Organisatie | Heeze-Leende |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening gemeente Heeze-Leende 2012 |
Citeertitel | Algemene Subsidie Verordening (ASV) gemeente Heeze-Leende 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Algemene subsidieverordening gemeente Heeze-Leende 2009.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-12-2011 | nieuwe regeling | 19-12-2011 De Parel van Brabant, 28-12-2011 | 11.74 |
De raad van de gemeente Heeze-Leende;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 15 november 2011, nr. 11.74;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
gehoord het besprokene in het Rondetafelsgesprek d.d. 19 december 2011;
vast te stellen de volgende Algemene subsidieverordening gemeente Heeze-Leende 2012
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:a. college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heeze-Leende;b. raad: raad van de gemeente Heeze-Leende;c. jaarlijkse subsidie: subsidie die per kalenderjaar of voor een bepaald aantal kalenderjaren aan een organisatie wordt verstrekt voor een periode van maximaal vier kalenderjaren.d. eenmalige subsidie: subsidie van maximaal € 5.000,- voor eenmalige of nieuwe activiteiten. Eenmalige subsidies van meer dan € 5.000,- worden beschouwd als zijnde een jaarlijkse subsidie.
Artikel 2 Reikwijdte van deze verordening
Voor de volgende beleidsterreinen kan op grond van deze verordening subsidie worden verstrekt: a. algemeen bestuur;b. openbare orde en veiligheid;c. verkeer, vervoer en waterstaat;d. economische zaken;e. onderwijs;f. cultuur en recreatie;g. sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening;h. volksgezondheid en milieu;i. ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van subsidies met in achtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen of het subsidieplafond en - indien de begroting nog niet is vastgesteld, dan wel goedgekeurd - onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.
Hoofdstuk 2 AANVRAAG VAN DE SUBSIDIE
Artikel 5 Bij de aanvraag in te dienen gegevens
Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:a. een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;b. een begroting per kalenderjaar van de inkomsten en uitgaven betreffende de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd. c. het bedrag dat als subsidie wordt aangevraagd.d. een overzicht van de te heffen contributies, bijdragen en/of tarieven.e. indien van toepassing, het inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel, en de verlies- en winstrekening en balans van het jaar voorafgaande aan het jaar waarin subsidie wordt aangevraagd.f. indien van toepassing bij een jaarlijkse subsidie op grond van art. 4.72 Awb, de stand van de egalisatiereserve op het moment van de aanvraag.
Hoofdstuk 3 WEIGERING VAN DE SUBSIDIE
De subsidieverlening dan wel –vaststelling kan naast de in de Awb genoemde gronden worden geweigerd indien naar het oordeel van het college:a. de activiteiten van de aanvrager niet of niet in voldoende mate gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen, of niet of niet in voldoende mate ten goede komen aan de gemeente of haar ingezetenen.b. de activiteiten reeds in voldoende mate in de gemeente worden aangeboden.c. de activiteiten niet passen binnen het beleid van de gemeente.d. de activiteiten in voldoende mate uit eigen middelen of uit middelen van derden kunnen worden bekostigd.e. de activiteiten in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde.f. de activiteiten ten doel hebben het uitdragen van overtuigingen en denkbeelden van religieuze, levensbeschouwelijke of politieke aard.
Het college kan voor subsidies die binnen de reikwijdte van deze verordening vallen bepalen dat de gevraagde subsidie kan worden geweigerd of de verleende subsidie kan worden ingetrokken in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Hoofdstuk 4 VERLENING VAN DE SUBSIDIE
Artikel 10 Verlening van de subsidie
Een jaarlijkse subsidie wordt in beginsel voor één kalenderjaar verleend. De subsidie kan bij uitzondering, naar het oordeel van het college, voor een periode van maximaal vier kalenderjaren worden verleend, doch telkens onder voorbehoud van vaststelling dan wel goedkeuring van de gemeentebegroting.
Hoofdstuk 5 VERPLICHTINGEN VAN DE SUBSIDIE-ONTVANGER
Artikel 12 Tussentijdse rapportage
Bij subsidies van € 50.000,- of meer, welke verleend worden voor activiteiten die meer dan een jaar in beslag nemen, kan het college de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording omtrent de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten. Een dergelijke tussentijdse verantwoording wordt niet vaker dan één keer per jaar gevraagd.
De subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijk melding aan het college, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of niet geheel zullen worden verricht of dat niet of niet geheel aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
Artikel 14 Overige verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk schriftelijk over:a. besluiten of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten, waarvoor subsidie is verleend, dan wel ontbinding van de rechtspersoon;b. relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden;c. ontwikkelingen die er toe kunnen leiden dat aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden voorwaarden geheel of gedeeltelijk niet kunnen worden nagekomen;d. wijziging van de statuten voor zover het betreft de vorm van de rechtspersoon, de persoon van de bestuurder(s) en het doel van de rechtspersoon.
Hoofdstuk 6 VERANTWOORDING EN VASTSTELLING VAN DE SUBSIDIE
Artikel 15 Verantwoording en vaststelling van subsidies tot 5.000,= euro
Bij een ambtshalve vaststelling als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, kan het college de subsidieontvanger verplichten om op de door haar aangegeven wijze aan te tonen in welke mate de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en in welke mate is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 16 Verantwoording en vaststelling van subsidies vanaf 5.000,= euro
De verantwoording bevat:a. een inhoudelijk verslag, waaruit blijkt in welke mate de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht;b. een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of verlies- en winstrekening, op dezelfde wijze opgezet als de bij de aanvraag ingediende begroting) en met een toelichting daarop;c. een balans van het afgelopen subsidietijdvak, met een toelichting daarop;d. indien de subsidie € 50.000,- of meer bedraagt is het college bevoegd de subsidieontvanger te verplichten een controleverklaring, omtrent de getrouwheid en rechtmatigheid en afgegeven door een accountant, te overleggen. Uit de controleverklaring moet blijken of aangaande het financieel beleid en beheer van de subsidieontvanger de toepasselijke subsidiebepalingen en –voorschriften zijn nageleefd en of de subsidie is aangewend voor het doel waarvoor deze ter beschikking is gesteld.
Artikel 17 Beslistermijn vaststelling
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de verantwoording ter subsidievaststelling.
Artikel 18 Norm voor topinkomens
De subsidieontvanger, waarop artikel 6 van de Wet openbaarmaking uit publieke middelengefinancierde topinkomens van toepassing is, is verplicht om de inkomensgrens zoals bedoeld inhet eerste lid van dat artikel als bezoldigingsmaximum in acht te nemen. Indien voor een sector eenhoger bezoldigingsmaximum is afgesproken tussen de sector en de minister, dan geldt ditmaximum.
Indien de subsidieontvanger de in het vorige lid bedoelde verplichting niet nakomt, kan het in deverleningsbeschikking genoemde subsidiebedrag bij de subsidievaststelling worden verminderd.De vermindering is gelijk aan het bedrag van de overschrijding van de geldende inkomensgrens in het kalenderjaar waarop de verleningsbeschikking betrekking heeft.
Het college kan in bijzondere gevallen, één of meerdere artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3 en 8, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.
Artikel 21 Overgangsbepalingen
Aanvragen voor subsidie die zijn ingediend vóór 1 januari 2012, met uitzondering van de aanvragen voor een jaarlijkse subsidie en aanvragen voor een eenmalige subsidie die betrekking hebben op 2012, worden afgedaan volgens de bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Heeze-Leende 2009.