Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Landerd

Legesverordening 2012-3

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Landerd
Officiële naam regelingLegesverordening 2012-3
CiteertitelLegesverordening 2012-3
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Legesverordening 2012-2

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet Artikel 156 2e lid h
  2. Gemeentewet Artikel 229 1e lid b
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-02-201201-01-201201-04-2012Nieuwe verordening

26-01-2012

Arena, 3 februari 2012

Onbekend
01-01-201223-02-2012Nieuwe verordening

15-12-2011

Arena, 23 december 2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Agendapunt:

Registratienummer: 2012/68     

De raad van de gemeente Landerd;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Landerd d.d. 3 januari 2012;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (STB. 2011,440).

B E S L U I T:

Vast te stellen de Legesverordening 2012

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in de kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot en met de laatste

dag in het kalenderjaar;

e.'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten,

  • b.

    het verrichten van handelingen te behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, twee lid, van de Paspoortwet:

een en ander genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    stukken, inlichtingen of nasporingen, waarvan de kosteloze afgifteverstrekking of verrichting bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd;

  • b.

    nasporingen en werkzaamheden als omschreven in hoofdstuk 7 van Titel 1 van de bijbehorende tarieventabel, die in het openbaar belang worden verricht;

  • c.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, lonen, bezoldiging en andere dergelijke periodieke uitkeringen;

  • d.

    het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften terzake van belastingen;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging,

    vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • f.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

  • g.

    één exemplaar van de stukken bedoeld in titel 1 hoofdstuk 7, onder 1.7.2.11 , van de bij deze verordening behorende tarieventabel, die worden verstrekt aan de raadsfracties;

  • h.

    vijf exemplaren van de stukken bedoeld in titel 1 hoofdstuk 7, onder 1.7.2.11, van de bij

    deze verordening behorende tarieventabel, die worden verstrekt aan de raadsfracties

  • i.

    het afgeven van een monumentenvergunning voor objecten die op de door de gemeenteraad vastgestelde lijst van gemeentelijke monumenten staan vermeld.

  • j.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • k.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt [en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft):

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de gemeentelijke basisadministratie);

    • 5.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 16 (kansspelen)].

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. 1. De  tarieventabel 2012-2 behorend bij de legesverordening 2012, vervalt met ingang van 1 april 2012, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. 2. De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze tarieventabel 2012-3 behorend bij de legesverordening 2012 treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van heffing is 1 januari 2012.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2012

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Landerd

van 15 maart 2012.

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

J.A.G. Huijs W.C. Doorn- van der Houwen

Bijlage

Tarieventabel leges 2012

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2012
Indeling tarieventabel

Titel 1Algemene dienstverlening      
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand      
Hoofdstuk 2Reisdocumenten      
Hoofdstuk 3Rijbewijzen      
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister    nvt
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens    
Hoofdstuk 7Bestuursstukken      
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie    nvt
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken      
Hoofdstuk 10Gemeentearchief      
Hoofdstuk 11Huisvestingswet    nvt
Hoofdstuk 12Leegstandwet    nvt
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie    nvt
Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen      
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet      
Hoofdstuk 16Kansspelen      
Hoofdstuk 17Kinderopvang    nvt
Hoofdstuk 18Telecommunicatie      
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer      
Hoofdstuk 20Diversen      
         
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1Bouwvergunning,aanlegvergunning,welstand, ontgrondingen      
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag      
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning      
Hoofdstuk 4Vermindering      
Hoofdstuk 5Teruggaaf      
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning    nvt
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project    
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten      
Hoofdstuk 9Sloopmelding      
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking      
         
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn    
Hoofdstuk 1Horeca      
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten    nvt
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven      
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte    nvt
Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening    nvt
Hoofdstuk 6In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  

