Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Uithoorn

Algemene rechtenverordening 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Uithoorn
Officiële naam regelingAlgemene rechtenverordening 2012
CiteertitelAlgemene rechtenverordening 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-06-201231-12-2012Artikel 1, tarieventabel

24-05-2012

Nieuwe Meerbode, 13-06-2012

01-01-201214-06-2012nieuwe regeling

01-12-2011

Nieuwe Meerbode, 21-12-2011

RV11.56

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Uithoorn;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 1 december 2011, nr. RV11.56;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Algemene rechtenverordening 2012

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag : de periode van 0.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt.

  • b.

    week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “algemene rechten” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

De algemene rechten worden niet geheven ter zake van:

  • a.

    stukken die ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos moeten worden afgegeven;

  • b.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon, bezoldiging;

  • c.

    het afgeven van uitspraken op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van gemeentelijke belastingen;

  • d.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding, of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De algemene rechten worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de algemene rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De algemene rechten worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moeten de algemene rechten betaald worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de algemene rechten wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van algemene rechten ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de algemene rechten.

Artikel 11 Overgangsrecht

De ‘algemene rechtenverordening 2010’ van 3 december 2009, welke is ingetrokken met ingang van 1 oktober 2010, blijft van toepassing op de in titel 2 genoemde belastbare feiten:

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    De “algemene rechtenverordening 2011” wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking, met dien verstande dat indien de bekendmaking vóór 1 januari 2012 plaatsvindt, de verordening niet eerder in werking treed dan de in het derde lid genoemde datum.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de “algemene rechtenverordening 2012”.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van Uithoorn van 1 december 2011, nr. S1/P6

De griffier, De voorzitter,

(mr. J.H. van Leeuwen) (mevr.drs. D.H. Oudshoorn)

TITEL 1 - ALGEMENE DIENSTVERLENING

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1Huwelijksvoltrekking, partnerregistratie en omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap (en v.v.) Het tarief ter zake van een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie of omzetting van een huwelijk in geregistreerd partnerschap (of v.v.) bedraagt in het gemeentehuis: 
 1. op maandag tussen 13.00 uur en 16.00 uur444,00
 2. van dinsdag tot en met donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur444,00
 3. en op vrijdag tussen 09.00 en 14.00 uur444,00
 Op de overige tijden, waarop het bureau van de burgerlijke stand is of wordt geopend, bedraagt het tarief559,85
   
1.2Het tarief ter zake van een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie of omzetting van een huwelijk in geregistreerd partnerschap (of v.v.) bedraagt in: 
 1. de Thamerkerk op: 
 a. maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur598,10
  b. maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur 694,50
 2. "Fort a/d Drecht" op: 
 a. maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur431,50
 b. maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur498,40
 3. een andere locatie dan genoemd in 1.2.1 en 1.2.2 op: 
 a. maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur596,90
 b. maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur leges exclusief huur- en overige kosten vrije trouwlocatie647,85
   
1.3Trouwboekjes 
 1. Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van: 
 a. een boekje in gewone uitvoering22,40
 b. een boekje in luxe (lederen) uitvoering29,55
 2. Het tarief bedraagt ter zake van het kalligraferen van: 
 a. een trouwboekje10,20
 b. een kerkelijk huwelijk in het trouwboekje10,20
 c. het bijschrijven van een kind in het trouwboekje5,10
   
1.4Partnerregistratieboekjes 
 1. Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van 
 a. een boekje in kunstlederen uitvoering22,40
 b. een boekje in luxe (lederen) uitvoering29,55
 2. Het tarief bedraagt ter zake van het kalligraferen van een partnerregistratieboekje10,20
   
1.5Beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren als getuige 
 Het tarief ter zake van het beschikbaar stellen van een ambtenaar van de gemeente Uithoorn als getuige bij een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie en omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap (of v.v.) bedraagt per ambtenaar per half uur of een gedeelte daarvan32,25
   
1.6Nasporingen registers 
  Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan 14,60
   
