Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Nadere subsidieregels Verkeerseducatie 2012-2015 |
Citeertitel | Nadere subsidieregels Verkeerseducatie 2012-2015 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | onderwijs, subsidies, verkeer en vervoer |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 13-12-2011 Provinciaal Blad, 2011, 115 | onbekend |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Een convenant met een bij voorkeur onbepaalde looptijd, tussen een gemeente en een deelnemende basisschool (en/of schoollocatie en/of schoolbestuur) terzake meer en betere verkeerseducatie in het basisonderwijs, het verbeteren van de schoolomgeving en schoolthuisroute, in het bijzonder bestaande uit het aanwijzen van een verkeerscoördinator in de school.
Een convenant met een bij voorkeur onbepaalde looptijd, tussen een gemeente en een deelnemende school (en/of schoollocatie en/of schoolbestuur) voor voortgezet onderwijs terzake meer en betere verkeerseducatie in het voortgezet onderwijs, het verbeteren van de schoolomgeving en schoolthuisroute, in het bijzonder bestaande uit het aanwijzen van een verkeerscoördinator in de school.
De verkeerscoördinator onderwijs is de persoon die de verkeerseducatie activiteiten coördineert voor eenof meerdere scholen. Hij neemt ook namens de sch(o)ol(en) deel aan het netwerk verkeerseducatie dat binnen de betreffende gemeente(n) actief is. Een en ander is nader omschreven in het van toepassing zijnde convenant.
Het Limburgs Verkeersveiligheidslabel is een keurmerk dat verleend wordt aan scholen die voldoen aan een aantal criteria op het gebied van verkeersveiligheid. De lijst met criteria is op te zoeken via www.rovl.nl. Dit keurmerk wordt periodiek geëvalueerd door/ namens het ROVL. Deze methode omvat ook de verkeerseducatie. Deze methode vormt de inhoudelijke basis voor deze regeling.
Artikel 2 Doel van de regeling
Het doel van deze regeling is het bevorderen van praktische verkeerseducatie zoals omschreven in de richtlijnen voor Permanente Verkeerseducatie zoals aangegeven in artikel 1, lid 7. De regeling richt zich daartoe op het vormen van lokale netwerken van scholen en gemeenten waarin verkeerseducatie en daaraan gerelateerde zaken afgestemd worden. De samenwerkingsafspraken en de financiële ondersteuning worden middels convenanten gestructureerd.
Voor subsidie kunnen in aanmerking komen: Gemeenten of een samenwerkingsverband van gemeenten (mits de laatstgenoemde rechtspersoonlijkheid heeft);
Gemeenten die met een rechtsgeldig VEBO- of VEVO-convenant werken, hebben de mogelijkheid om naast reguliere middelen die aan het convenant verbonden zijn, aan scholen een bedrag als werkbudget verkeerseducatie ter beschikking te stellen. In het kader van deze regeling kunnen Gedeputeerde Staten een subsidie vaststellen voor gemeenten ter aanvulling van dit bedrag, op basis van 50% financiering door de gemeente en 50% als aanvulling door het ROVL. Een eventuele aanvraag voor een werkbudget wordt gelijktijdig met de aanvraag voor subsidie zoals bedoeld onder het eerste lid, ingediend.
HOOFDSTUK 3 VOORWAARDEN EN CRITERIA
Subsidie als bedoeld in artikel 4, eerste lid, wordt vastgesteld als er een VEBO- of VEVO-convenant tussen subsidieaanvrager en school/scholen is afgesloten waarin minimaal de navolgende zaken geregeld zijn:
in het convenant wordt overeengekomen dat genoemde school per school(locatie) waarvoor subsidie gevraagd wordt, een leerkracht/docent aanwijst die ten minste één niet lesgebonden lesuur per week als verkeerscoördinator actief is en in deze tijd deelneemt aan het verkeerseducatie netwerk in gemeente en/of regio, activiteiten op het gebied van verkeerseducatie coördineert, opzet of uitvoert. In de toelichting is een indicatief overzicht van taken en uren voor een verkeerscoördinator BO en VO opgenomen;
HOOFDSTUK 4 FINANCIËLE ASPECTEN
Werkbudgetten die door een gemeente aan de scholen die aan het geldende convenant deelnemen ter beschikking gesteld worden, kunnen door Gedeputeerde Staten aangevuld worden. Hierbij geldt dat de bijdrage door Gedeputeerde Staten niet meer dan 50% van het totale werkbudget per convenant omvat met een maximum van € 250,00 per in het convenant genoemde school waar subsidie voor aangevraagd wordt.
De subsidieontvanger meldt direct (schriftelijk) aan Gedeputeerde Staten zodra aannemelijk is dat de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet helemaal, of helemaal niet zullen worden verricht of dat niet helemaal, of helemaal niet aan de in de beschikking opgelegde verplichtingen zal worden voldaan.
Artikel 12 Overgangsbepalingen
Voor gemeenten die een lopend convenant hebben, geldt dat Gedeputeerde Staten er van uitgaan dat zij de nieuwe regeling zullen hanteren vanaf 2012 voor zover deze afwijkt. De bijdrage aan de convenanten in de betreffende gemeenten zal dan ook conform het bepaalde in artikel 8, eerste lid gegeven worden. Verder gaan Gedeputeerde Staten er van uit dat de bestaande convenanten in lijn zijn met het voorbeeld convenant dat te vinden is op www.limburg.nl of op www.rovl.nl.