Organisatie | Boekel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening declaratiefonds 2011 |
Citeertitel | Verordening declaratiefonds 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de verordening Declaratiefonds voor sportieve en culturele activiteiten 2005
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2011 | 01-07-2011 | Onbekend | 15-12-2011 Weekblad Boekel en Venhorst d.d. 21 december 2011 | Z/013529 AB/007453 |
Het doel van het Declaratiefonds is om mensen met een minimum inkomen in staat te stellen deel te (blijven) nemen aan sportieve, culturele en sociale activiteiten.
De in artikel 1 genoemde belanghebbenden komen slechts voor een vergoeding in aanmerking indien:
Geen recht op een in deze verordening genoemde voorziening heeft de belanghebbende die op het moment van aanvraag in detentie verblijft.
Artikel 6 - Extra voorwaarden Sociale Vaardigheidstraining
Voor de in artikel 5, aanhef en onder e genoemde voorziening gelden de volgende extra voorwaarden:
Artikel 7 - Extra voorwaarden PC-regeling
Voor de in artikel 5, aanhef en onder f genoemde voorziening gelden de volgende extra voorwaarden:
Artikel 8 - Vergoeding kosten 65+ers
Alleen personen van 65 jaar en ouder komen, naast de in artikel 5 genoemde voorzieningen, ook voor vergoeding van de volgende kosten in aanmerking:
Artikel 9 - Automatische verlenging 65+ers
Na het éénmalig indienen van een aanvraag komt de categorie 65+ers jaarlijks automatisch in aanmerking voor een vergoeding welke in één bedrag forfaitair wordt uitbetaald.
Artikel 10 - Hoogte van de maximale vergoedingen
De vergoeding uit het Declaratiefonds bedraagt voor de in artikel 5, aanhef en onder a.en b. genoemde voorziening maximaal:
Artikel 11 - Hoogte van de eenmalige vergoedingen
De vergoeding uit het Declaratiefonds bedraagt voor de in artikel 5, aanhef en onder c., d., e. en f. genoemde voorziening maximaal:
Artikel 12 - De vergoedingen bij sportieve, culturele en sociale activiteiten
De volgende kosten komen, voor de in artikel 5, aanhef en onder a genoemde voorziening voor vergoeding in aanmerking:
Artikel 13 - De vergoedingen bij studiekosten voor schoolgaande kinderen
De volgende kosten komen, voor de in artikel 5, aanhef en onder b genoemde voorziening voor vergoeding in aanmerking:
Artikel 14 - De vergoedingen bij de aanschaf van een computer voor schoolgaande kinderen
De volgende kosten komen, voor de in artikel 5, aanhef en onder f genoemde voorziening voor vergoeding in aanmerking:
Een aanvraag van het Declaratiefonds dient bij het college schriftelijk te worden ingediend met behulp van het daartoe bestemde aanvraag- en inlichtingenformulier.
Artikel 18 - Onvoorziene omstandigheden
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 19 - Inlichtingenplicht
Degene aan wie krachtens deze verordening een vergoeding is verstrekt, is verplicht aan het college onverwijld mededeling te doen van feiten en omstandigheden, waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op het recht van de vergoeding.
Betaalde vergoedingen worden teruggevorderd indien het niet nakomen van de inlichtingenplicht heeft geleid tot onterechte vergoedingen.
Het college brengt jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad inzake de uitvoering van deze verordening.
Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 15 december 2011
de griffier, de voorzitter,
M.R.P. Philipse P.M.J.H. Bos
Deze verordening regelt diverse voorzieningen welke de gemeente Boekel voor minima kent. De verordening vervangt de verordening Declaratiefonds voor sportieve en culturele activiteiten 2005 alsmede de eerste wijziging op deze verordening.
In de verordening wordt het begrip ‘belanghebbende’ gebruikt. Dit begrip wordt in artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht omschreven als ‘degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken.
