Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Handhaving Wwb, IOAW en IOAZ Heemstede 2012 |
Citeertitel | Verordening Handhaving Wwb, IOAW en IOAZ Heemstede 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Sociale Zaken |
Regeling vervangt Verordening Handhaving WWB/WIJ
Beleidsregels behorende bij Verordening werkleeraanbod WIJ, Maatregelenverordening WIJ, Verordening handhaving WWB/WIJ, Toeslagenverordening WIJ en Verordening cliëntenparticipatie WWB/WIJ
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-02-2012 | 01-01-2012 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 26-01-2012 De Heemsteder, 1 februari 2012 | 556995 |
De Raad van de gemeente Heemstede;
- gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 20 december 2011;
- gelet op artikel 147, eerste lid Gemeentewet, artikel 8b van de Wwb, artikel 35 lid 1 onder c IOAW en artikel 35 lid 1 onder c IOAZ;
- gezien het advies van de Commissie Samenleving;
- overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen met betrekking tot het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand (Wwb), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en/of de Wet inkomens voorziening oudere gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);
Artikel 4. Aangifte Openbaar Ministerie
Het college maakt een proces-verbaal op en doet aangifte bij het Openbaar Ministerie als het niet nakomen van de informatieverplichting leidt tot benadeling van een bedrag, dat hoger is dan de door dit ministerie gestelde aangiftegrens.
Het college informeert de gemeenteraad jaarlijks over de uitvoering en de resultaten van de handhaving van de wet
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
TOELICHTING VERORDENING HANDHAVING WWB/WIJ
De situaties waarin de gemeente kan terugvorderen, zijn zowel in de nieuwe Wet werk en bijstand (Wwb) als in de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) vastgesteld. Vaak gaat het om vorderingen door uitkeringsfraude.
Een goed handhavingsbeleid is belangrijk omdat dit voorkomt dat onterecht gemeenschapsgeld wordt uitgegeven. Als fraude goed bestreden wordt, vergroot dit onder de burgers het draagvlak van de bijstandsverstrekking. Ook beperkt een goed handhavingsbeleid de uitgaven op het Inkomensdeel. Dit kan dan worden ingezet voor armoedebestrijding en reïntegratie.
In artikel 8a van de Wwb wordt voorgeschreven dat gemeenten in een verordening regels moeten vastleggen voor de bestrijding van ten onrechte ontvangen bijstand en voor bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.
De Wwb schrijft voor dat de gemeente een verordening moet opstellen die de handhaving regelt. Er worden geen eisen gesteld aan de inhoud van het beleid. Verlaging van de uitkering en terugvordering zijn nu geen verplichtingen meer, maar bevoegdheden.
Toch moet blijken dat de gemeente een goed handhavingsbeleid voert.
Om een hoger handhavingniveau te bereiken en om te kunnen voldoen aan de steeds hogere eisen van het Ministerie van Sociale Zaken voor het opsporingsbeleid van gemeenten, is een drietal doelstellingen voor het uit te voeren handhavingsbeleid geformuleerd.
Terugvordering was onder de Algemene bijstandswet een verplichting, maar nu is dat een bevoegdheid van gemeenten geworden.
Ten onrechte verstrekte bijstand wordt in beginsel teruggevorderd. Het college stelt vast boven welk bedrag terugvordering vanuit efficiencyoverwegingen doelmatig is. Dit bedrag is vastgelegd in de beleidsregels terugvordering Wwb.
Artikel 4. Aangifte Openbaar Ministerie
Onder het boeteregime van de Algemene bijstandswet bestond de verplichting voor gemeenten om proces-verbaal op te maken en aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie als er sprake was van fraude en het benadelingbedrag hoger was dan € 10.000,-- (de aangiftegrens sociale zekerheid). Het is de bedoeling dat deze taakverdeling tussen gemeenten en het OM onder de Wwb blijft bestaan, ook al kent de Wwb de bestuurlijke boete niet en zullen gemeenten bij fraude (in casu het niet nakomen van de inlichtingenplicht) de uitkering verlagen. Over het beleid onder de aangiftegrens voeren het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten overleg met het OM. Uit de gesprekken die tot dusver zijn gevoerd, zijn twee dingen duidelijk geworden:
Het college informeert de gemeenteraad jaarlijks, bij de verantwoording over het beleid en de uitvoering van de Wwb, over de uitvoering en de resultaten op het gebied van de handhaving.
Indien de toepassing van deze verordening tot onbillijkheden leidt, kan het college ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen. Van deze mogelijkheid dient zeer terughoudend gebruik gemaakt te worden, om het scheppen van precedenten tegen te gaan.
De handhavingverordening heeft niet alleen betrekking op de Wwb, maar op alle andere wetgeving, die betrekking heeft op werk en bijstand zoals de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en/of de Wet inkomens voorziening oudere gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.