Organisatie | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant |
Citeertitel | Organisatieverordening Veiligheidsregio |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, art. 19, lid 1
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-11-2011 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 14-11-2011 Publicatieblad Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2011.06 | Onbekend |
Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant:
dat het voor een goede behartiging van de zorg voor de veiligheid en de hulpverlening aan de burgers in het werkgebied van belang is samen te werken in het bieden van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en de voorbereiding op en bestrijding van ongevallen, crisis en rampen;
dat hiertoe door de 26 gemeenten in de regio Midden- en West-Brabant de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is vastgesteld;
dat in verband met de doorontwikkeling van de veiligheidsregio een aantal organisatorische afspraken moet worden gemaakt;
De volgende ‘Organisatieverordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant’ vast te stellen:
Hoofdstuk 1 De Organisatiestructuur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
De uitvoerende taken van de sector bedrijfsvoering kunnen worden ondergebracht bij een Shared Service Center of bij andere externe partijen. Indien uitvoerende taken elders worden ondergebracht kan de sector bedrijfsvoering worden opgeheven en worden de overgebleven taken binnen het veiligheidsbureau uitgevoerd.
Hoofdstuk 2 Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
De leden van de Veiligheidsdirectie zijn ieder voor zich afzonderlijk verantwoordelijk voor het eigen organisatieonderdeel. Zij zijn daarvoor resultaatverantwoordelijk binnen de gestelde kaders, waaronder wet- en regelgeving, bestuurlijke besluitvorming, gemeenschappelijke regeling, beleidsdocumenten en programmabegroting.
De Algemeen Directeur heeft tot taak zorg te dragen voor de doorontwikkeling van de VRMWB, de kwaliteit van de dienstverlening en leiding te geven aan de ambtelijke organisatie. Hij is tevens verantwoordelijk voor het stimuleren van samenwerking met en tussen de verschillende dienstonderdelen en de betrokken partners.
Artikel 9 GHOR Midden- en West-Brabant (GHOR)
De GHOR staat onder leiding van de Directeur Publieke Gezondheid van de gemeentelijke gezondheidsdienst, bedoeld in artikel 14 van de Wet publieke gezondheid. De Directeur Publieke Gezondheid wordt benoemd door het bestuur van de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) in overleg met het bestuur van de veiligheidsregio.
Artikel 11 Bedrijfsvoering veiligheidsregio
De bedrijfsvoering van de veiligheidsregio staat onder leiding van een manager bedrijfsvoering. De manager bedrijfsvoering is resultaatverantwoordelijk voor:
Artikel 13 Coördinerend gemeentesecretaris
De coördinerend gemeentesecretaris is belast met de voorbereiding en coördinatie van de maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen met het oog op een ramp of crisis en wordt door het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio aangewezen.
Artikel 14 Organisatieonderdeel Gemeenten (OG)
Het OG functioneert als front-office voor de gemeenten die deel uitmaken van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. Het OG ondersteunt in dat verband de specifieke (deel)processen waarvoor gemeenten in het kader van de voorbereiding en uitvoering van de bestrijding van rampen en crises verantwoordelijk zijn.
Het OG heeft binnen het verband van de Veiligheidsdirectie de mogelijkheid een bestemmingsreserve in te stellen voor door het OG te verrichten werkzaamheden ten gunste van gemeenten. Deze reserve mag niet meer bedragen dan 50% van de totale jaarlijkse bijdrage van gemeenten aan het OG. Wanneer er sprake is van overschrijding van dit percentage wordt het meerdere terugbetaald aan de gemeente.
Artikel 15 Korpschef van de Politie Midden- en West-Brabant
De Korpschef van de Politie Midden- en West-Brabant is, in zijn hoedanigheid van lid van de Veiligheidsdirectie, verantwoordelijk voor de coördinatie en afstemming van zaken die de veiligheidsregio betreffen met de onder zijn leiding staande politieorganisatie.
Artikel 16 Hoofdofficier van Justitie
De Hoofdofficier van Justitie voor de regio Midden- en West-Brabant is, in zijn hoedanigheid van lid van de Veiligheidsdirectie, verantwoordelijk voor de coördinatie en afstemming van zaken die de veiligheidsregio betreffen met het Openbaar Ministerie.
Hoofdstuk 3 Werkwijze organisatie
De Algemeen Directeur, de Commandant van de regionale brandweer, de Directeur Publieke Gezondheid, Directeur GMK en coördinerend gemeentesecretaris zijn primair verantwoordelijk voor het beheer van inkomsten en uitgaven en voor een doelmatige en rechtmatige taakuitoefening, voor het eigen organisatieonderdeel.
De Algemeen Directeur, de Commandant van de regionale brandweer, de Directeur Publieke Gezondheid, de Directeur GMK en de coördinerend gemeentesecetaris zijn verantwoordelijk voor de voorbereiding van het financieel beleid en de begroting en de uitvoering van het personeelsbeleid binnen hun eigen organisatieonderdeel.
Artikel 19 Attributie, delegatie en mandaat
Uitgangspunt is dat bevoegdheden voor uitvoerende taken door middel van (onder)mandaat kunnen worden uitgeoefend binnen de kaders die door het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur zijn vastgesteld. Niet expliciet gemandateerde bevoegdheden worden door het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur zelf uitgeoefend.