Organisatie | Wijdemeren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene verordening ondergrondse infrastructuur Wijdemeren 2011 |
Citeertitel | AVOI 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de AVOI uit 2007
Handboek Kabels en Leidingen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2011 | Nieuwe regeling | 15-12-2011 Wijdemeren Informeren, 21-12-2011 | AVOI 2011 |
De raad van de gemeente Wijdemeren;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Wijdemeren;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 5.4 van de Telecommunicatiewet;
Gezien het advies van de Commissie Ruimte en Economie;
Vast te stellen de volgende verordening:
Algemene verordening ondergrondse infrastructuur Wijdemeren 2011 (AVOI 2011)
Hoofdstuk II. Het aanvragen en verlenen van een instemmingsbesluit
Voor het realiseren van incidentele (huis-) aansluitingen met een gezamenlijke lengte korter dan vijfentwintig meter in of op openbare gronden, is geen instemming van het college noodzakelijk. Deze werkzaamheden dienen vijf werkdagen voor de uitvoering via de website van de door de gemeente gekozen organisatie te worden gemeld.
Indien de werkzaamheden plaatsvinden (geheel of gedeeltelijk) op een locatie die in de voorgaande vijf jaren is gereconstrueerd en/of nieuw is aangebracht kan het college bijzondere voorwaarden stellen aan de wijze van herstel. De hiermee gepaard gaande kosten zijn voor rekening van de leidingexploitant.
Hoofdstuk III. Overige bepalingen
Artikel 9 Aanvullende verplichtingen
De netwerkaanbieder stelt het college onverwijld in kennis van het feit dat het eigendom, de exploitatie of het beheer van de kabel of leiding verandert en het feit dat de kabel of leiding niet langer ten dienste staat van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, van een niet-openbaar elektronisch communicatienetwerk of van een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen in of op openbare gronden. In dit kader wordt van de netwerkaanbieder jaarlijks een overzicht van alle (niet) in gebruik zijnde kabels en leidingen verlangd.
Het college kan een publiekrechtelijke of privaatrechtelijke regeling treffen voor de gevallen dat een aanbieder van een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen als gevolg van de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken, als gevolg van gemeentelijke planontwikkeling en/of werkzaamheden, schade lijdt of zal lijden welke redelijkerwijs niet of niet geheel tot het normale bedrijfsrisico kan worden gerekend en waarvan een vergoeding niet of niet voldoende is verzekerd.
Artikel 12 Algemene strafbepaling
Overtreding van de bij of krachtens deze verordening gegeven voorschriften en beperkingen wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
Hoofdstuk V. Overgangs- en slotbepalingen
Voor kabels en leidingen die op de datum van inwerkingtreding van deze verordening aanwezig en in gebruik zijn heeft de schriftelijke toestemming dan wel vergunning op grond waarvan zij gelegd zijn te gelden als een instemmingsbesluit krachtens deze verordening.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 december 2011.
De griffier,
J.van Ditmarsch
De voorzitter,
Drs. M.E. Smit
Toelichting Algemene Verordening ondergrondse infrastructuur Wijdemeren 2011 (AVOI 2011)
In 2007 is de nieuwe Telecommunicatiewet in werking getreden. Op grond van artikel 5.4 van de Telecommunicatiewet is elke gemeente verplicht in een verordening procedures vast te leggen aangaande de (openbare) elektronische communicatienetwerken. Voor de kabels en leidingen van nutsbedrijven (gas, water, electriciteit) geldt een dergelijke wettelijke verplichting niet. Om te zorgen dat er zoveel mogelijk uniforme regels gelden voor alle kabels en leidingen is deze verordening opgesteld. In deze verordening staan dus zowel procedures voor de (openbare) elektronische communicatienetwerken als voor de kabels en leidingen van de nutsbedrijven.
Op het moment van het opstellen van deze verordening gelden er nog diverse overeenkomsten met de verschillen nutsbedrijven. Voorzover deze overeenkomsten nog van kracht zijn op het moment van inwerkingtreding van deze verordening, geldt dat het bepaalde in de overeenkomsten prevaleert ten opzichte van het bepaalde in deze verordening. Het streven is op termijn alle overeenkomsten op te zeggen dan wel te ontbinden, zodat voor alle aanbieders dezelfde regels gaan gelden.
