Organisatie | Emmen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de overlegstructuren in de gemeente Emmen 2012 |
Citeertitel | Verordening op de overlegstructuren (in volksmond ookwel EOP-verordening) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Regelt de samenwerking met de EOP’s en de gemeente. Biedt basis voor rechtstreekse verkiezing van wijk- en dorpsraden indien gewenst. Nadere uitwerking van deze verkiezingen, van de subsidie kantoor- en organisatiekosten alsmede de meerjarenbudgetten EOP in beleidsregels (vaststelling door college)
Gemeentewet, art. 147
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2011 | Nieuwe ontwikkelingen maken wijziging nodig | 22-12-2011 IN Emmen, 2011, 27 december | Onbekend. |
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Deze verordening verstaat onder:
Artikel 2. Erkenning van een overlegpartner
Hoofstuk 2 Taak en bevoegdheden
Het College en de Erkende Overlegpartner bepalen in samenspraak de wijze van overleg en advies waarbij een keuze wordt gemaakt tussen de werkwijze onder a of b:
de overleg- en adviesrelatie tussen Erkende Overlegpartner en het College houdt in dat het college verplicht is vroegtijdig advies in te winnen, in ieder geval op het terrein van de ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, openbare werken, verkeersvoorzieningen en milieu, dat rechtstreeks het dorp, de kern, de wijk of de buurtschap aangaat.
Toelichting op de Verordening op de Overlegstructuren binnen de gemeente Emmen.
Burgerparticipatie kent een lange traditie in de gemeente Emmen. Al sinds de jaren ’70 vindt overleg plaats met wijk- en dorpsverenigingen. Deze zijn erkend als zogenaamde Erkende Overlegpartners. Vanaf 2006 hebben de Erkende Overlegpartners de beschikking over een budget voor activiteiten in hun werkgebied. Erkende Overlegpartners vervullen een belangrijke intermediaire rol tussen inwoners en gemeente. Ook behartigen zij het bewonersbelang in het samenwerkingsverband Emmen Revisited. Met alle partners in een dorp of wijk wordt in het kader van Emmen Revisited een programma gemaakt voor de ontwikkeling van het dorp en de wijk. Een lokaal team begeleidt de uitvoering van het programma.
In 2010 is besloten de Emmen Revisited aanpak uit te breiden over de hele gemeente, zodat in 2014 in alle wijken en dorpen wordt gewerkt met de Emmen Revisited aanpak.
In deze verordening is de afstemming geregeld: daar waar een lokaal team functioneert, neemt de Erkende Overlegpartner met tenminste één lid deel in het lokaal team en is de Erkende Overlegpartner mede-eigenaar van het wijk- of dorpsprogramma.
Momenteel kent de gemeente Emmen 34 Erkende Overlegpartners (EOP’s). Voor de wijk Delftlanden is een Erkende Overlegpartner in oprichting.
Deze verordening legt de basis voor een eenduidig systeem van regelmatige contacten met de bevolking via de structuur van Erkende Overlegpartners (EOP’s) op basis van wederzijdse inspanningen.
Overzicht Dorpsraden/Belangenverenigingen (EOP’s):
2. wijken van Emmen en het centrumgebied:
Kwadranten: de gemeente Emmen kent een kwadrantindeling. Deze indeling bestaat uit de kwadranten: De Blokken, De Monden, De Velden en De Stad.
Hieronder staat een nadere specificatie van deze gebieden.
Dit zuidoostelijke kwadrant bestaat uit de dorpen/kernen Nieuw-Schoonebeek, Weiteveen, Klazienaveen, Zwartemeer, Nieuw Dordrecht, Barger-Compascuum, Klazienaveen-Noord en Barger-Oosterveen.
Dit noordoostelijke kwadrant bestaat uit de dorpen/kernen Emmer-Compascuum, Emmer-
Erfscheidenveen, Foxel/Scholtenskanaal, Nieuw-Weerdinge, Roswinkel en Weerdinge.
Het zuidwestelijke kwadrant omvat de dorpen/kernen Schoonebeek, Zandpol, Erica, Nieuw- Amsterdam/Veenoord en De Peel
De Stad met de kern Emmen-Centrum, Emmermeer, Emmerhout, Angelslo, Bargeres, Woonparc-Sandur, Rietlanden, Westenesch, Emmerschans, Noordbarge, Zuidbarge, Bargermeer/Meerveld, Oranjedorp, Barger-Oosterveld, Delftlanden en Loeksham.
