Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaand onder:
- a.
gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de
burgemeester;
- b.
commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad
die het functioneringsgesprek voeren;
- c.
adviseurs: wethouder(s), gemeentesecretaris, adjunct-directeur,
manager of griffier die de commissie van informatie voorzien;
- d.
commissaris: commissaris van de Koningin in de provincie
Flevoland.
Artikel 2 Algemene bepalingen
- 1.
De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een
commissie samen.
- 2.
De commissie voert tenminste drie en maximaal zes gesprekken per
ambtsperiode.
- 3.
Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij
het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.
Artikel 3 Procedure en tijdschema
- 1.
De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.
- 2.
De gesprekken worden afgestemd op de klankbordgesprekken die de
commissaris periodiek met de burgemeester heeft. (Het verslag van de
functioneringsgesprekken moet als input kunnen dienen voor de
klankbordgesprekken).
- 3.
De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris
van de Koningin in de provincie Flevoland.
Artikel 4 Samenstelling van de commissie
- 1.
De commissie wordt samengesteld uit de voorzitters van de fracties die
zitting hebben in de raad.
- 2.
De commissie laat zich bijstaan door de griffier.
- 3.
De commissie kan zich laten informeren door wethouder(s) en
gemeentesecretaris.
Artikel 5 Voorzitterschap van de commissie
- 1.
De commissie wordt voorgezeten door de ondervoorzitter van de raad.
- 2.
De voorzitter leidt het gesprek.
- 3.
De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als
woordvoerder naar buiten.
Artikel 6 Geheimhouding
- 1.
De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van
de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het
behandelde tijdens de gesprekken.
- 2.
De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt
voldaan.
- 3.
Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en
geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen
daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare
bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van
wethouders en gemeentesecretaris. Het op andere wijze inwinnen van
inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.
- 4.
De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch
informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan
raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen,
behoudens het bepaalde in artikel 7 lid 1 en artikel 9 lid 4.
- 5.
De commissie noch de raad zal de geheimhouding, waartoe het eerste lid
verplicht, opheffen.
- 6.
De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de
geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren
van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de
gesprekken.
- 7.
De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van
kracht.
- 8.
Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de
griffier en (indien van toepassing) de adviseurs.
Artikel 7 Voorbereiding gesprek
- 1.
De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om,
voorzover van toepassing, het voorgaande verslag in te zien,
- 2.
De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om
bespreekpunten aan te leveren.
- 3.
Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de
commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke
uitnodiging. Die uitnodiging bevat in ieder geval plaats, tijdstip,
agenda en bespreekpunten.
- 4.
Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit
tijdig mee.
- 5.
Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier
voor een nieuwe afspraak.
Artikel 8 Het gesprek
- 1.
Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.
- 2.
Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de
burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de
geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.
- 3.
Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de
profielschets waarop de burgemeester is benoemd.
- 4.
De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:
De burgemeester
- a.
als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium;
- b.
in het proces van dualisme;
- c.
als voorzitter van het college;
- d.
als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van
artikel 170 Gemeentewet;
- e.
die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de
handhaving van de openbare orde en veiligheid;
- f.
en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;
- g.
als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie,
rijk en Europa;
- h.
en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de
griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;
- i.
en zijn nevenfuncties en integriteit;
- j.
en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties.
- k.
In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de
ontwikkelingen van de gemeente.
Artikel 9 Verslaglegging
- 1.
Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld
en door de voorzitter en de burgemeester door ondertekening
vastgesteld.
- 2.
Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van
de aanwezigen bij het gesprek.
- 3.
Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het
besprokene.
- 4.
Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en
de commissaris van de Koningin in de provincie Flevoland gestuurd.
Artikel 10 Archivering
- 1.
De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van
de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.
- 2.
Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door
de griffier vernietigd.
Artikel 11 Slotartikelen
- 1.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de
commissie.
- 2.
Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2011.
- 3.
Deze verordening wordt aangehaald als:Verordening
functioneringsgesprekken burgemeester en raad.