Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berkelland

Verordening afvalstoffenheffing 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening afvalstoffenheffing 2012
CiteertitelVerordening afvalstoffenheffing 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet milieubeheer, art. 15.33

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2013nieuwe regeling

03-11-2011

Berkelbericht 15 november 2011, nummer 16; collegevoorstel 13 september 2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening afvalstoffenheffing 2012

Raadsvergadering : 3 november 2011

Agenda nr. : 16

 

De raad van de gemeente Berkelland;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 september 2011;

 

gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de:

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN AFVALSTOFFENHEFFING

2012.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer .

  • 2.

    Onder de naam “Basispakket 280” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 3.

    Onder de naam “Basispakket 380 A” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 4.

    Onder de naam “Basispakket 380 B” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 5.

    Onder de naam “Basispakket 420” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 2 grijze minicontainers met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 6.

    Onder de naam “Basispakket 480” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter.

  • 7.

    Onder de naam “Basispakket 520 A” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter, 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 8.

    Onder de naam “Basispakket 520 B” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 2 grijze minicontainers met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter.

  • 9.

    Onder de naam “Basispakket 140 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 10.

    Onder de naam “Basispakket 240 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter.

  • 11.

    Onder de naam “Basispakket 380 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 12.

    Onder de naam “verzamelcontainers” wordt verstaan de bij hoogbouw en/of bovenwoningen beschikbaar gestelde ondergrondse of bovengrondse verzamelcontainers of losse 240 liter en/of 140 liter containers voor gezamenlijk gebruik.

  • 13.

    tarieventabel: tarieventabel 2012.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1

    Onder de naam “afvalstoffenheffing” wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2

    De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 3 Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 5 Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Wijze van heffing

De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.

 

De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel wordt geheven door middel van een schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt door toezending van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 7 Ontstaan van de belasting schuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.

  • 5.

    Het tweede en derde lid zijn eveneens niet van toepassing op de belasting bedoeld in Hoofdstuk 2 van de in artikel 4 genoemde tarieventabel.

  • 6.

    Belastingbedragen van minder dan € 5,00 worden niet geheven.

Artikel 8 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.

  • 2.

    In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen of als het aanslagbiljet één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer is dan € 45,-- doch minder dan € 2.500,-- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de vorige leden gestelde termijnen.

  • 4.

    De gedagtekende nota’s moeten worden betaald op het moment van het uitreiken van de nota, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de nota.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.

Artikel 10 Overgangsrecht

De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2011’ van 4 november 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 11, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

    • 2.

      De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing 2012”.

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van

3 november 2011.

de griffier, de voorzitter,

Verordening afvalstoffenheffing 2012

TARIEVENTABEL 2012

 

Hoofdstuk 1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing

 

1.1De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar binnen de bebouwde kom:

1.1.1 voor basispakket 280 € 149,70

1.1.2 voor basispakket 380 A € 200,50

1.1.3 voor basispakket 380 B € 165,50

1.1.4 voor basispakket 420 € 208,60

1.1.5 voor basispakket 480 € 216,30

1.1.6 voor basispakket 520 A € 242,80

1.1.7 voor basispakket 520 B € 220,35

1.1.8 voor verzamelcontainers € 149,70

1.2 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar buiten de bebouwde kom:

1.2.1 voor basispakket 140 BU € 108,05

1.2.2 voor basispakket 240 BU € 158,85

1.2.3 voor basispakket 380 BU € 209,60

1.2De belasting als bedoeld in de onderdelen 1.1.1

tot en met 1.1.7 en 1.2.1 tot en met 1.2.3 worden

vermeerderd voor een extra:

1.2.1 grijze container met een inhoud van 240 liter € 83,15

1.2.2 grijze container met een inhoud van 140 liter € 50,80

1.2.2 groene container met een inhoud van 140 liter € 41,65

1.2.3 groene container met een inhoud van 240 liter € 57,45

 

Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing

 

2.1onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt

de belasting voor het op aanvraag omruilen van een

container:

2.1.1 per keer € 16,50

2.1.2 als, ingeval van nieuwe vestiging op een perceel,

de omruil plaats vindt binnen 2 maanden na de

vestigingsdatum volgens de Gemeentelijke

Basis Administratie (GBA) € 0,00

Behoort bij raadsbesluit van 3 november 2011.

