Organisatie | Groningen (Gr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling behandeling van bezwaarschriften verordening 2007 |
Citeertitel | Regeling behandeling van bezwaarschriften verordening 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bezwaarschriften verordening 2007 |
Voor het eerst vastgesteld op 23 mei 2007
Algemene wet bestuursrecht
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-06-2007 | 16-09-2015 | nieuwe regeling | 23-05-2007 | R 9 |
Samenstelling en zittingsduur voorzitter
Bij (plotselinge) verhindering van de voorzitter en met instemming van de bezwaarde kan de hoorzitting plaatsvinden onder voorzitterschap van een commissielid. De beraadslagingen worden onder leiding van de voorzitter gehouden en ook het advies wordt onder verantwoordelijkheid van de voorzitter uitgebracht. De voorzitter neemt door het verslag van de zitting kennis van hetgeen tijdens de zitting naar voren is gebracht.
Hoofdstuk III De behandeling van bezwaarschriften door de algemene commissie
De hierna genoemde bevoegdheden zoals vermeld in de Awb worden door de voorzitter of namens hem door de secretaris uitgeoefend:
- 2.1 tweede lid (verzoek om machtiging);
- 6.6 voor wat betreft het stellen van een termijn waarbinnen het verzuim als bedoeld in artikel 6.5 kan worden hersteld;
- 6.17 (toezenden stukken aan gemachtigde);
- 7.2 tweede lid en 7.16 tweede lid (uitnodiging hoorzitting);
- 7.4 tweede en zesde lid en 7.18 tweede en zesde lid (ter inzage leggen stukken en niet ter inzage leggen van stukken wegens gewichtige redenen);
- 7.6 vierde lid en 7.20 vierde lid (uitzondering op de regel dat, wanneer belanghebbenden afzonderlijk zijn gehoord, ieder van hen op de hoogte wordt gesteld van het verhandelde tijdens de zitting).
Verstrekking van informatie aan de commissie
Verweerder geeft over het bezwaarschrift desgevraagd alle door de commissie gewenste inlichtingen, daaronder mede begrepen het uitbrengen van een schriftelijke reactie op het beroep- of bezwaarschrift en het schriftelijk beantwoorden van vragen. Daarbij verstrekt verweerder aan de commissie onverwijld (een kopie van) alle stukken die betrekking hebben op het bezwaarschrift.
Herzien besluit tijdens of na beroepsprocedure bij de rechter
Indien het bestuursorgaan tijdens of na een beroepsprocedure opnieuw een beslissing op hetzelfde bezwaarschrift neemt of moet nemen, dan hoeft slechts een nieuwe hoorzitting te worden gehouden en/of een nieuw commissieadvies te worden uitgebracht, indien nieuwe feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven, dit ter beoordeling van de voorzitter.
De algemene commissie brengt aan burgemeester en wethouders, de leerplichtambtenaar en aan de betreffende raadscommissie verslag uit van haar werkzaamheden.
In die gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders. Indien het een aangelegenheid van de commissie betreft beslist de voorzitter.
Toelichting op de regeling behandeling van bezwaarschriften 2007
Bijgaand treft u aan een wijziging van de verordening behandeling van beroep- en bezwaarschriften. Deze verordening is voor het laatst gewijzigd in 1998.
De belangrijkste reden hiervoor is het voorstel om de raadscommissie voor beroep- en bezwaarschriften op te heffen, nu deze commissie - mede door de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur - jaarlijks slechts enkele bezwaarschriften ter advisering krijgt voorgelegd.
Daarnaast was het nodig om de verordening op een aantal punten te actualiseren.
Van belang is dat deze verordening wordt aangeduid als regeling: het is zowel een regeling van de raad, het college en de burgemeester. Beide laatste organen zijn formeel echter niet bevoegd een verordening vast te stellen, daarom is gekozen voor de naam: regeling. Aan het karakter van deze regeling doet dit echter niets af..
De belangrijkste wijzigingen betreffen de volgende onderwerpen:
-De samenstelling van algemene commissie is op een aantal punten gewijzigd.
- In verband met de voorgestelde opheffing van de raadscommissie voor beroep- en bezwaarschriften, wordt voorgesteld om twee raadsleden aan de algemene commissie toe te voegen, wanneer aan de raad advies moet worden uitgebracht over een bezwaarschrift.
Voor het overige is de algemene commissie ongewijzigd en bestaat, wanneer aan burgemeester en wethouders advies wordt uitgebracht, uit drie leden: een externe voorzitter, een jurist van de (afdeling rechtsbescherming van de) dienst Informatie en Administratie (die ook als secretaris fungeert) en een juridisch controller van de dienst die het bestreden besluit heeft genomen. De juridisch dienstcontroller kan zich laten vervangen door een (beleids)medewerker. Om (de schijn van) betrokkenheid bij het bestreden besluit te vermijden, is in het vierde lid van artikel 7 opgenomen dat het "dienstlid" van de commissie of zijn vervanger niet inhoudelijk betrokken mag zijn (geweest) bij het bestreden besluit noch de direct leidinggevende mag zijn van degenen die het bestreden besluit heeft voorbereid.
