Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen (NH)

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen (NH)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2012
CiteertitelLegesverordening 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Legesverordening 2011

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-12-201101-01-2013nieuwe regeling

15-12-2011

Gemeentekrant, 21 december 2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2012

De raad van de gemeente Bergen;

gelezen het voorstel van het college van Bergen van 8 november 2011

gezien het advies van de Algemene raadscommissie van 24 november 2011

gelet op het bepaalde in artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet,;

b e s l u i t:

Vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012 (Legesverordening 2012).

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • c.

    “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • d.

    “maand”: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • e.

    “jaar”: het tijdvak loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • f.

    “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • g.

    APV: de Algemene Plaatselijke Verordening;

  • h.

    EDR: Europese Dienstenrichtlijn;

  • i.

    AD: Algemene dienstverlening;

  • j.

    OV: Omgevingsvergunning;

  • k.

    RL: Rijksleges.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven:

a.van openbare besturen, ambtenaren of instellingen van de diensten door hen in het algemeen belang verzocht, met uitzondering van die genoemd onder hoofdstukken 4 en 5 van de bij deze verordening behorende tarieven tabel;

  • b.

    van schoolbesturen en daarmede gelijk te stellen organisaties ten aanzien van inlichtingen of opgaven uit het bevolkingsregister en uit de registers van de burgerlijke stand;

  • c.

    ter zake van het in behandeling nemen en verrichten van dienstverleningen en van handelingen ter zake van:

    • 1.

      voor de afgifte van bewijzen van onvermogen;

    • 2.

      een bewijs van in leven zijn tot ontvangst van een Nederlandse ridderorde, lijfrente, pensioen, wachtgeld of uitkering;

    • 3.

      de aan belanghebbende uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, van enige gemeentelijke functie of dienstverlening jegens de gemeente;

    • 4.

      de aan belanghebbende uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

    • 5.

      het ter secretarie persoonlijk afhalen van de in de bij deze verordening behorende tabel onder hoofdstuk 2 omschreven agenda’s en notulen;

    • 6.

      een vergunning, als bedoeld in artikel 2.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ten behoeve van het scheuren van grasland;

    • 7.

      het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

    • 8.

      het doen van nasporingen in het gemeente-archief ten behoeve van een wetenschappelijk doel;

    • 9.

      het verstrekken aan publiciteitsmedia van voorstellen aan de raad;

    • 10.

      het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 4.

    De eventuele kosten van registratie, legalisatie, portikosten en andere rechten worden apart van de verschuldigde leges geheven.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerst lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde en vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken van de tarieventabel betreft:

hoofdstuk 9 (reisdocumenten);

hoofdstuk 10 (rijbewijzen);

hoofdstuk 11 (kansspelen).

Een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De “Legesverordening 2011” van 9 december 2010, dan wel haar bij raadsbesluit laatstelijk vastgestelde wijziging, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 3.

    In afwijking van het eerste en tweede lid treden de onderdelen 18.3.4.9 en 18.3.4.10 van de tarieventabel in werking op het tijdstip dat het voorstel van wet, houdende regels voor het verlenen van de vergunning voor de onrechtmatige bewoning van recreatiewoningen (Wet vergunning voor de onrechtmatige bewoning van recreatiewoningen), Kamerstukken II 2010/11, 32366, nr. 2, tot wet wordt verheven en in werking treedt, welk tijdstip tevens de datum van ingang van de heffing is.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2012”.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bergen op 15 december 2011.

de griffier, de voorzitter,

Tarieventabel

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2012

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke Stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Vervallen

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening en gebruiksvergunningen

Hoofdstuk 7 Gemeentearchief

Hoofdstuk 8 Kiezersregister

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 14 Huisvestingswet

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 16 Seksinrichtingen en escortbedrijven

Hoofdstuk 17 Diversen

Hoofdstuk 18 Omgevingsvergunning

 

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2012

tarief 2012

tariefsoort

Hoofdstuk 1

Algemeen

 

 

1.1.