In aanwijzing 20 voor de decentrale regelgeving is bepaald dat voor lagere overheden met betrekking tot de terminologie in een regelgeving de Algemene wet bestuursrecht, de Provincie- of Gemeentewet en zo nodig de Europese en internationale regelgeving, wordt gevolgd. Daarbij geldt tevens dat regels uit een hogere wettelijke regeling niet worden herhaald in een provinciale of gemeentelijke regeling. Om hieraan tegemoet te komen is in het eerste lid bepaald dat alle begrippen die niet nader worden omschreven in de verordening dezelfde omschrijving hebben als in de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Wet werk en bijstand (WWB) of de van toepassing zijnde wet. Deze systematiek zorgt in de uitvoeringspraktijk voor een uniforme hantering van de diverse begrippen.
Minima met een bijstandsuitkering of netto inkomen dat gelijk is aan of minder dan 120% van de voor hen geldende bijstandsnorm kunnen in aanmerking komen voor een voorziening. Studenten kunnen vaak gebruik maken van diverse kortingen voor sportieve en/of culturele activiteiten. Studenten vallen derhalve niet onder het begrip belanghebbende. Daarnaast wordt op deze wijze de student gestimuleerd om creatief te denken en de eigen verantwoordelijkheid te nemen voor wat betreft maatschappelijke participatie in plaats van hen in deze levensfase reeds gebruik te laten maken van de voorzieningen van de gemeente.
Uit onderzoek blijkt dat het eerst bezuinigd wordt op de kosten van sportieve, culturele en sociale activiteiten als men rond moet komen van een minimum inkomen. Het doel van het Declaratiefonds is om sociale uitsluiting te voorkomen.
Om in aanmerking te komen voor het Declaratiefonds wordt aansluiting gezocht bij de inkomens- en vermogens regels van de WWB. Een uitzondering daarop is de vrijstelling van het vermogen in een in eigendom zelfbewoonde woning, mits er geen vermogensrendementsheffing betaald wordt. Deze regel is in stand gehouden omdat de ervaring leert dat vooral de doelgroep 65-plus zich in deze situatie bevind en derhalve uitgesloten zou zijn van deelname aan het Declaratiefonds terwijl de inkomenssituatie vergelijkbaar is met die van andere minima.
Om te voorkomen dat belanghebbenden in detentie een aanvraag voor het Declaratiefonds kunnen doen is deze weigeringsgrond expliciet opgenomen.
Ad a. Er kan een bijdrage verstrekt worden voor de kosten voor sportieve, culturele en sociale activiteiten. Bij voorkeur vinden deze activiteiten in georganiseerd verband plaats. De bijdrage kan voor meerdere activiteiten verstrekt worden.
Ad b. Kinderen die voortgezet onderwijs volgen kosten de ouders veel geld. Ouders kunnen een bijdrage voor een tegemoetkoming in de schoolkosten krijgen. Wat de schoolkosten betreft kan gedacht worden aan de kosten van excursies, sportkleding, ouderbijdrage, lesgeld, fiets, regenkleding, boekentas, schoolfonds.
Ad c. Sinds het afschaffen van het schoolzwemmen is in het Declaratiefonds een vergoeding opgenomen voor het behalen van zwemdiploma A. Ouders willen graag de verantwoordelijkheid nemen om hun kind een zwemdiploma te laten behalen maar missen de financiële middelen om dit aan te bieden. De kosten verbonden aan het behalen van zwemdiploma A worden volledig vergoed. In sommige situaties moet er borg betaald worden voor bijvoorbeeld een polsband. Aangezien betrokkene de borg bij inlevering van het bepaalde artikel weer terug krijgt komen deze kosten niet voor vergoeding in aanmerking.
Ad d. Omdat Boekel geen zwembad heeft zullen de ouders reiskosten moeten maken om hun kind deel te kunnen laten nemen aan zwemlessen voor het behalen van zwemdiploma A.
Ad e. De vergoeding voor Sociale Vaardigheidstraining (SoVa-training) is sinds juli 2005 opgenomen in het Declaratiefonds. Hiermee heeft de gemeente haar directe verantwoordelijkheid genomen t.a.v. de nieuwe Wet op de Jeugdzorg die sinds januari 2005 inwerking is getreden.
