Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling budgethouders |
Citeertitel | Regeling budgethouders |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling inzake budgethouders' vastgesteld d.d. 01-10-2004.
Financiële verordening gemeente Gennep, art. 18
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 25-03-2020 | nieuwe regeling | 12-12-2011 Gemeenteblad, nr. 2011-36 | 2011/5631 |
Onder budget wordt verstaan een taakstelling op basis van de gemeentebegroting (inclusief wijzigingen), tot uitdrukking komend in het bedrag dat verbonden is aan één of meer productenramingen van de begroting.
De algemeen directeur/gemeentesecretaris, de afdelingshoofden en de programmamanager zijn budgethouder.
De algemeen directeur/gemeentesecretaris is verantwoording verschuldigd aan het college van burgemeester en wethouders over alle budgetten die aan hem/haar en aan de afdelingshoofden en programmamanager zijn toebedeeld.
(Nota ‘Inkoop en aanbesteding’)
Artikel 5. Overige instructies.
Verplichtingen mogen slechts worden aangegaan nadat de (sub-)budgethouder heeft geconstateerd dat een toereikend budget (inclusief verplichtingen) beschikbaar is en als het past binnen het volmacht dat hij of zij heeft op basis van de plafonds in het mandaatregister. Indien geen toereikend budget beschikbaar is, wordt naar andere oplossingen gezocht of als sluitpost bij het bestuur aanvullend budget gevraagd.
De (sub-)budgethouder laat in de financiële administratie de op het budget betrekking hebbende verplichtingen en rechten zodanig vastleggen dat de actuele stand van de reeds aangegane verplichtingen ten opzichte van het totale toegekende budget en de rechten alsmede de voortgang van het project zichtbaar is. Hij maakt daarbij gebruik van de door de organisatie aangereikte geautomatiseerde systemen.
Bij afwezigheid van de subbudgethouder worden de verantwoordelijkheden van de aan hem/haar overgedragen bevoegdheden uitgeoefend door de budgethouder die de bevoegdheden aan de subbudgethouder overdragen heeft. In dat geval verzorgt de de gemeentesecretaris/algemeen directeur de in het kader van functiescheiding benodigde tweede controle.