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekken van:

 

 

1.1.1.

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: per pagina

€ 4,45

AD

1.1.2.

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

1.1.2.1.

per pagina op papier van A4-formaat

€ 1,00

AD

1.1.2.2.

per pagina op papier van A3-formaat

€ 1,40

AD

1.1.3.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.1.3.1.

een kopie bouwtekening

€ 7,45

AD

1.1.3.2.

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 17,35

AD

1.1.3.3.

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: per pagina

€ 4,50

AD

1.2.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

 

1.2.1.

het ter inzage leggen of verstrekken van uittreksels of afschriften van plannen, kaarten of tekeningen, voor elk kwartier dat met deze werkzaamheden is gemoeid

€ 6,55

AD

1.2.2.

het verstrekken van fotokopieën van bestemmingsplannen per pagina op papier van A4-formaat

€ 1,75

AD

1.2.3.

het verstrekken van fotokopieën van bestemmingsplannen per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 3,80

AD

1.2.4.

voor een exemplaar in kleuren van elk op zichzelf staand bestemmingsplan van de gemeente indien voorradig al dan niet met bijbehorende voorschriften

€ 566,60

AD

1.2.5.

voor een ongekleurd exemplaar van elk op zichzelf staand bestemmingsplan van de gemeente indien voorradig al dan niet met bijbehorende voorschriften

€ 68,20

AD

1.2.6.

de Bouwverordening, inclusief de toelichting op de bouwverordening, de Woningwet en inclusief de toelichting op de Bouwverordening

€ 111,25

AD

1.2.7.

een afschrift van de welstandsnota

€ 111,25

AD

1.2.8.

fotokopieën van de welstandsnota, per pagina op A4-formaat

€ 1,00

AD

Hoofdstuk 2

Bestuursstukken

 

 

2.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

2.1.1.

de programmabegroting van de gemeente

€ 26,60

AD

2.1.2.

de productenraming van de gemeente

€ 38,40

AD

2.1.3.

de gemeenterekening

€ 46,20

AD

2.2.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

 

2.2.1.

op de agenda's met de daarbij behorende voorstellen, notulen en stukken van de gemeenteraad en de raadscommissies, mits afgehaald op het gemeentehuis, per jaar

€ 28,10

AD

2.2.2.

op de agenda's met de daarbij behorende voorstellen, notulen en stukken, indien per post bezorgd per jaar van:

 

 

 

één bepaalde raadscommissie

€ 42,50

AD

 

twee of meer raadscommissie

€ 56,50

AD

 

de gemeenteraad

€ 85,00

AD

 

de gemeenteraad en één commissie

€ 127,35

AD

 

de gemeenteraad en alle commissies

€ 141,20

AD

2.3.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

2.3.1.

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 29,70

AD

2.3.2.

een afschrift van elke andere verordening, voor zover elders in de verordening niet anders geregeld:

 

 

 

-per bladzijde

€ 1,00

AD

 

-met een maximum van

€ 13,80

AD

 

 

 

 

Hoofdstuk 3

Burgerlijke Stand

 

 

3.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap;

 

 

3.1.1

met in achtneming van hetgeen is vermeld in 3.1.2.

€ 374,50

AD

3.1.2.

maandag en woensdag van 09.00 tot 9.15 uur in het gemeentehuis

kosteloos

AD

3.1.3

Indien het voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd onder een verschoonbare reden, worden de huwelijksleges gerestitueerd

 

 

3.2.

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een daartoe aangewezen trouwlocatie

€ 374,50

AD

3.2.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op het gemeentehuis

€ 79,60

AD

3.3.

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje met:

 

 

3.3.1.

leren omslag

€ 46,80

AD

3.3.2.

plastic omslag

€ 11,40

AD

3.4.