Titel 1Algemene dienstverlening      
         
Hoofdstuk 1           Burgerlijke stand      
1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:      
1.1.1.1 maandag tot en met donderdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur  211,05
1.1.1.2op vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur  270,80
 op zaterdag en andere tijden dan genoemd in 1.1.1.1. en 1.1.1.2  621,05
1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:      
1.1.2.1 maandag tot en met donderdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur  211,05
1.1.2.2 op vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur  270,80
 op zaterdag en andere tijden dan genoemd in 1.1.1.2. en 1.1.2.2  621,05
1.1.3 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere locatie dan het gemeentehuis in Zeeland of de raadszaal in Schaijk:      
1.1.3.1 maandag tot en met donderdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur  299,80
1.1.3.2op vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur  360,05
 op zaterdag en andere tijden dan genoemd in 1.1.3.1. en 1.1.3.2  709,80
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:      
1.1.4.1 een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering  24,85
1.1.4.2 een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering  33,75
1.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van verklaring van huwelijksbevoegdheid  21,20
1.1.6Het tarief bedraagt voor gebruik maken van een getuige bij gemeentewege bij het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap, per getuige  16,85
1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier  19,90
1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.      

Hoofdstuk 2         Reisdocumenten      
1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen  48,70
1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)  48,70
1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)  48,70
1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument  9,35
1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3  21,85
1.2.1.6 vervallen      
1.2.2het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid , van de Paspoortwet  :      
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 14 jaar nog niet bereikt heeft  30,00
1.2.2.2in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1  € 40,05
1.2.3tot het verstrekken van een reisdocument, indien dit aan de aanvrager reeds eerder wordt verstrekt, welk document bij de aanvraag niet kompleet kan worden overlegd, de terzake verschuldigde leges verhoogd met   23,15
1.2.4De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.2.1 en 1.2.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van  45,90
1.2.5Het tarief genoemd in 1.2.4 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.      
1.2.6Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van  21,80
         
Hoofdstuk 3            Rijbewijzen      
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs  37,05
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met  33,50
         
Hoofdstuk 4          Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.      
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.4.3tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking  15,00
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van zakelijke gegevens vanuit de gemeentelijke basisadministratie, per verstrekking  52,65
1.4.5Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier  23,60
1.4.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie, een bewijs van nederlanderschap en een bewijs van in leven zijn  15,00
1.4.7Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verrichten van een nasporing in de registers van de burgerlijke stand, eventueel gevolgd door het geven van een inlichting daaruit, ongeacht het resultaat van de nasporing en nevens het in 1.4.2 bedoelde geregelde recht voor het geven van een inlichting, per kwartier of gedeelte daarvan.  19,90
1.4.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.4.8.1het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand in een andere gemeente in Nederland, alsmede van afschriften of uittreksels uit de akten van de registers  34,00
1.4.8.2het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van inlichtingen en bescheiden met betrekking tot de burgelijke stand in gemeenten en plaatsen buiten Nederland  34,00

Hoofdstuk 5          Verstrekkingen uit het Kiezersregister      
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet    nvt
         
Hoofdstuk 6         Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:      
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:      
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina  4,80
         
Hoofdstuk 7          Bestuursstukken      
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:      
1.7.1.1een afschrift van de programmabegroting  21,35
1.7.1.1.1een afschrift van de beheersbegroting  26,65
1.7.1.1.2een afschrift van de produktenbegroting  21,20
1.7.1.2een afschrift van de beleidseditie van de gemeenterekening  22,85
1.7.1.3een afschrift van de beheerseditie van de gemeenterekening  22,85
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.7.2.1tot het verstrekken van een abonnement per jaar:      
1.7.2.1.1op de agenda's, voorstellen en notulen van de openbare vergaderingen van de voorbereidende vergadering van de raad  114,95
 Indien de belastingplicht in de loop van een belastingjaar ontstaat worden voor dat jaar de leges slechts over zoveel twaalfde gedeelten van een jaar berekend als er nog maanden overblijven, waarbij gedeelten van een maand voor een gehele maand worden gerekend.      
1.7.2.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:      
1.7.2.2.1afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, gevraagd in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur, per bladzijde of gedeelte daarvan  0,30
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:      
1.7.3.1een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening exc. Toelichting  13,30
1.7.3.2een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening incl. toelichting  19,00
1.7.3.3een exemplaar van een andere dan de onder 1.7.3.1 genoemde strafverordening  13,30
1.7.3.4aanvullingen van de onder 1.7.3.1 en 1.7.3.2 bedoelde verordeningen, per bladzijde  1,45
         
