Organisatie | Waalwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening Gemeente Waalwijk 2012 |
Citeertitel | Organisatieverordening Gemeente Waalwijk 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, art. 160
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | nieuwe regeling | 13-12-2011 Gemeenteblad, 22-12-2011 | 2011/041 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
teamleider: Teamleiders ondersteunen het afdelingshoofd in de inhoudelijke koersbepaling van de afdeling, het regelen van de dagelijkse gang van zaken, het verdelen van werk, het stellen van prioriteiten, het vervullen van een klankbordfunctie etc., vanuit een hiërarchische positie. Zij beschikken over gemandateerde bevoegdheden en voeren ook fubeo-gesprekken. Een teamleider legt behalve over de resultaten van het team ook verantwoordelijkheid af over de personele- en de financiële middelen.
Concernstaf met als kerntaken:
planning en control, audits (2e lijn kwaliteitszorg), coördinatie strategische beleidsontwikkeling, ondersteuning college en directie, beleidsbegroting, jaarverslag, financieel beleid (m.u.v. bij financiën genoemde onderwerpen), bedrijfseconomische analyses, monitoren voortgang en rapportage doelstellingen beleid, juridische kwaliteitszorg, interne controle.
Afdeling Publiekszaken met als kerntaken:
Gemeentelijke basisadministratie, documenten burgerzaken, burgerlijke stand, verkiezingen, vergunningverlening, Wmo-voorzieningen / schuldhulpverlening, leerlingenvervoer, Klantcontactcentrum (KCC) en ontvangst/doorverwijzing bezoekers.
Afdeling Ruimtelijke en Sociale Ontwikkeling met als kerntaken:
Bestuurlijke samenwerking, internationale contacten, strategische ruimtelijke en sociale ontwikkeling, monumenten en archeologie, wonen, ruimtelijke beleidsplannen, milieu, bouwen, economische zaken, handel en ambacht, grondexploitatie, verkeersbeleid, landschap/waterbeleid, onderwijs, volwasseneneducatie, bibliotheek, mediabeleid, kunst- en kunstzinnige vorming, oudheidkunde en volksfeesten, sociaal-cultureel werk, maatschappelijk werk, ouderenbeleid, inburgering, samenlevingsopbouw, kinderopvang, volksgezondheid, jeugd en gezin, sport, woonzorgzones, participatievoorzieningen, inkomensvoorziening, minimabeleid, arbeidsmarktbeleid.
Afdeling Leefbaarheid, Veiligheid en Handhaving met als kerntaken:
Alle vergunningverlening, toezicht en handhaving m.u.v. leerplicht en kinderdagverblijven, gemeentelijke belastingen, parkeercontractbeheer, veiligheid, brandweer en rampenbestrijding, wijkontwikkelingsplannen, adoptiegroen, tegengaan overlast, buurtbemiddeling, buurtpreventie, sociale samenhang wijken, wijk- en buurtbeheer, wijktafels.
Afdeling Ontwerp en Beheer Openbare Ruimte en Vastgoed met als kerntaken:
Verkeersmaatregelen en openbaar vervoer, kadaster, voorbereiding beheer afvalstromen, rioleringen, wegen, groen, speeltoestellen en straatmeubilair, openbare verlichting, parkeren, exploitatie havens, waterlopen, evenementen en kermissen, recreatieve voorzieningen, heffingen m.b.t. precario, begraafplaatsen, reiniging en afval, riolering en waterzuivering, alsmede vastgoed.
Afdeling Bedrijven met als kerntaken:
Zwembaden, sporthallen, sportparken, straatreiniging, gladheidbestrijding, onderhoud openbaar groen, volksgezondheid openbare ruimte, vuilophaal en –afvoer, begraafplaatsen, straatmarkten en vastgoedbeheer.
Afdeling HRM, Informatiebeheer en ICT met als kerntaken:
HRM-, ICT- en archiefbeleid, personeels- en ICT-advisering, peroneelsadministratie, Arbobeleid en –uitvoering, procesmanagement, ICT-beheer en –ondersteuning, beheer telecom, postverwerking, documentmanagementsysteem, dynamisch- en semistatisch archief.
Afdeling Communicatie, Financiën en Ondersteuning met als kerntaken:
Interne en externe communicatie, perscontacten, crisiscommunicatie, kabinetszaken en representatie, productenraming, jaarrekening, treasury, financieel consulentschap, financiële administratie, algemene uitkering, reserves en voorzieningen, invordering, verzekeringen, facilitaire zaken, intern gebouwenbeheer, secretariële ondersteuning, bezwaar en klachten, juridisch advies, inkoop en subsidieverwerving
De taak van de directie als geheel omvat de volgende drie hoofdbestanddelen:
geeft richting aan de uitvoering van het middelenbeleid door de afdelingshoofden, door middel van het ontwikkelen en vaststellen van concernrichtlijnen op middelengebied (personeel, informatisering, organisatie, financiën, administratieve middelen, huisvesting, communicatie en juridische zaken) en het bewaken van de uitvoering daarvan;
Binnen de directie dient in onderling overleg geregeld te worden welke aandachtsgebieden door de directieleden behartigd worden. De directieleden kunnen daarin rouleren. Afspraken worden helder gecommuniceerd met het college,de afdelingshoofden en de organisatie.
