Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sliedrecht

Verordening op de heffing en invordering van leges 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSliedrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2009
CiteertitelLegesverordening Sliedrecht 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpbelastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200901-01-2010Nieuwe regeling

10-11-2008

Het Kompas 20 november 2008

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2009

 

 

De raad van de gemeente Sliedrecht;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

het verstrekken van diensten door openbare besturen, ambtenaren of instellingen in het openbaar belang verzocht;

het afgeven van bewijzen van onvermogen;

diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Tarieven

De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald

ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van

toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

De ‘Legesverordening 1997’ wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2009’.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 november 2008.

De griffier, De voorzitter,

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2009.

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 14 Huisvestingswet

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 16 Diversen

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 1,40

1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,60

1.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 4,40

1.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 8,65

vermeerderd met

€ 4,40

voor elke 1000 cm2 waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 1000 cm2 te boven gaat;

1.1.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 16,00

1.1.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 16,00

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.1.1

een exemplaar van de programmabegroting

€ 32,45

2.1.2

een exemplaar van de programmarekening

€ 32,45

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

tot het verstrekken van:

2.2.1.1

een exemplaar van het verslag van een raadsvergadering

€ 3,25

2.2.1.2

een exemplaar van de voorstellen behorende bij een raadsvergadering

€ 6,50

2.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

2.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 32,45

2.2.2.2

op de voorstellen behorende bij de raadsvergaderingen

€ 65,00

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.3.1

een afschrift van de bouwverordening

€ 32,45

2.3.2

een afschrift van de toelichting op de bouwverordening

€ 27,00

2.3.3

een afschrift van de Plaatselijk Verordening

€ 16,15

2.3.4

voor een andere dan de onder 2.5.1 en 2.5.3 genoemde verordening

€ 12,00

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

3.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

3.1.1

op maandag tot en met vrijdag (inclusief loper)

€ 354,00

3.1.2.

Op zaterdag en zondag, door het gemeentebestuur aangewezen verplichte ADV dagen of algemeen erkende feestdagen, waaronder worden verstaan de in artikel 3 van de Algemene termijnenwet als zodanig genoemde en bij of krachtens dat artikel daarmee gelijkgestelde dagen (inclusief loper)

€ 876,00

3.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

3.2.1

een trouwboekje

€ 26,70

3.3

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 9,80

3.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

3.5

Voor het gebruik maken van de diensten van gemeenteambtenaren voor het fungeren als getuige bij een huwelijksvoltrekking of partnerregistratie, per ingestelde ambtenaar

€ 14,75

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 4,50

4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 244,00

4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 622,00

4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 841,00

4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 2.541,00

4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 3.394,00

4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente

€ 244,00

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 4,50

4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 244,00

4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 622,00

4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 841,00

4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 2.541,00

4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 3.394,00

4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 14,50

4.7

Vergoeding ten behoeve van verstrekkingen aan afnemers met behulp van een alternatief medium, zoals bedoeld in artikel 6, vijfde lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 22,70

4.8

Voor een afschrift als bedoeld in artikel 79, lid 3 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 8,65

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

5.1

Algemeen

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

Woningwet;

Wet ruimtelijke ordening;

gemeentelijke bouwverordening;

Monumentenwet 1988 en de gemeentelijke erfgoedverordening.

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.2);

verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 5.3);

legesheffing slopen (zie onderdeel 5.4);

legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 5.5);

legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 5.6);

legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 5.7).

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 5.8).

5.2

Bouwvergunningen

5.2.1

Algemeen

Op grond van onderdeel 5.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

schetsplan;

lichte bouwvergunning;

reguliere bouwvergunning;

bouwvergunning eerste fase;

bouwvergunning tweede fase;

wijziging bouwvergunning eerste fase.

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de beheersverordening bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Voor toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 5.3.2.

5.2.1.1

Vrijstelling bouwleges sociale huurwoningen

vrijstelling te verlenen van de legesheffing voor de bouw van sociale huurwoningen waarvan de huur niet hoger is dan het niveau van de tweede aftoppingsgrens in de huursubsidiewet;

de woningen waarvan vrijstelling is verleend, dienen 10 jaar voor verhuur beschikbaar te blijven;

de vrijstelling geldt voor woningen die jaarlijks worden vastgesteld in het programma sociale huurwoningen.

5.2.2

Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.2.2.1

De bouwkosten worden afgerond naar boven op een veelvoud van € 100,00.

