaar.

  • 4.

    Het in het eerste lid onder c. genoemde lid kan zich laten vervangen door een andere functionaris, met dien verstande dat deze persoon niet betrokken is geweest bij de voorbereiding van het bestreden besluit en evenmin de direct leidinggevende is van de medewerker die het besluit heeft voorbereid.

  • 5.

    Bij (plotselinge) verhindering van de voorzitter en met instemming van de bezwaarde kan de hoorzitting plaatsvinden onder voorzitterschap van een commissielid. De beraadslagingen worden onder leiding van de voorzitter gehouden en ook het advies wordt onder verantwoordelijkheid van de voorzitter uitgebracht. De voorzitter neemt door het verslag van de zitting kennis van hetgeen tijdens de zitting naar voren is gebracht.

Hoofdstuk III De behandeling van bezwaarschriften door de algemene commissie

Artikel 4

Uitoefening bevoegdheden

De hierna genoemde bevoegdheden zoals vermeld in de Awb worden door de voorzitter of namens hem door de secretaris uitgeoefend:

- 2.1 tweede lid (verzoek om machtiging);

- 6.6 voor wat betreft het stellen van een termijn waarbinnen het verzuim als bedoeld in artikel 6.5 kan worden hersteld;

- 6.17 (toezenden stukken aan gemachtigde);

- 7.2 tweede lid en 7.16 tweede lid (uitnodiging hoorzitting);

- 7.4 tweede en zesde lid en 7.18 tweede en zesde lid (ter inzage leggen stukken en niet ter inzage leggen van stukken wegens gewichtige redenen);

- 7.6 vierde lid en 7.20 vierde lid (uitzondering op de regel dat, wanneer belanghebbenden afzonderlijk zijn gehoord, ieder van hen op de hoogte wordt gesteld van het verhandelde tijdens de zitting).

Artikel 5

Onderzoek en verdaging

  • 1.

    De voorzitter, of namens hem de secretaris, is in verband met de behandeling van het beroep- of bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste schriftelijke inlichtingen in te (doen) winnen.

  • 2.

    De voorzitter, of namens hem de secretaris, kan uit eigen beweging of op verzoek van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze personen desgewenst uitnodigen tijdens de zitting te verschijnen.

  • 3.

    De voorzitter, of namens hem de secretaris, is bevoegd namens het bestuursorgaan de beslissing op het bezwaar- of beroepschrift te verdagen of uit te stellen, als bedoeld in artikel 7.10 derde lid en artikel 7.24 vijfde en zesde lid van de Awb.

Artikel 6

Verstrekking van informatie aan de commissie

  • 1.

    Verweerder geeft over het bezwaarschrift desgevraagd alle door de commissie gewenste inlichtingen, daaronder mede begrepen het uitbrengen van een schriftelijke reactie op het beroep- of bezwaarschrift en het schriftelijk beantwoorden van vragen. Daarbij verstrekt verweerder aan de commissie onverwijld (een kopie van) alle stukken die betrekking hebben op het bezwaarschrift.

  • 2.

    Daartoe uitgenodigd verschijnt de behandelend ambtenaar namens verweerder tijdens de zitting om een toelichting te geven op het bestreden besluit.

Artikel 7

Quorum

  • 1.

    Voor het houden van een zitting van de algemene commissie is vereist dat tenminste de voorzitter en een lid aanwezig zijn.

  • 2.

    In voorkomende gevallen kan worden afgeweken van het bepaalde in het eerste lid van dit artikel, indien de bezwaarde en andere belanghebbenden daarmee instemmen.

Artikel 8

Openbaarheid van de hoorzitting

  • 1.

    De hoorzittingen van de commissie zijn openbaar.

  • 2.

    Indien een lid of meerdere leden van de commissie of een belanghebbende verzoekt om

    behandeling met gesloten deuren dan wel indien de voorzitter dit nodig oordeelt, wordt hierover door de commissie - desgewenst met gesloten deuren - beslist.

Artikel 9

Getuigen en deskundigen

  • 1.

    De commissie kan getuigen en deskundigen horen. Burgemeester en wethouders kunnen op voorstel van de commissie deze getuigen en deskundigen een redelijke vergoeding in de gemaakte (on)kosten verstrekken.

  • 2.

    De indiener van het bezwaarschrift en andere belanghebbenden dan wel hun gemachtigde kunnen ter zitting ter toelichting van hun standpunt getuigen en deskundigen meebrengen. De hiervoor gemaakte kosten zijn voor rekening van belanghebbende.

Artikel 10

Raadkamer

  • 1.

    Na afloop van de hoorzitting beraadslaagt de commissie met gesloten deuren over het door haar

    uit te brengen advies.

  • 2.

    Voor de besluitvorming is het bepaalde in artikel 11 van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Het advies van de commissie komt tot stand bij meerderheid van uitgebrachte stemmen. Een minderheidsstandpunt wordt desgewenst in het advies vermeld, zonder dat de namen van de betrokken leden worden vermeld.

