Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo Individuele compenserende maatregelen 2012 |
Citeertitel | Verordening voorzieningen Wmo Amersfoort 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Ingetrokken wordt de Verordening individuele Wmo-voorzieningen gemeente Amersfoort 2010 per 1 januari 2012. Per die datum worden aanvragen die vanaf dat moment binnenkomen beoordeeld aan de hand van de “Verordening voorzieningen Wmo Amersfoort 2012.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Beleidsregels bij de Verordening Wmo individuele compenserende maatregelen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | nieuwe verordening | 20-12-2011 Stadsberichten 28 december 2011 | 3860151 |
Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen
De raad van de gemeente Amersfoort;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 13 december 2011, sector WSO/MO (nr. 3967551);
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening Wmo Individuele compenserende maatregelen 2012
De verschuivingen van verzorgingsstaat naar participatiestaat, van rijk naar de wijk, van formele zorg naar informele hulp, van instituties naar netwerken en ketens en dit alles in combinatie met teruglopende financiën en hiermee gepaard gaande bezuinigingsmaatregelen, zijn voor ons aanleiding om ons beleid opnieuw onder de loep te nemen. Eigen verantwoordelijkheid, eigen kracht en die van de omgeving, vraagverheldering maar ook kostenbesparing is het devies voor de komende jaren.
De (uitvoering van) de Wmo ontwikkelt zich, van een AWBZ-achtige, claimgerichte wet naar een wet waarin de mogelijkheden, de vraag en het participeren van clienten centraal staan. Deze ontwikkeling staat inmiddels algemeen bekend onder de naam ‘De Kanteling’ Voor de gemeente is dit een proces om de Wmo te doen kantelen naar een wijze van uitvoeren die recht doet aan de oorspronkelijke bedoeling, het recht om te participeren en de plicht om te compenseren. Om deze kanteling goed te verankeren hebben wij de voorliggende, nieuwe verordening ontwikkeld.
De opbouw van deze verordening is geheel anders dan de voorafgaande verordeningen. In deze verordening ligt het zwaartepunt op de te behalen resultaten, vraagverheldering en eigen kracht in plaats van op voorzieningen. We brengen dit in kaart door middel van een open gesprek waarin samen met de persoon die compensatie behoeft een zo volledig mogelijke inventarisatie gemaakt wordt van zijn situatie, zijn mogelijkheden en onmogelijkheden, zijn wensen en individuele specifieke kenmerken en de problemen die om een oplossing vragen. Leidend hierbij is de eigen kracht en het te bereiken resultaat. Op basis hiervan kan bekeken worden welke mogelijkheden er zijn om dit resultaat te bereiken met oplossingen die al voorhanden zijn, zoals eigen mogelijkheden, (wettelijk) voorliggende voorzieningen, algemene voorzieningen, algemeen gebruikelijke voorzieningen of collectieve voorzieningen. Daarna wordt duidelijk op welke punten nog individuele voorzieningen nodig zijn. Na het gesprek volgt eventueel een aanvraag voor individuele voorzieningen.
Lid 3. Compenserende maatregelen
De plicht van het College om maatregelen te treffen of voorzieningen te verstrekken ten behoeve van personen met een beperking, een chronisch psychisch of een psychosociaal probleem. Dit ter compensatie van beperkingen op het gebied van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie. Dat met de bedoeling mensen in staat te stellen een huishouden te voeren, zich te verplaatsen in en om de woning, zich lokaal te verplaatsen per vervoermiddel en medemensen te ontmoeten en sociale verbanden aan te gaan of te onderhouden.
Het eerste contact na een aanmelding waarin met degene die maatschappelijke ondersteuning zoekt zijn gehele situatie wordt geïnventariseerd ten aanzien van de beperkingen en de gevolgen daarvan, de te bereiken resultaten, de te kiezen oplossingen via eigen mogelijkheden of via mogelijkheden van het eigen netwerk dan wel via algemene, algemeen gebruikelijke, collectieve, (wettelijk) voorliggende en/of individuele voorzieningen.