5.2.3

Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een op basis van een schetsplan uitgewerkt bouwplan:

60%

van de bouwkosten zoals die bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

5.2.4

Aanvraag lichte bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning:

5.2.4.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 9.700,-- bedragen

2,91 %

van de bouwkosten met een minimum tarief van

€ 116,--

5.2.4.2

vermeerderd met

2,79 %

5.2.4.3

over de bouwkosten van € 9.701,-- t/m € 37.800,--,

vermeerderd met

2,56 %

over de bouwkosten van € 37.801,-- t/m € 190.800,--,

5.2.4.4

vermeerderd met

2,32 %

over de bouwkosten van € 190.801,-- t/m € 381.500,--,

5.2.4.5

vermeerderd met

2,08 %

over de bouwkosten van € 381.501,-- en hoger.

5.2.5

Aanvraag reguliere bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning:

5.2.5.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 9.700,-- bedragen

2,91%

van de bouwkosten, met een minimum tarief van

€ 116,--

5.2.5.2

vermeerderd met

2,79 %

over de bouwkosten van € 9.701,-- t/m € 37.800,--,

5.2.5.3

vermeerderd met

2,56 %

over de bouwkosten van € 37.801,-- t/m € 190.800,--,

5.2.5.4

vermeerderd met

2,32 %

over de bouwkosten van € 190.801,-- t/m € 381.500,--,

5.2.5.5

vermeerderd met

2,08 %

over de bouwkosten van € 381.501,-- en hoger.

5.2.6 Aanvraag bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase bedraagt:

5.2.6.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 9.700,-- bedragen

1,75 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van

€ 116,--

5.2.6.2

vermeerderd met

1,67 %

over de bouwkosten van € 9.701,-- t/m € 37.800,--,

5.2.6.3

vermeerderd met

1,54 %

over de bouwkosten van € 37.801,-- t/m € 190.800,--,

5.2.6.4

vermeerderd met

1,39 %

over de bouwkosten van € 190.801,-- t/m € 381.500,--,

5.2.6.5

vermeerderd met

1,25 %

over de bouwkosten van € 381.501,-- en hoger.

5.2.7

Aanvraag bouwvergunning tweede fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase:

5.2.7.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 9.700,-- bedragen

1,75 %

van de bouwkosten met een minimumtarief van

€ 116,--

5.2.7.2

vermeerderd met

1,67 %

over de bouwkosten van € 9.701,-- t/m € 37.800,--,

5.2.7.3

vermeerderd met

1,54 %

over de bouwkosten van € 37.801,-- t/m € 190.800,--,

5.2.7.4

vermeerderd met

1,39 %

over de bouwkosten van € 190.801,-- t/m € 381.500,--,

5.2.7.5

vermeerderd met

1,25 %

over de bouwkosten van € 381.501,-- en hoger.

5.2.8

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase:

5.2.8.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 9.700,-- bedragen

1,75%

van de bouwkosten met een minimumtarief van

€ 166,--

5.2.8.2

vermeerderd met

1,67 %

over de bouwkosten van € 9.701,-- t/m € 37.800,--,

5.2.8.3

vermeerderd met

1,54%

over de bouwkosten van € 37.801,-- t/m € 190.800,--,

5.2.8.4

vermeerderd met

1,39%

over de bouwkosten van € 190.801,-- t/m € 381.500,--,

5.2.8.5

vermeerderd met

1,25%

over de bouwkosten van € 381.501,-- en hoger.

5.3

Verhogingen/aanvullende leges

5.3.1

Algemeen

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven.

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

toetsing welstand (zie onderdeel 5.3.2);

beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.3.3);

verplicht advies agrarische commissie (zie onderdeel 5.3.4);

achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 5.3.5);

beoordeling aanvullende gegevens (zie onderdeel 5.3.6);

projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 5.3.7);

wijziging of ontheffing bestemmingsplan (zie onderdeel 5.3.8);

bestemmingsplan in voorbereiding (zie onderdeel 5.3.9);

toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan (onderdeel 5.3.10).

5.3.2

Toetsing welstand

Het verschuldigde bedrag tarief op grond van onderdeel 5.2 wordt, in verband met een toetsing aan welstandscriteria, indien:

5.3.2.1

in verband met een toetsing aan de welstandscriteria hierover een advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen wordt het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 verhoogd voor:

5.3.2.1.1

reclames met

€ 30,--

5.3.2.1.2

bouwkosten lager dan € 4.000,-- met

€ 30,--

5.3.2.1.3

bouwkosten van € 4.000,-- tot € 25.000,-- met

€ 51,--

te verhogen met

0,2%

van de bouwkosten.