1.7Legesbesluit akten burgerlijke stand 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 Wet rechten burgerlijke stand het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 2.1 Paspoorten 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen52,10
 2. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 2.1.1 (zakenpaspoort)58,20
 3. tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)52,10
 4. tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2. en 2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe document.9,20
 5. tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2 en 2.1.3.21,50
 6. tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) vanaf 14 jaar43,85
 7. tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) t/m 13 jaar9,20
   
2.2Spoedaanvragen 
 1. De tarieven als genoemd in de onderdelen 2.1.1. tot en met 2.1.3. alsmede in 2.1.6. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van45,00
 2. het tarief als genoemd in 2.2.1. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2. en 2.1.3. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 2.1.4.slechts één keer per reisdocument berekend. 
 3. het tarief als genoemd in 2.1.5. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van21,40
   
2.31. Indien aan de aanvrager van de in artikel 2.1. genoemde reisdocumenten reeds eerder een reisdocument is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 2.1. genoemde tarieven verhoogd met28,50
 2. Indien aan de aanvrager van de in artikel 2.1.6. genoemde reisdocumenten reeds eerder een reisdocument is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 2.1.6. genoemde tarieven verhoogd met28,50
   
2.4 Indien het reisdocument voor vluchtelingen of vreemdelingen niet wordt verleend, wordt op verzoek de rijksleges ad 23,45
 welke zijn begrepen in het onder 2.1.1. vermelde tarief gerestitueerd. 
   
2.5Indien bij het vaststellen van deze tarieven tabel, de tarieven in artikel 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4 nog niet zijn aangepast aan de wettelijke maximumtarieven voor 2012, dan gelden met ingang van 1 januari 2012 de wettelijke maximumtarieven. 
   

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

3.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1. tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs41,35
   
3.2Spoedaanvragen 
 Het tarief als genoemd in onderdeel 3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van33,50
3.3Indien aan de aanvrager van het in artikel 3.1.1 genoemde document reeds eerder een rijbewijs is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 3.1.1 genoemde tarieven verhoogd met28,50
   
3.4 Indien het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs niet plaatsvindt, wordt op verzoek de rijksleges ad 9,50
 welke zijn begrepen in het onder 3.1.1 vermelde tarief gerestitueerd. 
   
3.5Indien bij het vaststellen van deze tarieven tabel, de tarieven in artikel 3.1, 3.2, 3.3 en 3.4 nog niet zijn aangepast aan de wettelijke maximumtarieven voor 2012, dan gelden met ingang van 1 januari 2012 de wettelijke maximumtarieven. 
   

Hoofdstuk 4 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
   
4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1. tot het verstrekken van gegevens zonder abonnement 
 a. bij beperkte inhoud (naam, geboortedatum, -plaats en adres), per verstrekking11,05
 b. bij meer dan beperkte inhoud, per verstrekking14,20
 2. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
 a. voor 50 verstrekkingen387,70
 b. voor 100 verstrekkingen664,60
 c. voor 500 verstrekkingen3.046,20
 d. voor 1.000 verstrekkingen5.538,65
 e. voor 5.000 verstrekkingen24.923,85
 f. voor 10.000 verstrekkingen44.309,15
   
4.3Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. 
   
4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1. tot het verstrekken van gegevens zonder abonnement: 
 per verstrekking14,20
 2. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
 a. voor 50 verstrekkingen387,70
 b. voor 100 verstrekkingen664,60
 c. voor 500 verstrekkingen3.046,20
 d. voor 1.000 verstrekkingen5.538,65
 e. voor 5.000 verstrekkingen24.923,85
 f. voor 10.000 verstrekkingen44.309,15
   
4.5Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan19,35
   
4.6Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens aan afnemers en bijzondere derden als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, bedraagt2,27
   
4.7Indien de belastingplicht bij abonnementen als bedoeld in onderdeel 4.2, tussentijds wordt beëindigd, voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken, wordt bij schriftelijke aanvraag ontheffing verleend voor de helft van het overeenkomstig het 4.2 berekende bedrag. 
   