Een inwoner van de gemeente Amersfoort die een beperking, een lichamelijk, psychisch of psychosociaal probleem ervaart, dit niet zelf of in eigen kring denkt te kunnen oplossen en hierdoor behoefte heeft aan compensatie ten behoeve van het bevorderen van zijn deelname aan het maatschappelijk verkeer en het zelfstandig functioneren. De belanghebbende doet voor zichzelf of via een gemachtigde een aanmelding of een aanvraag
Een voorliggende voorziening die weliswaar niet bestemd is voor, noch te gebruiken is door alle personen met een beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem, maar die anderzijds door iedereen waarvoor de voorziening wel bedoeld is op eenvoudige wijze te verkrijgen of te gebruiken is, zonder een ingewikkelde aanvraagprocedure.
Lid 10. Algemeen gebruikelijke voorziening
a.die niet speciaal bedoeld is voor mensen met een beperking, dus ook door anderen gebruikt wordt, algemeen verkrijgbaar is en niet – aanzienlijk – duurder is dan vergelijkbare producten,
b.waarvan de noodzaak een gevolg is van een in de levensloop te voorziene toename van chronische gezondheidsklachten, die beperkingen in de mobiliteit tot gevolg hebben.
Lid 14. Individuele voorziening
Een voorziening die door het college ten behoeve van één persoon met een beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem wordt verstrekt. Deze stelt hem in staat om een huishouden te voeren; zich te verplaatsen in en om de woning; zich lokaal te verplaatsen per vervoermiddel; medemensen te ontmoeten en op basis daarvan sociale verbanden aan te gaan.
Een persoon die langdurige zorg biedt die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt geboden. De zorg wordt geleverd aan een hulpbehoevende uit diens directe omgeving. De zorgverlening vloeit rechtstreeks voort uit de sociale relatie en deze overstijgt de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar.
Hoofdstuk 3. voorwaarden om te komen tot COMPENSerende maatregelen/te bereiken resultaten
Artikel 3. Aanspraak op individuele compenserende maatregelen
Een belanghebbende komt in aanmerking voor compensatie indien:
Artikel 4. Geen individuele compenserende maatregelen
Geen individuele compenserende maatregelen vinden plaats indien:
het een vraag betreft die al eerder krachtens deze, dan wel krachtens de aan deze voorafgaande verordening is gecompenseerd en waarvan het college van mening is dat de getroffen maatregelen nog steeds adequaat zijn omdat bijvoorbeeld de normale afschrijvingstermijn van de compenserende maatregel nog niet is verstreken. Dit is niet van toepassing indien de eerder vergoede of verstrekte voorziening verloren is gegaan als gevolg van omstandigheden die niet aan de aanvrager zijn toe te rekenen;
Artikel 6 Verantwoordelijkheid van belanghebbende
Van belanghebbende wordt verwacht dat deze bij een aanvraag voor individuele compensatie voorafgaand en in het gesprek zoekt naar mogelijkheden om zelf te voorzien in een adequate oplossing voor zijn ondersteuningsvraag. Hierin worden betrokken de eigen mogelijkheden, de mogelijkheden van zijn sociale netwerk en eerst in aanmerking te nemen beschikbare voorzieningen.
Van een belanghebbende wordt verwacht dat deze tijdig anticipeert op ondersteuningsvragen die voortkomen uit levensloopgerelateerde fasen en hier ook binnen zijn eigen mogelijkheden de mogelijkheden van zijn sociale netwerk en beschikbare (wettelijk) voorliggende, algemeen gebruikelijke en collectieve voorzieningen maatregelen treft.
Van belanghebbende wordt verwacht dat deze verantwoordelijk is voor het verbeteren en of optimaliseren van de lichamelijke en geestelijke gezondheid en individuele psychosociale omstandigheden. Waar nodig met ondersteuning van zijn sociale netwerk en/ of (professionele) hulpverleners, mantelzorgers of vrijwilligers.
Artikel 7. Aanmelding en aanvraag
Aan een aanvraag voor een individuele voorziening gaat een aanmelding voor een gesprek vooraf indien:
De aanvraag van een individuele voorziening moet schriftelijk of elektronisch plaatsvinden en moet ondertekend zijn.
Een besluit wordt conform de richtlijnen van de Algemene wet bestuursrecht, binnen een redelijke termijn genomen. Deze termijn is vastgesteld op maximaal 8 weken. Indien er afwijkende omstandigheden zijn, zoals het opvragen van een medisch advies of offertes, kan de termijn verlengd worden.
