Organisatie | Dordrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrecht 2012 |
Citeertitel | Verordening reinigingsrecht 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
geen
Gemeentewet, artikel 216 en 229
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2011 | 01-01-2013 | Onbekend | 13-12-2011 Gemeentenieuws, 2011-12-21 | 2011, SBC/687004 |
De RAAD van de gemeente Dordrecht;
gezien het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders van 15 november 2011, Nr. SBC/687004;
dat het wenselijk is een nieuwe Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrecht vast te stellen in verband met wijziging van de tarieven en van de termijnen van betaling;
gelet op de artikelen 216 en 229 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgendeVerordening op de heffing en invordering van reinigingsrecht 2012
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
Onder de naam "reinigingsrecht" wordt van bedrijven een recht geheven voor de dienst die door de gemeente aan die bedrijven wordt verleend ten aanzien van de inzameling en verwerking van bedrijfsafvalstoffen.
Het recht wordt niet geheven van bedrijven waarvan de aard van bedrijfsactiviteiten het aannemelijk maakt dat die bedrijven geen gebruik maken van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen danwel dat die bedrijven een geldig contract met een erkende afvalinzamelaar kunnen overleggen.
Artikel 8 Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 3.500,-- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in gelijke termijnen van minimaal € 5,--, waarbij de laatste termijn vervalt op de laatste dag van de tiende maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de eerdere termijnen telkens een maand eerder.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van het reinigingsrecht.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 13 december 2011.
De griffier, De voorzitter,
M. van Hall A.A.M. Brok
Toelichting Verordening reinigingsrecht 2012
Reinigingsrechten worden geheven van bedrijven voor de dienst die door de gemeente aan die bedrijven wordt verleend ten aanzien van de inzameling en de verwerking van bedrijfsafvalstoffen. Het recht wordt geheven van het bedrijf op wiens aanvraag dan wel ten behoeve waarvan de inzameling en verwerking van de afvalstoffen geschiedt.
Voor 2012 zijn de tarieven verhoogd met 2,55%.
Voor een efficiëntere inning van het reinigingsrecht worden met ingang van 2012 de betaaltermijnen gelijk getrokken met die van de aanslag gemeentelijke belastingen. Deze aanpassing houdt het volgende in.
Indien voor de gemeentelijke belastingen een machtiging voor periodieke afschrijving is afgegeven dan wordt het totaalbedrag in maximaal tien gelijke maandelijkse termijnen van de rekening afgeschreven. Dit is dus een mogelijkheid van meer gespreide betaling voor bedragen tot € 3.500,--.
Wanneer het totaalbedrag van de aanslag minder dan € 50,-- bedraagt dan zal de eerste termijn pas afgeschreven worden zodra het termijnbedrag minimaal € 5,-- bedraagt.
Wanneer geen machtiging voor periodieke afschrijving is afgegeven of wanneer het bedrag € 3.500,-- of hoger is dan dient de aanslag binnen twee maanden te worden voldaan. In de oude situatie diende binnen één maand de helft te zijn betaald en binnen drie maanden de andere helft. Dit betekent dat nu nog maar één keer een bedrag aan de gemeente overgemaakt hoeft te worden.
Behorende bij de Verordening tot wijziging van de Verordening reinigingsrecht 2012
Behorende bij artikel 3, lid 2
Reinigingsrecht bedrijfsafval 2012
Limiet aangeboden hoeveelheid afval per categorie:
categorie 1: gemiddeld tot 2 zakken van 40 liter per week, met een maximum van incidenteel 4 zakken (160 liter) per week;
categorie 2: gemiddeld tot 6 zakken van 40 liter per week, met een maximum van incidenteel 8 zakken(320 liter) per week;
categorie 3: gemiddeld tot 9 zakken van 40 liter per week, met een maximum van incidenteel 12 zakken (480 liter) per week;
categorie 4: maximaal 15 zakken van 40 liter per week.
Klassenindeling reinigingsrecht op basis van:
aantal werknemers en KvK branche-indeling