Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Convenant Woonruimteverdeling 2011 |
Citeertitel | Convenant woonruimteverdeling 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Wonen |
Geen
Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2011 | 30-06-2015 | Onbekend | 08-12-2011 2011/230449 Convenant woonruimteverdeling 2011 vastgesteld door het College van B&W van Zaanstad d.d. 4 oktober 2011 (positieve zienswijze Zaanstad Beraad 17 november 2011) | 2011/230449 |
Woningstichting Rochdale, vertegenwoordigd door dhr. P. Vreke
Parteon, vertegenwoordigd door dhr. R. Meijrink
Zaandams Volkshuisvesting, vertegenwoordigd door dhr. F. van Dooren
Woonzorg Nederland, vertegenwoordigd door dhr. J. de Kleine
Eigen Haard, vertegenwoordigd door dhr. T. Zeegers
Ymere, vertegenwoordigd door dhr. R. Onverzaagt (hierna te noemen ‘de corporaties’)
dat het kader voor dit convenant wordt gevormd door de Woningwet, de Huisvestingswet, het Huisvestingsbesluit, het Besluit Beheer Sociale Huursector (BBSH), Regionale Huisvestingsverordening Stadsregio Amsterdam 2010, het Convenant woonruimteverdeling Stadsregio Amsterdam 2008, Verordening Indicatiestelling Woningen en de Tijdelijke regeling diensten van algemeen economisch belang toegelaten instellingen volkshuisvesting;
Sinds op 1 januari 2011 de Europese Beschikking van kracht is, wijzen de corporaties 90% van hun vrijgekomen woningen met een huurprijs tot en met € 652,52 toe aan huurders met een inkomen tot en met € 33.614 (prijspeil 1 januari 2011). Huishoudens waar deze inkomensgrens niet voor geldt, zijn opgenomen in bijlage 1 van dit convenant.
Om de periode vanaf de ingangsdatum van de huur- of koopovereenkomst als woonduur te kunnen gebruiken moet men zich uiterlijk twee maanden na deze ingangsdatum hebben ingeschreven in het bevolkingsregister van de desbetreffende gemeente. Als men zich niet binnen twee maanden na de ingangsdatum van het huur- of koopcontract van de huidige zelfstandige woonruimte heeft ingeschreven dan geldt de periode vanaf de datum van inschrijving in het bevolkingsregister als woonduur.
Op basis van de lokale beleidsruimte hebben partijen voor de bestaande bouw de volgende groepen aangewezen die met voorrang in aanmerking komen:
kandidaten die volgens de corporaties in aanmerking komen voor lokaal maatwerk. Voordat de corporaties hier gebruik van gaan maken zullen zij eerst een kader uitwerken waarbinnen deze toewijzing plaatsvindt. Dit zullen zij doen in nauw overleg met de gemeente. De gemeenteraad zal worden gevraagd om een zienswijze op het kader. Voor deze kandidaten is 5 % van de lokale beleidsruimte, zoals bedoeld in artikel 12 lid 2 van het regionale convenant woonruimteverdeling, beschikbaar gesteld.
starters die voor minimaal 1 jaar staan ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) van Zaanstad of Wormerland of een baan hebben geaccepteerd bij een bedrijf dat gevestigd is binnen de gemeenten Zaanstad of Wormerland. Op basis van artikel 12 lid 2 van het regionaal convenant woonruimteverdeling zal 15 % van de vrijkomende woningen in de bestaande voorraad met voorrang worden aangeboden aan de starters zoals hiervoor benoemd. Het gaat hier om de voorraad woningen onder de liberalisatiegrens. De corporaties bepalen zelf welke vrijkomende woningen ze met voorrang aan de starters, zoals hiervoor benoemd, aanbieden, mits in zijn totaliteit het percentage van 15 % per jaar wordt gerealiseerd.
Op basis van de lokale beleidsruimte voor de nieuwbouw hebben partijen voor de eerste verhuring de volgende groep aangewezen: doorstromers die een huur- en of koopwoning in de gemeente Zaanstad of Wormerland achterlaten. Op basis van artikel 12 lid 2 zal 60 % van de nieuwbouw bij de eerste verhuring met voorrang worden aangeboden aan de doorstromers zoals hiervoor benoemd. Het gaat hier om de nieuwbouwvoorraad onder de liberalisatiegrens. De corporaties bepalen zelf per nieuwbouwproject welk percentage ze met voorrang aan de doorstromers, zoals hiervoor benoemd, aanbieden, mits in zijn totaliteit het percentage van 60 % per jaar wordt gerealiseerd.
De afspraken in lid 2 sub g. en lid 3 worden aangegaan tot en met 31 december 2012. Na een jaar wordt geëvalueerd of de maatregelen effect hebben op het aantal toewijzingen aan Zaankanters. Mede op basis van dit resultaat zullen gemeente en corporaties besluiten of deze maatregelen gehandhaafd blijven.