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een duplicaat trouwboekje of partnerschapsboekje met:

 

 

3.4.1.

leren omslag

€ 46,80

AD

3.4.2.

plastic omslag

€ 11,40

AD

3.5.3.

De tarieven als bedoeld onder 3.4.1. en 3.4.2. worden verhoogd indien de tekst kalligrafisch is aangebracht met:

€ 20,80

AD

3.5.4.

indien later kind of kinderen worden bijgeschreven

€ 6,20

AD

3.5.5.

Het tarief bedraagt ter zake van het optreden van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk of registratie van een partnerschap op het gemeentehuis

€ 14,30

AD

3.6.

Tot het verkrijgen van een attestatie de vita op grond van de internationale overeenkomst 1998

€ 11,80

AD

3.8.

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,70

AD

3.9.

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift c.q.uittreksel van de Burgerlijke Stand als bedoeld in artikel 2 eerste lid, sub a, b, en d van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

€ 11,80

RL

3.9.1.

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 2 eerste lid sub c van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

€ 21,20

RL

3.9.2.

Ter zake van het, op verzoek, benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 35,00

AD

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

4.1.

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie moet worden geraadpleegd.

 

 

4.2.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

4.2.1.

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 7,30

AD

4.2.1.1.

tot het verstrekken van gegevens via DigiD: per verstrekking

€ 5,10

AD

4.2.2.

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

 

voor 100 verstrekkingen (per verstrekking)

€ 4,35

AD

 

voor 500 verstrekkingen (per verstrekking)

€ 4,00

AD

 

voor 1.000 verstrekkingen (per verstrekking)

€ 4,00

AD

4.2.3.

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente

€ 30,00

AD

4.3.

Voor de toepassing van onderdeel 4.4. wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

 

 

4.4.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens:per verstrekking

€ 7,30

AD

4.4.1.

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

4.4.1.1.

voor 100 verstrekkingen (per verstrekking)

€ 4,35

AD

 

voor 500 verstrekkingen (per verstrekking)

€ 4,00

AD

 

voor 1.000 verstrekkingen (per verstrekking)

€ 3,70

AD

4.5.

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10 tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,35

AD

4.6.

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 11,10

AD

4.7.

Het tarief bedraagt ter zake voor de verstrekking van een:

 

 

4.7.1.

afschrift persoonslijst

€ 14,90

AD

4.7.2.

verstrekking protocollering

€ 5,80

AD

4.7.3.

Tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn, voor zover niet vallend onder de vrijstelling onder artikel 4, lid c, onderdeel 3, van de Verordening leges

€ 8,50

AD

Hoofdstuk 5

Vervallen

 

 

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening en gebruiksvergunningen

 

 

6.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

 

6.1.1

het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1. van de Brandbeveiligingsverordening

€ 157,25

EDR

 

Per 300 m2 of gedeelte daarvan, dat de gebruiksoppervlakte als bedoeld in het normblad NEN 2580 van de inrichting groter is dan 300 m2, wordt voornoemd tarief verhoogd met een bedrag van

€ 78,55

EDR

6.1.2.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.1.1. lid 3 van de Brandbeveiligingsverordening

€ 78,55

AD

6.2.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot een ontheffing van het verbod vuur te stoken of te hebben in de inrichting als bedoeld in artikel 2.3.5. tweede lid van de Brandbeveiligingsverordening.

€ 78,55

AD

6.3.

een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening

€ 29,40

AD

 

 

 

 

Hoofdstuk 7

Gemeentearchief

 

 

7.1.

Het tarief van het op verzoek opsporen van documenten uit het gemeentearchief, voor ieder daaraan besteed kwartier bedraagt

€ 8,70

AD

7.2.

Het tarief van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een fotokopie van een in het gemeentearchief berustende stuk, per pagina bedraagt stuk, per pagina

€ 0,70

AD

Hoofdstuk 8

Kiezersregister

 

 

8.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423)

€ 4,35

AD

 

 

 

 

Hoofdstuk 9

Reisdocumenten

 

 

9.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

9.1.1.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 48,70

RL

9.1.2.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 9.1.1. (zakenpaspoort)

€ 48,70

RL

9.1.3.

