Organisatie | Leiden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van leges 2012 |
Citeertitel | Legesverordening 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | exb-2018-49630 exb-2018-49631 |
De datum van ingang van deze heffing is 1 januari 2012
artikel 229 Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2011 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 22-12-2011 Stadskrant, 30-12-2011 | RV 11.0114 |
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Leges worden niet geheven voor:
woonvergunningen, als bedoeld in hoofdstuk 9 van de tarieventabel, welke worden afgegeven als gevolg van vorderingen tot ontruiming van woonruimte of wel als gevolg van in overleg met burgemeester en wethouders of namens hen met het hoofd van de Sector Wonen tot stand gekomen vrijwillige ontruimingen van woonruimte;
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.
Artikel 8 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.
[Klik hier om het document te downloaden] [Klik hier om het document te downloaden] Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 11 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 13 Telecommunicatie- en Leidingenverordening
Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Toelichting op de verordening op de heffing en invordering van leges 2012
Jaarlijks worden de tarieven van de belastingen en rechten aangepast vanwege de inflatiecorrectie of mogelijke andere wijzigingen in tarieven. Dit gebeurt door vaststelling van de nieuwe belasting- en rechtenverordeningen door de Raad.
De trendverhoging voor 2012 is berekend op 2% voor de belastingen en andere heffingen.
Voor 2012 worden de tarieven van leges derhalve in beginsel verhoogd met 2%; waar dat anders is, staat dat aangegeven. Overigens wordt voor de berekening van de verhoging gewerkt met niet-afgeronde tarieven van voorgaande jaren. Hierdoor kan het voorkomen dat het tarief 2012 (rekenkundig afgerond op centen) iets afwijkt van 1,02 maal het tarief van 2011.
De afdeling Service & Informatie heeft een groot deel van de legestarieven doorgelicht om een verantwoording te hebben van de tarieven. Daarbij bleek dat veel tarieven niet kostendekkend waren. Deze tarieven worden in een keer aangepast en kostendekkend gemaakt.
De tarieven voor de gehandicaptenparkeerkaarten en –plaatsen zijn eveneens aangepast en kostendekkend gemaakt. Het tarief voor de aanvraag tot het verkrijgen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats stijgt hierdoor van € 35 naar 491,66. Er vloeien extra legesinkomsten uit voort ten opzichte van voorgaande jaren. Aan de andere kant zullen de WMO-uitgaven stijgen, omdat een deel van deze kosten gedeclareerd zullen worden bij de WMO.
De volgende categorieën zijn (nog) niet kostendekkend gemaakt:
De producten van Burgerzaken zijn nu niet meegenomen in het onderzoek. Het onderzoek naar deze producten zal plaatsvinden in 2012. De aanpassingen die hieruit voortvloeien, zullen worden verwerkt in de legesverordening 2013.
De leges voor de evenementenvergunningen en verwante vergunningen en ontheffingen zijn verre van kostendekkend. Deze leges stijgen echter slechts trendmatig. Kostendekkende tarieven zouden ertoe kunnen leiden dat evenementen niet meer worden georganiseerd.
Het tarief voor de kapvergunning blijkt ook niet kostendekkend, maar wordt momenteel nog niet aangepast. Binnenkort wordt het groene kaart-model vastgesteld wat vergaande gevolgen zal hebben voor de soort aanvragen die nog binnen gaan komen. Wanneer het nieuwe beleid wordt geïmplementeerd, zal het tarief worden doorgelicht en indien nodig worden aangepast.
De tarieven in dit hoofdstuk zijn evenals voorgaande jaren afgerond op 5 cent.
Voorgesteld wordt om de huwelijksleges onder 1.1.3, 1.1.4 en 1.1.5 evenals vorig jaren niet te verhogen. Deze tarieven zijn bewust op een rond bedrag vastgesteld en zullen in de toekomst weer worden aangepast als de trendverhogingen tezamen weer leiden tot een rond bedrag.
Het Rijk stelt de maximumtarieven voor reisdocumenten vast. Deze maximumtarieven zijn, naar beneden afgerond op 5 cent, opgenomen. Het maximum tarief voor paspoorten is verlaagd van € 52,12 naar 48,73, een Nederlandse identiteitskaart voor personen ouder dan 14 jaar van € 43,89 naar 40,05. Een Nederlandse identiteitskaart voor personen tot en met 13 jaar wordt verhoogd van € 9,22 naar € 30, omdat veel meer jongeren deze kaart aanvragen dat bij de invoering was voorzien.
Er is wetgeving in voorbereiding om een maximumtarief voor rijbewijzen te hanteren. Naar verwachting zal het maximumtarief 1 juli 2012 worden ingevoerd. Zolang dit nog niet is gebeurd, wordt voorgesteld om af te zien van de trendmatige verhoging. In het voorjaar van 2012 zal het definitieve maximumtarief worden vastgesteld door de rijksoverheid.
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit GBA
De tarieven in hoofdstuk 4 zijn evenals voorgaande jaren afgerond op 5 cent.
In hoofdstuk 4 is een tarief gekoppeld aan het tarief van € 11,80 in het ´Legesbesluit akten burgerlijke stand´. Het betreft het tarief onder 1.4.2.1.
Deze tarieven zijn gelijk gebleven.
Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie
Een groot aantal tarieven is verwijderd, omdat de informatie via internet op te vragen is. Het betreft hier o.a. kadastrale en topografische informatie.
De basisregistratie topografie, ook wel de Grootschalige Basiskaart Leiden (GBKL) genoemd,
is de topografische kaart van Leiden. Voor het verstrekken van deze informatie is een tarief opgenomen van € 15, maar het is kosteloos in het geval de aanvrager het retour zendt met een digitaal bouwplan.
Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken
De tarieven in hoofdstuk 7 zijn gekoppeld aan het tarief van € 11,80 in het ´Legesbesluit akten burgerlijke stand´.
Het waarmerken van een kopie is verwijderd uit de tarieventabel, op advies van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken.
Het waarmerken van een internationaal inentingsbewijs is verwijderd, aangezien dit geen taak is van de gemeente.
Het tarief voor het aanvragen van een huisvestingsvergunning is met 44% verlaagd naar aanleiding van het onderzoek naar kostendekkendheid. De overige tarieven zijn geïndexeerd.
Deze tarieven zijn geïndexeerd.
Hoofdstuk 11 Marktstandplaatsen
De tarieven onder 1.11.1, 1.11.2 en 1.11.3 zijn kostendekkend gemaakt. De tarieven onder 1.11.1 zijn verhoogd met 79%, het tarief onder 1.11.2.1 met 83%, onder 1.11.2.2 met 138%, onder 1.11.2.3 met 1532%. Het tarief onder 1.11.3.1 is verlaagd met 86% en onder 1.11.3.2 met 78%.
De tarieven genoemd onder 1.12.1.1 en 1.12.1.2 zijn wettelijk vastgestelde bedragen. Deze tarieven zijn niet gewijzigd.
Het tarief 1.12.3 is geïndexeerd.
De tarieven onder 1.13.1 en 1.13.2 en 1.11.3 zijn kostendekkend gemaakt en zijn hierdoor verhoogd met 44%. De tarieven 1.13.4, 1.13.5 en 1.13.6 zijn nieuw ingevoegd vanwege de inwerkingtreding van de Leidingenverordening. De vergunningverlening wordt hierdoor overgeheveld van het privaat- naar het publiekrecht. De tekst in de bestaande artikelen zijn hierdoor aangepast.
Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer
De tarieven onder 1.14.1, 1.14.2, 1.14.3 zijn verhoogd in verband met het onderzoek naar kostendekkende tarieven. Het tarief onder 1.14.1 is verhoogd met 43% en onder 1.14.2 met 338%. De aanvraag tot het verkrijgen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats is verhoogd van € 35 naar € 491,66.
De tarieven onder 1.14.4 zijn verlaagd met 11% en 25%.
Nieuw ingevoegd zijn de tarieven onder 1.14.4.3 en 1.14.4.4 in verband met de blauwe zone. Het tarief voor de ontheffing voor deze zone is € 30 en heeft een geldigheidsduur van twee jaar.
De tarieven onder 1.15.2 en 1.15.3 zijn gelijk gebleven.
De tarieven onder 1.15.4 zijn gekoppeld aan het tarief van € 11,80 in het ´Legesbesluit akten burgerlijke stand´.
De tarieven onder 1.15.5 en 1.15.6 zijn geïndexeerd.
Nieuw ingevoegd is het tarief 1.15.6.4; een ontheffing op grond van artikel 2:10 Algemeen plaatselijke verordening. Bij de wijziging van de legesverordening met ingang van 1 oktober 2010 in het kader van de invoering van de Wabo, was dit tarief geschrapt voor alle ontheffingen met uitzondering van die ontheffingen die verbonden waren aan een omgevingsvergunning.
Het tarief onder 1.15.6.3 is verlaagd met 39%, het tarief onder 1.15.7 met 74%.
In titel 2 zijn de tarieven in beginsel verhoogd met de trend van 2%.
De tarieven onder 2.3.1.1.2 tot en met 2.3.1.1.6 (minimumtarief), Bouwactiviteiten zijn gelijk gebleven.
Het tarief onder 2.3.8 is kostendekkend gemaakt en hierdoor verhoogd met 400%.
De tarieven onder 2.3.12.2 en de tarieven van de hoofdstukken 13 (vrijstelling gebruiksverbod) en 14 (woonvergunning) zijn geschrapt.
De tarieven onder 3.1.1, 3.1.2, 3.1.3, 3.1.7, 3.1.8 en 3.1.9 zijn verhoogd naar aanleiding van het onderzoek naar kostendekkendheid. De stijgingen zijn respectievelijk 25%, 55%, 19%, 6% en 21%.
Onder 3.1.2 is de tekst gewijzigd in die zin dat er een leidinggevende wordt ‘toegevoegd’ (voorheen was dit ‘gewijzigd’).
De overige tarieven zijn geïndexeerd.
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Deze tarieven zijn geïndexeerd.
Het tarief voor het uitdelen van folders is geschrapt.
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Deze tarieven zijn verhoogd naar aanleiding van het onderzoek naar kostendekkendheid met 53% respectievelijk 143%.
De tarieven onder 3.4.1.3, 3.4.1.4 en 3.4.15 zijn gelijk gebleven, de overige tarieven zijn geïndexeerd.
Deze tarieven zijn verhoogd naar aanleiding van het onderzoek naar kostendekkendheid met 217% respectievelijk 25%.