Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de financiële commissie gemeente Woensdrecht 2012 |
Citeertitel | Verordening op de financiële commissie gemeente Woensdrecht 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 2011-110 |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | Gewijzigde verordening | 14-12-2011 | 2011-110 |
De raad van de gemeente Woensdrecht, in vergadering bijeen op 14 december 2011;
gelezen het voorstel van het audit-committee/werkgroep begroting van 31 oktober 2011;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en de verordeningen ex artikel 212, 213a en 213 van de Gemeentewet;
overwegende dat er een noodzaak wordt gevoeld de werkzaamheden van het auditcommittee en de werkgroep begroting te combineren en te formaliseren
1. De verordening op de financiële commissie gemeente Woensdrecht 2012 gewijzigd vast te stellen door in de Verordening op de financiële commissie gemeente Woensdrecht artikel 3 lid 5 en artikel 5 lid 4 te redigeren als volgt:- artikel 3 lid 5 de zinsnede “de controller en een lid van de rekenkamercommissie” te vervangen door “de controller”- in artikel 5 lid 4 te schrappen “rekenkamercommissie,”2. Het besluit van 9 mei 2006 tot het instellen van een audit-committee in te trekken.3. Te bepalen dat beide besluiten met ingang van 1 januari 2012 in werking treden.
Ingesteld wordt een commissie van advies aan de (opinie)raad, genaamd de financiële commissie (verder commissie genoemd).
Aldus besloten in de openbare vergadering van 14 december 2011.
De raad voornoemd,de griffier, de voorzitter,
Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting
Artikel 2 TakenDe genoemde taken in artikel 2 zijn met name gerelateerd aan de werkzaamheden van de accountant. Daarnaast adviseert de commissie over de uitvoering van de financiële verordeningen en over de behandeling van de jaarstukken. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de commissie treedt in de bevoegdheden van de gemeenteraad. De commissie kan via haar adviezen juist een bijdrage kunnen leveren aan het versterken van de controlerende taak van de gemeenteraad.
Artikel 4 SecretarisIn artikel 4 is opgenomen dat de griffier optreedt als ambtelijk secretaris. De secretaris is geen lid van de commissie maar kan wel als adviseur optreden.Artikel 6 BevoegdhedenIn lid 3 is opgenomen dat de commissie een externe adviseur kan inschakelen. Gezien de mogelijke financiële consequenties hiervan is opgenomen dat het besluit hierover door de gemeenteraad wordt genomen.