Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de auditcommissie van de provincie Fryslân 2011 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de auditcommissie Fryslân 2011 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie |
Geen
Provinciewet, art. 82
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-03-2016 | Artt. 3 en 4 | 24-02-2016 | Statenvoorstel 1282854 | ||
07-12-2011 | 12-03-2016 | Nieuwe regeling | 30-11-2011 Provinciaal Blad, 2011, 66 | Statenvoorstel 04H |
Hoofdstuk 2 Taken en samenstelling
Provinciale staten benoemen aan het begin van elke zittingsperiode voor de duur van die zittingsperiode drie leden of plaatsvervangende leden uit de auditcommissie als lid van de Programmaraad van de Noordelijke Rekenkamer.
Algemeen Op 17 maart 2004 is de notitie “Duaal activiteitenplan provinciale staten van Fryslân 2004 – bouwstenen” vastgesteld en is een auditcommittee ingesteld. Eén van de taken van dit auditcommittee is het organiseren van een afstemmingsoverleg tussen de participanten in het (accountants)controleproces (het breed auditoverleg). In 2007 is het auditcommittee geëvalueerd en naar aanleiding hiervan is op 25 april 2007 besloten het aantal leden van het auditcommittee uit te breiden van vier leden naar vijf leden en twee plaatsvervangende leden. Tot dusver is sprake geweest van een informele commissie, waarvoor geen reglement van orde is opgesteld. Gebleken is dat zonder formele positie, het auditcommittee als vrijblijvend wordt ervaren. Na twee statenperioden is er behoefte om het auditcommittee en het breed audit overleg te formaliseren om op die manier de positie van het committee in het functioneren van de staten te verstevigen. Met het instellen van een commissie op grond van artikel 82 van de Provinciewet krijgt het auditcommittee nu de formele status van een auditcommissie. Er is gekozen voor een commissie op grond van artikel 82 van de Provinciewet, omdat voor een dergelijke commissie de beslotenheid van de vergaderingen van de auditcommissie expliciet kan worden geregeld. Omdat in de auditcommissie wordt gesproken over concept stukken en sprake is van onvoldragen standpunten en ambtelijke uitwisseling, is deze beslotenheid soms gewenst.
In het navolgende wordt voor zover gewenst een nadere artikelgewijze toelichting gegeven.
Artikel 1Om te voorkomen dat de omschrijving van terugkerende begrippen in het reglement moeten worden herhaald, zijn in deze bepaling een aantal begrippen eenmalig gedefinieerd.
Artikel 2De auditcommissie ondersteunt provinciale staten bij het uitvoeren van haar financiële- en controle functie in algemene zin. Daarnaast bereidt de commissie de verdere ontwikkeling van een volwaardige opzet en behandelingswijze van de planning en control cyclus voor. De commissie brengt over haar bevindingen en aanbevelingen verslag uit aan de staten. Het adviseren van provinciale staten over financiële stukken die onder meer in het kader van de planning en control cyclus door gedeputeerde staten aan provinciale staten ter besluitvorming worden aangeboden, is voorbehouden aan de vakcommissie.
De auditcommissie is het procesmatige aanspreekpunt voor de accountant en doet aanbevelingen aan de staten over de inhoudelijke aansturing van de accountant. De auditcommissie voorkomt overlap met interne controlemechanismen en spoort hiaten tijdig op. Dit betreft de rekenkamer, onderzoek ex artikel 217a provinciewet en reguliere interne audits en controles.
Artikel 3Gelet op het belang van de financiële functie voor de kaderstellende en controlerende rol van provinciale staten is de wens naar voren gekomen om per fractie een lid en plaatsvervangend lid te benoemen in de auditcommissie. Dit is een uitbreiding ten opzicht van het eerder ingestelde informele auditcommittee. De ambtelijke deelnemers aan het breed auditoverleg nemen nu als vaste adviseurs deel aan de vergaderingen van de auditcommissie. Zij zijn dus geen lid van de auditcommissie. Door dit onderscheid is en blijft ieders verantwoordelijkheid volledig in tact.
Artikel 5 Door de leden van de Programmaraad van de Noordelijke Rekenkamer te benoemen uit de auditcommissie kan invulling worden gegeven aan de taak van de auditcommissie om overlap met interne controlemechanismen te voorkomen, dan wel hiaten te voorkomen.
Artikel 7Tot dusver werd het secretariaat van het auditcommittee gevoerd vanuit de griffie en het secretariaat van het breed auditoverleg vanuit de afdeling Financiën, Planning en Controle. Met het formaliseren van het breed auditoverleg in een door provinciale staten ingestelde auditcommissie, ligt het voor de hand dat het secretariaat van de auditcommissie wordt gevoerd vanuit de griffie. Gezien de inhoudelijke complexiteit van de materie en om de betrokkenheid vanuit de organisatie te continueren, is opgenomen dat de secretaris bij de voorbereidingen van de vergaderingen inhoudelijk wordt bijgestaan door een vaste medewerker van de afdeling Financiën Planning en Control.
Artikel 10Op grond van artikel 82, lid 3 kunnen provinciale staten ten aanzien van een door hen op grond van artikel 82 ingestelde commissie, de openbaarheid van de vergaderingen regelen. Omdat in de auditcommissie wordt gesproken over concept stukken en sprake is van onvoldragen standpunten en ambtelijke uitwisseling is (een deel van)de vergadering van de auditcommissie soms niet openbaar. Het verslag wordt geplaatst op het besloten deel van de website voor statenleden.