Organisatie | Delft |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012 |
Citeertitel | Legesverordening Delft 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 229, lid 1, aanhef en onderdeel b, Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-05-2012 | 01-01-2013 | 2e wijziging van de Legesverordening | 26-04-2012 9 mei 2012, Stadskrant | Onbekend | |
01-01-2012 | 10-05-2012 | 1e wijziging van de Legesverordening | 15-12-2011 23 december 2011, Stadskrant | Onbekend | |
01-01-2012 | 01-07-2012 | Onbekend | 10-11-2011 27 november 2011, Stadskrant | Onbekend | |
01-01-2012 | 04-04-2012 | Onbekend | 10-11-2011 27 november 2011, Stadskrant | Onbekend |
De raad van de gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 september 2011;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie Middelen en Economie;
Artikel 2 AARD VAN DE HEFFING EN BELASTBAAR FEIT
Onder de naam "leges"worden rechten geheven voor:
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 GRONDSLAG, MAATSTAF VAN HEFFING EN TARIEVEN
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van de besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven bij wege van aanslag of mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 9 NADERE REGELS DOOR HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 november 2011.
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
Bekendgemaakt 27 november 2011.
Gewijzigd bij raadsbesluit van 15 december 2011. Bekendgemaakt 23 december 2011.
Laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 26 april 2012. Bekendgemaakt 9 mei 2012.
TARIEVENTABEL LEGES DELFT 2012
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 8 Huisvestingswet / Huisvestingsverordening
Hoofdstuk 10 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 18 Milieuvergunningen
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevings-vergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingverordening
Hoofdstuk 6 Reclamevergunningen
De tarieven worden verhoogd met omzetbelasting indien het gehanteerde tarief betrekking heeft op een activiteit die door de Minister van Financiën wordt aangemerkt als een belaste prestatie.
Behoort bij en maakt deel uit van het raadsbesluit van 10 november 2011 tot vaststelling van de Legesverordening Delft 2012.
Op de legesverordening Delft 2012
De meeste tarieven zijn uitsluitend verhoogd met het prijsstijgingspercentage van 2% en rekenkundig afgerond.
Enkele tarieven worden door het Rijk bepaald en enkele zullen vanwege nieuwe regelgeving, een hogere kostendekking of bevriezingsafspraken meer of minder stijgen. Deze zijn hieronder nader toegelicht.
De tarieven zijn verhoogd met 2%. Er is een apart tarief voor de vrijdag ingevoerd. Ook wordt nultarief voor kosteloze huwelijken ingevoerd. Het moment om kosteloos te trouwen wordt beperkt op maandag van 9 uur tot 10.30 uur.
Hoofdstuk 2 / 3 Reisdocumenten
De tarieven zijn nog niet aangepast, omdat de rijkstarieven nog niet bekend zijn. Zodra deze bekend zijn, zal een nader tariefsvoorstel aan de Gemeenteraad worden voorgesteld.
De Hoge Raad heeft op 9 september 2011 geoordeeld dat er geen leges mogen worden geheven voor een Nationale Identiteitskaart (NIK). Het arrest van de Hoge Raad is per direct van kracht en dit betekent dat er geen leges meer mogen worden gevraagd voor personen ouder dan 14 jaar.
De tarieven zijn gehandhaafd in afwachting van het waarschijnlijk per 01-07-2012 in te voeren maximumtarief. Een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) moet dit mogelijk maken. De inwerkingtreding van de AMvB is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede Kamer en publicatie in het Staatsblad. Onderzoeksbureau Deloitte adviseert een maximumprijs van € 36,06 op basis van het prijspeil in 2009. De minister van IenM en staatssecretaris van BZK nemen het advies over van Deloitte. Als de AMvB in werking treedt, wordt de geadviseerde maximumprijs aangepast naar het prijsniveau van 2012.
Om het gebruik van het digitale loket te stimuleren wordt voorgesteld een verlaagd tarief hiervoor in te voeren. Omdat de kostendekking van deze producten 102% is wordt voorgesteld de overige tarieven te bevriezen.
Het tarief voor bodeminformatie is met meer dan het prijsstijgingspercentage verhoogd om het tarief kostendekkend te maken.
De tarieven voor een aanwezigheidsvergunning zijn niet aangepast. Dit zijn wettelijke tarieven.
Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer
De tarieven terzake van gehandicaptenparkeerplaatsen zijn met meer dan het prijsstijgingspercentage verhoogd. Uit onderzoek was gebleken dat tot nu toe niet alle kosten in rekening werden gebracht.
Er is nieuw tarief opgenomen voor een reguliere standplaats op niet-gemeentegrond.
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
De tarieven genoemd in 2.2 en 2.3.10 zijn nieuw.
Hoofdstuk 2.3.7 is komen te vervallen, omdat de vergunningplicht wordt omgezet naar een meldplicht.
