Organisatie | Dongeradeel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Cliëntenparticipatieverordening WWB, WIJ, IOAW, IOAZ en minimabeleid gemeenten Dantumadiel en Dongeradeel |
Citeertitel | Cliëntparticipatieverordening WWB, WIJ, IOAW, IOAZ en minimabeleid gemeenten Dantumadiel en Dongeradeel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
WWB, art. 47, WIJ, art. 12, IOAW, art. 42, IOAZ, art. 42, Gemeentewet, art. 150
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-01-2012 | 14-11-2013 | nieuwe regeling | 24-11-2011 Nieuwe Dockumer Courant, 28 december 2011 | 85/'11 |
De raad van gemeente Dongeradeel;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB), artikel 12 van de Wet investeren in jongeren (WIJ), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikt werkloze werknemers (IOAW), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikt gewezen zelfstandigen (IOAZ) en artikel 150 gemeentewet.
gelezen het advies van de cliëntenraad Dantumadiel (15 september 2011);
gelezen het advies van de cliëntenraad Dongeradeel (14 september 2011);
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 4 oktober 2011, no. 85/’11;
CLIËNTPARTICIPATIEVERORDENING WWB, WIJ, IOAW, IOAZ EN MINIMA GEMEENTEN DANTUMADIEL EN DONGERADEEL
De cliëntenraad behartigt de collectieve belangen van inwoners van de gemeenten Dantumadiel en Dongeradeel die aanspraak (kunnen) maken op een uitkering ingevolge de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidswetten of die een beroep kunnen doen op een voorziening van de productgroep.
Artikel 3 Taken, bevoegdheden en advisering
Niet tot de bemoeienis van de cliëntenraad behoren klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen en richtlijnen. Evenmin horen tot de bemoeienis voorschriften over de uitvoering van wettelijke taken voor zover bij deze uitvoering geen ruimte is gelaten voor gemeentelijk beleid.
Artikel 7 Werkwijze, vergadering en overlegvergadering
De cliëntenraad kan buiten de vergadering om besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk, telefonisch, per fax of e-mail hun mening te uiten. Van een aldus genomen besluit wordt onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden een relaas opgemaakt dat bij de stukken wordt gevoegd voor de eerstvolgende vergadering.
Het budget wordt besteed aan: presentiegelden, reiskosten, internetvergoeding, scholingkosten, externe ondersteuning, kantoorkosten en aanschaf/abonnementen vakliteratuur, evenals andere kosten die in redelijkheid gemaakt dienen te worden om de in deze verordening genoemde taken te kunnen uitvoeren.
De leden van de cliëntenraad kunnen binnen het gemeentehuis van de gemeente Dantumadiel in Damwâld ten behoeve van hun werkzaamheden voor de cliëntenraad en, waar nodig, bekostigd vanuit het eigen budget, gebruik maken van faciliteiten zoals telefoon, kopieerapparaat, koffie & thee apparaat, fax, internet, computers.
Artikel 11 Onvoorziene situaties
In alle andere gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 november 2011
M.C.M. Waanders, voorzitter
A.J. Folbert, griffier
Toelichting Cliëntenparticipatieverordening WWB, WIJ, IOAW, IOAZ en minimabeleid gemeenten Dantumadiel en Dongeradeel
Met de Verordening Cliëntenparticipatie WWB, WIJ, IOAW en IOAZ wordt invulling gegeven aan de in artikel 47 WWB, artikel 12 WIJ, artikel 42 IOAW, artikel 42 IOAZ en artikel 150 gemeentewet gegeven opdracht om regels te stellen met betrekking tot de wijze waarop bijstandsgerechtigden, jongeren die recht hebben op een werkleeraanbod op grond van de WIJ, oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers- en zelfstandigen betrokken worden bij de uitvoering van de WWB, WIJ, IOAW en IOAZ.
Gezien de grote verwantschap tussen de WWB, WIJ, IOAW en IOAZ is er voor een gezamenlijke Cliëntenraad gekozen: één Cliëntenraad voor de WWB, WIJ, IOAW, IOAZ en de minima.