4,8Het tarief ter zake van het verstrekken van persoonsgegevens via alternatieve media (cd-Rom)22,70
   

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

5.11. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens 
 a. per pagina0,30
 b. met dien verstande dat het tarief per bericht maximaal bedraagt4,80
 2. In afwijking van de artikelen 5.1.1a en 5.1.1.b kan in het geval dat het afschrift uit meer dan honderd pagina's bestaat, of het bericht bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking, een redelijke vergoeding in rekening worden gebracht van ten hoogste24,20
   

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

6.1Gemeentebegroting 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
 1. een programmabegroting8,05
 2. een productenraming92,15
 3. een volledig exemplaar van de bijlagen bij de begroting van de bestuursdienst71,40
 4. een exemplaar van de meerjarenraming2,85
 Gemeenterekening 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
 5. een programmarekening8,05
 6. een productenrekening92,15
 7. een volledig exemplaar van de bijlagen bij de rekening van de bestuursdienst71,40
   
6.2Raadsstukken 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van: 
 1. een afschrift van de besluitenlijst van de openbare vergaderingen van de raad en de voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad, uitgezonderd die, welke naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet voor uitgifte in aanmerking komen: 
 a. bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan85,30
 b. buiten abonnement per bladzijde1,40
 2. per cassettebandje met de opname van een raadsvergadering2,85
 3. een afschrift van de besluitenlijst van de openbare vergaderingen van de raad en de voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad, uitgezonderd die, welke naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet voor uitgifte in aanmerking komen: 
 a. bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan120,40
 b. buiten abonnement per bladzijde1,85
 4. de stukken als bedoeld in onderdeel 6.2.1, 6.2.2 en 6.2.3 zijn exclusief de stukken als bedoeld in onderdeel 6.1 en 6.3. 
 5. Indien de belastingplicht bij abonnementen als bedoeld in onderdeel 6.2.1 en 6.2.3, tussentijds wordt beëindigd, voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken, wordt bij schriftelijke aanvraag ontheffing verleend voor de helft van het overeenkomstig het 6.2.1 dan wel 6.2.3 berekende bedrag. 
   
6.3Verordeningen 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
 1. een exemplaar van de Bouwverordening131,10
 2. een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 200914,65
 3. een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening21,15
 4. een exemplaar van een andere dan de onder 6.3.1 tot en met 6.3.3 bedoelde verordening met een aantal van 
 a. 1 tot en met 10 bladzijden6,30
 b. 11 en meer bladzijden12,55
 5. aanvullingen van de onder 6.3.1 tot en met 6.3.4 bedoelde verordeningen, per bladzijde0,60
 met een maximum per aanvulling van29,35
   

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

7.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van topografische informatie: 
 1. voor analoog kaartmateriaal bij levering op papier 
 a. bij een schaal van 1 : 500 
 - een vast bedrag van131,10
 verhoogd met 
 - een vergoeding per hectare bebouwd gebied4,00
 - een vergoeding per hectare onbebouwd gebied1,35
  b. bij een schaal van 1 : 1.000 - een vast bedrag van 131,10
 verhoogd met 
 - een vergoeding per hectare bebouwd gebied3,0
 - een vergoeding per hectare onbebouwd gebied0,90
  c. bij een schaal van 1 : 2.000 - een vast bedrag van 131,10
 verhoogd met 
 - een vergoeding per hectare bebouwd gebied1,45
 - een vergoeding per hectare onbebouwd gebied0,50
 2. voor digitale informatie 
 - een vast bedrag van131,10
 verhoogd met 
 - een vergoeding per hectare bebouwd gebied77,70
 - een vergoeding per hectare onbebouwd gebied26,00
   
7.2Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 500 hectare of meer, maar minder dan 1.000 hectare, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 15%. 
   
7.3Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 1.000 hectare of meer, maar minder dan 1.500 hectare, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 30%. 
   
7.4Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 1.500 hectare of meer, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 45%. 
   

