Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen (NH)

Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en invordering van hondenbelasting 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen (NH)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en invordering van hondenbelasting 2012
CiteertitelUitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en invordening van hondenbelasting 2012
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze uitvoeringsregeling vervangt de Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en invordering van hondenbelasting 2011

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet inzake Rijksbelastingen, artt. 6, 7 en 8
  2. Gemeentewet, art. 237
  3. Verordening hondenbelasting 2012
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2013nieuwe regeling

20-12-2011

Gemeentekrant, 28 december 2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en invordering van hondenbelasting.

Het college van de gemeente Bergen;

Gelet op de artikelen 6, 7, en 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 237 van de Gemeentewet en de betreffende bepalingen van de belastingverordening;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en invordering van hondenbelasting.

Artikel 1 Aangifte

De belastingplichtige voor de hondenbelasting aan wie niet binnen 2 maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar een aangiftebiljet uitgereikt of een aanslagbiljet is opgelegd, is gehouden binnen een maand na het verstrijken van die 2 maanden de heffingsambtenaar van de gemeente Bergen te verzoeken om uitreiking van een aangiftebiljet.

Indien de belastingplicht voor de hondenbelasting in de loop van het belastingjaar ontstaat dan wel het aantal honden dat door belastingplichtige wordt gehouden wijziging ondergaat, moet de belastingplichtige binnen 2 weken na het tijdstip waarop de belastingplicht is ontstaan of de wijziging van het aantal honden heeft plaatsgevonden, de heffingsambtenaar van de gemeente Bergen verzoeken om uitreiking van een aangiftebiljet.

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen dienen de in het aangiftebiljet gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te worden ingevuld. Het biljet wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden ingeleverd of toegezonden.

Artikel 2 Aangifteformulier

Als formulier voor het doen van een aangifte en voor het afmelden van een hond wordt vastgesteld: het formulier dat in overeenstemming is met het in de bijlage A opgenomen

model.

Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.
    • Deze uitvoeringsregeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De “Uitvoeringsregeling met betrekking tot de Verordening op de heffing en invordering van hondenbelasting 2011 van 21 december 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum. Zij blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 3.

    De regeling wordt voor het eerst toegepast op 1 januari 2012.

  • 4.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: “Uitvoeringsregeling hondenbelasting Bergen”.

Aldus besloten in de vergadering van het college van de gemeente Bergen van

20 december 2011.

de secretaris, de burgemeester,

W.J.M. Bierman H. Hafkamp

Bijlage A Behorende bij de “Uitvoeringsregeling hondenbelasting Bergen”

 

Aangiftebiljet hondenbelasting

 

Aanmelding hond(en)

 

Belastingjaar: …………………………

Datum uitreiking: …………………………

Indienen vóór: …………………………

Ondergetekende:

Naam en voorletter: ……………………………………………………….

Straatnaam en huisnummer: ……………………………………………………….

Postcode en woonplaats: ……………………………………………………….

Geboortedatum: ……………………………………………………….

verklaart:

Houder te zijn van één of meer honden;

aantal honden: ……………………………………………………….

datum aanschaf: ……………………………………………………….

naam vorige eigenaar: ……………………………………………………….

adres vorige eigenaar: ……………………………………………………….

Dienen één of meer honden als blindengeleidehond ja/nee*

Zo ja, hoeveel? ………

Ondergetekende is houder van een kennel die is geregistreerd

bij de Raad van Beheer op kynologisch gebied in Nederland ja/nee*

datum registratie: ……………………………………………………….

registratienummer: ……………………………………………………….

s.v.p. kopie registratiebewijs of vergunning bijvoegen

Ondergetekende is eigenaar van een hondenasiel dat is opgenomen

in het centraal register bedoeld in artikel 5, tweede lid, van het Honden-

en kattenbesluit 1999 ja/nee*

datum aanmeldingsbewijs: ……………………………………………………….

uniek bedrijfsnummer: ……………………………………………………….

s.v.p. aanmeldingsbewijs bijvoegen

Ondergetekende is handelaar in honden in een bedrijfsinrichting,

welke is opgenomen in het centraal register bedoeld in artikel 5,

tweede lid, van het Honden- en kattenbesluit 1999 ja/nee*

datum aanmeldingsbewijs: ……………………………………………………….

uniek bedrijfsnummer: ……………………………………………………….

s.v.p. aanmeldingsbewijs bijvoegen

 

Afmelding hond(en)

 

verklaart:

dat één of meerdere honden zijn overleden/afstand* :

datum overlijden/afstand* : ……………………………………………………….

naam koper: ……………………………………………………….

adres koper: ……………………………………………………….

s.v.p. Bij afstand afstandsverklaring en bij overlijden kopie van de euthanasieverklaring of een ander bewijsstuk van overlijden bijvoegen.

Na overlijden/afstand* is ondergetekende houder van

aantal honden: ……………………………………………………….

Datum uitreiking: …………………………

Aldus duidelijk, stellig en zonder voorbehoud ingevuld en ondertekend,

_____________________________, ___________________________

(plaats) (datum)

_____________________________

(handtekening)

·Doorhalen wat niet van toepassing is.