Voor het bepalen van de mate van compensatie, kan het college de belanghebbende en diens ondersteuner uitnodigen om uitgebreider op de ondersteuningsvraag en sociaal (medische) situatie in te gaan met deskundigen waaronder specialisten en huisartsen.
Artikel 10. Wijziging situatie
Belanghebbende aan wie krachtens deze verordening compensatie is geboden, is verplicht zo spoedig mogelijk en schriftelijk of digitaal aan het college mededeling te doen van feiten en omstandigheden, waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op het recht op aanwezige compenserende maatregelen.
Artikel 11. Intrekking en terugvordering
Het college kan een beschikking, genomen op grond van deze verordening, geheel of gedeeltelijk intrekken indien:
Een beschikking tot verlening van een financiële tegemoetkoming of een persoonsgebonden budget kan worden ingetrokken indien blijkt dat de tegemoetkoming of het budget binnen zes maanden na uitbetaling niet is aangewend voor de bekostiging van het middel waarvoor de verlening heeft plaatsgevonden.
Indien het college de beschikking, waarbij een voorziening op grond van deze verordening is verleend, intrekt, kan zij:
de voorziening in natura van aanvrager terugvorderen. Indien de terugvordering een voorziening in natura betreft die vanwege de aard niet of niet meer feitelijk kan worden overgedragen aan het college, wordt de omvang van de terugvordering bepaald op de hoogte van de oorspronkelijke investerings/aanschafwaarde, rekening houdend met de reguliere afschrijving ervan.
Indien een situatie zoals omschreven in lid 1 het gevolg is van aantoonbare overmacht, ziet het College af van de mogelijkheid tot intrekking en terugvordering.
Artikel 12. Klachten, second opinion en beroep en bezwaar
Belanghebbende wordt in de beschikking gewezen op de klachtenprocedure. Leidend hierbij is de algemene klachtenprocedure van de gemeente Amersfoort. Dit houdt in dat klachten bij de gemeente Amersfoort kunnen worden ingediend:
In verschillende stadia in het proces wordt belanghebbende de mogelijkheid geboden voor een second opinion. Hierbij wordt onderscheiden:
Hoofdstuk 5. Beoordeling van de te bereiken resultaten
Artikel 13. Het maken van een afweging
Bij het beoordelen welke compenserende maatregelen getroffen moeten worden, neemt het college het door de beide partijen ondertekende verslag van het gesprek, als uitgangspunt. Het college gaat uit van de behoeften en persoonskenmerken van de belanghebbende. Daarbij zal onderzoek gedaan worden naar de noodzaak en mogelijkheid tot leveren van maatwerk ten aanzien van het te bereiken resultaat binnen de grenzen van deze verordening.
Paragraaf 2. De te bereiken resultaten
Artikel 14. Een schoon en leefbaar huis
Het te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit het kunnen wonen in een huis dat schoon is. Dit geldt ten aanzien van de woonkamer, slaapvertrekken, keuken en sanitaire ruimten.
Met het oog op een schoon en leefbaar huis kan een individuele compenserende voorziening getroffen worden voor het lichte en/of het zware huishoudelijke werk.
Artikel 15. Wonen in een geschikt huis
Het te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit het normaal gebruik kunnen maken van de woning waar men over beschikt. Dit geldt ten aanzien van de woonkamer, slaapvertrekken, keuken, sanitaire ruimten, berging, tuin of balkon.
Met het oog op het normale gebruik van de woning kan een individuele compenseerde voorziening worden getroffen ten aanzien van de bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid van de woning.
Voor zover de belanghebbende kan verhuizen naar een beschikbare, geschikte woning of een gemakkelijker geschikt te maken woning welke verhuizing kan leiden tot het te bereiken resultaat zal deze mogelijkheid eerst beoordeeld worden.
In afwijking van het gestelde in het eerste lid kan een woonvoorziening getroffen worden voor het
bezoekbaar maken van één woonruimte indien de belanghebbende zijn hoofdverblijf heeft in een
AWBZ-instelling dan wel vergelijkbare situatie. De aanvraag voor het bezoekbaar en/of logeerbaar
maken wordt ingediend in de gemeente waar de aan te passen woning staat. Onder bezoekbaar
maken wordt uitsluitend verstaan dat de belanghebbende de woonruimte kan bereiken, de
woonkamer en een toilet kan gebruiken. Onder logeerbaar wordt uitsluitend verstaan dat de
belanghebbende de woonruimte kan bereiken en de woonkamer, een toilet, de natte cel en een
Artikel 16. Beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften
Het te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit het voorzien zijn van de dagelijks benodigde hoeveelheid voedsel voor maaltijden en andere momenten waarop iets genuttigd wordt, evenals toiletartikelen en schoonmaakartikelen. Ook de noodzakelijke bereiding van maaltijden kan hieronder vallen.