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

8.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
 1. gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina14,95
 2. afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
 a. bij een aantal van 1 tot en met 5, per pagina op papier van A4-formaat0,50
 b. bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.a. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van A4-formaat0,10
 c. bij een aantal van 1 t/m 5, per pagina op papier van een ander formaat0,60
 d. bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.c. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van een ander formaat0,25
 e. per exemplaar A-0 formaat op kopieerpapier5,20
 f. per exemplaar A-0 formaat op polyesterfilm8,10
 3. kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 8.1.1 en 8.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
 a. als fotokopie: 
 - bij een aantal van 1 tot en met 5, per pagina op papier A4-formaat0,50
 - bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.a voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van A4-formaat0,10
 - bij een aantal van 1 t/m 5, per pagina op papier van een ander formaat0,60
 - bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.c. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van een ander formaat0,25
 - per exemplaar A-0 formaat op papier5,15
 - per exemplaar A-0 formaat op polyesterfilm8,05
 b. als origineel en voor zover voorradig per dm2 (of gedeelte daarvan)0,10
 met een minimum van1,25
 c. bij het speciaal vervaardigen: voor elk daaraan te besteden kwartier of gedeelte daarvan14,80
 d. als standaard bouwtekening, dan wel als kopie van een standaard bouwtekening: 
 de externe kosten, die voorafgaand aan het vervaardigen en verstrekken van het gevraagde aan de aanvrager worden medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. 
 4. kaarten, tekeningen en andere bescheiden, die ingevolge wettelijk voorschrift ter inzage liggen 
 a. als fotokopie: 
 per pagina op papier tot A4-formaat0,10
 per pagina op papier tot maximaal A3-formaat0,10
 b. in de overige gevallen: 
 de externe kosten, die voorafgaand aan het vervaardigen en verstrekken van het gevraagde aan de aanvrager worden medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. 
 5. voor de toepassing van het in 8.1.3, onder d, en 8.1.4, onder b, bepaalde, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. 
 6. ingeval bij de toepassing van het in 8.1.3, onder d, en 8.1.4, onder b, bepaalde, blijkt dat de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
 7. een beschikking op een verzoek of een aanvraag als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen14,55
   
8.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1. tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,60
 2. tot het verkrijgen van een attestatie de vita10,25
 3. tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening12,95
 4. tot het verkrijgen van een verklaring dat het portret op een stuk, het portret is van degene, te wiens name het stuk is gesteld of van degene, die in dat stuk wordt bedoeld12,95
 5. tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap niet bestemd tot reispapier14,55
 6. met het verzoek tot naturalisatie, het bedrag zoals opgenomen in het besluit Naturalisatiegelden 1997, of zoals laatstelijk gewijzigd. 
   
8.3 1.Voor zover niet afzonderlijk in deze of andere verordening van de gemeente Uithoorn vermeld, wordt voor het verlenen van een (administratieve) dienst berekend naar de duur van de daaraan verbonden werkzaamheden, in rekening gebracht per kwart mensuur of gedeelte daarvan14,95
 2. voor de toepassing van het eerste lid wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. 
 3. ingeval bij de toepassing van het eerste lid blijkt, dat de werkelijk benodigde tijdsduur korter is dan de aan de hand van de begroting geraamde, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
   

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

9.1Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan15,05
   
9.2Het tarief bedraagt voor het afgeven van: 
 1. afbeeldingen, afschriften van en uittreksels uit de in het archief berustende van vóór 1700 daterende stukken, per bladzijde of gedeelte daarvan14,90
 2. afbeeldingen, afschriften van of uittreksels uit van het jaar 1700 of daarna daterende stukken per bladzijde of gedeelte daarvan een en ander voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in de overige artikelen van deze verordening in de tarieventabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd.9,40
   
9.3Het tarief bedraagt voor de ter inzage legging van een bouwvergunning16,70
   

Hoofdstuk 10 Marktstandplaatsen

10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning als aangegeven in artikel 5 van de marktverordening Uithoorn30,00
   

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

11.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of vrijstelling als bedoeld in de artikelen 3 tot en met 7 van de Winkeltijdenwet75,65
   

Hoofdstuk 12 Wet op de Kansspelen

12.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483): 
 1. voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat56,50
 2. voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten, 
 voor de eerste speelautomaat sleuf wordt het tarief onder 14.1.1 vermeerderd met voor:56,50
 gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter 
 voor de tweede speelautomaat34,00
   
12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)29,90

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
   
13.11. tot het opvragen van een medische indicatie voor verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart P of B161,00
 2. wanneer wordt afgezien van het opvragen van een medische indicatie voor verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart P of B 
 3. tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart11,40
 4. tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in afdeling 7,8 en 14 van Hoofdstuk 5 van het voertuigreglement33,30
   