Bij deze AVOI 2011 hoort de Verlegregeling Wijdemeren 2011 (hierna: de Verlegregeling). Deze Verlegregeling is een uitwerking van artikel 11 (Nadeelcompensatie). Zie hierover verder de toelichting bij de Verlegregeling.
Dit artikel spreekt voor zich.
De AVOI geeft invulling aan de in artikel 5.4 van de Telecomwet neergelegde verplichting voor de gemeente om een Telecommunicatieverordening op te stellen. Vooralsnog is niet voorzien in een algemene wettelijke grondslag voor een vergelijkbare regeling voor de nutsbedrijven. Daarom wordt vooruitlopend op mogelijke toekomstige nationale basisregelgeving hiermee voorzien in uniforme, lokale afspraken met daarbij een zo gelijk mogelijke behandeling van beheerders/aanbieders van deze infrastructuren. Dit vereist wel afstemming met de (al dan niet) contractuele afspraken tussen de gemeente en de nutsbedrijven. De feitelijke situatie is zo dat de fysieke ondergrond vol raakt met een veelheid aan kabels en leidingen en dit noodzaakt tot betere afstemming van werkzaamheden en belangen.
Het college krijgt de mogelijkheid toegekend door de raad om in voorkomende gevallen nadere regels ter uitvoering van deze verordening vast te stellen. Conform dit artikel wordt in ieder geval het Handboek Kabels en Leidingen 2011 vastgesteld. Deze nadere regels hebben in ieder geval betrekking op: de wijze van uitvoering bij de aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen, het medegebruik van voorzieningen en het opstellen van voorschriften op het gebied van markering, afzetting en het toepassen van proefsleuven.
In dit artikel is neergelegd dat het verboden is zonder instemmingsbesluit kabels en-of leidingen in of op openbare gronden aan te leggen, te houden, te onderhouden of te exploiteren. Daarnaast is geregeld dat voor minder ingrijpende aangelegenheden (incidentele huisaansluitingen < 25 meter) een melding voldoende is en dat in geval van spoed achteraf binnen één werkdag melding kan worden gedaan.
Artikel 5 Aanvraag instemmingsbesluit
De wijze waarop een aanvraag moet worden gedaan is in dit artikel neergelegd. In dit artikel is bepaald dat gebruik moet worden gemaakt van het formulier op de website van de door de gemeente gekozen organisatie. De bevoegdheid hiertoe volgt uit artikel 4:4 van de Awb.
Artikel 6 Beslistermijn en aanhouding
De beslistermijn van het college is maximaal acht weken en is conform de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Als er meerdere gedoogplichtigen bij betrokken zijn, is de maximale beslistermijn 12 weken. In navolging van de Wet Dwangsom en Beroep moet een gemeente zich bewust zijn van het belang van de voortgang van de activiteiten en zich inspannen om de termijn tot besluitvorming zo kort mogelijk te houden. Dit geldt met name voor aanvragen voor minder ingrijpende werkzaamheden. Als de besluitvorming sneller kan, zal het college zich daarvoor ook moeten inzetten. Alleen in bijzondere gevallen kan het college de termijn verlengen. Dit moet altijd schriftelijk aan de aanvrager worden meegedeeld en mag alleen mits binnen de eerste termijn en onder vermelding van de motivering waarom termijnverlenging noodzakelijk is.
Artikel 7 Vooroverleg en informeren omwonenden
Dit artikel is opgenomen om te regelen dat het organiseren van vooroverleg en het informeren van omwonenden een taak van de aanvrager/netwerkaanbieder is.
Dit artikel noemt verschillende voorschriften welke aan het instemmingsbesluit kunnen worden verbonden.
Artikel 9 Aanvullende verplichtingen
In dit artikel is de overgang van rechten en plichten bij overdracht van kabels en leidingen geregeld. Op de eigenaar/netwerkaanbieder rust de verplichting zorg te dragen voor het verstrekken van informatie hierover aan het college. Om het overzicht te behouden is opgenomen dat de netwerkaanbieder jaarlijks een overzicht van alle (niet) in gebruik zijnde kabels en leidingen dient te overleggen.
Artikel 10 Niet openbare kabels en leidingen
Bij werkzaamheden met niet-openbare kabels en leidingen in openbare gronden geldt uitdrukkelijk géén wettelijke gemeentelijke gedoogplicht, maar wordt de AVOI in procedureel opzicht van overeenkomstige toepassing verklaard. Met betrekking tot verzoeken voor het verleggen van niet-openbare kabels en leidingen, dienen deze op verzoek van de gemeente, altijd op kosten van de eigenaar van de kabels en leidingen, uitgevoerd te worden.
