Organisatie | Geldrop-Mierlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling Geldrop-Mierlo |
Citeertitel | Mandaatregeling Geldrop-Mierlo |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | mandaat |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, afd. 10.1
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-01-2004 | nieuwe regeling | 13-01-2004 Onbekend | Onbekend |
Mandaatregeling Geldrop-Mierlo
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Geldrop-Mierlo, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Overwegende dat het wenselijk is ter bevordering van een vlotte, klantgerichte afdoening van stukken alsmede de efficiency van de gemeentelijke organisatie, de uitoefening van bepaalde bevoegdheden en de ondertekening van bepaalde stukken te mandateren aan anderen;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, Afdeling 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;
vast te stellen, de volgende regeling, regelende de mandatering van bevoegdheden en de ondertekening van stukken;
Afdeling I: Mandatering van bevoegdheden
Artikel 2. Uitoefening van bevoegdheden
Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat, dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentebegroting en voorts met inachtneming van de in het register opgenomen bijzondere bepalingen.
Ingeval van afwezigheid is de gemandateerde bevoegd de uitoefening van de bevoegdheden gedurende de afwezigheid over te dragen aan de met de waarneming belaste ambtenaar. Een besluit tot tijdelijk mandaat gebeurt schriftelijk.
Bevoegdheden, die in beginsel onder het bereik van deze Mandateringsregeling vallen, worden door de gemandateerde niet uitgeoefend voor zover er sprake is van beleidsaspecten. Indien de gemandateerde – zo nodig na overleg met de betrokken portefeuillehouder(s) – van oordeel is, dat er sprake is van beleidsaspecten legt hij de beslissing over de aangelegenheid voor aan het bestuursorgaan.
Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende brieven worden door de gemandateerde als volgt ondertekend: "naam van het bestuursorgaan, namens deze(n), gevolgd door de functie-aanduiding, zijn handtekening en zijn naam".
Afdeling II: Slot- en overgangsbepalingen.
Artikel 9. Volmacht, machtiging
Dit besluit is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een ander volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Op de dag van inwerkingtreding van de regeling vervalt de op 10 april 2001 vastgestelde mandateringsregeling van de gemeente Geldrop, zoals laatstelijk gewijzigd op 28 januari 2003 en de op 15 februari 2000 vastgestelde mandateringsregeling van de gemeente Mierlo, zoals laatstelijk gewijzigd op 20 november 2002 en alle andere besluiten met betrekking tot de in de beide regelingen bedoelde bevoegdheden.
Geldrop-Mierlo, 13 januari 2004
Het college van burgemeester en wethouders van Geldrop-Mierlo,