Organisatie | Heerenveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het presidium 2014 |
Citeertitel | Verordening op het presidium 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | In verband met het aantreden van een nieuwe gemeenteraad in de nieuwe gemeente Heerenveen, moet deze verordening opnieuw worden vastgesteld. |
In verband met het aantreden van een nieuwe gemeenteraad in de nieuwe gemeente Heerenveen, moet deze verordening opnieuw worden vastgesteld.
Gemeentewet, art. 16
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-01-2014 | gewijzigde regeling | 02-01-2014 Digitaal gemeenteblad Heerenveen, 20-01-2014 | GF13.20095 | ||
08-12-2011 | 21-01-2014 | nieuwe regeling | 08-12-2012 Heerenveense Courant (Crackstate Nijs), 15-11-2011 | GF11.20105 |
HOOFDSTUK 1. BEGRIPSBEPALINGEN
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening verstaan we onder:
HOOFDSTUK 2. SAMENSTELLING, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Overige raadsleden kunnen zich bij de voorzitter melden indien zij deel willen nemen aan een vergadering van het presidium en de voorzitter kan het presidium voorstellen overige raadsleden uit te nodigen om aan de vergaderingen van het presidium deel te nemen. De overige raadsleden hebben in dat geval een adviserende stem.
Artikel 3. Taken en bevoegdheden
Het presidium heeft de volgende taken:
Het presidium is de hoeder van het bestuurlijke en politieke proces; hij stuurt procesmatig met behulp van de lange-termijn-agenda/projectenlijst en overlegt met het college. Het presidium doet hierover tijdig voorstellen aan de raad over eventuele extra raadsvergaderingen, raadsconferenties of maatschappelijke consultaties.
De voorzitter stuurt uiterlijk de vrijdag voorafgaand aan de bijeenkomst van het presidium een digitale en schriftelijke uitnodiging onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.
Het presidium kan ook buiten de vergadering besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk of via e-mail hun mening te uiten. Van een aldus genomen besluit wordt onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden door de griffier een rapport opgemaakt, dat meeondertekend wordt door de voorzitter. Het rapport wordt aan de besluiten-/afsprakenlijst toegevoegd.
Artikel 12. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.