Ad f. Uit een inventarisatie van de vergoedingen van Stichting Leergeld versus de vergoedingen van het Declaratiefonds blijkt dat er een hiaat was in de voorzieningen op het gebied van computers. Er is voor gekozen een computer te verstrekken aan kinderen op het voortgezet – of middelbaar beroepsonderwijs omdat zij voor het schoolwerk intensief gebruik maken van een computer. Dit in tegenstelling tot het kinderen op het basisonderwijs waar dit wenselijk maar niet noodzakelijk is.
Artikel 6 – Extra voorwaarden Sociale Vaardigheidstraining
Een indicatiestelling wordt noodzakelijk geacht om te voorkomen dat de kosten voor een training van ieder ‘lastig’ kind bij de gemeente terecht komen. Er moet wel een noodzaak zijn voor het aanbieden van een dergelijke training. Daarnaast ligt de verantwoordelijkheid van de indicatiestelling bij de ouders. Zij moeten zich in zetten en hier een eigen verantwoordelijkheid in nemen. Het verkrijgen van een indicatie is veelal kosteloos en geeft geen extra financiële belasting voor de doelgroep van het Declaratiefonds. De indicatie moet afgegeven worden door een bevoegde persoon of instantie die de noodzaak van een training onderschrijft. Hierbij kan men denken aan het GGD, GGZ of de huisarts.
Artikel 7 – Extra voorwaarden PC-regeling
Ad a. gezinnen die minder dan 2 jaar een inkomen onder de norm van 120% van de voor hen geldende bijstandsnorm hebben, hadden in de voorliggende periode zelf kunnen voorzien in de aanschaf van een computer of hier voor kunnen reserveren.
Ad b. er wordt een offerte gevraagd om te kunnen controleren of alle vereiste onderdelen in de aanschaf meegenomen zijn.
Ad c. de gezinnen die voor een computerregeling in aanmerking komen zullen ook gebruik kunnen maken van het Declaratiefonds voor sportieve, culturele en sociale activiteiten. Om het aanvraagformulier voor de computerregeling zo beknopt mogelijk te houden is er voor gekozen om voor de aanvullende informatie gebruik te maken van het inlichtingen- en aanvraagformulier van het Declaratiefonds.
Ad d. belanghebbende kan kiezen voor bijvoorbeeld een iets groter scherm dan het standaard scherm. De kosten zijn over het algemeen niet veel hoger maar belanghebbende moet deze kosten wel zelf aan de leverancier voldoen.
Ad e. als er meerdere kinderen in het gezin zijn dan kunnen die gezamenlijk gebruik maken van de computer. Het wordt als niet noodzakelijk geacht dat ieder kind een eigen computer heeft.
Ad f. een computer is een duurzaam gebruiksgoed. Dit houdt in dat men mag verwachten dat een computer minimaal 5 jaar mee gaat.
Artikel 8 – Vergoeding kosten 65+ers
Voor de doelgroep 65+ is een uitzondering gemaakt op de vergoeding door het toekennen van abonnementskosten voor telefoon, krant of tijdschrift. Deze keuze is gemaakt omdat van deze doelgroep bekend is dat zij minder deelnemen aan het sociaal maatschappelijk verkeer. Om te voorkomen dat zij geheel in een isolement geraken kan er een tegemoetkoming in bovengenoemde kosten verstrekt worden.
Artikel 9 – Automatische verlenging 65+ers
De doelgroep 65+ krijgt in principe na een eerste aanvraag ieder jaar automatisch verlenging van het Declaratiefonds. De situatie van 65+ers is veelal stabiel, zeker wat het inkomen betreft. Na een eerste toets hoeft belanghebbende niet jaarlijks opnieuw zijn gegevens te overleggen. Middels de GBA wordt de woonsituatie gecontroleerd, als daar niets in gewijzigd is krijgt belanghebbende automatisch een toekenningsbesluit. In dit besluit is opgenomen dat als er zich wijzigingen in de persoonlijke of financiële situatie van betrokkene voor doen zij dit verplicht zijn bij de gemeente te melden. Het bedrag wordt forfaitair uitbetaald in het eerste kwartaal van het betreffende jaar.