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 48,70

RL

9.1.4.

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1., 9.1.2. en 9.1.3. direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,35

RL

9.1.5.

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.1.1., 9.1.2. en 9.1.3.

€ 21,80

RL

9.1.6.

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart aan personen in de leeftijd tot veertien jaar (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet

€ 30,00

RL

9.1.6.1.

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart in andere gevallen dan bedoeld onder 9.1.6.

€ 40,05

RL

9.1.7.

tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag - anders dan door overmacht – niet compleet kan worden overlegd, wordt de verschuldigde leges verhoogd met

€ 20,80

AD

9.2.1.

de tarieven als genoemd in de onderdelen 9.1.1., 9.1.2. en 9.1.3. alsmede in 9.1.6 worden bij spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,90

RL

9.2.2.

het tarief als genoemd in 9.2.1. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.1.1., 9.1.2. en 9.1.3. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4. slechts één keer per reisdocument berekend

 

 

9.2.3.

het tarief als genoemd in 9.1.5. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

€ 21,80

RL

Hoofdstuk 10

Rijbewijzen

 

 

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 43,00

RL

10.2.

tot het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag anders dan door overmacht, niet compleet kan worden overlegd, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met

€ 20,80

AD

10.3.

Het tarief als genoemd in 10.1 wordt bij spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 33,50

RL

 

 

 

 

Hoofdstuk 11

Wet op de kansspelen

 

 

11.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483)

 

 

11.1.1.

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 58,80

AD

11.1.2.

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat:

€ 58,80

AD

 

voor iedere volgende kansspelautomaat:

€ 35,40

AD

11.1.3.

voor een periode korter dan twaalf maanden wordt berekend het tijdsevenredig deel van de in 11.1.1 en 11.1.2 genoemde bedragen

 

AD

11.2.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 15,30

AD

11.3.

vervallen

 

 

11.4.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Verordening speelautomatenhallen gemeente Bergen 2003

€ 312,10

AD

11.5.

Indien bij de behandeling van de aanvragen tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 11.4 van deze tarieventabel een BIBOB advies wordt ingewonnen worden de daar genoemde tarieven verhoogd met:

€ 500,00

RL

Hoofdstuk 12

Drank- en Horecawet (EDR)

 

 

12.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386)

€ 276,25

EDR

12.2.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 26,00

EDR

12.3.

Ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing voor het verstrekken van zwak alcoholhoudende drank voor gebruik tijdens een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 20,50

EDR

12.4

Indien bij de behandeling van de aanvragen tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de artikelen 12.1 t/m 12.3 van deze tarieventabel een BIBOB advies wordt ingewonnen worden de daar genoemde tarieven verhoogd met:

€ 500,00

RL

12.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van een terras

€ 150,00

EDR

Hoofdstuk 13

Winkeltijdenwet

 

 

13.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

13.1.1.

voor een ontheffing dan wel vrijstelling in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 182), of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183)

€ 8,40

AD

13.1.2.

tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 8,40

AD

13.1.3.

tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing

€ 8,40

AD

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 14

Huisvestingswet ( AD )

 

 

14.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

AD

14.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a. van de Huisvestingswet

€ 101,25

AD

14.1.2.

tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

€ 32,50

AD

14.1.3.

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingwet

€ 32,50

AD

14.1.4.

tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingwet

€ 32,50

EDR

Hoofdstuk 15

Verkeer en vervoer

 

 

15.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

15.1.1.

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 36,90

AD

15.1.2.

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 anders dan bedoeld in onderdeel 15.1.1.

€ 27,85

AD

15.1.3.

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1. van het Voertuigenreglement (Stb. 1994, 450)

€ 36,90

AD

15.1.4.

