Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels overbruggingssubsidie gemeente Haarlem |
Citeertitel | Beleidsregels overbruggingssubsidie gemeente Haarlem |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | beleidsregel, dienstverband, langdurig werkloos, loonkostensubsidie, overbruggingssubsidie |
De regeling vervangt de Beleidsregels overbruggingssubsidie, nr. PD/SZW/2006/144
Reïntegratieverordening Wwb, art. 20
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 26-06-2015 | Nieuwe regeling | 20-12-2011 Stadskrant, 29-12-2012 | 2011/540884 |
Haarlem heeft sinds 2005 de overbruggingssubsidie. De overbruggingssubsidie is vooral bedoeld om werkgevers te stimuleren langdurig werklozen in dienst te nemen, en daarmee de uitstroom uit de bijstand te vergroten.
2 Landelijk / Haarlems beleidskader
In de WWB zijn geen nadere regels vastgesteld omtrent loonkostensubsidies. Op grond van Europese regelgeving kunnen voorzieningen als de overbruggingssubsidie aangemerkt worden als staatssteun. Omdat er in dit geval sprake is van een generieke subsidieregeling die in zijn uitwerking non-discriminatoir is, voor alle ondernemingen in alle sectoren van de economie in heel Nederland, is hiervan bij de overbruggingssubsidie geen sprake.
Het doel van de overbruggingssubsidie is extra uitstroom uit de bijstand te bewerkstelligen door het verstrekken van een loonkostensubsidie aan werkgevers die een langdurige werkloze in dienst nemen. De overbruggingssubsidie heeft een tijdelijk karakter. Het uitgangspunt voor de overbruggingssubsidie is de productiviteitswaarde van de klant. Deze wordt (tijdelijk) minder geacht dan die van een reguliere werknemer. Voor deze verminderde productiviteit wordt de werkgever gecompenseerd middels een overbruggingssubsidie die in twee kwartalen wordt uitbetaald.
Er is een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor een overbruggingssubsidie.
Voor de volgende klantgroepen kan een werkgever een overbruggingssubsidie aanvragen:
NUG-ers en ANW-ers, die een traject volgen via gemeente Haarlem en uitkeringsgerechtigden die een uitkering ontvangen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ontvangen. Belanghebbende moeten 24 jaar of ouder zijn, minimaal 12 aaneengesloten maanden niet hebben gewerkt én bij aanvang van het dienstverband woonachtig zijn in de gemeente Haarlem;
Indien de klant ten behoeve van wie de overbruggingssubsidie wordt verstrekt, tussentijds verhuist naar een andere gemeente, blijft het recht op overbruggingssubsidie bestaan, voor zover het dienstverband gehandhaafd blijft.
Er wordt geen overbruggingssubsidie verstrekt voor werknemers die direct of binnen drie maanden na een traject of opleiding, van zes maanden of meer, op kosten van de gemeente Haarlem in dienst treden van dezelfde werkgever, waarbij zij tijdens dat traject of opleiding werkervaring hebben opgedaan.
Voor werknemers die na een proefplaatsing van maximaal drie maanden in dienst treden bij dezelfde werkgever kan wel overbruggingssubsidie worden verstrekt.
In principe kan iedere werkgever, gevestigd in Nederland, een overbruggingssubsidie aanvragen. Voorwaarde is wel dat de werkzaamheden in Nederland plaatsvinden en dat de aard van de producten of goederen die de organisatie levert, alsmede de werkzaamheden die de werknemer moet verrichten, algemeen maatschappelijk geaccepteerd zijn.
Indien de werkgever voor deze werknemer een andere subsidie ontvangt of een beroep kan doen op een andere voorziening, bestaat er geen recht op de overbruggingssubsidie. De werkgever moet verklaren geen andere (loonkosten)subsidie voor dezelfde persoon te ontvangen of aan te kunnen vragen. Deze verklaring maakt onderdeel uit van het aanvraagformulier.