In de verordening bedoeld in artikel 47 WWB en artikel 12 WWB dient minimaal vastgelegd te worden op welke wijze belanghebbenden of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wetten, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
In de verordening bedoeld in artikel 42 IOAZ, IOAW juncto artikel 150 gemeentewet dient minimaal vastgelegd te worden op welke wijze ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken omtrent de IOAZ en IOAW.
Artikel 1 – Begripsomschrijving
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De cliëntenraad is een instrument ter beoordeling van de kwaliteit van de dienstverlening van de productgroep. De cliëntenraad dient inzicht te verschaffen in hetgeen er onder cliënten leeft om waar mogelijk te komen tot een grotere inbreng van cliënten. Daarnaast fungeert de cliëntenraad als contactpunt in de gemeente in relatie tot groepen/individuele cliënten.
Artikel 3 - Taken, bevoegdheden en advisering
De advisering strekt zich uit tot de dienstverlening, de beleidsterreinen die direct verband houden met de WWB, WIJ, IOAW, IOAZ en die daaraan verwant zijn voor zover zij althans de cliënten direct aangaan (zoals het minimabeleid). Het is niet de bedoeling dat de leden zich gaan bezighouden met bijvoorbeeld interne, organisatorische zaken. Beleidsterreinen buiten de WWB, WIJ, IOAW, IOAZ en minima om, maar die wel de positie van de cliënt kunnen beïnvloeden (bijvoorbeeld de Wmo) vallen buiten de reikwijdte van de gevraagde advisering.
Het is verder niet de bedoeling dat de cliëntenraad adviseert over individuele zaken en klachten. Wel kunnen meerdere klachten over hetzelfde onderwerp leiden tot een opmerking ter verbetering van de dienstverlening.
Artikel 4 - Informatievoorziening
De gemeenten zijn er geen voorstander van dat de cliëntenraad pas participeert nadat het beleid is uitgewerkt en het college besloten heeft. De gemeenten kiezen ervoor dat de cliëntenraad tijdig in het beleidsproces wordt betrokken, voordat het college van de gemeenten zich hierover hebben uitgesproken.
Artikel 5 - Samenstelling, benoeming en rechtsbescherming
Er wordt gestreefd naar een evenwichtige samenstelling van cliëntenraad. Vandaar dat er in de verordening een bepaling is opgenomen die afspiegeling van de doelgroep mogelijk maakt. Om besluitvorming mogelijk te maken is een minimum van 7 leden vereist. Het maximum aantal leden van de cliëntenraad is gesteld op 11 leden. De leden worden verdeeld naar rato van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten.
Gekozen is voor een onafhankelijke voorzitter om te bewerkstelligen dat adviezen zo neutraal mogelijk (bij voorkeur zonder herkomst van gemeente, doelgroep enz.) worden gegeven.
Artikel 6 - Zittingsduur en schorsing
Wanneer het college besluit het lidmaatschap van een cliëntenraad te beëindigen als bedoeld in artikel 5 dient het college dit besluit te motiveren.
Artikel 7 - Werkwijze, vergadering en overlegvergadering
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Door de Raad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld waarmee de cliëntenraad redelijkerwijs de belangen kan behartigen van de doelgroep.
De faciliteiten genoemd in artikel 8 lid 5 en 6 worden ter beschikking gesteld aan de cliëntenraad in het gemeentehuis van gemeente Dantumadiel.
De volledige uitvoering van de productgroep vindt plaats in het gemeentehuis van Dantumadiel. Gemeente Dantumadiel is middels de “gemeenschappelijke regeling Sociale Zaken Dantumadiel-Dongeradeel” aangewezen als centrumgemeente.
In dit artikel wordt geregeld dat de Cliëntenraad jaarlijks een werkplan en verslag doet over het afgelopen jaar. Hierbij wordt gedacht aan uitgevoerde activiteiten, aantal gevraagde en ongevraagde adviezen, aantal vergaderingen en vormen van deskundigheidsbevordering. Daarnaast wordt hier ook bedoeld verantwoording afleggen over het toegekende budget.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 11- Onvoorziene situaties
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.