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer

€ 33,60

AD

15.1.5.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het inrichten van een individuele gehandicaptenparkeerplaats

€ 178,20

AD

 

 

 

 

Hoofdstuk 16

Seksinrichtingen en escortbedrijven (EDR)

 

 

16.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

16.1.1.

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 16.1.4.:

€ 102,00

EDR

16.1.2.

voor een seksinrichting

€ 408,00

EDR

16.1.3.

voor een escortbedrijf

€ 204,00

EDR

16.1.4.

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene plaatselijke verordening:

€ 102,00

EDR

16.1.5.

voor een seksinrichting

€ 255,00

EDR

16.1.6.

voor een escortbedrijf

€ 127,50

EDR

16.1.7.

Indien bij de behandeling van de aanvragen tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de artikelen 16.1.1 t/m 16.1.6. van deze tarieventabel een BIBOB advies wordt ingewonnen worden de daar genoemde tarieven verhoogd met:

€ 500,00

RL

 

 

 

 

Hoofdstuk 17

Diversen

 

 

17.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

17.1.1.

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

RL

17.1.2.

vervallen

 

 

17.1.3.

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 7,30

AD

17.2.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

AD

17.2.1.

indien het afschrift bestaat uit ten hoogste 49 pagina’s

€ 7,30

AD

17.2.2.

indien het afschrift bestaat uit 50 tot 100 pagina’s

€ 35,85

AD

17.2.3.

indien het afschrift bestaat uit meer dan 100 pagina’s

€ 52,30

AD

17.3.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning op particuliere grond:

 

 

17.3.1.

voor een dag

€ 12,00

AD

17.3.2.

voor een week

€ 26,30

AD

17.3.3.

voor een maand

€ 35,00

AD

17.3.4.

voor een half jaar

€ 88,15

AD

17.3.5.

voor een jaar

€ 94,25

AD

17.4.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning op gemeentegrond

 

 

17.4.1.

voor een dag

€ 16,20

AD

17.4.2.

voor een week

€ 35,55

AD

17.4.3.

voor een maand

€ 47,25

AD

17.4.4.

voor een half jaar

€ 119,00

AD

14.4.5.

voor een jaar

€ 127,25

AD

17.5.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

17.5.1.

om een vergunning voor het gebruiken van een onroerende-zaak voor het maken van handelsreclame

€ 73,55

AD

17.5.2.

om een vergunning voor het plaatsen van reclameborden en/of het ophangen van spandoeken

€ 23,80

AD

17.5.3.

voor het plaatsen van een aankondiging op de gemeentelijke evenementenborden

€ 23,80

AD

17.5.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot wijziging van het sluitingsuur wanneer deze geldig is gedurende: één dag

€ 17,15

AD

 

één kalenderkwartaal, half kalenderjaar of één kalenderjaar

€ 76,60

AD

17.5.5.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor elk voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening, afdeling 7 (evenementen):

 

 

 

voor een vergunning geldig voor één dag

€ 20,70

EDR

 

voor een vergunning geldig voor twee dagen

€ 23,80

EDR

 

voor een vergunning geldig voor drie dagen

€ 26,30

EDR

 

voor een vergunning geldig voor vier dagen

€ 32,30

EDR

 

voor een vergunning geldig voor vijf dagen

€ 38,50

EDR

 

voor een vergunning geldig voor zes dagen

€ 41,10

EDR

 

voor een vergunning geldig voor één week

€ 70,90

EDR

 

voor een vergunning geldig voor één maand

€ 236,00

EDR

 

voor een vergunning geldig voor één jaar

€ 624,25

EDR

17.5.5.2.

voor een vergunning tot het ten gehore brengen van muziek en/of het gesproken woord door middel van een geluidswagen, per dag

€ 16,10

EDR

17.5.5.3.

een kennisgeving voor een incidentele festiviteit (art. 4.3. APV - geluidsnormen)

€ 16,75

EDR

17.5.5.4.

