Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening van de raad van de gemeente Albrandswaard 2012 |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-01-2012 | 22-12-2011 | 11-09-2012 | Nieuwe regeling | 22-12-2011 | 108573 |
Onderwerp: Organisatieverordening 2012
De raad van de gemeente Albrandswaard;
Gezien het voorstel van het presidium d.d. 21 november 2011;
Gelet op de artikelen 107, 107a, 107e en 155 a van de Gemeentewet;
Gelet op de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Albrandswaardse Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO);
vast te stellen de volgende verordening:
Organisatieverordening van de raad van de gemeente Albrandswaard 2012.
HOOFDSTUK 2 BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD
Artikel 2.1 Organisatie van de vergaderingen van de raad
Het Reglement van Orde regelt de werkwijze van de raad en de (voorbereidende) vergaderingen.
Artikel 2.2.2 Werkgeverscommissie
Het presidium stelt een werkgeverscommissie in bestaande uit de plv. voorzitter van de raad (voorzitter) en twee andere raadsleden, ter aansturing van de griffier.
De werkgeverscommissie is daarnaast belast met:
plv. voorzitter van de raad. De griffier is in elke vergadering van de agendacommissie aanwezig.
3.De leden van de agendacommissie wijzen uit hun midden de plaatsvervangende voorzitters van de
plaatsvervangend voorzitterschap van de agendacommissie wordt door de voorzitter van de raad vervuld.
Artikel 3.1 Algemene ondersteuning
De griffie ondersteunt de griffier, de raad en de voorzitter van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.
Artikel 3.2 Personele regelingen
Op ambtenaren en werknemers in dienst bij de gemeente en tewerkgesteld bij de griffie zijn alle personele en afgeleide regelingen van het CAR/PNUWO, met uitzondering van de mandaatregeling personele besluiten rechtspositie Albrandswaard hoofdstuk 1 nummers A1 t/m A 12, van overeenkomstige toepassing.
De interne centrale instanties, zoals de bezwarencommissie personeelsaangelegenheden en de vertrouwenspersoon, worden in dit kader beschouwd als tevens ingesteld door de raad ten behoeve van de griffie.
Artikel 4.1 Werving, selectie en benoeming
De procedures met betrekking tot de werving, selectie en benoeming van de griffier zijn overeenkomstig de gemeentelijke regelgeving.
maakt de griffier afspraken met de secretaris of een door hem aan te wijzen ambtenaar;
2.Voor dienstverlening op het terrein van huisvesting, automatisering en overige facilitaire dienstverlening maakt de griffier, op basis van een dienstverleningscontract, afspraken met de secretaris of een door hem aan te wijzen ambtenaar.
Artikel 4.4 Algemene ondersteuning
De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad en de leden van de raadscommissies.
De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.
Artikel 4.8 Ondersteuning van het presidium
Indien het presidium aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier in overleg met de voorzitter er zorg voor dat deze gegeven wordt.
Artikel 4.9 Ondersteuning agendacommissie
De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de agendacommissie en draagt zorg voor het vastleggen van de voorlopige agenda van de raad en de raadscommissies.
Artikel 4.10 Ondersteuning onderzoekscommissie
Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.
Artikel 4.11 Ambtelijke bijstand
De ambtelijke bijstand voor leden van de raad wordt geregeld in de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.
Artikel 5.1 Inwerkingtreding en citeerbepaling
Deze “Organisatieverordening van de raad van de gemeente Albrandswaard 2012” treedt in werking op 22 december 2012 en treedt daarmee in de plaats van de huidige Organisatieverordening.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Albrandswaard in zijn openbare vergadering van
HOOFDSTUK 2. BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD
Dit hoofdstuk geeft een overzicht van organen van de raad van de gemeente Albrandswaard, zoals het presidium, de agendacommissie en de onderzoekscommissie.
Artikel 2.2.1 Taakveld presidium
Het presidium houdt zich binnen deze taken bezig met het doen van inhoudelijke voorstellen, voorbereid door of in ieder geval in overleg met de griffie, over zaken die specifiek aan de raad zijn en die als zodanig ook door het Presidium richting commissie en raad dienen te worden gebracht en verdedigt.
college, bijvoorbeeld op het terrein van communicatie of ter uitvoering van een raadsprogramma.
·Daarnaast dient het presidium ook als een overlegplatform in vooral politiek gevoelige kwesties.
Ten aanzien van de hierboven genoemde voorstellen onder g tot en met j krijgt het college de gelegenheid wensen en bedenkingen in te brengen alvorens de voorstellen ter besluitvorming aan de Raad worden voorgelegd.
Artikel 2.2.2 Werkgeverscommissie
Het presidium stelt een werkgeverscommissie in, die invulling geeft aan het werkgeversschap van de raad.
Het gaat hier om de feitelijke aansturing van de griffier en de verdere verantwoordelijkheden die de raad kent als werkgever van zijn eigen ambtelijke ondersteuning.
Het gaat om de volgende concrete zaken:
De plv. voorzitter van de raad is belast met de aansturing van de griffier, ondersteund door twee andere raadsleden presidiumleden. Voorts is de werkgeverscommissie belast met de bestuurlijke organisatie van de griffie en de begroting en de rekening van de raad (fractievergoedingen/ondersteuning) en de griffie (desbetreffende begrotingsposten)
In dit hoofdstuk wordt beschreven dat ook voor de griffier (en zijn plaatsvervanger) de gemeentelijke rechtspositie van de gemeente Albrandswaard van toepassing is.
In zijn organisatorische taken (artikel 4.2) komen de bevoegdheden van de griffier tot uiting. Uit praktische overwegingen benoemt hij de medewerkers van de griffie. De benoeming van de griffier zelf en zijn plaatsvervanger blijven uiteraard aan de raad.
Verzoeken voor incidentele beheersmatige ondersteuning door de ambtelijke organisatie dienen altijd via de gemeentesecretaris te lopen.
Verzoeken voor dienstverlening op het gebied van huisvesting, automatisering en overige facilitaire zaken kan, op basis van een dienstverleningscontract, lopen eveneens via de secretaris. In de praktijk zal deze een ambtenaar aanwijzen die de griffier zal bijstaan.
De griffier is in zijn ondersteunende functie het eerste aanspreekpunt voor de raad en commissies.
Bewust wordt uitsluitend gesproken over "ondersteuning". Dit ter voorkoming van misverstanden over de rol in het duale stelsel van het college, waarbij als gevolg van artikel 160 lid 1b van de Gemeentewet het college in ieder geval bevoegd is "beslissingen van de raad voor te bereiden en uit te voeren, tenzij bij of krachtens de wet de burgemeester hiermee is belast".
Uiteraard is het de raad gegeven om op eigen initiatief voorstellen in te dienen. E.e.a. is geregeld in artikel 147a van de Gemeentewet en in het Reglement van orde van de gemeenteraad. Ook burgers hebben het recht onderwerpen op de raadsagenda te plaatsen. Hiervoor de is Regeling burgerinitiatief Albrandswaard vastgesteld. De griffier biedt daarbij zonodig bijstand.
De ondersteuning van het presidium geschiedt door de griffier, tenzij gesproken wordt over het functioneren van de griffier.