13.21. tot het aanleggen van een gereserveerde handicapparkeerplaats op kenteken403,20
 2. tot het vervangen van het onderbord met de kentekenvermelding wegens een wijziging van het kenteken van de houder van de gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats op kenteken36,30
   

Hoofdstuk 14 Telecommunicatiewet

 Telecommunicatiewet en overige leidingen/kabelwerken 
14.11. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet139,10
 2. indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond wordt het tarief onder 14.1.1. vermeerderd met een bedrag van per strekkende meter sleuf1,50
 en met een bedrag van per lasgat1,85
 3. indien het betreft (herstel)werkzaamheden (straatwerk en onderhoud) verricht door of vanwege de gemeente in tegel-, klinker en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede 
 sleuven in tegels per m28,60
 sleuven in klinkers per m212,90
 lasgaten in tegels per m214,55
 lasgaten in klinkers per m219,50
 4. indien het betreft (herstel)werkzaamheden (straatwerk en onderhoud) verricht door of vanwege de ingevolge de Telecommunicatiewet toegelaten instellingen/bedrijven in tegel-, klinker en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter 
 sleuf wordt het tarief onder 14.1.1 vermeerderd met voor: 
 sleuven in tegels per m20,75
 sleuven in klinkers per m21,85
 lasgaten in tegels per m23,35
 lasgaten in klinkers per m24,25
   
14.2Het in 14.1.1 genoemde bedrag wordt: 
 a. indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met 78,80 
 b. indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
   
14.3Indien een begroting als bedoeld in 14.2.b is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
14.4Het tarief bedoeld in onderdeel 14.1.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen. 
   
14.51. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning door de andere nutsbedrijven voor het openbreken van de weg ingevolge artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009139,10
 2. indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter sleuf wordt het tarief onder 14.5.1 vermeerderd met voor: 
 klinkerverharding < 15m22,95
 klinkerverharding > 15m22,45
 klinkerverharding > 100m22,25
 tegelverharding < 15 m22,40
 tegelverharding > 15 m21,95
 tegelverharding > 100m21,95
 bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen1,95
   
14.6Het tarief bedoeld in onderdeel 14.5.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen, met de volgende bedragen: 
 klinkerverharding < 15m22,55
 klinkerverharding > 15m21,10
 klinkerverharding > 100m21,95
 tegelverharding < 15 m22,05
 tegelverharding > 15 m21,65
 tegelverharding > 100m21,00
 bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen1,65
   

Hoofdstuk 15 Vuilafvoer

15.1 Het tarief voor het op aanvraag van belanghebbende ledigen an een beer-, privaat- of bezinkput, vetvanger of een soortgelijke opvangvoorziening en het verwijderen van de daaruit komende stoffen is gelijk aan het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag meegedeelde kosten (waaronder externe kosten), blijkend uit een begroting die door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. 15.2 voor de toepassing van het in het eerste lid bepaalde wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht.  
15.3Indien de werkelijke ledigingskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
   

Hoofdstuk 16 Elektronische Sleutel

16.1Het tarief voor de verstrekking van een nieuwe elektronische sleutel ten behoeve van de ondergrondse containers, bedraagt10,20
   

Hoofdstuk 17 landelijke wijzigingen

17.1Indien er zich, na vaststelling van de onderliggende Verordening Algemene Rechten of daaropvolgende wijziginsverordening(en), wijzigingen voordoen in de door de Rijksoverheid vastgestelde tarieven, middels ministerieel of koninklijk besluit, dan wel op enigerlei andere wijze vastgesteld of bekend gemaakt, dan worden deze gewijzigde tarieven als heffingsmaatstaf aangehouden in afwijking van de in deze tarieventabel vermelde tarieven. 
   

TITEL 2 - WABO - bouwvergunningen

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

   Tarief 2012 €
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1Aanlegkosten: 
 De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
   
2.1.1.2Bouwkosten: 
 De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
   
2.1.1.3Sloopkosten: 
 De aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
   
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
   
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 
   

Hoofdstuk 2 Beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:€ 152,90
   

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. 
   
