Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Texel

Winkeltijdenverordening Texel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTexel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWinkeltijdenverordening Texel
CiteertitelWinkeltijdenverordening Texel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Winkeltijdenwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2012nieuwe regeling

14-12-2011

Texelse courant

Geen.

Tekst van de regeling

Intitulé

Winkeltijdenverordening Texel

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder

 

  • a.

    de wet: de Winkeltijdenwet;

  • b.

    winkel: een winkel als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • c.

    feestdag: nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, eerste kerstdag en tweede kerstdag;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Beslistermijn

  • 1

    Het college beslist op een aanvraag van een ontheffing binnen 8 weken.

  • 2

    Het college kan de beslissing voor ten hoogste 8 weken verdagen.

Artikel 3 Overdracht van de ontheffing

  • 1

    Ontheffingen op grond van deze verordening zijn overdraagbaar na verkregen toestemming van het college.

  • 2

    In geval van een voorgenomen overdracht doet de houder van de ontheffing hiervan onmiddellijk schriftelijk mededeling aan het college onder vermelding van de naam en het adres van de voorgestelde rechtverkrijgende.

Artikel 4 Intrekken of wijzigen van de ontheffing

Het college van burgemeester en wethouders kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:

  • a.

    ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • b.

    veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten dit noodzakelijk maken in verband met het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

  • c.

    het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse;

  • d.

    de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

  • e.

    van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

  • f.

    de houder dit aanvraagt.

Artikel 5 Zon- en feestdagenregeling

  • 1

    De verboden genoemd in artikel 2, 1e lid, aanhef en onder a en b van de wet, gelden niet op ten hoogste 12, door het college aan te wijzen, zondagen of feestdagen per kalenderjaar.

  • 2

    Deze bevoegdheid geldt voor elk deel van de gemeente afzonderlijk.

Artikel 6 Openstelling van levensmiddelenwinkels op de avonden van zon- en feestdagen

  • 1

    Het college kan op aanvraag ontheffing verlenen van de in artikel 2, 1e lid, aanhef en onder a en b van de wet genoemde verboden aan winkels waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren plegen te worden verkocht met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, 1e lid, van de Drank- en Horecawet.

  • 2

    Het college kan de ontheffing voor ten hoogste 1 winkel verlenen.

  • 3

    Aan de ontheffing wordt in elk geval als voorschrift verbonden dat de winkel op de zondagen en de feestdagen vóór 16.00 uur gesloten moet zijn.

  • 4

    De ontheffing kan worden geweigerd indien de woonsituatie of de leefsituatie, de veiligheid of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling.

Artikel 7 Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor bijzondere situaties

  • 1

    Het college kan voor wat betreft zondagen of feestdagen ontheffing verlenen van de in artikel 2 van de wet genoemde verboden, ten behoeve van:

    • a.

      bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard;

    • b.

      het uitstallen van goederen;

    • c.

      tentoonstellingen in kunstateliers en galeries.

  • 2

    De ontheffing kan worden verleend in geval van feestelijkheden, bijeenkomsten, veilingen of beurzen.

Artikel 8 Toerisme

De verboden, bedoeld in artikel 2, 1e lid van de wet gelden, om reden van op de gemeente gericht toerisme, voor zover zij betrekking hebben op de zondagen en de feestdagen, niet tussen 06.00 uur en 22.00 uur.

Artikel 9 Intrekken voorgaande regeling

De Winkeltijdenverordening Texel van 10 juni 1997 wordt ingetrokken.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2012.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Winkeltijden Texel.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 14 december 2011

De griffier, De voorzitter,

Bijlage 1  

Toeristische aantrekkingskracht van de gemeente Texel

De Winkeltijdenwet bepaalt in artikel 2, lid 1 dat het verboden is om een winkel voor het publiek geopend te hebben voor het publiek op zon- en feestdagen.

 

De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om bij verordening een vrijstelling te verlenen van het verbod om op zon- en feestdagen open te zijn vanwege op de gemeente of een deel daarvan gericht autonoom toerisme (artikel 3, 3e lid, onder a). Deze vrijstelling kan worden verleend voor de gehele gemeente of een deel daarvan. Hierbij geldt de wettelijke voorwaarde dat de lokale aantrekkingskracht voor toeristen niet wordt bepaald door de (vrijgestelde) winkelopening.

De bepaling mag daarbij alleen worden toegepast als er sprake is van toerisme van een substantiële omvang in de gemeente of een deel daarvan. Verder is van belang dat de winkelopening moet dienen ter ondersteuning van het toerisme.

 

In artikel 3, lid 6 van de Winkeltijdenwet is opgenomen dat de gemeenteraad bij een besluit op grond van het derde lid, onder a, tot de verlening van een vrijstelling in ieder geval de volgende belangen betrekt:

  • a.

    werkgelegenheid en economische bedrijvigheid in de gemeente, waaronder mede wordt begrepen het belang van winkeliers met weinig of geen personeel en van winkelpersoneel,

  • b.

    de zondagsrust in de gemeente,

  • c.

    de leefbaarheid, de veiligheid en de openbare orde in de gemeente.