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn
Gelet op de kosten die gemoeid zijn met het verlenen van vergunningen wordt voorgesteld ook voor niet-commerciele evenementen leges te gaan heffen. Omdat hier over het algemeen sprake is van grote evenementen wordt het tarief verlaagd 30,4%. Ter compensatie wordt het tarief voor reguliere evenementen verhoogd met 30,8%.
op de eerste wijziging van de legesverordening Delft 2012
In de aanhef is de wettelijke grondslag voor de legesheffing uitgebreid. Het is wenselijk te expliciteren dat de heffing van gemeentelijke leges niet alleen gebaseerd is op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, maar tevens op artikel 1 van de reparatiewet.
De uitbreiding van de omschrijving van het belastbaar feit houdt direct verband met de reparatiewet. Artikel 2, eerste lid, van deze reparatiewet bewerkstelligt dat de bestaande gemeentelijke verordeningen inzake het heffen van rechten voor de identiteitskaart, komen te berusten op artikel 1 van die wet. Dat wil zeggen dat als in die verordening het begrip "dienst" voorkomt, dit begrip waar het de aanvraag van een identiteitskaart betreft niet meer moet worden uitgelegd op basis van artikel 229, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet, maar op de voet van artikel 1 van de reparatiewet. Dus als het verrichten van handelingen ten behoeve van de aanvraag van een identiteitskaart, waarbij het individualiseerbaar belang niet meer ter zake doet. Kortom, onder de reparatiewet kunnen rechten geheven worden op basis van de bestaande verordeningen.
In de nota naar aanleiding van het verslag van de Eerste Kamer (Kamerstukken 2011/12, 33011, nr. C) staat het als volgt:
"De nieuwe grondslag wordt voor de vraag of deze van toepassing is, niet langer - zoals wel in artikel 229, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet - afhankelijk gesteld van de vraag of er sprake is van een "dienst". Voor een dienst met er immers in overwegende mate sprake zijn van een individualiseerbaar belang. De nieuwe grondslag geldt dus, ongeacht de vraag of er wel of geen sprake is van een in overwegende mate individualiseerbaar belang.
In mijn ogen is het heffen van een belasting hier gerechtvaardid nu de belasting niet wordt geheven over een product maar juist ten behoeve van dit product, ter dekking van de kosgten van productie en verstrekking daarvan teneinde deze kosten niet op de schouders van de gehele gemeenschap te laten rusten."
Het bovenstaande laat overigens onverlet dat een gemeente wel bevoegd is om de belatingverordening te wijzigen (artikel 216 Gemeentewet). De regering vindt dat "op enig moment" ook gewenst om verwarring te voorkomen.
In verband met de uitbreiding van het belastbaar feit, is ook de omschrijving van de belastingplicht gewijzigd.
De tarieven zijn aangepast naar de met ingang van 1 januari 2012 door het Rijk vastgestelde maximumtarieven.
In de tariefbepaling voor de Nederlandse identiteitskaart wordt aangesloten bij de tekst van de reparatiewet. In verband met de afwijkende formuliering, zijn de leges voor een Nederlandse identiteitskaart in een afzonderlijk tariefonderdeel 2.2 opgenomen.
De omzetting van de vergunningplicht in een meldingplicht voor sloopactiviteiten, waardoor er geen leges meer geheven worden, was gebaseerd op de veronderstelling dat het nieuwe Bouwbesluit per 1 januari 2012 in zou gaan. Nu blijkt dat dit later in het jaar wordt, bestaat tot die tijd de vergunningplicht en dienen derhalve leges te worden geheven.
Voorgesteld wordt het vervallen onderdeel van de tarieventabel (2.3.7) wederom op te nemen in de verordening.
Voorts bepaalt de Legesverordening nu dat de leges voor vooroverleg moeten worden verrekend met de uiteindelijke leges voor de vergunningaanvraag. Deze bepaling is abusievelijk niet geschrapt. Vorogesteld wordt deze bepaling alsnog te laten vervallen. Het is nadrukkellijk niet de bedoeling dat de kosten van vooroverleg worden verrekend. Vooroverleggen leiden in de meeste gevallen niet tot een efficiëntere behandeling van daaropvolgende aanvragen, omdat de uiteindelijke aanvraag in de meeste gevallen toch afwijkt ten opzichte van de uitspraak op het vooroverleg en daarmee volledige toetsing toch nodig is.
op de tweede wijziging van de Legesverordening Delft 2012.
Hoofdstuk 1 Horeca van titel 3 is aangepast aan de wijzigingen van het horecabeleid. De Horeca Exploitatie verordening is ingetrokken en in de Algemene plaatselijke verordening voor Delft is een vrijstelling van exploitatievergunning voor horecaondernemingen opgenomen, tenzij de horecaonderneming een coffeeshop is of een terras heeft. Ook zijn de bepalingen over de ontheffing van reguliere sluitingstijden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening.