Geen
Algemene mandaatbesluit 2012 en dienstmandaten 2012
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-05-2012 | nieuwe regeling | 20-12-2011 Gemeenteblad, 2011, 141 | RO 11.2875813 |
Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken aan te sturen.
Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2012” nadrukkelijk van toepassing.
Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.
Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2012 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:
Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2012” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.
In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:
Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2012” geeft aan dat ook besluiten waarbij het diensthoofd van een andere dienst belang heeft of waarbij het taakgebied van die dienst wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan het diensthoofd van de betreffende dienst moeten worden voorgelegd.
Voor de vervanging van de Concerndirecteur Groningen geldt een vaste (hiërarchische) volgorde.
Tijdens de periode, waarin één van de genoemde directeuren de Concerndirecteur Groningen vervangt, is deze gemachtigd alle handelingen te verrichten, die aan de functie van Concerndirecteur Groningen voor zover het de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken betreft zijn verbonden.
Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende directeuren, verkrijgt de directeur die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de directeur gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.
Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door de dienst RO/EZ worden genomen wordt geondermandateerd aan die directeur en dat afdelingshoofden welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen ook meerdere zijn. Het aanvragen van (europese) subsidies kan bijvoorbeeld door het hoofd FIA of door het hoofd Wonen worden gedaan.
De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.
Kleine intern gerichte besluiten
Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefûhl) is vervanging van een afdelingshoofd door een ander afdelingshoofd toegestaan.
Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in bezwaarschriftenprocedures als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet geondermandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.
Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.
Alhoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht en zijn directeur daartoe ondermandaat te verlenen.
Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht en de directeur Projectontwikkeling, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle, binnen de dienst RO/EZ uit te voeren, regelingen voorzover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.
Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen Woningwet en APV.
Behalve ingeval van routinebesluiten dient de Concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.
zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening / wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)
(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:
Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “namens burgemeester en wethouders, de Concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”
De privaatrechtelijke ondertekening
De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de gemeente Groningen, de burgemeester, namens hem, de (onder)gemandateerde”.
De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.
Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000 waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.
Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.
De ondertekening voor Ten Boer luidt:
burgemeester en wethouders van Ten Boer,
namens hen, concerndirecteur Groningen,
naam,vakdirecteur Directie / afdelingshoofd / teamleider etc. betreffende afdeling
Afdeling 3 Diverse voorbereidings- en uitvoeringsgandelingen
Afdeling 11 Omzetbelasting, Winkels, Horeca en Stadsbezittingen
Afdeling 14 Wet op de lijkbezorging, Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen
Afdeling 15 Wet Kinderopvang; Verordening Kwaliteitsregels Peuterspeelzaalwerk
Bijlage 1 Bevoegde inkopers en verkopers m.b.t de Algemene Inkoopvoorwaarden c.q. de Algemene Verkoop-, Leverings- en Betalingsvoorwaarden