Volgens de Gemeentewet besluit de raad tot de instelling van een dorps‑ of wijkraad. Daarom is er voor gekozen dat de erkenning plaatsvindt bij raadsbesluit. De Erkende Overlegpartner, in de vorm van een belangenvereniging, is geen afgeleide van de Gemeentewet. Dit betekent dat in principe het College over de erkenning hiervan zou kunnen beslissen. Om te waarborgen dat de dorps- en wijkraden en de belangenverenigingen op dezelfde wijze worden behandeld, beslist ook de raad over erkenning van een belangenvereniging.
Het College stelt de kaart vast met de werkgebieden. Hierdoor kan een kleine grenscorrectie, bij instemming van betrokken Erkende Overlegpartners, via een eenvoudige procedure worden gewijzigd. Op verzoek van de raad is geregeld dat raadsleden niet in een EOP zitting kunnen nemen. Dit is uitgebreid tot leden van het College. Hiermee wordt de ‘dubbele petten-problematiek’ voorkomen. De raad kan een erkenning intrekken.
In dit artikel gaat het om de bevoegdheden van de Erkende Overlegpartner. Ook komt hierin tot uitdrukking welke belangen zij behartigen. Artikel 3 lid 3: waar gesproken wordt over partners
in het openbaar gebied wordt gedacht aan woningcorporaties, waterschappen, buurt-verenigingen enzovoorts. In de wijken en dorpen waar Emmen Revisited functioneert, is een lokaal team dat de uitvoering van het wijk- of dorpsprogramma begeleidt. Gelet op het gemeenschappelijke belang dat gemeente en EOP’s hebben bij de wijk- en dorpsontwikkeling, is geregeld dat een EOP mede-eigenaar wordt van het wijk- of dorpsprogramma. De rol van de EOP in relatie tot Emmen Revisited is dat de EOP eigenaar van een aantal activiteiten uit het dorps- of wijkprogramma is, de bewonersbelangen behartigt en zonodig bewoners raadpleegt over activiteiten. In artikel 5 is geregeld dat een EOP met tenminste één vertegenwoordiger in het lokaal team deelneemt.
Uit deze bepaling blijkt, dat de adviserende rol van de Erkende Overlegpartner van groot belang wordt geacht.
De wijze waarop deze advisering vorm krijgt, is afhankelijk van de afspraken die de gemeente en een Erkende Overlegpartner daarover maken. Hierdoor is maatwerk mogelijk per werkgebied. Er zijn twee varianten mogelijk:
De verwachting is dat in de wijken en dorpen waar Emmen Revisited is ingevoerd, draagvlak is voor samenwerking op basis van partnerschap. In andere wijken en dorpen kan voorkeur zijn voor voortzetting van de huidige werkwijze. Het College verstrekt in beide varianten de inlichtingen die voor het geven van een goed advies van belang zijn, tenzij wettelijke regelingen inzake privacy of vertrouwelijkheid de verstrekking niet toestaat. Bij beide varianten wordt het advies van de Erkende Overlegpartner zichtbaar in het uiteindelijke besluitformulier.
Bij afwijking van een advies wordt de Erkende Overlegpartner dit medegedeeld.
Overlegsituaties worden niet verplicht voorgeschreven. Met de meeste Erkende Overlegpartners vindt uitvoeringsoverleg plaats over werkzaamheden in het grijs en groen. Soms zijn gemeente en Erkende Overlegpartner overeengekomen dat dit overleg op een andere wijze plaatsvindt. Deze ruimte voor maatwerk moet blijven.
Wel is vastgelegd dat daar waar een lokaal team in het kader van Emmen Revisited functioneert de Erkende Overlegpartner met tenminste een vertegenwoordiger deelneemt.
Dit is een waarborg voor afstemming van de activiteiten binnen een werkgebied.
Uitgangspunt is dat het vrijwilligerswerk kostendekkend moet zijn waarbij elke Erkende Overlegpartner, binnen het door het raad beschikbaar budget, die activiteiten kan ontwikkelen die zij van belang acht voor de leefbaarheid in het dorp. Het college werkt dit artikel uit in een beleidsregel.
In deze verordening is vastgelegd dat de Erkende Overlegpartners zelf – binnen een viertal kaders - beslist waaraan zij het EOP-budget besteden. Het College stelt nadere regels vast in een beleidsregel.
In de Verordening van 1999 stond de procedure tot verkiezing van de dorps- en wijkraden.
In het kader van deregulering is in deze verordening gekozen voor een regeling van de verkiezing, benoeming en vergaderprocedure in een beleidsregel van het college. Hierdoor zijn wijzigingen in de Kieswet via een eenvoudiger procedure te verwerken.
Dit artikel spreekt voor zich. Met de inwerkingtreding van deze verordening wordt de EOP-verordening 1999 en het Financieel Statuut 1998 ingetrokken.