Hoofdstuk 8          Vastgoedinformatie      
 nvt      
         
Hoofdstuk 9          Overige publiekszaken      
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag  30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening  14,95
1.9.3het ter legalisatie zenden van stukken aan een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager  29,40
1.9.4het afgeven van een verklaring, dat het portret op een stuk, het portret is van degene te wiens name het stuk is gesteld of van degene, die in het stuk wordt bedoeld  14,95
1.9.5het waarmerken van registers en overige daartoe aangeboden stukken  14,95
         
Hoofdstuk 10        Gemeentearchief      
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier  8,40
1.10.2Het tarief bedraagt voor het afgeven van een exemplaar van de inventaris van het archief van:      
1.10.2.1de voormalige gemeente Schaijk van 1942-1970  13,60
 de voormalige gemeente Schaijk van 1971-1993  13,60
 de voormalige gemeente Zeeland van 1529-1928  13,60
 de voormalige gemeente Zeeland van 1929-1970  13,60
 de voormalige gemeente Zeeland van 1971-1993  13,60

Hoofdstuk 11       Huisvestingswet      
 nvt      
         
Hoofdstuk 12 Leegstandwet      
 nvt      
         
Hoofdstuk 13       Gemeentegarantie      
 nvt      
         
Hoofdstuk 14       Marktstandplaatsen      
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:      
1.14.1Het verkrijgen van een vergunning voor het collecteren, of het mogen innemen van een standplaats buiten de wekelijkse markt.      
1.14.1.1Geldig voor een dag of een gedeelte daarvan voor een organisatie met ideële doeleinden  0,00
1.14.1.2Geldig voor een dag of een gedeelte daarvan voor een organisatie met commerciële doeleinden  16,10
1.14.2Geldig voor ten hoogste een kalendermaand of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan 6 dagen, voor een organisatie met ideële doeleinden  0,00
1.14.2.1Geldig voor ten hoogste een kalendermaand of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan 6 dagen, voor een organisatie met commerciële doeleinden  32,15
1.14.3Geldig voor een kalenderjaar of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan 5 maanden, voor een organisatie met ideële doeleinden  0,00
1.14.3.1Geldig voor een kalenderjaar of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan 5 maanden, voor een organisatie met commerciële doeleinden  48,30
         
Hoofdstuk 15        Winkeltijdenwet      
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet  28,65
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander  12,85
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing  12,90
         
Hoofdstuk 16        Kansspelen      
1.16.1Bij de indiening van de aanvraag van een aanwezigheidsvergunning die geldt voor een tijdvak van 12 maanden, is de aanvrager een vergoeding als bedoeld in artikel 30d, derde lid, van de wet verschuldigd ten bedrage van:      
1.16.1.1indien de vergunning voor één speelautomaat geldt, ten hoogste  56,50
1.16.1.2Indien de vergunning voor twee of meer speelautomaten geldt, ten hoogste  22,50
vermeerderd met het produkt van het aantal speelautomaten, waarvoor de vergunning geldt, en een bedrag van ten hoogste   34,00
 Onder een jaar wordt verstaan belastingjaar. Indien de belastingplicht in de loop van een belastingjaar ontstaat, worden voor dat jaar de leges slechts over zoveel twaalfde gedeelten van een jaar berekend als er nog maanden overblijven, waarbij gedeelten van een maand voor een hele maand worden gerekend.      
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)      
 - voor een organisatie met ideële doeleinden  0,00
 - voor een organisatie met commerciële doeleinden  8,10

Hoofdstuk 17        Kinderopvang      
1.17.1Kinderopvang (excl. gastouderopvang)      
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een       
 aanvraag van een nieuwe locatie kinderopvang, zoals bedoeld      
 in artikel 45 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen       
 Peuterspeelzalen, waarvoor een meldingsinspectie nood-      
 zakelijk is   753,60
         