De taken van de gemeentesecretaris/algemeen directeur omvatten:
De concerncontroller zorgt er voor dat een handboek Planning en Control wordt opgesteld, dat vastgesteld wordt door het college en voor alle medewerkers toegankelijk is. Daarin dient geregeld te worden: de werking van de planning- en control-cylus, de beschrijving van de verschillende instrumenten en de onderlinge relaties tussen de instrumenten, de werkinstructies, de verschillende taken en rollen van alle partijen en de richtlijnen die daarbij in acht genomen dienen te worden.
De directie heeft in het verlengde van de haar opgedragen taken en verantwoordelijkheden de volgende bevoegdheden:
De directie is volledig verantwoordelijk voor de werking en het functioneren van de totale gemeentelijke organisatie in al haar aspecten. Binnen de directie is de gemeentesecretaris/algemeen directeur (AD) eindverantwoordelijk, niet alleen voor het functioneren van en de besluitvorming binnen de directie, maar ook voor het functioneren van de gehele organisatie. Voor wat betreft het functioneren van de gehele organisatie is de AD het aanspreekpunt voor het college.
De directie stelt de afdelingshoofden verantwoordelijk voor de prestaties (resultaten, effecten, inzet van middelen) en het algemeen functioneren van hun afdeling (inclusief de samenwerking en tijdige afstemming met andere afdelingen). Aan het begin van ieder jaar maakt de directie met ieder afdelingshoofd afspraken over de te leveren prestaties in de vorm van het opstellen van een managementcontract. Het afdelingshoofd vervult de rol van opdrachtgever in de richting van de medewerkers ten aanzien van de uitvoering van het managementcontract.
De directie vormt tezamen met de afdelingshoofden het managementoverleg (MO). De vergaderingen van het DT/MO worden benut voor ambtelijke vaststelling van belangrijke beleidsinhoudelijke visies, vaststelling van het strategisch middelenbeleid, de planning- en control-cyclus in de gemeentebrede samenhang brengen naar het college, het bespreken van belangrijke collegevoorstellen (zeker met een afdelingoverstijgend karakter), het zetten van stappen ter bevordering van de gewenste cultuur, alsmede richting te geven aan de gewenste nieuwe werkwijze, voor wat betreft samenwerking en samenhang.
De taken van de afdelingshoofden omvatten:
het jaarlijks opstellen van een managementcontract, waarin de bestuurlijke prioriteiten (zoals onder andere neergelegd in het coalitieprogramma en de (programma)begroting zijn vertaald naar de eigen afdeling, alsmede concernbrede management- en organisatiedoelstellingen en -ontwikkelingen, een en ander binnen de daartoe concernbreed vastgelegd richtlijnen;
Afdelingshoofden leggen tussentijds en na afloop, aansluitend op de interne planning en control-cyclus, verantwoording aan de directie af over de behaalde resultaten en effecten, de kwaliteit daarvan en de inzet van middelen daarbij.
In het uitoefenen van zijn taak als integraal resultaatgericht manager zorgt het afdelingshoofd ervoor dat zijn medewerkers hun inhoudelijke taak optimaal kunnen uitvoeren. Het afdelingshoofd zorgt er dus voor dat zijn medewerkers:
De teamleiders zijn verantwoordelijk voor de werking en het functioneren van hun team in al zijn aspecten (verantwoordelijkheid op deelniveau). De taken van de teamleider zijn afgeleid van de taken van het afdelingshoofd. Hij voert dezelfde taken uit maar onder verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd.
Medewerkers verrichten de aan hen opgedragen inhoudelijke taak, en initiëren en voeren al het (interne en externe) overleg dat noodzakelijk is om de opgedragen taak te vervullen. Zij werken actief samen met anderen in de organisatie en streven voortdurend naar verbeteringen binnen het eigen werk.
Over hun taakuitoefening leggen zij verantwoording af aan hun afdelingshoofd en -indien aanwezig- hun teamleider.
Voor complexe onderwerpen geldt dat deze als project georganiseerd kunnen worden.
Het college stelt een regeling vast met de regels die gelden voor projectmatig werken.
Mandatering vindt niet plaats zonder instemming van de betrokken ambtenaar en voor zover van toepassing van diens directeur en/of afdelingshoofd. De gemandateerde bevoegdheid wordt uit naam en onder verantwoordelijkheid van het college uitgeoefend. Het college geeft te dien aanzien zo nodig nadere aanwijzingen.
Op grond van de artikelen 212 en 213 van de Gemeentewet worden in afzonderlijke regelingen vastgelegd:
De Organisatieverordening gemeente Waalwijk 2011, vastgesteld op....., wordt ingetrokken.