5.3.2.1.4

bouwkosten van € 25.000,-- tot € 120.000,-- met

€ 77,--

te verhogen met

0,11%

van de bouwkosten.

5.3.2.1.5

bouwkosten van € 120.000,-- tot € 230.000,-- met

€ 123,--

te verhogen met

0,11%

van de bouwkosten.

5.3.2.1.6

bouwkosten van € 230.000,-- tot € 455.000,-- met

€ 262,--

te verhogen met

0,06%

van de bouwkosten.

5.3.2.1.7

bouwkosten van € 455.000,-- en hoger met

€ 494,--

te verhogen met

0,025%

van de bouwkosten.

5.3.2.2

De op grond van 5.3.2.1 verschuldigde bedragen worden berekend tot een maximum van € 20.000.000,-- aan bouwkosten

5.3.3

Beoordeling bodemrapport

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:

5.3.3.1

een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met

Oppervlakte

1*

2*

3*

< 100 m²

€ 146,--

€ 320,--

€ 483,--

< 500 m²

€ 221,--

€ 431,--

€ 648,--

< 1.000 m²

€ 245,--

€ 483,--

€ 730,--

< ½ ha

€ 320,--

€ 583,--

€ 916,--

> ½ ha

€ 327,--

€ 643,--

€ 946,--

1*. voor particuliere bouw;

2*. voor bouw en middenstand;

3*. voor bouw ambachtelijke bedrijven en grote industrieën.

5.3.3.2

een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met de door de gemeente verschuldigde advieskosten van de externe adviseur.

5.3.4

Verplicht advies agrarische commissie

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld, verhoogd met

€ 605,--

5.3.5

Achteraf ingediende aanvraag

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouw, verhoogd met

50%.

5.3.6

Beoordeling aanvullende gegevens

n.v.t.

5.3.7

Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast:

5.3.7.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 45.500,-- bedragen, verhoogd met

€ 346,--

5.3.7.2

indien de bouwkosten meer dan € 45.500,-- en minder dan € 136.001,-- bedragen, verhoogd met

€ 433,--

5.3.7.3

5.3.7.4

indien de bouwkosten meer dan € 136.000,-- en minder dan € 908.001,-- bedragen, verhoogd met

€ 1.172,--

indien de bouwkosten meer dan € 908.000,-- en minder dan € 1.815.001,-- bedragen, verhoogd met

€ 1.597,--

5.3.7.5

indien de bouwkosten meer bedragen dan € 1.815.000,--, verhoogd met

€ 2.173,--

5.3.7.6

Ingeval toepassing van de hiervoor genoemde wetsartikelen eerst mogelijk is nadat extern(e) onderzoek(en) c.q. advies/adviezen is/zijn uitgevoerd, worden vóór het in gang zetten van deze procedure extra leges geheven tot het bedrag van de aan de aanvrager meegedeelde externe onderzoek c.q. advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van de tarieventabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe onderzoeks- c.q. advieskosten aan aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke onderzoeks- en advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

5.3.8

Wijziging of ontheffing bestemmingsplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 257,50

5.3.8.1

Ingeval toepassing van de onder 5.3.8 genoemde wetsartikelen eerst mogelijk is nadat extern(e) onderzoek(en) c.q. advies/adviezen is/zijn uitgevoerd, worden vóór het in gang zetten van deze procedure extra leges geheven tot het bedrag van de aan de aanvrager meegedeelde externe onderzoek c.q. advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van de tarieventabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe onderzoeks- c.q. advieskosten aan aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke onderzoeks- en advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

5.3.9

Bestemmingsplan in voorbereiding

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan of artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

€ 257,50

5.3.10

Toetsing of ontheffing in het kader van een exploitatieplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

5.3.10.1

toetsing aan een exploitatieplan dient plaats te vinden, verhoogd met

€ 116,--

5.3.10.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

€ 81,--

5.3.10.3

artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

€ 81,--

5.3.11

Verhoging in verband met toetsing brandveiligheid

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan dat tevens uit een oogpunt van brandveiligheid wordt beoordeeld, wordt het verschuldigde bedrag tarief op grond van onderdeel 5.2 verhoogt, gebaseerd op het te beoordelen oppervlak, één en ander volgens onderstaande tabel:

Oppervlakte

1*

2*

3*

< 100 m²

€ 325,--

€ 505,--

€ 1602,--

< 500 m²

€ 453,--

€ 690,--

€ 2132,--

< 1.000 m²

€ 505,--

€ 762,--

€ 3198,--

< ½ ha

€ 613,--

€ 927,--

€ 3785,--

> ½ ha

€ 670,--

€ 999,--

€ 4532,--

*) 1. voor bouw en middenstand;

voor bouw ambachtelijke bedrijven en middelgrote industrieën

voor grote industrieën.