In afwijking van het bepaalde in artikel 17.5.5. bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het houden van evenementen met meer dan één activiteit

€ 294,30

EDR

17.5.5.5.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

17.5.5.5.1.

een vergunning voor het organiseren van een evenement niet vallende onder 17.5.5. van dit hoofdstuk

€ 73,75

EDR

17.5.6.

tot het verkrijgen van een vergunning/ontheffing ten behoeve van het gebruik van het strand voor evenementen, manifestaties etc.:

 

 

17.5.6.1.

voor een dag

€ 153,70

EDR

17.5.6.2.

voor een week

€ 618,40

EDR

17.5.7.

tot het verkrijgen van een ontheffing van enigerlei bepaling of het verlenen van een vergunning voor zover niet hiervoor genoemd

€ 16,75

EDR

17.6.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een kermisvergunning

€ 16,75

EDR

17.7.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het houden van een vaartuig c.q. boot op het strand voor passagiersvervoer en/of beroepsmatige activiteiten

€ 72,40

EDR

17.8.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen of wijzigen van een stand- of ligplaatsvergunning voor woonwagens en ligschepen

€ 52,30

AD

17.9.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het afleveren van vuurwerk als bedoeld in artikel 2:72 van de A.P.V.

€ 16,75

EDR

17.9.1.

Het tarief bedraagt voor een ontheffing voor het bezigen van klein vuurwerk als bedoeld in artikel 2:73, vierde lid van de A.P.V.

€ 16,75

EDR

17.10

vervallen

 

 

 

Naturalisatie

 

 

17.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

 

 

17.11.1.

naturalisatie, in Nederland

€ 798,00

RL

17.11.2.

een verzoek tot naturalisatie van de meerderjarige vreemdeling die staatloos is of houder van een verblijfsvergunning als bedoeld in artikel 28 of 33 van de Vreemdelingenwet 2000 in Nederland of een vergelijkbare verblijfsvergunning heeft in de Nederlandse Antillen of Aruba naturalisatie, enkelvoudig verzoek, laag tarief

€ 593,00

RL

17.11.3.

naturalisatie, gemeenschappelijk verzoek

€ 1019,00

RL

17.11.4.

Het tarief voor een gemeenschappelijk verzoek als bedoeld in 17.11.3 bedraagt, indien tenminste één van de aanvragers een vreemdeling betreft als bedoeld in 17.11.2

€ 815,00

RL

17.11.5.

Naturalisatie, per kind (meenaturaliserend)

€ 117,00

RL

17.11.6.

enkelvoudige optie Nederland en buiten het Koninkrijk

€ 170,00

RL

17.11.7.

gemeenschappelijke optie Nederland en buiten het Koninkrijk

€ 289,00

RL

17.11.8.

meeopterende kinderen

€ 20,00

RL

17.12.

Vervallen

 

 

17.13.

Telecommunicatiewet

 

 

17.13.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2., derde lid, van de Telecommunicatiewet

€ 294,25

AD

17.13.1.1.

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 5,90

AD

 

en per lasgat vermeerderd met

€ 14,70

AD

17.13.1.2.

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 4,30

AD

 

en per lasgat vermeerderd met

€ 12,00

AD

17.13.2.

Het in 17.13.1. genoemde bedrag wordt:

 

 

17.13.2.1.

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 588,50

AD

17.13.2.2.

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

AD

17.13.2.3.

indien een begroting als bedoeld in 17.13.2.2. is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

AD

17.13.2.4.

Het tarief bedoeld in onderdeel 17.13.1. wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

 

AD

Hoofdstuk 18

Omgevingsvergunning

 

 

18.1.

Algemeen

 

 

18.1.1.

