Organisatie | Maasdriel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies en ronde tafelgesprekken 2012 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies en ronde tafelgesprekken 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt Verordening uit 2011
Gemeentewet, art. 82, 83, 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-12-2011 | 24-06-2014 | nieuwe regeling | 22-12-2011 De Toren, 28-12-2011 | Onbekend |
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken, tenzij het presidium beslist dat een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies wordt belegd of de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.
De raadscommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken oefent tevens de bevoegdheden uit van de raad als bevoegd gezag als bedoeld in artikel 125 Ambtenarenwet met betrekking tot de tot de griffie behorende ambtenaren, met uitzondering van de bevoegdheid tot benoeming, schorsing en ontslag van de griffier. De raadscommissie kan de uitoefening van overgedragen bevoegdheden opdragen aan de voorzitter en een ander lid van de raadscommissie tezamen.
De raad kan ook burgerleden benoemen. Elke fractie bepaalt zelf het aantal van de beschikbare fractiezetels dat door burgerleden worden bezet, met dien verstande dat ten hoogste de helft van het aantal fractiezetels door burgerleden wordt ingenomen. Daarbij vindt afronding naar boven plaats indien het aantal fractiezetels oneven is..
De raad benoemt op voordracht van een fractie voor iedere raadscommissie tenminste een plaatsvervangend raadslid per fractie, die zitting in een raadscommissie heeft bij verhindering of ontstentenis van een lid als bedoeld in het eerste lid. De raad kan op voordracht van een fractie een plaatsvervangend burgerlid benoemen. Dit plaatsvervangend lid voldoet aan de in het vierde lid genoemde vereisten.
In afwijking van de voorgaande leden bestaat de Commissie Algemeen Bestuur en Openbare Orde uit de fractievoorzitters. Bij verhindering of afwezigheid wordt een lid vervangen door de plaatsvervangend fractievoorzitter. Artikel 6, tweede lid, en artikel 7, derde, vijfde en zesde lid, zijn niet van toepassing.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde van de vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 16 Opening vergadering; quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen van de afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen. Indien de vergadering is belegd met toepassing van art. 12, vijfde lid, kan worden volstaan met een termijn van een half uur.
Artikel 18 Videoverslag en besluitenlijst
De leden, de voorzitter en, indien zij ter vergadering aanwezig waren, de burgemeester en de wethouders hebben het recht een voorstel tot verandering van de besluitenlijst aan de raadscommissie te doen, indien deze onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering wordt vóór het vaststellen van de besluitenlijst bij de commissiegriffier ingediend.
Artikel 23 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin dit plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 28 Videoverslag en besluitenlijst
De besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 30 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daar om verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6 Toehoorders, pers en openbaarmaking
Artikel 32 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Hoofdstuk 7 Ronde tafelgesprekken
Artikel 35 Doel ronde tafelgesprek
Ronde tafelgesprekken worden belegd door het presidium. Wanneer zij worden gehouden ter voorbereiding van een commissievergadering besluit het presidium over de wijze waarop aan het gesprek vorm wordt gegeven en over de vergaderlocatie na overleg met de betrokken commissievoorzitter of -voorzitters. Gelijktijdig kunnen meer ronde tafelgesprekken worden gehouden.