Voorwaarde voor het toekennen van stadsvernieuwingsindicatie door het college van Burgemeester en Wethouders is dat de verhuurder een sloop- dan wel ingrijpend verbeteringsplan kan overleggen, waarin is aangegeven om hoeveel en welke woningen het gaat, wanneer de ingreep is gepland en hoeveel en welke woningen door de vervangende nieuwbouw/ingrijpende verbetering worden gerealiseerd en er een sociaal plan is.
Bij de verdeling van standplaatsen en woonwagens zullen de in bijlage 3 opgenomen richtlijnen in acht worden genomen.
De corporaties kunnen in afwijking van het bepaalde in artikel 11 tweede lid van het Convenant woonruimteverdeling Stadsregio Amsterdam besluiten tot het niet aangaan van een huurovereenkomst:
indien verhuring aan de betreffende kandidaat-huurder(s) een risico vormt voor de leefbaarheid in het complex of de buurt waar de kandidaat-huurder zich wil vestigen; Op grond van een nader door de corporaties uit te werken kader en in nauwe afstemming met de gemeente zullen corporaties van dit artikel gebruik gaan maken. De gemeenteraad zal worden gevraagd om een zienswijze op de afspraken c.q. overeenkomst tussen betrokken partijen.
Jaarlijks, in de eerste helft van het jaar, dragen corporaties er zorg voor dat op heldere en toegankelijke wijze aan het College van Burgemeester en Wethouders de gegevens kenbaar worden gemaakt waarover in het voorliggende convenant afspraken zijn gemaakt.
In de regioraad van maart 2011 is besloten dat de regionale huur-inkomentabel is vervallen. In een bestuurlijk overleg tussen de gemeente en de corporaties is een betaalbaarheidtoets als voorwaarde gesteld.
Dit artikel maakt lokaal maatwerk mogelijk (i.v.m. crimineel verleden, sturen op type huishouden etc.). De gemeenteraad zal worden gevraagd om een zienswijze op het kader.
Dit is de invulling van de lokale beleidsruimte van 30 % voor bestaande bouw en 60 % voor nieuwbouw voor grote gemeenten in de omvang als Zaanstad.
Na overleg met de gemeente Wormerland is ervoor gekozen om de burgers van Wormerland binnen deze invulling van de lokale beleidsruimte van Zaanstad te laten vallen.
De economische binding kan aangetoond worden door middel van het overleggen van een werkgeversverklaring.
De gemeenteraad zal worden gevraagd om een zienswijze op deze artikelen.
De afspraak geldt voor de duur van een jaar. Na een jaar zal worden geëvalueerd of er een toename is van het aantal toewijzingen aan Zaanse starters in de bestaande bouw en een relatieve toename van het aantal toewijzingen aan Zaanse doorstromers in de nieuwbouw. Gemeente en corporaties gaan nog met elkaar in overleg over de wijze waarop het resultaat inzichtelijke wordt gemaakt en beoordeeld kan worden.
Dit is niet strijdig met de Verordening. Er wordt geen indicatie verstrekt voor een eengezinswoning.
In de (Zaanse) Bouwverordening is in artikel 7.1.1. een norm opgenomen, nl. dat voor 1 persoon minstens 12 m2 nodig is. Dus het totale gebruiksoppervlak gedeeld door 12 geeft het maximum aantal personen aan.
Zie de toelichting bij artikel 6 lid 2f . Dit artikel maakt lokaal maatwerk mogelijk.
De gemeenteraad zal worden gevraagd om een zienswijze op de afspraken c.q. overeenkomst tussen betrokken partijen.
Door opnemen van woonfraude in dit artikel 8, is het ook een grond voor het niet afgeven van een voorrangsindicatie.
Woonfraude is gedefinieerd als 'alle vormen van onrechtmatige bewoning, onrechtmatige doorverhuur, onrechtmatig gebruik en overbewoning van de woning'. Zie ook de definitie zoals verwoord in het convenant Woon wijs! dat opgesteld is om onrechtmatige bewoning tegen te gaan.
namens Woningstichting Rochdale
Voorwaarden voor inschrijving De corporatie gaat over tot inschrijving op de bij punt 3 van deze bijlage genoemde lijst indien: - de aanvrager 18 jaar of ouder is en - een aanvraagformulier volledig is ingevuld. Als datum van inschrijving geldt de datum van ontvangst van het aanvraagformulier. Aan de aanvrager wordt zo spoedig mogelijk een inschrijvingsbewijs verstrekt.
Parteon stelt een wachtlijst vast van kandidaten die in aanmerking wensen te komen voor een standplaats of voor een standplaats met woonwagen. Uitsluitend kandidaten die kunnen aantonen dat zij of hun ouders vóór 1 maart 1999 legaal in een woonwagen op een standplaats woonden of hebben gewoond (d.m.v. een verklaring van recht of het bevolkingsregister) kunnen zich laten inschrijven op de wachtlijst indien is voldaan aan de voorwaarden, genoemd bij punt 2. In afwijking hiervan komen kandidaten die op of na 1 maart 1999 langer dan 5 jaar in een woning wonen of gewoond hebben, niet voor plaatsing op de wachtlijst in aanmerking. De wachtlijst vermeldt de namen van de kandidaten in de volgorde van inschrijving.