Vervallen

 

 

18.1.2.

een aanvraag tot beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een omgevingsvergunning zou kunnen worden verleend, 50% van het overeenkomstig 18.3.1.1.1 onderscheidenlijk 18.3.1.1.2. berekende tarief met een minimum van € 109,00. Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

50% met een minimum van €109,00 en een maximum van € 1600,00

OV

18.1.3.

een aanvraag tot beoordeling van een principeverzoek met betrekking tot de vraag of in afwijking van het ter plaatse geldende bestemmingsplan toch een omgevingsvergunning verleend kan worden, als bedoeld onder 18.3.3 van deze tarieventabel. Indien een aanvraag tot het verkrijgen van omgevingsvergunning op basis van het principeverzoek in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend;

€ 109,00

OV

18.2.

Vervallen

 

 

18.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

OV

18.3.1.

Bouwactiviteiten

 

 

18.3.1.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, dan wel ziet op artikel 56a, derde lid, van de Woningwet (bouwvergunning tweede fase):

 

OV

18.3.1.1.1.

indien de bouwkosten minder dan € 250.000 bedragen, 2,27% van de bouwkosten met een minimum van € 109,00:

 

OV

18.3.1.1.2.

indien de bouwkosten € 250.000 bedragen of meer

€ 5.675,00

OV

vermeerderd met 1,80% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 250.000 te boven gaan;

 

OV

 

Extra welstandstoets

 

 

18.3.1.2.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 18.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ 102,00

OV

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

18.3.1.3.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 18.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 102,00

OV

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

18.3.1.4.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 18.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

50%

OV

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

OV

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

 

18.3.1.5.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 18.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 102,00

OV

18.3.2.

Aanlegactiviteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief indien de aanlegkosten minder bedragen dan € 22.500,00:

€ 306,25

OV

Indien de aanlegkosten € 22.500,00 of meer bedragen

€ 306,25

OV

Vermeerderd met 0,515% van de aanlegkosten

 

OV

18.3.3.

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 18.3.1:

 

OV

18.3.3.1.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 222,85

OV

van het op grond van onderdeel 18.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

OV

18.3.3.2.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 222,85

OV

van het op grond van onderdeel 18.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

OV

18.3.3.3.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

30%

OV

van het op grond van onderdeel 18.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

OV

18.3.3.4.

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 222,85

OV

van het op grond van onderdeel 18.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

OV

18.3.3.5.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 222,85

OV

van het op grond van onderdeel 18.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

OV

18.3.3.6.

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

30%

OV

van het op grond van onderdeel 18.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

OV

18.3.3.7.

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

30%

OV

van het op grond van onderdeel 18.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

OV

18.3.3.8.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 222,85

OV

van het op grond van onderdeel 18.3.1.1 verschuldigde bedrag.

 

OV

18.3.4.

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

OV

18.3.4.1.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 222,85

OV

18.3.4.2.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 222,85

OV

18.3.4.3.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 494,00

OV

18.3.4.4.

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 153,00

OV

18.3.4.5.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 222,85

OV

18.3.4.6.

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 306,00

OV

18.3.4.7.

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 612,00

OV

18.3.4.8.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 222,85

OV

18.3.4.9.

Indien artikel 3 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning

Recreatiewoningen wordt toegepast

€ 204,00

OV

18.3.4.10.

Indien artikel 4 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning

Recreatiewoningen wordt toegepast

€ 204,00

OV

18.3.5.

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 538,90

OV

18.3.6.

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

18.3.6.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

OV

18.3.6.1.1.

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 204,00

OV

18.3.6.1.2.

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 204,00

OV

18.3.6.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 204,00

OV

18.3.7.

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

18.3.7.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

OV

18.3.7.1.1.

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 204,00

OV

18.3.7.1.2.

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

€ 134,20

OV

18.3.7.2.

Asbesthoudende materialen

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 18.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 204,00

OV

 

Aanleggen of veranderen weg

 

 

18.3.8.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 70,50

OV

18.3.9.

Uitweg/inrit

 

OV

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 70,65

OV

18.3.10.

Kappen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening, een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 24,00

OV

18.3.11.