3.3 Verdringing en oneerlijke concurrentie
Indien bij de werkgever in de periode van zes maanden, voorafgaand aan de datum van aanvang van de betreffende dienstbetrekking, een vergelijkbare functie is beëindigd op grond van bedrijfseconomische redenen, indien nodig met toestemming van het UWV of indien een procedure voor ontslag om bedrijfseconomische redenen in behandeling is, bestaat er geen recht op de overbruggingssubsidie.
Ook hiervoor geldt dat de werkgever zal moeten verklaren dat van verdringing geen sprake is. Bij twijfel kan de gemeente navraag doen bij het UWV.
4 Hoogte overbruggingssubsidie
De overbruggingssubsidie bedraagt € 4.000,00 indien de klant een dienstverband voor minimaal een half jaar krijgt voor 32 uur of meer.
De overbruggingssubsidie wordt naar rato vastgesteld bij een dienstverband voor minder dan 32 uur. Dit wil bijvoorbeeld zeggen dat bij een dienstverband van 24 uur, de subsidie € 3.000,00 bedraagt (€ 4.000,00 : 32 uur x 24 uur).
Voor de overbruggingsregeling wordt een budget vastgesteld van € 100.000,-- per jaar. Wanneer dit plafond bereikt is wordt er geen overbruggingssubsidie meer toegekend.
Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels overbruggingssubsidie gemeente Haarlem”.
8 Intrekking van bestaande beleidsregels
Met ingang van de datum waarop deze beleidsregels in werking treden worden de Beleidsregels overbruggingssubsidie PD/SZW/2006/144 Ingetrokken.
2 Landelijk / Haarlems beleidskader
De subsidies worden verstrekt met inachtneming van de beleidsaanbeveling "Subsidiëring arbeidsplaatsen in het kader van re-integratie werkzoekenden" van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zouden wij dit niet doen, dan kan er sprake zijn van staatssteun, iets wat op grond van Europese wetgeving aan strenge regels is gebonden. Dit betekent onder andere dat wij in het verslag zoals bedoeld in artikel 5 van de "Re-integratieverordening WWB" melding maken van de aantallen verleende subsidies en het totaalbedrag dat daarmee gemoeid is. Wij zullen bovendien gedurende 10 jaar de administratie rondom deze Loonkostensubsidie bewaren, zodanig dat kan worden nagegaan of aan de voorwaarden is voldaan.
Om voor een loonkostensubsidie in aanmerking te komen, moet de belanghebbende 24 jaar of ouder zijn en vallen onder de re-integratieverantwoordelijkheid van de gemeente. Indien de klant ten behoeve van wie de subsidie wordt verstrekt, tussentijds verhuist naar een andere gemeente, blijft het recht op subsidie bestaan, voor zover het dienstverband gehandhaafd blijft.
Werkgevers vragen de subsidie schriftelijk aan bij de gemeente. Om in aanmerking te komen voor de overbruggingssubsidie moeten minimaal de volgende gegevens overlegd worden:
Om de subsidie te kunnen uitbetalen zal de werkgever periodiek kopieën moeten overleggen van de loonstrookjes van de betreffende cliënt.
Verdringing en oneerlijke concurrentie
Indien blijkt dat ten gevolge van het betreffende dienstverband de concurrentie verhoudingen onverantwoord beïnvloed worden, bijvoorbeeld door verlaging van de prijzen voor de goederen of diensten, bestaat er geen recht op een overbruggingssubsidie. Wanneer achteraf blijkt dat hiervan sprake is, vervalt het recht op overbruggingssubsidie en wordt de reeds uitbetaalde subsidie teruggevorderd.
4 Hoogte overbruggingssubsidie
De overbruggingssubsidie wordt naar rato vastgesteld bij een dienstverband voor minder dan 32 uur. De subsidie wordt steeds na afloop van ieder kwartaal in gelijke termijnen uitbetaald aan de werkgever nadat hij kopieën heeft overlegd van de loonstroken van de betreffende cliënt over het voorgaande kwartaal. Bij ontslag in de proeftijd (ongeacht de reden) is er geen recht op de overbruggingssubsidie.