Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Delfzijl

nadere regels subsidie voor sport

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Delfzijl
Officiële naam regelingnadere regels subsidie voor sport
Citeertitelnadere regels subsidie voor sport
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Gemeente Delfzijl, art. 3, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2014nieuwe regeling

13-12-2011

Eemsbode, 28-12-2011

Geen

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl;

overwegende dat in de "Algemene Subsidieverordening Gemeente Delfzijl" de wettelijke grondslag voor de subsidieverstrekking ten behoeve van activiteiten is vastgelegd;

dat zij op grond van artikel 3, lid 2, van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Delfzijl bevoegd zijn nadere regels te stellen waarin de te subsidiëren activiteiten, de doelgroepen en de verdeling van de subsidie per beleidsterrein worden beschreven;

besluiten vast te stellen de volgende:

 

nadere regels subsidie voor sport

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    algemene subsidieverordening: de Algemene Subsidieverordening Gemeente Delfzijl;

  • b.

    kadervorming: kadervorming zowel sporttechnisch, organisatorisch als bestuurlijk;

  • c.

    sport- en/of bewegingsactiviteiten: activiteiten die als zodanig erkend zijn door het Nederlands Olympisch Comité en de Nederlandse Sportfederatie (verder NOC/NSF genoemd) en activiteiten, die in het kader van vrijetijdsbesteding leiden tot meer bewegen.

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor kadervorming van vrijwilligers en sport- en/of bewegingsactiviteiten.

  • 2. Een subsidie voor kadervorming wordt alleen toegekend voor cursussen die georganiseerd zijn door of in samenwerking met een landelijke en/of regionale erkende organisatie.

  • 3. Een subsidie voor sport en/of bewegingsactiviteiten is in beginsel eenmalig en aanvullend op de reguliere taken van de instelling en de activiteit betreft:

    • a.

      het in samenwerking met een landelijke sportbond organiseren van nationale kampioenschappen of interlandwedstrijden; en/of

    • b.

      komt in de gemeente Delfzijl nog niet voor en er bestaat een aantoonbare brede belangstelling voor; en/of

    • c.

      het uitzenden van teams en/of individuen naar internationale ontmoetingen voor sport en bewegen van hoog niveau; of

    • d.

      de organisatie van een sportief recreatief evenement.

  • 4. Subsidie wordt slechts verstrekt voor zover dit in overeenstemming is met beleid dat in nota's of programma's door de raad of het college is vastgelegd. Bedoeld beleid is richtinggevend bij de beslissing omtrent subsidieverstrekking.

Artikel 3 Weigeringgronden

Onverminderd het bepaalde in artikelen 17 van de algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    de kadervorming van vrijwilligers betrekking heeft op een cursus in het kader van een beroepsopleiding;

  • b.

    de sport- en of bewegingsactiviteiten niet in de gemeente Delfzijl plaatsvinden dan wel niet een substantiële deelname van inwoners van de gemeente Delfzijl betreffen.

Artikel 4 Berekening van de subsidie

  • 1. De subsidie voor kadervorming van vrijwilligers bedraagt 75% van de gemaakte kosten tot een maximum van € 500,00 per kaderlid per jaar.

  • 2. De subsidie voor sport- en/of bewegingsactiviteiten bedraagt maximaal 50% in het tekort met een maximum van € 2000,00.

Artikel 5 Verdeling van het subsidieplafond

Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

Artikel 6 Reservevorming en verrekening

  • 1. Voor de hoogte van de subsidie per kalenderjaar geldt de regel dat, voor zover de subsidie niet geheel is gebruikt, deze subsidie gereserveerd mag worden. Deze reservering mag echter niet meer bedragen dan 15% van de totale jaaromzet volgens de laatste exploitatierekening. Het meerdere wordt verrekend met de verstrekte subsidie.

  • 2. De hoogte van de subsidie per kalenderjaar wordt vastgesteld overeenkomstig de subsidieverlening met dien verstande dat voor zover de subsidie niet geheel gebruikt is voor de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, het bedrag van de niet gebruikte subsidie gereserveerd mag worden tot maximaal 15% van het maximale bedrag, waarvoor subsidie is verleend. Indien daarna nog een restbedrag van de niet gebruikte subsidie overblijft, wordt de subsidie dienovereenkomstig lager vastgesteld. In de situatie dat sprake is van meerdere subsidiegevers wordt het bedrag dat geacht wordt niet te zijn gebruikt door ons college bepaald op basis van een toerekening van de niet benodigde middelen aan de verschillende subsidiegevers naar rato van het door ieder verstrekte subsidiebedrag.

  • 3. Indien sprake is van een onverschuldigd betaald subsidiebedrag wordt dit verrekend met de aan dezelfde subsidieontvanger voor een ander tijdvak verstrekte subsidie voor dezelfde activiteiten.

    Toelichting Voorbeeld

    “Stel, aan een instelling is door ons college in een subsidieverleningbeschikking een bedrag van maximaal € 1.000,00 toegekend. Dit bedrag is via een voorschot betaald. Daarnaast heeft een andere subsidiegever de instelling een subsidie van € 500,00 toegekend. De verhouding is dus 2/3 gemeentelijke subsidie en 1/3 van de andere subsidiegever. De activiteiten hebben € 1.200,00 gekost. Het beoogde gemeentelijke aandeel daarin is 2/3 van € 1.200,00 is € 800,00. De niet gebruikte subsidie is in totaal € 300,00. Op basis van de aangegeven verhouding is het bedrag van de niet gebruikte gemeentelijke subsidie derhalve 2/3 van € 300,00 is € 200,00.

    Van de niet gebruikte gemeentelijke subsidie mag maximaal 15% van het totale subsidiebedrag dat verleend is, gereserveerd worden. In dit geval maximaal 15% van € 1.000,00 is € 150,00.

    Bij de vaststelling wordt vervolgens het definitieve subsidiebedrag bepaald op € 800,00 plus € 150,00 is € 950,00.

    Het voorgaande houdt in dat € 1.000,00 (het voorschot) minus € 950,00 (de vastgestelde subsidie) is € 50,00 teveel is betaald. Dit bedrag wordt als onverschuldigd teruggevorderd en vervolgens verrekend met de subsidie voor een ander tijdvak.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen beargumenteerd afwijken van bovenstaande bepalingen.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2012.

  • 2. De regeling wordt aangehaald als: nadere regels subsidie voor sport.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders op 13 december 2011.

 

E.A. Groot

(burgemeester)

 

K.J. Havinga

(secretaris)