De naam van de “ambtelijke commissie voor beroep- en bezwaarschriften” is veranderd in “algemene bezwaarschriftencommissie”. Dit geeft beter aan dat het een commissie betreft, die uitsluitend adviseert over bezwaarschriften die niet worden behandeld door andere specifieke bezwaarcommissies. Naast de algemene commissie zijn er binnen de gemeente Groningen nog twee bezwaarcommissies, namelijk de commissie bezwaarschriften algemene rechtspositionele aangelegenheden (ARA) en de commissie voor de behandeling van bezwaarschriften sociale zaken en werk.
In de naamgeving van de commissie is het woord beroepschriften vervallen, omdat de oude figuur van administratief beroep in de praktijk niet meer voorkomt en de commissie alleen nog advies uitbrengt over bezwaarschriften.
In de regeling is opgenomen dat de commissie ook adviseert over bezwaarschriften tegen besluiten die zijn genomen door de leerplichtambtenaar van de gemeente Groningen. Dit is, evenals de heffingsambtenaar voor (gemeentelijke) belastingen, een bestuursorgaan dat zelfstandig besluiten kan nemen. In de praktijk adviseerde de commissie reeds over deze bezwaarschriften maar dit was nog niet vastgelegd in de verordening. Het gaat daarbij slechts om enkele bezwaarschriften per jaar.
Verder zijn een aantal bepalingen opgenomen die reeds in de oude verordening waren opgenomen.
Hierna wordt een aantal onderwerpen toegelicht.
Verhindering externe voorzitter
Artikel 3, vijfde lid bepaalt dat bij plotselinge afwezigheid van de externe voorzitter een hoorzitting kan plaatsvinden onder het voorzitterschap van een ander commissielid. Dit artikellid is bedoeld voor situaties waarbij de externe voorzitter - zoals in het verleden enkele malen is voorgekomen - plotseling is verhinderd, bijvoorbeeld wanneer alle betrokkenen reeds tijdens de zitting aanwezig zijn.
In dat geval kan dan - indien belanghebbenden daarmee instemmen - een ander commissielid worden aangewezen die de zitting voorzit. De beraadslagingen en de formulering van het advies van de commissie gebeuren vervolgens weer onder voorzitterschap van de externe voorzitter.
Op deze manier kan de zitting doorgang vinden en loopt de behandeling van het bezwaar geen onnodige vertraging op.
Hoofdstuk III bevat procedurebepalingen over de afhandeling van bezwaarschriften.
Hierna wordt een aantal artikelen toegelicht.
Hier is opgenomen dat de dienst (snel) een schriftelijke reactie uitbrengt over het bezwaarschrift (verweerschrift), vergezeld van een kopie van de betreffende stukken.
Daarnaast is de dienst gehouden - indien de commissie dat verzoekt om nadere (schriftelijke) informatie te geven voorafgaand of na de hoorzitting. Verder is (een vertegenwoordiger van) de dienst aanwezig tijdens de zitting om een toelichting te geven op het bestreden besluit en om vragen (van de commissie) te beantwoorden.
Dit artikel ziet toe op situaties waarbij een commissielid verhinderd is. Het horen door een niet volledige commissie is doorgaans niet bezwaarlijk, aangezien het ontbrekende lid hiervan kennis kan nemen via het verslag en vervolgens een advies wordt uitgebracht door de volledige commissie.
Openbaarheid van de zitting is uitgangspunt. Slechts in uitzonderingsgevallen zal de zitting met gesloten deuren worden gehouden. Gedacht moet daarbij worden aan gevallen waarbij de voortgang van de zitting ernstig verstoord kan worden door de gelijktijdige aanwezigheid van belanghebbenden. Dit komt in de praktijk overigens nauwelijks voor.
Wanneer het bezwaarschriften betreft waarbij de medische of psychische gesteldheid van de indiener aan de orde komt, speelt dit probleem doorgaans niet, aangezien hierbij zelden belangstellenden aanwezig zijn die niet betrokken zijn bij de bezwaarprocedure. Wanneer dat wel het geval is zal een belangstellende uitsluitend worden toegelaten na gegeven toestemming door de belanghebbende.
Dit artikel geeft een regeling voor het geval de gemeente tijdens of na een rechterlijke procedure de reeds genomen beslissing op het bezwaarschrift herziet. Dit kan tijdens de procedure uit eigen beweging gebeuren ofwel na een uitspraak van de rechter. De Awb geeft hiervoor geen regeling.
De vraag is of dan opnieuw een hoorzitting moet worden gehouden en een nieuw commissieadvies moet worden uitgebracht of dat kan worden volstaan met een (gemotiveerde) nieuwe beslissing van het bestuursorgaan.
Aangezien het in veel gevallen zal gaan om het alsnog gegrond verklaren van de bezwaren, kan volgens dit artikel in beginsel worden volstaan met een nieuwe beslissing, zonder (nieuw) commissieadvies.
Soms kan het alsnog gegrond verklaren van bezwaren betekenen dat de belangen van derden hierdoor gaan meespelen, bijvoorbeeld wanneer een bouwvergunning alsnog wordt verleend. In dat geval ligt het voor de hand om de betrokkenen te horen en vervolgens een gemotiveerd advies uit te advies uit te brengen.