  • 4.

    Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 11

Verslag hoorzitting; uitbrengen van het advies

  • 1.

    Van de hoorzitting wordt een verslag gemaakt dat een zakelijke en bondige vermelding inhoudt van hetgeen in hoofdzaak over en weer is gezegd.

  • 2.

    Het advies gaat vergezeld van het ontwerpbesluit, alsmede - ter beoordeling van de secretaris - van de op de zaak betrekking hebbende relevante stukken.

Artikel 12

Beslissing op het bezwaarschrift

  • 1.

    De beslissing wordt vergezeld van het advies van de commissie en, indien van toepassing, het verslag van de hoorzitting.

  • 2.

    Indien de beslissing afwijkt van het door de commissie verstrekte advies wordt in de beslissing aangegeven op grond waarvan het bestuursorgaan een contraire beslissing neemt.

Artikel 13

Herzien besluit tijdens of na beroepsprocedure bij de rechter

  • 1.

    Indien het bestuursorgaan tijdens of na een beroepsprocedure opnieuw een beslissing op hetzelfde bezwaarschrift neemt of moet nemen, dan hoeft slechts een nieuwe hoorzitting te worden gehouden en/of een nieuw commissieadvies te worden uitgebracht, indien nieuwe feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven, dit ter beoordeling van de voorzitter.

  • 2.

    Indien de nieuwe beslissing een gegrondverklaring van de bezwaren inhoudt, dan hoeft geen nieuwe hoorzitting te worden gehouden en evenmin een nieuw advies te worden uitgebracht, tenzij (andere) belanghebbenden hierdoor (kunnen) worden geschaad.

Artikel 14

Jaarverslag

De algemene commissie brengt aan burgemeester en wethouders, de leerplichtambtenaar en aan de betreffende raadscommissie verslag uit van haar werkzaamheden.

Artikel 15

Onvoorziene gevallen

In die gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders. Indien het een aangelegenheid van de commissie betreft beslist de voorzitter.

Artikel 16

Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na haar bekendmaking. Op dat moment vervalt de regeling inzake de behandeling beroep- en bezwaarschriften 1998, vastgesteld bij raadsbesluit van 24 juni 1998, no. 5y.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: "Regeling behandeling van bezwaarschriften 2007".

 

Toelichting op de regeling behandeling van bezwaarschriften 2007

Inleiding

Bijgaand treft u aan een wijziging van de verordening behandeling van beroep- en bezwaarschriften. Deze verordening is voor het laatst gewijzigd in 1998.

De belangrijkste reden hiervoor is het voorstel om de raadscommissie voor beroep- en bezwaarschriften op te heffen, nu deze commissie - mede door de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur - jaarlijks slechts enkele bezwaarschriften ter advisering krijgt voorgelegd.

Daarnaast was het nodig om de verordening op een aantal punten te actualiseren.

Van belang is dat deze verordening wordt aangeduid als regeling: het is zowel een regeling van de raad, het college en de burgemeester. Beide laatste organen zijn formeel echter niet bevoegd een verordening vast te stellen, daarom is gekozen voor de naam: regeling. Aan het karakter van deze regeling doet dit echter niets af..

De belangrijkste wijzigingen betreffen de volgende onderwerpen:

-De samenstelling van algemene commissie is op een aantal punten gewijzigd.

- In verband met de voorgestelde opheffing van de raadscommissie voor beroep- en bezwaarschriften, wordt voorgesteld om twee raadsleden aan de algemene commissie toe te voegen, wanneer aan de raad advies moet worden uitgebracht over een bezwaarschrift.

Voor het overige is de algemene commissie ongewijzigd en bestaat, wanneer aan burgemeester en wethouders advies wordt uitgebracht, uit drie leden: een externe voorzitter, een jurist van de (afdeling rechtsbescherming van de) dienst Informatie en Administratie (die ook als secretaris fungeert) en een juridisch controller van de dienst die het bestreden besluit heeft genomen. De juridisch dienstcontroller kan zich laten vervangen door een (beleids)medewerker. Om (de schijn van) betrokkenheid bij het bestreden besluit te vermijden, is in het vierde lid van artikel 7 opgenomen dat het "dienstlid" van de commissie of zijn vervanger niet inhoudelijk betrokken mag zijn (geweest) bij het bestreden besluit noch de direct leidinggevende mag zijn van degenen die het bestreden besluit heeft voorbereid.

  • -

    De naam van de “ambtelijke commissie voor beroep- en bezwaarschriften” is veranderd in “algemene bezwaarschriftencommissie”. Dit geeft beter aan dat het een commissie betreft, die uitsluitend adviseert over bezwaarschriften die niet worden behandeld door andere specifieke bezwaarcommissies. Naast de algemene commissie zijn er binnen de gemeente Groningen nog twee bezwaarcommissies, namelijk de commissie bezwaarschriften algemene rechtspositionele aangelegenheden (ARA) en de commissie voor de behandeling van bezwaarschriften sociale zaken en werk.