Artikel 3, lid 7 vermeldt dat een besluit als bedoeld in het 3e lid, onder a, vergezeld gaat van een toelichting. Deze toelichting bevat ten minste een motivering dat wordt voldaan aan de voorwaarden die in het 3e lid, onder a, worden gesteld aan de toepassing van de bevoegdheid tot het verlenen van vrijstelling onderscheidenlijk het toekennen van een ontheffingsbevoegdheid.

De toelichting beschrijft tevens de belangen, waaronder in ieder geval de in het 6e lid genoemde, die in de besluitvorming zijn betrokken, alsmede een motivering op welke wijze die belangen in de besluitvorming zijn betrokken.

 

Toelichting Toerisme bepaling

Texel heeft door haar recreatiegebieden, toeristische voorzieningen, stranden, jachthavens en dergelijke een sterke autonome toeristische aantrekkingskracht. Deze toeristische aantrekkingskracht is bovendien substantieel aanwezig gezien de ongeveer 42.500 toeristische bedden en ongeveer 4 miljoen overnachtingen en 1 miljoen jaarlijkse toeristen.

Voor sommige detailhandelsactiviteiten is een zondagssluiting niet logisch. Te denken daarbij valt aan bijvoorbeeld de fietsenverhuur, supermarkten, sportwinkels enzovoort. Om deze redenen wordt dit zogenaamde toeristische regime van toepassing verklaard op het gehele grondgebied van de gemeente.

 

Werkgelegenheid en Economische bedrijvigheid

Zondagopenstelling zorgt voor een toename van de werkgelegenheid en een toename van de economische bedrijvigheid in de dorpen. Door de komst en aanwezigheid van weekendgasten is er specifieke vraag naar weekend openstellingen. Het toerisme betreft ongeveer 70 tot 80% van de Texelse economische bedrijvigheid. Dit is inclusief de verschillende detailhandelsactiviteiten.

De detailhandelsactiviteiten zijn een factor 2 ½ groter dan gemiddeld in gemeenten met ongeveer een gelijk inwonersaantal. Deze hoeveelheid winkels dankt haar bestaansrecht voornamelijk aan het toerisme. Zonder exact te weten hoeveel arbeidsplaatsen binnen detailhandel vallen, kan wel gesteld worden dat er ongeveer 2300 arbeidsplaatsen van de 6500 plaatsen binnen toerisme vallen. De zondagsopenstelling biedt mogelijkheid voor een positief effect op de arbeidsmarkt.

 

Winkeliers met weinig personeel

Zondagsopenstelling legt geen dwang bij (kleine) detaillisten om mee te doen met de wekelijkse zondagsopenstelling. Er zullen (kleine en grote) winkeliers zijn die geen gebruik gaan maken van de wekelijkse zondagsopenstelling. Ten aanzien van de kleinere winkelier is niet per definitie te stellen dat die geen gebruik maakt van de zondagopenstelling. Veelal staat de eigenaar zelf op de zondag in de winkel. Wij zien geen redenen om aan te nemen dat de zondagsopenstelling op Texel zal leiden tot een (aantoonbare) verslechterde positie van het M.K.B.

 

Leefbaarheid en Openbare Orde

Naast de economische impuls aan de dorpen zal de invoering van het toeristische regime ook een bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de dorpen. Wij verwachten wat betreft de openbare orde geen nadelige gevolgen van de verruiming van de openingstijden van de winkels.

De ervaringen met de huidige openstelling in de gebieden waar het toeristische regime al geldt, geeft daar geen aanleiding voor. De openstelling zal naar verwachting wel leiden tot een toename van de drukte in de betrokken winkelstraten op zon- en feestdagen. Echter, de opening van de winkels zal niet of nauwelijks van invloed zijn op de zondagsrust in de woongebieden.

Verder verwachten wij niet dat het verruimen van de winkelopenstelling met de zondagsopening zal leiden tot een zware uitbreiding van de toezicht- en handhavingstaak in dezen. Qua veiligheid is het ook van belang om te wijzen op de vele AED’s die aanwezig zijn in de winkel gebieden.

 

Zondagrust

De openstelling zal naar verwachting wel leiden tot een toename van de drukte in de betrokken winkelstraten op zon- en feestdagen. Echter, de opening van de winkels zal niet of nauwelijks van invloed zijn op de zondagsrust in de woongebieden. De kerken moeten wel ongehinderd hun activiteiten op zondag kunnen uitoefenen. De verwachting is dat de markt zelf de opening zal afstemmen op religieuze behoeften. Wel zal er het gevoel ontstaan van veel verkeersstromen wat onrustig kan overkomen. Overlast van winkelwagentjes en dergelijke is beperkt door de nabijheid van supermarkten bij parkeerterreinen.

 

Ten slotte zorgt het invoeren van het toeristische regime voor heel Texel voor gelijkspeelveld voor alle ondernemers op het gebied van winkelopenstelling en oneerlijke concurrentie tussen ondernemers in verschillende delen van Texel wegneemt.

 

De vrijstelling geldt van 06.00 uur tot 22.00 uur, dezelfde periode als waarin de winkels op werkdagen (maandag tot en met zaterdag) volgens de wet geopend mogen zijn.