Artikel 10 – Hoogte van de maximale vergoedingen
Uit ervaring blijkt dat de genoemde bedragen toereikend zijn om ondersteuning te bieden om te participeren in het maatschappelijk leven.
Artikel 11 – Hoogte van de eenmalige vergoedingen
Genoemde bedragen blijken toereikend te zijn om ondersteuning te bieden om te participeren in het maatschappelijk leven. Voor de computers is informatie ingewonnen bij een computerbedrijf om tot een reële vergoeding te komen waarmee een adequate computer aangeschaft kan worden.
Artikel 12 – De vergoedingen bij sportieve, culturele en sociale activiteiten
Het betreft hier een opsomming van de meest gangbare kosten die in relatie staan met sportieve, culturele en sociale activiteiten. Onder eenmalige activiteiten worden onder andere verstaan: bezoek pretpark, museum, bioscoop of theater.
Artikel 13 – De vergoedingen bij studiekosten voor schoolgaande kinderen
Het betreft hier een opsomming van de meest gangbare kosten die in relatie staan met schoolkosten.
Artikel 14 – De vergoedingen bij de aanschaf van een computer voor schoolgaande kinderen
Om voor het schoolwerk adequaat gebruik te kunnen maken van een computer zijn genoemde onderdelen een vereiste.
Het opvragen van bewijsstukken moet in het belang van de aanvraag zijn. Het college mag geen gegevens (doen) opvragen waarin zij uit andere hoofde geïnteresseerd zijn.
In afwijking van de Algemene wet bestuursrecht is, omdat de belanghebbende de kosten zelf voor moet schieten, gekozen voor een zo kort mogelijke beslistermijn.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 18 – Onvoorziene omstandigheden
Deze restclausule biedt het college de mogelijkheid in alle niet-voorzienbare situaties te handelen na onderzoek van het verzoek. Omdat deze beslissingen onderworpen zijn aan de voorgeschreven bezwaar- en beroepsprocedures, dient ook in deze situaties de beslissing gemotiveerd genomen te worden.
Artikel 19 – Inlichtingenplicht
Het spreekt voor zich dat wijzigingen in de situatie gemeld dienen te worden in al die gevallen dat zij van invloed zijn op de verstrekte vergoeding.
In de nu geldende verordening is geen bepaling opgenomen die het mogelijk maakt om ten onrechte betaalde vergoedingen bij belanghebbende terug te vorderen. Een onterechte vergoeding komt over het algemeen voort uit het niet nakomen van de inlichtingenplicht. Belanghebbende heeft de verplichting alle wijzigingen die zich in zijn of haar situatie voordoen en die van invloed kunnen zijn op de toekenning van het Declaratiefonds per direct te melden bij het college. Dit is vooral een belangrijke bepaling voor de doelgroep 65+ waarbij na een eerste toegangscontrole, behalve een GBA check geen controle meer plaatsvindt op het inkomen danwel vermogen. Mocht zich in de situatie van betrokkene iets gewijzigd zijn dan is er nu een juridische grond om de verstrekte vergoedingen terug te vorderen.
Het college brengt jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad over:
Op grond van dit artikel kan het gemeentelijk beleid geëvalueerd worden. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft, bijvoorbeeld omdat het voorzieningenniveau te hoog of te laag blijkt te zijn, kan de evaluatie leiden tot aanpassing van deze verordening.
Artikel 22 – Aanpassing bedragen
Er is gekozen voor een kan bepaling. Het afgelopen jaar is namelijk, in de lijn van het gemeentelijk beleid gekozen om ook voor het Declaratiefonds de nul-lijn te hanteren en geen index toe te passen. Mocht blijken dat vergoedingen te ruimhartig of juist te krap zijn dan zal dit blijken uit de evaluatie en ligt het besluit bij de gemeenteraad om bedragen aan te passen.
Artikel 23 – Inwerkingtreding en Citeertitel
Ad 2. De verordening werkt terug tot 1 juli 2011 om aansluiting te vinden bij de start van het schooljaar. Op die wijze kunnen de aanvragen voor een PC-regeling op grond van deze verordening toegekend worden. Het terugwerken heeft geen nadelige gevolgen voor de belanghebbenden.