1.17.2Kinderopvang (gastouderopvang)      
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een       
 aanvraag voor een gastoudervoorziening, zoals bedoeld in       
 artikel 45 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen Peuter-      
 speelzalen, waarvoor een meldingsinspectie (TK-A) en een inspectie op locatie (TK-B)      
 noodzakelijk is  471,00
         
1.17.2.2Vervalt      
         
Hoofdstuk 18        Telecommunicatie      
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet  22,80
         
Hoofdstuk 19        Verkeer en vervoer      
1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verrichten van publicaties in dag,- nieuws- of advertentiebladen, indien door belanghebbende een verzoek is ingediend om medewerking tot het onttrekken van een weg aan het openbaar verkeer, per publicatie  225,95
1.19.2tot het verkrijgen, verlengen of vernieuwen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)  28,15

Hoofdstuk 20        Diversen      
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.20.1.1vervallen      
1.20.1.2vervallen      
1.20.1.3tot het verkrijgen van de navolgende vergunningen of ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening voor evenementen voor een organisatie met ideële doeleinden  0,00
1.20.1.4tot het verkrijgen van de navolgende vergunningen of ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening voor evenementen voor een organisatie met commerciële doeleinden  31,65
1.20.1.5tot het verkrijgen van de navolgende vergunningen of ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening voor geluidhinder voor een organisatie met ideële doeleinden  0,00
1.20.1.5tot het verkrijgen van de navolgende vergunningen of ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening voor geluidhinder voor een organisatie met commerciële doeleinden  19,80
1.20.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing sluitingsuur van de Algemene plaatselijke verordening:      
 - met een geldigheidsduur van een kalenderjaar, per dag:      
 1. voor het eerste uur of een gedeelte daarvan  360,20
 2. voor het tweede uur of een gedeelte daarvan  1.036,45
 - incidenteel:      
 1. voor het eerste uur of een gedeelte daarvan  49,05
 2. voor overige gevallen (na het eerste uur)  81,70
1.20.1.7vervallen      
1.20.1.8 a/bvervallen      
1.20.1.9vervalen      
1.20.1.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een seizoensvergunning terassen als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening:  81,65
1.20.1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een incidentele terrasvergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening "per dag":  27,80
1.20.1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van de Zondagswet:  14,05
1.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    0,00
1.20.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina  11,45
1.20.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:      
1.20.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat  0,30
1.20.2.2.2per pagina op papier van een ander formaat  0,60
1.20.2.2.3per pagina op papier van A4-formaat in kleur  0,60
1.20.2.2.4per pagina op papier van een ander formaat in kleur  1,05
1.20.2.2.5andere dan met name in de tarieventabel genoemde geheel gedrukte of op ander wijze vermenigvuldigde stukken, voor zover de voorraad strekt, per bladzijde of gedeelte daarvan  0,30
1.20.2.2.6stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina  0,30
1.20.2.2.7tot het verkrijgen van een kopie van een beschikking op grond van de Wet Waardering onroerende Zaken (WOZ)  4,25
         
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:      
1.20.3.1een plattegrond van de gemeente  3,70
1.20.3.2ongekleurde kaarten per kaart  22,80
 vermeerderd met € 2,20 voor elke 1.000cm² of gedeelte daarvan, waarmee de oppervlakte van de kaart of de tekening 5.000 cm² te boven gaat      

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning  
         
Hoofdstuk 1          Begripsomschrijvingen      
         
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:      
2.1.1.1aanlegkosten:      
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting is inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;      
2.1.1.2bouwkosten:      
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;      
2.1.1.3sloopkosten:      
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting is inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;      
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.      
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.      
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.      
         
Hoofdstuk 2          Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag      
         
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is   73,55
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:  174,10
 van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.       

