Organisatie | Winsum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie sozawe Bedum, De Marne en Winsum |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie sozawe Bedum, De Marne en Winsum |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken en Werk
WWB, art. 47
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 26-05-2018 | Nieuwe regeling | 15-12-2011 De Wiekslag, 27-12-2011 | 14 |
Hoofdstuk II: Samenstelling cliëntenraad
In de cliëntenraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en/of actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel dienstverlener als gebruiker zijn. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten die door de afdeling worden uitgevoerd.
Leden van de cliëntenraad worden bij voorkeur voorgedragen uit de bestaande belangen- en cliëntengroepen. Leden kunnen ook op persoonlijke titel voorgedragen worden (mits ze behoren tot de doelgroep van de wetten die Sozawe uitvoert). Nieuwe leden van het cliëntenraad worden door burgemeester en wethouders benoemd op voordracht van de leden van de cliëntenraad.
Artikel 3 Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad
De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar en herbenoeming kan nogmaals voor een periode van vier jaar. Een herbenoeming kan maximaal 2 keer plaatsvinden. De cliëntenraad stelt een rooster van aftreden vast. De leden blijven hun functie waarnemen, totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.
Hoofdstuk III: Taken en bevoegdheden cliëntenraad
De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college van B&W, de afdeling Sociale Zaken en Werk en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijke beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijkswetgeving wordt uitgevoerd.
De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen. Evenmin kan worden geadviseerd betreffende het personeels- en organisatiebeleid van de gemeente.
Hoofdstuk IV: Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming
Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend. De voorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden. Indien de cliëntenraad over de behandeling van deze voorstellen onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk plaats in de daarop volgende vergadering.