In bepaalde gevallen kan aanspraak bestaan op vergoeding van de geleden schade. Dit artikel geeft de hoofdlijnen weer: als er sprake is van verplaatsing van kabels en leidingen die onder de Telecommunicatiewet vallen komen de hiermee gemoeide kosten voor 100 % voor rekening van de aanbieder van het netwerk, als het gaat om het verplaatsen van niet-openbare kabels en leidingen komen de kosten van verplaatsing eveneens voor 100 % voor rekening van de eigenaar/ aanbieder van het netwerk. Voorzover het kabels en leidingen van nutsbedrijven betreft kan er onder omstandigheden aanspraak bestaan op nadeelcompensatie. Dit laatste kan worden uitgewerkt in een publiekrechtelijke of privaatrechtelijke verlegregeling. Tenslotte is in dit artikel, ten overvloede, geregeld dat zo lang er nog een overeenkomst bestaat tussen de gemeente en een nutsbedrijf bestaat, deze overeenkomst voorgaat op de verordening.
In het eerste lid wordt verwezen naar artikel 5.8 van de Telecommunicatiewet. Voor de volledigheid is dit artikel hieronder opgenomen:
De aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk is verplicht op verzoek van degene op wie de gedoogplicht rust op eigen kosten over te gaan tot het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels ten dienste van zijn netwerk, waaronder het verplaatsen van kabels, voor zover deze noodzakelijk zijn voor de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door of vanwege degene op wie de gedoogplicht rust.
Indien degene op wie de gedoogplicht rust jegens een derde gehouden is grond, die door degene op wie de gedoogplicht rust is bestemd voor het oprichten van een of meer gebouwen, zodanig te leveren dat die derde na verkrijging van de grond bij het door of vanwege hem oprichten van een of meer gebouwen niet gehinderd wordt door de in de grond aanwezige kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing. De oprichting van een of meer gebouwen dient op het moment dat een verzoek wordt gedaan voldoende bepaalbaar te zijn.
Ingeval een verzoek tot het nemen van maatregelen is gedaan, gaat de aanbieder zo snel mogelijk over tot de gevraagde maatregelen, doch niet later dan zestien weken na de datum van ontvangst van het verzoek. Indien het verzoek het verplaatsen van kabels betreft gaat de aanbieder zo snel mogelijk over tot de gevraagde verplaatsing, doch niet later dan twaalf weken nadat een plaats waar de kabels kunnen worden gelegd beschikbaar is gekomen. Het verzoek bevat een omschrijving van de op te richten gebouwen dan wel de uit te voeren werken en in geval het verzoek een verplaatsing van kabels betreft voor zover mogelijk een voorstel voor de plaats waar de kabels kunnen worden aangelegd.
Artikel 12 Algemene strafbepaling
Op grond van artikel 154 van de Gemeentewet kan de raad op overtreding van het bepaalde in een verordening een straf stellen van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie, al dan niet met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
Daarnaast volgt rechtstreeks uit de Wet op de Economische Delicten dat overtreding van het bepaalde in de Telecommunicatiewet een economisch delict oplevert.
Artikel 13 Intrekking instemmingsbesluit
Afgezien van de in artikel 12 genoemde straffen heeft het college de mogelijkheid, als er niet voldaan is aan de voorschriften ter zake van plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden, de verleende instemming in te trekken.
Afgezien van voornoemde preventieve en vooral correctieve of repressieve acties kan het college in voorkomende gevallen ook ingrijpen in het lopende proces en werkzaamheden (onder bepaalde voorwaarden) ook tijdelijk stil leggen. In dit artikel staat beschreven in welke gevallen dit kan.
Het college dient een besluit te nemen waarbij de personen die belast worden met het toezicht op de naleving van deze verordening worden aangewezen.
Het is niet de bedoeling dat aanbieders die reeds kabels en leidingen hebben liggen alsnog een instemmingsbesluit moeten aanvragen. Wel moet aannemelijk zijn dat de kabels en leidingen er met instemming van de gemeente liggen. Dit kan op verschillende manieren worden aangetoond, bijvoorbeeld door een brief, besluit, melding e.d.
Artikel 17 Intrekking oude regeling
Dit artikel spreekt voor zich.