Met het oog op het beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften kan een individuele voorziening worden getroffen ten aanzien van het doen van boodschappen, voor wat betreft levensmiddelen, schoonmaakmiddelen, en toiletartikelen, alsmede het bereiden en aanreiken van maaltijden.
Artikel 17. Beschikken over schone, draagbare en doelmatige kleding
Het te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit het aanwezig zijn van kleding in gewassen en zo nodig gestreken, opgevouwen of opgehangen staat.
Met het oog op het beschikken over schone, draagbare en doelmatige kleding kan een individuele voorziening worden getroffen ten aanzien van het wassen, drogen en strijken en opruimen van de reguliere was.
Artikel 18. Het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren
Het te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit de dagelijkse, gebruikelijke zorg voor in het huishouden aanwezige kinderen.
Met het oog op het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren, kan een individuele compenserende voorziening worden getroffen ten aanzien van het – zo mogelijk tijdelijk ter overbrugging van een periode noodzakelijk voor het nemen van meer definitieve maatregelen – vervangen van de ouder die in principe voor de kinderen zorgt.
Artikel 19. Zich verplaatsen in en om de woning
Het te bereiken resultaat ten aanzien van het zich verplaatsen in en om de woning bestaat uit het in staat zijn de woonkamer, het slaapvertrek en/of de slaapvertrekken, het toilet en de douche, de berging, de tuin of het balkon te kunnen bereiken en er zich zodanig kunnen redden dat normaal functioneren mogelijk is.
Met het oog op het verplaatsen in en om de woning kan een individuele voorziening worden getroffen bestaande uit een rolstoel voor dagelijks zittend gebruik.
Artikel 20. Zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel
Het te bereiken resultaat ten aanzien van het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel bestaat uit het kunnen doen van dagelijkse boodschappen, het kunnen bezoeken van familie, kennissen en het doen van gewenste activiteiten, alles binnen de directe woon- en leefomgeving.
Met het oog op het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel, kan een individuele compenserende voorziening worden getroffen ten aanzien van het verplaatsen over de korte afstand rond de woning en het verplaatsen over de langere afstand binnen de directe woon en leefomgeving.
Artikel 21. De mogelijkheid om contacten te hebben met andere mensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten
Het te bereiken resultaat ten aanzien van de mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten bestaat uit het zo mogelijk kunnen afleggen van gewenste bezoeken en het deelnemen aan gewenste activiteiten.
Met het oog op de mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten kan een individuele voorziening worden getroffen ten aanzien van het vervoer naar en van de gewenste bestemmingen.
Hoofdstuk 6. Verstrekking in natura, als persoonsgebonden budget en als financiële tegemoetkoming en Eigen bijdragen
Paragraaf 3. Verstrekking als persoonsgebonden budget
Artikel 24. Overwegende bezwaren
Het college legt in de bij deze verordening behorende beleidsregels vast in welke situaties sprake is van overwegende bezwaren zodat er geen persoonsgebonden budget verstrekt wordt.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen van deze verordening indien toepassing van de verordening tot onbillijkheid van overwegende aard leidt. Hiermee wordt een vangnet geboden.
Het college kan jaarlijks per 1 januari de in het kader van deze verordening en het op deze verordening berustende gemeentelijke beleidsregels geldende bedragen verhogen of verlagen aan de hand van de prijsindex voor de gezinsconsumptie.
Aanvragen die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze verordening worden beoordeeld op grond van de verordening ‘individuele Wmo-voorzieningen gemeente Amersfoort 2010’.
Ten aanzien van het opleggen van een eigen bijdrage voor reeds uitstaande voorzieningen waar eerder geen eigen bijdrage voor werd berekend, hanteert het College een gewenningsperiode van 6 maanden. Dit betekent dat de feitelijke eigen bijdrage voor deze voorzieningenper juli 2012 worden opgelegd.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.