    In de naamgeving van de commissie is het woord beroepschriften vervallen, omdat de oude figuur van administratief beroep in de praktijk niet meer voorkomt en de commissie alleen nog advies uitbrengt over bezwaarschriften.

  • -

    In de regeling is opgenomen dat de commissie ook adviseert over bezwaarschriften tegen besluiten die zijn genomen door de leerplichtambtenaar van de gemeente Groningen. Dit is, evenals de heffingsambtenaar voor (gemeentelijke) belastingen, een bestuursorgaan dat zelfstandig besluiten kan nemen. In de praktijk adviseerde de commissie reeds over deze bezwaarschriften maar dit was nog niet vastgelegd in de verordening. Het gaat daarbij slechts om enkele bezwaarschriften per jaar.

  • -

    De voorzitter wordt voor vier jaar benoemd en kan direct worden herbenoemd. De oude tekst kende geen zittingsperiode van de voorzitter.

Verder zijn een aantal bepalingen opgenomen die reeds in de oude verordening waren opgenomen.

Hierna wordt een aantal onderwerpen toegelicht.

Verhindering externe voorzitter

Artikel 3, vijfde lid bepaalt dat bij plotselinge afwezigheid van de externe voorzitter een hoorzitting kan plaatsvinden onder het voorzitterschap van een ander commissielid. Dit artikellid is bedoeld voor situaties waarbij de externe voorzitter - zoals in het verleden enkele malen is voorgekomen - plotseling is verhinderd, bijvoorbeeld wanneer alle betrokkenen reeds tijdens de zitting aanwezig zijn.

In dat geval kan dan - indien belanghebbenden daarmee instemmen - een ander commissielid worden aangewezen die de zitting voorzit. De beraadslagingen en de formulering van het advies van de commissie gebeuren vervolgens weer onder voorzitterschap van de externe voorzitter.

Op deze manier kan de zitting doorgang vinden en loopt de behandeling van het bezwaar geen onnodige vertraging op.

Procedurebepalingen

Hoofdstuk III bevat procedurebepalingen over de afhandeling van bezwaarschriften.

Hierna wordt een aantal artikelen toegelicht.

Artikel 6

Hier is opgenomen dat de dienst (snel) een schriftelijke reactie uitbrengt over het bezwaarschrift (verweerschrift), vergezeld van een kopie van de betreffende stukken.

Daarnaast is de dienst gehouden - indien de commissie dat verzoekt om nadere (schriftelijke) informatie te geven voorafgaand of na de hoorzitting. Verder is (een vertegenwoordiger van) de dienst aanwezig tijdens de zitting om een toelichting te geven op het bestreden besluit en om vragen (van de commissie) te beantwoorden.

Artikel 7

Dit artikel ziet toe op situaties waarbij een commissielid verhinderd is. Het horen door een niet volledige commissie is doorgaans niet bezwaarlijk, aangezien het ontbrekende lid hiervan kennis kan nemen via het verslag en vervolgens een advies wordt uitgebracht door de volledige commissie.

Artikel 8

Openbaarheid van de zitting is uitgangspunt. Slechts in uitzonderingsgevallen zal de zitting met gesloten deuren worden gehouden. Gedacht moet daarbij worden aan gevallen waarbij de voortgang van de zitting ernstig verstoord kan worden door de gelijktijdige aanwezigheid van belanghebbenden. Dit komt in de praktijk overigens nauwelijks voor.

Wanneer het bezwaarschriften betreft waarbij de medische of psychische gesteldheid van de indiener aan de orde komt, speelt dit probleem doorgaans niet, aangezien hierbij zelden belangstellenden aanwezig zijn die niet betrokken zijn bij de bezwaarprocedure. Wanneer dat wel het geval is zal een belangstellende uitsluitend worden toegelaten na gegeven toestemming door de belanghebbende.

Artikel 13

Dit artikel geeft een regeling voor het geval de gemeente tijdens of na een rechterlijke procedure de reeds genomen beslissing op het bezwaarschrift herziet. Dit kan tijdens de procedure uit eigen beweging gebeuren ofwel na een uitspraak van de rechter. De Awb geeft hiervoor geen regeling.

De vraag is of dan opnieuw een hoorzitting moet worden gehouden en een nieuw commissieadvies moet worden uitgebracht of dat kan worden volstaan met een (gemotiveerde) nieuwe beslissing van het bestuursorgaan.

Aangezien het in veel gevallen zal gaan om het alsnog gegrond verklaren van de bezwaren, kan volgens dit artikel in beginsel worden volstaan met een nieuwe beslissing, zonder (nieuw) commissieadvies.

Soms kan het alsnog gegrond verklaren van bezwaren betekenen dat de belangen van derden hierdoor gaan meespelen, bijvoorbeeld wanneer een bouwvergunning alsnog wordt verleend. In dat geval ligt het voor de hand om de betrokkenen te horen en vervolgens een gemotiveerd advies uit te advies uit te brengen.