Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling van de gemeenteraad van de gemeente Tiel houdende regels omtrent bouwen Reglement van Orde Stadsbouwmeester Tiel 2012 |
Citeertitel | Reglement van Orde Stadsbouwmeester Tiel 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Treedt op de vroegst mogelijke datum in werking.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-04-2017 | 06-12-2019 | artikel 2.4 | 22-03-2017 | Regelgevingregister 2017, nr. 11.01 Gemeenteraad 22 maart 2017, nr. 5b | |
19-01-2012 | 06-12-2019 | Onbekend | 18-01-2012 Zakengids 27 januari 2012, nr. 4.02 Gemeenteraad 18 januari 2012, nr. 6 | Regelgevingregister 2012, nr. 4.02 Gemeenteraad 18 januari 2012, nr. 6 |
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Welstandsadvies: Het advies dat betrekking heeft op de welstandsaspecten van een aanvraag voor het bouwen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, sub a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) of van een aanvraag voor vergunning van een handelsreclame op of aan een onroerende zaak als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, sub h van de Wabo. De stadsbouwmeester baseert haar advies op de in de welstandsnota genoemde welstandscriteria. In het raadsbesluit van 15 maart 2010 tot het vaststellen van de Welstandsnota Tiel 2010 is aangegeven wanneer een bouwwerk, naast de in het Besluit Omgevingsrecht (BOR) bouwwerken aangegeven gevallen, welstandsvrij is.
Op verzoek van het college van burgemeester en wethouders kan de stadsbouwmeester gevraagd worden om mee te denken over ruimtelijk beleid en beleidontwikkelingen, zoals ruimtelijke plannen en voorwaarden. Het betreft het meedenken over ruimtelijke plannen op het gebied van welstandszorg, monumentenzorg, archeologie, bouwhistorie, architectuur, stedenbouw, landschapsarchitectuur en openbare ruimte indien en voor zover een en ander wezenlijke gevolgen heeft voor de ruimtelijke en visuele kwaliteit van het stadsbeeld.
Artikel 2.4 Benoeming en zittingsduur
Door of namens burgemeester en wethouders vindt er jaarlijks, vóór 1 april, een evaluatiegesprek plaats met de stadsbouwmeester over het functioneren van de stadsbouwmeester in het voorgaande jaar. In het eerste jaar van zitting vindt dit gesprek in november van dat jaar en op basis van de ervaringen van dat jaar tot dan toe plaats.
Artikel 2.5 Ambtelijke ondersteuning stadsbouwmeester
De ambtelijke ondersteuning ziet er op toe dat de voorliggende plannen voldoende zijn gedocumenteerd en toegelicht voor de advisering door de stadsbouwmeester. Alle bouwplannen die aan de stadsbouwmeester worden voorgelegd zijn voorzien van een ambtelijk advies, bestaande uit een stedenbouwkundige toets (bestemmingsplan) en, voor zover van toepassing overige relevante informatie. Zonder dit advies worden bouwplannen niet behandeld door de stadsbouwmeester.
Hoofdstuk 3 Werkwijze en wijze van adviseren
De stadsbouwmeester regelt zijn wijze van werken met inachtneming van de bepalingen van dit reglement en in overleg met de ambtelijke ondersteuning.
Artikel 3.2 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
Indien burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager - een verzoek doen van de aanvrager - dan dienen burgemeester en wethouders daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.
Artikel 3.4 Vorm waarin het advies wordt uitgebracht
De uitkomst van het advies kan zijn:
aanhouden en vooralsnog niet akkoord; De stadsbouwmeester kan het advies aanhouden - waarbij door de ambtelijke ondersteuning wordt aangegeven of en hoelang dit mogelijk is binnen de resterende vergunningtermijn - wanneer meer informatie of een toelichting van de ontwerper of enig adviesorgaan nodig is;
akkoord onder voorwaarden bij een advies betreffende plannen die in vooroverleg worden behandeld.akkoord;
Artikel 3.5 Samenwerking Stadsbouwmeester met Kunstadviescommisssie Rivierenland
De samenwerking met de Kunstadviescommssie Rivierenland (KAR) vindt plaats vereenkomstig de bij dit Reglement behorende bijlage: Protocol "Afstemming adviezen tussen Stadsbouwmeester en de Kunstadviescommisie Rivierenland".
Artikel 3.6 Afwijken van het welstandsadvies en/of –criteria
Burgemeester en wethouders kunnen, eventueel op advies van de stadsbouwmeester, gemotiveerd (op welstandsgronden) afwijken van de welstandscriteria. Dat kan bij plannen die niet voldoen aan de vastgelegde criteria maar wel voldoen aan redelijke eisen van welstand. Burgemeester en wethouders verwijzen in dat geval naar de algemene criteria in de welstandsnota.
Hoofdstuk 4 Jaarlijkse verantwoording en slotbepaling
Artikel 4.2 Jaarlijkse rapportage burgemeester en wethouders
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks, vóór 1 juli, een verslag op voor de gemeenteraad over de wijze waarop zij met het welstandsbeleid is omgegaan. In de rapportage komt ten minste aan de orde:
op welke wijze burgemeester en wethouders zijn omgegaan met de in het verslag van de stadsbouwmeester aangegeven (evaluatie van) welstandsadviezen zoals bedoeld in artikel 4.1 eerste lid. In gevallen waarin burgemeester en wethouders het advies van de stadsbouwmeester niet hebben overgenomen wordt de reden om af te wijken gemotiveerd onderbouwd;
PROTOCOL (Bijlage Reglement van Orde Stadsbouwmeester Tiel 2012)
Afstemming adviezen Stadsbouwmeester Tiel en KunstadviescommissieRivierenland.
Indien de secretaris van de Kunstadviescommissie Rivierenland (KAR) op de hoogte wordt gesteld van voorstellen van particulieren of organisaties om een of meerdere kunstwerken in de openbare ruimte te realiseren, dan wijst de secretaris deze op de noodzaak om een omgevingsvergunning aan te vragen of om bij twijfel daarover in contact te treden met het omgevingsloket van de gemeente Tiel.
Voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning zijn twee procedures voorzien: het vooroverleg en het formele vergunningstraject.
- Het vooroverleg dient om mogelijke problemen die zich bij de realisatie van de plannen kunnen voordoen tijdig te signaleren in een stadium waarin nog aanpassing mogelijk is.
- Het formele vergunningtraject echter kent dwingende termijnen en mondt uit in een besluit.