Overheidsorganisatie | Gemeente Groningen (Gr) |
---|---|
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand 2012 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Reglement burgerlijke stand 2012 |
Geen
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2012 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 20-12-2011 Gemeenteblad, 2011, 128 | DI 11.2857843 |
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;
(DI 11.2857843);
Gezien het voorstel van 6 december 2011;
Gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek 1 Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand;
BESLUITEN:
het Reglement burgerlijke stand 2012 vast te stellen.
Het reglement verstaat onder:
de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;
het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;
ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Groningen of een andere gemeente als zodanig door het college benoemd;
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, eerste lid van het Burgerlijk Wetboek;
gemeentehuis: plaats die bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig is aangewezen.
1. Tot ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd:
personen werkzaam binnen de afdelingen Publiekszaken, Burgerzaken en Begraafplaats Selwerderhof van de gemeente Groningen;
overige personen die taken verrichten op het terrein van de burgerlijke stand.
2. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden op hun verzoek benoemd: de burgemeester en wethouders.
3. Tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd: overige personen.
4. Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verklaren voor hun benoeming geen onderscheid te maken tussen de verschillende relatievormen.
5. De in lid 2 bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken uitsluitend op verzoek huwelijken.
6. De in lid 3 bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden op de website van de gemeente gepresenteerd. Zij stellen zich beschikbaar voor tenminste 25 huwelijken per jaar.
7. Het door het college vastgestelde aannamebeleid is onverminderd van toepassing.
1. De in artikel 2 lid 1 bedoelde personen worden benoemd voor de periode die zij bij deze gemeentelijke onderdelen werkzaam zijn.
2. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geldt de volgende benoemingsperiode:
de burgemeester en de wethouders van de Gemeente Groningen: voor de periode die zij aaneengesloten burgemeester dan wel wethouder zijn van de Gemeente Groningen;
overige personen: 5 jaar.
1. In het Stadhuis vinden de kosteloze huwelijksvoltrekkingen plaats. Religieuze plechtigheden zijn daar niet toegestaan.
2. Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Groningen, onder voorwaarde dat:
de eigenaar dan wel gebruiker van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;
de veiligheid van de aanwezigen is gewaarborgd;
de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting voor een ieder vrij en op eenvoudige wijze toegankelijk is;
het geen woonhuis met bijbehorend perceel betreft;
de religieuze plechtigheid duidelijk gescheiden en nadien plaatsvindt;
locaties geen onderscheid maken tussen relatievormen.
Het hoofd van de afdeling Publiekszaken is verantwoordelijk voor het bureau van de burgerlijke stand.
Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd, nadat de huwelijksaangifte heeft plaatsgevonden.
De bezoldiging voor het voltrekken van huwelijken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Groningen.
1. Met uitzondering van de tijdstippen voor huwelijksvoltrekking zijn de openingstijden van het bureau burgerlijke stand dezelfde als welke voor de afdeling Publiekszaken zijn vastgesteld.
2. Door of namens het hoofd van de afdeling Publiekszaken worden tijdstippen en locaties aangewezen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand.
3. Op verzoek van een belanghebbende kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
4. In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de openingstijden als bedoeld in lid 1.
1. De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
2. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders.
1. Dit reglement kan worden aangehaald als het Reglement Burgerlijke Stand 2012.
2. Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2012. Op dat moment vervalt het Reglement burgerlijke stand van 2 juni 1998, registratienummer DI98.38076.
Gedaan te Groningen in de collegevergadering van 20 december 2011.
De burgemeester,
dr. J.P. (Peter) Rehwinkel.
De secretaris,
drs. M.A. (Maarten) Ruys.
Toelichting op het Reglement burgerlijke stand [Klik hier om het document te downloaden]