Opslag van roerende zaken

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

OV

18.3.11.1.

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 204,00

OV

18.3.11.2.

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 204,00

OV

18.3.12.

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

18.3.12.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 204,00

OV

18.3.12.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 204,00

OV

18.3.13.

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

OV

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 204,00

OV

18.3.14.

Andere activiteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

OV

18.3.14.1.

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 204,00

OV

18.3.14.2.

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

OV

18.3.14.2.1.

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 204,00

OV

18.3.14.2.2.

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft bedraagt het tarief:

€ 306,00

OV

18.3.15.

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

OV

18.3.15.1.

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

OV

18.3.15.2.

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

OV

18.3.16.

Beoordeling bodemrapport

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

OV

18.3.16.1.

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 322,30

OV

18.3.16.2.

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 80,60

OV

18.3.16.3.

Voor de beoordeling van een nader bodemonderzoek

€ 761,95

OV

18.3.17.

Advies

 

 

18.3.17.1.

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een kostenopgave van de gemeente.

 

OV

18.3.17.2.

Indien een begroting als bedoeld in 18.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

OV

18.3.18.

Verklaring van geen bedenkingen

 

OV

18.3.18.1.

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

OV

18.3.18.1.1.

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 102,00

OV

18.3.18.1.2.

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een kostenopgave van de gemeente.

 

OV

18.3.18.2.

Indien een begroting als bedoeld in 18.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

OV

 

Vermindering

 

 

18.4.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een schetsplan of principeverzoek als bedoeld in 18.1.2 en 18.1.3, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de daartoe geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning.

 

OV

18.4.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 18.3.17 en 18.3.18. De vermindering bedraagt:

 

OV

18.4.2.1.

bij 5 tot 10 activiteiten:

5%

OV

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

OV

18.4.2.2.

bij 10 tot 15 activiteiten:

10%

OV

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

OV

18.4.2.3.

bij 15 of meer activiteiten:

15%

OV

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

OV

 

Teruggaaf

 

 

18.5.1.

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

OV

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 18.3.1, 18.3.2, 18.3.6 en 18.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

OV

18.5.1.1.

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

100%

 

18.5.1.2.

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 maanden na het in behandeling nemen ervan

70%

OV

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

OV

18.5.1.3.

indien de aanvraag wordt ingetrokken na een termijn van 2 maanden na het in behandeling nemen ervan doch voor het verlenen van de vergunning ,wordt

50%

OV

teruggaaf van de geheven leges verleend;

 

OV

18.5.2.

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

OV

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 18.3.1, 18.3.2, 18.3.6 en 18.3.7, intrekt op verzoek van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze verzoek is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

30%

OV

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

OV

18.5.3.

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

OV

18.5.3.1.

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 18.3.1, 18.3.2, 18.3.6 of 18.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt:

30%

OV

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

OV

18.5.3.2.

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

OV

18.5.4.

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

OV

 

Een bedrag minder dan € 51,00 wordt niet teruggegeven.

 

OV

18.5.5.

Er wordt geen teruggaaf verleend voor leges ter zake van advies of een verklaring van geen bedenkingen

 

OV

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 18.3.17 en 18.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

OV

 

Intrekking omgevingsvergunning

 

 

18.6.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 18.5.2 van toepassing is:

€ 51,00

OV

18.6.1

Indien na ontvangst van de aanvraag om een omgevingsvergunning, deze overeenkomstig artikel 4:5 Awb (na de mogelijkheid tot indienen van nadere gegevens) buiten verdere behandeling wordt gesteld:

€ 102,00

 

 

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

18.7.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 102,00

OV

 

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 

18.8.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 102,00

OV

18.8.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 102,00

OV

 

Sloopmelding

 

 

18.9.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 51,00

OV

 

In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

18.10.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 16,90

OV

Behoort bij raadsbesluit van 15 december 2011 tot vaststelling van de Legesverordening 2012.

de griffier, de voorzitter,