De griffier,

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage bij raadsbesluit van 3 november 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afvalverwijdering en - verwerking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beheerstaak

Omschrijving FCL/Taak

FCL/ECL

Begroting 2012

BTW

Totaal

Uitgaven

Inkomsten

 

 

Huishoudelijk

Huishoudelijk afval

6.721.01.00

€ 1.707.500

 

€ 324.425

€ 2.031.925

 

Kosten inzamelcontracten

34.340

507.000

 

96.330

 

 

Aanschaf minicontainers

34.349

30.000

 

5.700

 

 

Kosten verzamelcontainers

34.356

52.000

 

9.880

 

 

Stort en verwerkingskosten restafval

34.366

799.000

 

151.810

 

 

Stort en verwerkingskosten gft-afval

34.367

312.000

 

59.280

 

 

Stort en verwerkingskosten grof tuinafval/

 

 

 

 

 

 

kerstbomen

34.368

7.500

 

1.425

 

Chemisch (KCA)

KCA

6.721.01.02

€ 53.500

 

€ 10.165

€ 64.200

 

Stort en verwerkingskosten

34.310

30.000

 

5.700

 

 

Aanschaf KCA-boxen

34.460

3.500

 

665

 

 

Kosten inzamelcontracten (huis aan huis / brengpunten)

34.340

20.000

 

3.800

 

Glas

Glas

6.721.01.03

€ 26.000

 

€ 4.940

€ 30.940

 

Stort en verwerkingskosten

34.310

26.000

 

 

 

Papier

Papier

6.721.01.04

€ 162.000

 

-14.820

€ 147.180

 

Stort en verwerkingskosten

34.310

-78.000

 

-14.820

 

 

Subsidie inzamelaar

42.516

240.000

 

 

 

Kringloop / grof huisvuil

Kringloop

6.721.01.05

€ 314.000

 

€ 59.660

€ 373.660

 

Kosten inzamelcontracten

34.340

210.000

 

39.900

 

 

Stort en verwerkingskosten

34.310

104.000

 

19.760

 

Zwerfvuil

Zwerfvuil

6.721.01.06

€ 70.000

 

 

€ 70.000

 

Bijdrage aan begrotingspost straatreiniging

 

70.000

 

 

 

Luiers en incontinen-

Luiers en incontinentiemateriaal

6.721.01.09

€ 50.000

 

€ 9.500

€ 59.500

tiemateriaal

Kosten inzamelcontracten

34.340

50.000

 

 

 

Inzameling plastic afval

Plastic afval

 

€ 182.000

€ 214.000

€ 34.580

€ 2.580

 

Kosten inzamelcontracten

34.340

120.000

 

22.800

 

 

Promotie

34316

2.000

 

380

 

 

Aankoop zakken

34.461

60.000

 

11.400

 

 

Overige inkomensoverdrachten overheid

42.200

 

214.000

 

 

Overige lasten en

Overige lasten en baten

6.721.01.11

€ 97.618

€ 243.700

€ 10.693

- € 35.389

baten afvalverwijde-

Bijdrage Regio Achterhoek (o.a.nazorg stortpl Win/Eib)

42.410

13.142

 

 

 

ring en -verwerking

Kosten afvalkalender

34.300

6.500

 

1.235

 

 

Verzekeringen

34.303

0

 

 

 

 

Kapitaallasten Investeringsplan 2010

61.000

4.500

 

855

 

 

stelpost lastenstijging

 

45.280

 

8.603

 

 

Kapitaallasten

61.000

28.196

 

 

 

 

Aanwending egalisatievoorziening

 

 

100.000

 

 

 

Eigen bijdragen

34.001

 

1.700

 

 

 

Opbrengst leges

34.010

 

1.000

 

 

 

Overige opbrengsten

34.020

 

2.500

 

 

 

Dividend

21.010

 

38.500

 

 

Doorbelasting uren

Uren afvalverwijdering en -verwerking

62940

€ 536.720

 

 

€ 526.096

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAAL

 

€ 3.199.338

-€ 357.700

€ 439.143

€ 3.280.781

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opbrengst 2012

 

tariefcode

aantal 2012

tarief 2011

 

 

 

 

 

prognose

-20,66 %

0pbrengst

 

 

 

1

4590

149,70

687.123,00

 

 

 

2

8442

200,50

1.692.621,00

 

 

 

3

440

108,05

47.542,00

 

 

 

4

3100

158,85

492.435,00

 

 

 

5

856

83,15

71.176,00

 

 

 

6

220

41,65

9.163,00

 

 

 

7

304

57,45

17.465,00

 

 

 

8

12

50,80

609,00

 

 

 

9

144

165,50

23.832,00

 

 

 

10

1364

149,70

204.190,00

 

 

 

11

153

216,30

33.094,00

 

 

 

12

2

242,80

486,00

 

 

 

13

0

220,35

0,00

 

 

 

14

3

209,60

628,00

 

 

 

15

2

208,60

417,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

19632

 

3.280.781,00