Organisatie | Texel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Winkeltijdenverordening Texel |
Citeertitel | Winkeltijdenverordening Texel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | nieuwe regeling | 14-12-2011 Texelse courant | Geen. |
Artikel 4 Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Het college van burgemeester en wethouders kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
Artikel 6 Openstelling van levensmiddelenwinkels op de avonden van zon- en feestdagen
Het college kan op aanvraag ontheffing verlenen van de in artikel 2, 1e lid, aanhef en onder a en b van de wet genoemde verboden aan winkels waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren plegen te worden verkocht met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, 1e lid, van de Drank- en Horecawet.
De verboden, bedoeld in artikel 2, 1e lid van de wet gelden, om reden van op de gemeente gericht toerisme, voor zover zij betrekking hebben op de zondagen en de feestdagen, niet tussen 06.00 uur en 22.00 uur.
Toeristische aantrekkingskracht van de gemeente Texel
De Winkeltijdenwet bepaalt in artikel 2, lid 1 dat het verboden is om een winkel voor het publiek geopend te hebben voor het publiek op zon- en feestdagen.
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om bij verordening een vrijstelling te verlenen van het verbod om op zon- en feestdagen open te zijn vanwege op de gemeente of een deel daarvan gericht autonoom toerisme (artikel 3, 3e lid, onder a). Deze vrijstelling kan worden verleend voor de gehele gemeente of een deel daarvan. Hierbij geldt de wettelijke voorwaarde dat de lokale aantrekkingskracht voor toeristen niet wordt bepaald door de (vrijgestelde) winkelopening.
De bepaling mag daarbij alleen worden toegepast als er sprake is van toerisme van een substantiële omvang in de gemeente of een deel daarvan. Verder is van belang dat de winkelopening moet dienen ter ondersteuning van het toerisme.
In artikel 3, lid 6 van de Winkeltijdenwet is opgenomen dat de gemeenteraad bij een besluit op grond van het derde lid, onder a, tot de verlening van een vrijstelling in ieder geval de volgende belangen betrekt:
Artikel 3, lid 7 vermeldt dat een besluit als bedoeld in het 3e lid, onder a, vergezeld gaat van een toelichting. Deze toelichting bevat ten minste een motivering dat wordt voldaan aan de voorwaarden die in het 3e lid, onder a, worden gesteld aan de toepassing van de bevoegdheid tot het verlenen van vrijstelling onderscheidenlijk het toekennen van een ontheffingsbevoegdheid.
De toelichting beschrijft tevens de belangen, waaronder in ieder geval de in het 6e lid genoemde, die in de besluitvorming zijn betrokken, alsmede een motivering op welke wijze die belangen in de besluitvorming zijn betrokken.
Texel heeft door haar recreatiegebieden, toeristische voorzieningen, stranden, jachthavens en dergelijke een sterke autonome toeristische aantrekkingskracht. Deze toeristische aantrekkingskracht is bovendien substantieel aanwezig gezien de ongeveer 42.500 toeristische bedden en ongeveer 4 miljoen overnachtingen en 1 miljoen jaarlijkse toeristen.
Voor sommige detailhandelsactiviteiten is een zondagssluiting niet logisch. Te denken daarbij valt aan bijvoorbeeld de fietsenverhuur, supermarkten, sportwinkels enzovoort. Om deze redenen wordt dit zogenaamde toeristische regime van toepassing verklaard op het gehele grondgebied van de gemeente.
Werkgelegenheid en Economische bedrijvigheid
Zondagopenstelling zorgt voor een toename van de werkgelegenheid en een toename van de economische bedrijvigheid in de dorpen. Door de komst en aanwezigheid van weekendgasten is er specifieke vraag naar weekend openstellingen. Het toerisme betreft ongeveer 70 tot 80% van de Texelse economische bedrijvigheid. Dit is inclusief de verschillende detailhandelsactiviteiten.
De detailhandelsactiviteiten zijn een factor 2 ½ groter dan gemiddeld in gemeenten met ongeveer een gelijk inwonersaantal. Deze hoeveelheid winkels dankt haar bestaansrecht voornamelijk aan het toerisme. Zonder exact te weten hoeveel arbeidsplaatsen binnen detailhandel vallen, kan wel gesteld worden dat er ongeveer 2300 arbeidsplaatsen van de 6500 plaatsen binnen toerisme vallen. De zondagsopenstelling biedt mogelijkheid voor een positief effect op de arbeidsmarkt.
Winkeliers met weinig personeel
Zondagsopenstelling legt geen dwang bij (kleine) detaillisten om mee te doen met de wekelijkse zondagsopenstelling. Er zullen (kleine en grote) winkeliers zijn die geen gebruik gaan maken van de wekelijkse zondagsopenstelling. Ten aanzien van de kleinere winkelier is niet per definitie te stellen dat die geen gebruik maakt van de zondagopenstelling. Veelal staat de eigenaar zelf op de zondag in de winkel. Wij zien geen redenen om aan te nemen dat de zondagsopenstelling op Texel zal leiden tot een (aantoonbare) verslechterde positie van het M.K.B.
Naast de economische impuls aan de dorpen zal de invoering van het toeristische regime ook een bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de dorpen. Wij verwachten wat betreft de openbare orde geen nadelige gevolgen van de verruiming van de openingstijden van de winkels.
De ervaringen met de huidige openstelling in de gebieden waar het toeristische regime al geldt, geeft daar geen aanleiding voor. De openstelling zal naar verwachting wel leiden tot een toename van de drukte in de betrokken winkelstraten op zon- en feestdagen. Echter, de opening van de winkels zal niet of nauwelijks van invloed zijn op de zondagsrust in de woongebieden.
Verder verwachten wij niet dat het verruimen van de winkelopenstelling met de zondagsopening zal leiden tot een zware uitbreiding van de toezicht- en handhavingstaak in dezen. Qua veiligheid is het ook van belang om te wijzen op de vele AED’s die aanwezig zijn in de winkel gebieden.
De openstelling zal naar verwachting wel leiden tot een toename van de drukte in de betrokken winkelstraten op zon- en feestdagen. Echter, de opening van de winkels zal niet of nauwelijks van invloed zijn op de zondagsrust in de woongebieden. De kerken moeten wel ongehinderd hun activiteiten op zondag kunnen uitoefenen. De verwachting is dat de markt zelf de opening zal afstemmen op religieuze behoeften. Wel zal er het gevoel ontstaan van veel verkeersstromen wat onrustig kan overkomen. Overlast van winkelwagentjes en dergelijke is beperkt door de nabijheid van supermarkten bij parkeerterreinen.
Ten slotte zorgt het invoeren van het toeristische regime voor heel Texel voor gelijkspeelveld voor alle ondernemers op het gebied van winkelopenstelling en oneerlijke concurrentie tussen ondernemers in verschillende delen van Texel wegneemt.
De vrijstelling geldt van 06.00 uur tot 22.00 uur, dezelfde periode als waarin de winkels op werkdagen (maandag tot en met zaterdag) volgens de wet geopend mogen zijn.