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:2%
 Met een minimum van€ 222,90
   
 Extra welstandstoets 
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief per extra welstandstoets:0,15%
 Met een minimum van € 30,60 
 Met een maximum van € 2.039,00 
 Van het op grond van 2.3.1.1 verschuldigde bedrag 
   
 Verplicht advies agrarische commissie 
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€ 545,75
   
 Achteraf ingediende aanvraag 
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:150%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 
   
2.3.2Aanlegactiviteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 107,65
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, 
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 269,05
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 101,95
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 430,55
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€ 269,05
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 269,05
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 861,00
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 861,00
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 269,05
   
2.3.4In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 764,65
2.3.5Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.5.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 254,90
2.3.5.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 254,90
   
2.3.6Sloopactiviteiten 
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 
2.3.6.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:€ 203,90
2.3.6.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,€ 47,00
   
2.3.6.2Asbesthoudende materialen 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.5.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:€ 99,00
   
2.3.7Aanleggen of veranderen weg 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 37,75
   
 2.3.8 Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 61,20
   
2.3.9Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 25,75
   
2.3.10Opslag van roerende zaken 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.10.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:€ 61,20
2.3.10.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:€ 61,20
   
2.3.11Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 203,90
2.3.11.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998€ 203,90
   
2.3.12Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 203,90
2.3.13Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.13.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 51,00
2.3.13.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.13.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft€ 51,00
2.3.13.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft€ 51,00
   
2.3.14Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.14.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
   
2.3.15Beoordeling bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.3.15.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 203,90
2.3.15.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 203,90
   
2.3.16Advies 
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.15.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 51,00
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 51,00
   

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
   

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.5, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt op verzoek: 
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4weken en binnen 24 weken na het in behandeling nemen ervan 35% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
   
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.5, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt op verzoek:15%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
   
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt op verzoek:25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
   
2.5.4Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend. 
   

Hoofdstuk 6 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 1.427,30
2.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€ 1.223,40
   

Hoofdstuk 7 Sloopmelding

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening€ 47,00
   

Hoofdstuk 8 Overige bepalingen

2.8.1Overschrijving vergunning 
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een vergunning, bedraagt het tarief:€ 53,00
   
2.8.2Vergunning kamerverhuur 
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 7.7.2 van de bouwverordening, bedraagt:€ 917,55
   
2.8.3Overige 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 76,50
   

Titel 3 Dienstverlening vallende onder de Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet

1.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb 1964, 386)198,70
   
1.2Alcoholische drank schenken 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 35 van de Drank- en Horecawet voor het incidenteel verstrekken van alcoholhoudende dranken bij incidentele festiviteiten109,55
   
1.3Exploitatievergunning 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het exploiteren van een horecabedrijf132,15

Hoofdstuk 2 APV vergunningen

2.1Ventvergunningen 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 tot het verkrijgen van een vergunning tot het venten in de gemeente, als bedoeld in artikel 5:15 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009: 
 a. geldig voor één dag, per persoon75,65
 b. geldig voor ten hoogste drie kalenderjaren of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan vijf dagen per persoon109,55
   
2.2Vergunning sluitingsuur 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 indien de vergunning voor één keer geldt75,65
   
2.3Overige geluidhinder 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het voor de omgeving veroorzaken van geluidhinder75,65
   
 2.4 Collectevergunning 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het inzamelen van geld of goed75,65
   
2.5Standplaatsvergunning 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het plaatsen van uitstallingen op de weg 
 a. geldig voor maximaal 2 dagen75,65
 b. geldig voor maximaal 2 dagen per week, voor onbepaalde tijd109,55
   
2.6Voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het anders gebruiken van de weg overeenkomstig de bestemming daarvan109,55
   
2.7verhuur dranghekken evenementen 
 1. voor de verhuur van dranghekken, gelden de volgende tarieven per dranghek: 
 a. per dag1,30
 b. per weekend2,55
 c. per week3,30
 2. voor het brengen en halen van de dranghekken, gelden de volgende tarieven: 
 a. minder dan 50 dranghekken83,60
 b. meer dan 50 dranghekken p.o.a. 
   

Hoofdstuk 3 Prostitutie

3.1Algemeen recht prostitutie-inrichting en escortbedrijf 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 (oprichten en instandhouden van een prostitutie-inrichting en escortbedrijf) jaarlijks een bedrag van565,70
   

Hoofdstuk 4 Gebruikervergunning Brandveiligheid

4.1Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in het Gebruiksbesluit.772,30