Organisatie | Hilvarenbeek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde van het presidium van de gemeenteraad van Hilvarenbeek |
Citeertitel | Reglement van Orde van het presidium 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
--
Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 12-06-2018 | Nieuwe regeling | 15-12-2011 Hilverbode, week 52 2011 | Presidium 06-12-2011 |
De raad van de gemeente Hilvarenbeek;gelezen het voorstel van (datum);gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;gezien het voorstel van het presidium en op advies van de commissie De Ruiter van 6 december 2011;besluit vast te stellen:
Reglement van Orde van het presidium van de gemeenteraad van Hilvarenbeek
Het presidium is belast met de volgende taken:a. het opstellen van de voorlopige agenda van de gemeenteraad en de agenda’s van de raadscommissies;b. het plannen van de datums waarop raads- en commissievergaderingen plaatsvinden;c. het bewaken van procedures voor de aanlevering van de vergaderstukken op kwaliteit, tijdigheid en volledigheid, anders dan inhoudelijk; d. het uitnodigen van collegeleden en ambtelijke ondersteuning voor de raads- en commissievergaderingen;e. bepalen welke onderwerpen op de agenda’s van raadsinformatieavonden worden geplaatst;f. het uitnodigen van belanghebbenden en andere personen die mogelijk informatie kunnen verschaffen over onderwerpen die op de agenda van raadsinformatieavonden worden geplaatst;g. de statustoekenning, op basis van advies van de raadscommissies, van raadsvoorstellen, in bespreek- en hamerstukken voor de raadsvergaderingen;h. de statustoekenning van de ingekomen stukken, waarbij stukken voor commissies moeten worden geacht ingekomen stukken voor de raad te zijn, in:a-stukken: ter kennisneming; b-stukken: ter kennisneming onder mededeling dat de stukken door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester zullen worden afgedaan;c-stukken: ter bespreking in een functionele raadscommissie;d-stukken: dat de stukken bij een raadsvoorstel zullen worden meegenomen of verwerkt.i. het vaststellen van een dynamische lange termijn agenda, waarop maandelijks steeds een jaar vooruit wordt aangegeven welke onderwerpen in de raad naar verwachting zullen worden behandeld;j. het jaarlijks vaststellen van een vergaderschema van de raad;k. houdt functioneringsgesprekken met betrekking tot de voorzitter van de gemeenteraad en de griffier.
Het presidium wordt voorgezeten door de voorzitter van de gemeenteraad, tenzij het over een activiteit gaat zoals bedoeld in artikel 2 onder k of de voorzitter afwezig is, dan is zit de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad het presidium voor. De voorzitter is geen lid van het presidium. De plaatsvervangend voorzitter is dat wel en laat zich als fractievoorzitter niet vervangen.