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning      
         
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.      
2.3.1Bouwactiviteiten      
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 100.000,- bedragen,                                     
 2,52% van die bouwkosten met een minimum van € 252,00 :      
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 100.000,- tot € 500.000,- bedragen:   2.520,00
 vermeerderd met 2,02 % van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 100.000,- te boven gaan;      
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 500.000,- tot € 1.000.000,- bedragen:                                 10.600,00
 vermeerderd met 1,76% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 500.000,- te boven gaan:      
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 1.000.000 of meer bedragen:                      19.400,00
 vermeerderd met 1,51% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 1.000.000,- te boven gaan, met een maximum van € 100.000,-               
         
2.3.1.2Extra welstandstoets                                                                      Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:                                                                                         229,70
         
 Verplicht advies agrarische commissie      
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:  599,45
         
 Achteraf ingediende aanvraag      
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:                                  
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges:    10%
         
 Beoordeling aanvullende gegevens      
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:   157,15
         
2.3.2Aanlegactiviteiten      
         
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:   235,75

2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:      
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):   294,15
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;      
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):   294,15
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;      
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):      
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;    4.181,10
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):   334,45
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;      
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):   250,85
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;      
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):  250,85
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;      
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):  250,85
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;      
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):  250,85
naast het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag.      
         
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  294,15
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  294,15
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  4.181,10
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)  334,45
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):  250,85
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):  250,85
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):  250,85
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):  250,85

2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:   333,95
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten      
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de  Erfgoedverordening 2010 Gemeente Landerd aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:      
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:   314,30
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:   314,30
         
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht      
         
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:  314,30
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:  314,30
2.3.7.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:  314,30
         
2.3.7.2Asbesthoudende materialen      
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is.  392,90
 Aanleggen of veranderen weg      
2.3.8Vervallen      
 
2.3.9Uitweg/inrit      
 Vervallen      
2.3.10Kappen      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:   31,40
 Medio 2012 zal de kapvergunning onderdeel worden van de bomenverordening      

2.3.11Opslag van roerende zaken      
         
2.3.11.1Niet van toepassing      
         
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998      
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:   330,45
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Lanbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:  330,45
         
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief  330,45
2.3.14Andere activiteiten      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:      
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:  78,55
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:   157,15
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:  157,15
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.      
         
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;      
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.      

2.3.16Beoordeling bodemrapport      
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:      
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport   157,15
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport   314,30
         
2.3.17Advies      
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:   253,85
         
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen      
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:      
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:  253,85
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.      
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.      
         
Hoofdstuk 4          Vermindering      
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.      
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:      
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:    10%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;      
2.4.2.2bij 10 of meer activiteiten:                                                        van de voor die activiteiten verschuldigde leges;    15%
         
Hoofdstuk 5          Teruggaaf      
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten      
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:      
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan     50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;      
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan    35%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;      
2.5.1.3indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan     25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende acitiviteit verschuldigde leges.      
         
2.5.2Niet van toepassing      
         
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten      
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:    25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.      
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.      
         
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf      
 Een bedrag minder dan € 78,--  wordt niet teruggegeven.      
         
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen      
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.      

Hoofdstuk 6           Intrekking omgevingsvergunning      
2.6Niet van toepassing      
         
Hoofdstuk 7          Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project   
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:   157,15
         
Hoofdstuk 8          Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten      
2.8.1Het tarief bedraagt minimaal (behoudens de nader te bepalen en overeen te komen kosten voor externe advisering) voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening   2.508,65
2.8.2Het tarief bedraagt minimaal ( behoudens de nader te bepalen en overeen te komen kosten voor externe advisering) voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening   2.508,65
         
Hoofdstuk 9          Sloopmelding      
2.9vervalt      
         
Hoofdstuk 10        In deze titel niet benoemde beschikking      
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:   78,55
         
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn      
         
Hoofdstuk 1          Horeca      
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet  84,65
3.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank - en Horecawet :  52,85
3.13  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet  27,25
         
Hoofdstuk 2         Organiseren evenementen of markten      
 nvt      
         
Hoofdstuk 3          Prostitutiebedrijven      
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening voor:      
3.3.1.voor een seksinrichting  500,75
3.3.2voor een escortbedrijf  42,15

Hoofdstuk 4          Splitsingsvergunning woonruimte      
 nvt      
         
Hoofdstuk 5          Leefmilieuverordening      
 nvt      
         
Hoofdstuk 6          In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  23,60
3.6.1Indien er op basis van een in deze titel genoemd artikel een aanvraag wordt gedaan bij het Bureau in het kader van de Wet Bibob worden de leges verhoogd met:"kostprijs aanvraag".