5.4

Slopen

5.4.1

Begripsbepaling sloopkosten

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.4.2

Sloopvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in:

5.4.2.1

artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 163,--

5.4.2.2

artikel 37, eerste lid, van de Monumentenwet 1988:

€ 163,--

5.4.2.3

artikel 8.1.1 van de Bouwverordening:

€ 163,--

5.4.3

Sloopmelding

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 81,--

5.5

Aanlegvergunning

5.5.1

Begripsbepaling aanlegkosten

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.5.2

Aanvraag aanlegvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning):

5.5.2.1

indien de aanlegkosten niet meer dan € 9.700,-- bedragen

2,91%

van de aanlegkosten met een minimumtarief van

€ 116,--

5.5.2.2

vermeerderd met

2,79%

over de aanlegkosten van € 9.701,-- t/m € 37.800,--,

56%

5.5.2.3

vermeerderd met

over de aanlegkosten van € 37.801,-- t/m € 190.800,--,

5.5.2.4

vermeerderd met

2,32%

over de aanlegkosten van € 190.801,-- t/m € 381.500,--,

5.5.2.5

vermeerderd met

2,08%

over de aanlegkosten van € 381.501,-- en hoger.

5.5.3

Verhogingen

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.5.2 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning:

5.5.3.1

krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met de door de gemeente verschuldigde advieskosten van de externe adviseur.

5.5.3.2

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 605,--

5.5.3.3

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 257,50

5.5.3.4

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

€ 257,50

5.6

Overig/administratief

5.6.1

Algemeen

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

5.6.2

Overschrijven vergunningen of ontheffingen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning of ontheffing

€ 116,--

5.6.3

Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan

€ 116,--

5.6.4

Bestemmingswijzigingen

5.6.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening of tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 257,50

5.6.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 605,--

5.6.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 4.500,--

5.6.4.4

Ingeval toepassing van onder 5.6.4.1 tot en met 5.6.4.3 genoemde wetsartikelen eerst mogelijk is nadat extern(e) onderzoek(en) c.q. advies/adviezen is/zijn uitgevoerd, worden vóór het in gang zetten van deze procedure extra leges geheven tot het bedrag van de aan de aanvrager meegedeelde externe onderzoek c.q. advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van de tarieventabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe onderzoeks- c.q. advieskosten aan aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke onderzoeks- en advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

5.6.5

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 81,--

5.6.6

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 81,--

5.6.7

Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan

€ 116,--

5.6.8

Monumentenvergunning

n.v.t.

5.6.9

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan

€ 200,-- niet wordt teruggegeven.

5.6.10

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan

€ 200,-- niet wordt teruggegeven.

5.6.11

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan

€ 200,-- niet wordt teruggegeven.

5.7

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

5.7.1

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

€ 220,--

vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven.

Voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte:

Categorie

Aantal m²

Toeslag (euro’s)

1

0 t/m 100

€ 220,--

2

101 t/m 500

€ 90,50 + € 1,35 per m²

3

501 t/m 2.000

€ 500,-- + € 0,51 per m²

4

001 t/m 5.000

€ 1242,-- + € 0,12 per m²

5

001 t/m 50.000

€ 1.707,-- + € 0,03 per m²

6

meer dan 50.001

€ 2.719,-- + € 0,01 per m²

5.7.2

Indien de aanvraag om vergunning als bedoeld in 5.7.1. betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief indien het betreft:

5.7.2.1

uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat het legestarief vermeld in 5.7.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding

5.7.2.2

herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat

50%

van het legestarief vermeld onder 5.7.1 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik

5.7.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1, eerste lid van de brandbeveiligingsverordening

€ 220,--

vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven.

Voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte:

Categorie

Aantal m²

Toeslag (euro’s)

1

0 t/m 100

€ 220,--

2

101 t/m 500

€ 90,50 + € 1,35 per m²

3

501 t/m 2.000

€ 500,-- + € 0,51 per m²

4

001 t/m 5.000

€ 1.242,-- + € 0,12 per m²

5

001 t/m 50.000

€ 1.707,-- + € 0,03 per m²

6

meer dan 50.001

€ 2.719,-- + € 0,01 per m²

5.8

Overig

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€ 116,--

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

6.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 14,50

6.2.1

Voor afschriften van of uittreksels uit tot het archief behorende register of andere stukken, daterende van vóór 1813, per bladzijde of gedeelte daarvan

€ 8,65

6.2.2

Voor afschriften van of uittreksels uit overige tot het archief behorende stukken, per bladzijde of gedeelte daarvan

€ 4,40

6.2.3

Voor een fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per kopie

€ 0,50

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 6,80

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

8.1.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van inlichtingen uit of het raadplegen van

de bij de gemeente berustende kadastrale gegevens, indien daarbij van gemeentewege bijstand wordt verleend, per kwartier of gedeelte daarvan

€ 8,85

8.1.2

Voor het raadplegen van de onder 8.1.1 genoemde stukken, zonder bijstand van gemeentewege, per register of kaart

€ 3,00

8.2

Het tarief bedraagt voor het aanbrengen van het kenmerk schouw in een woonwagen of woonschip

€ 21,30

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

9.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 49,60

9.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 9.1.1 (zakenpaspoort)

€ 55,40

9.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 49,60

9.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,70

9.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3

€ 20,35

9.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 9.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3

€ 8,70

9.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 41,75

9.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot en met 9.1.3 alsmede in 9.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

9.2.2

Het tarief als genoemd in 9.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

9.2.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 9.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50.

9.2.4

Indien aan de aanvrager van een reisdocument eerder een reisdocument werd verstrekt en dit document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, worden ter zake verschuldigde leges verhoogd met

€ 22,00

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 32,00

10.2

Het tarief genoemd in onderdeel 10.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 30,00

10.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 4,35

10.4

Indien aan de aanvrager van een rijbewijs eerder een rijbewijs werd verstrekt en dit document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, worden ter zake verschuldigde leges verhoogd met

€ 22,00

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

11.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

11.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

€ 90,50

11.1.3

Indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan 12 maanden of

langer dan 12 maanden doch ten hoogste 4 jaar dan worden genoemde

bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning

verlaagd onderscheidenlijk verhoogd.

11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 16,00

11.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 16,00

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 112,00

12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 56,00

12.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 21,00

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

13.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 16,00

Hoofdstuk 14 Huisvestingswet

14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

14.1.1

tot het verkrijgen van een voorrangsverklaring

€ 53,70

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

15.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 16,15

15.1.2

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 5,85

15.1.3

tot het verkrijgen van ontheffing op grond van artikel 21 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 181,00

15.1.4

tot het verkrijgen van een vervolgontheffing op grond van artikel 21 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 110,00

Hoofdstuk 16 Diversen

16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

16.1.1

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 4,50

16.1.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 4,50

16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

€ 8,65

16.3

Het tarief bedraagt voor het waarmerken van kopieën

€ 4,50

16.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verkrijgen van een vergunning tot het in de gemeente venten:

16.4.1

voor één dag

€ 4,65

16.4.2

voor één week

€ 9,80

16.4.3

voor één maand

€ 20,00

16.4.4

voor één jaar

€ 45,85

16.5.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor reclametekens

€ 20,55

16.5.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een filmvertoning, bazaars,

fancy-fairs en dergelijke gelegenheden

€ 15,95

16.6.

tot het verkrijgen van een dansvergunning

16.6.1

geldig voor één dag of gedeelte daarvan

€ 15,95

16.6.2

geldig voor één week of gedeelte daarvan

€ 19,40

16.6.3

geldig voor één maand of gedeelte daarvan

€ 26,25

16.6.4

geldig voor één jaar of gedeelte daarvan

€ 39,95

16.6.5

geldig langer dan één jaar dan wel tot wederopzegging

€ 77,35

16.7.

tot het verkrijgen van een ontheffing van het sluitingsuur voor café's, restaurants, bars en dergelijke gelegenheden, bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening per ontheffing

€ 16,15

16.8.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren of het wijzigen van een seksinrichting of escortbedrijf

€ 110,00

16.8.2

Voor de werkzaamheden verbonden aan de beoordeling van een keuringsrapport, behorende bij de aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, genoemd in 16.8.1, worden de leges verhoogd met

€ 597,00

16.9.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het vissen in de openbare wateren van de gemeente

€ 2,25

Behoort bij raadsbesluit van 10 november 2008,

De griffier,